سئو

راز پادکست‌ های معروف؛ چرا پادکست‌ ها این چنین معروف شدند؟

پادکست‌های معروف و راز شهرت آن‌ها!

این علاقه‌ی شدید و روزافزون به این صنعت است که پادکست‌های معروف دنیا را بر سر زبان‌ها انداخته است. چه زمانی‌که در حال آشپزی یا غذا خوردن هستیم، ورزش می‌کنیم، به رانندگی می‌پردازیم و حتی دستی به سر و روی منزل می‌کشیم؛ پادکست‌ها همواره همراه ما هستند.

تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از 144 میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور، حداقل یک بار به پادکست‌های معروف گوش سپرده‌اند. حالا تصور کنید که چندین میلیون انسان، درست در همین لحظه در حال گوش دادن به پادکست‌ها هستند! بخصوص آغاز پاندمی کرونا توانست تاثیر شگفت انگیزی در افزایش شنوندگان پادکست‌ها و استقبال از برنامه‌های سرگرمی، خبری، آموزشی و… پادکست‌ها بگذارد.

پادکست‌های معروف بی‌شماری به جمع پرطرفدارترین برنامه‌های دنیا پیوستند و چه بسیار مجریانی که صدایشان تا ابد در گوش شنوندگان ماندگار شد؛ چرا که تهیه کننده یا میزبان برنامه‌های پادکست محبوب جامعه بودند. ولی به راستی، چه عواملی تا این حد در افزایش شهرت پادکست‌ها تاثیر گذاشته است؟ چرا پادکست‌ها آن‌چنان دنیا را تکان داده‌اند؛ که امروزه آن‌ها را حتی جزئی ثابت از جهان بیزینس نموده است؟ با ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید تا از تمام رازهای پادکست‌های معروف پرده برداریم!

داده‌های آماری که به شما شهرت پادکست‌ها را ثابت می‌کند!

• علاوه بر این‌که بیش از 55 درصد از مردم ایالات متحده‌ی آمریکا به پادکست‌های معروف گوش فرا داده‌اند؛ داده‌های آماری ثابت می‌کند که در سال 2020، بیش از 155 میلیون نفر به طور هفتگی در این کشور، پادکست‌های معروف و محبوب خود را دنبال می‌کردند.

• حدود 24 درصد از کل جمعیت ایالات متحده‌ی آمریکا، یعنی حدود 68 میلیون نفر به چندین پادکست در طول هفته گوش می‌دهند.

• شنوندگان پادکست حداقل به هفت پادکست هفتگی گوش می‌دهند.

• هم اکنون بیش از 700 هزار پادکست فعال در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. شایان ذکر است که 29 میلیون اپیزود مختلف از پادکست‌ها نیز در سراسر دنیای وب آماده‌ی شنیده شدن هستند.

• 49 درصد از شنوندگان پادکست‌ها، به گروه سنی 44-25 سال اختصاص دارد؛ که بیش‌ترین سهم را در میان سایر گروه‌های سنی به خود اختصاص می‌دهند.

• در حال حاضر اسپاتیفای، معروف‌ترین و پرترددترین پلتفرم پخش پادکست است. این پلتفرم نه تنها مهد پادکست‌های معروف دنیاست؛ بلکه در کنار اپلیکیشن اپل پادکست، جزء غول‌های ساخت، پخش و انتشار پادکست‌ها به شمار می‌روند.

چرا پادکست‌ها تا این حد معروف هستند؟

1- پادکست‌ها به شما اجازه می‌دهند که همزمان به چند کار خود برسید.

دلیل اصلی که پادکست‌های معروف را به این‌جا رسانده است و برنامه‌های پادکست را به چنین شهرتی کشانده است؛ این‌ست که پادکست‌ها در وقت شنوندگان صرفه جویی می‌نمایند. موسسه تحقیقات ادیسون به این نتیجه رسیده است که اکثر مردمی که به پادکست‌ها یا بلاگ‌های صوتی گوش می‌دهند؛ این کار را در منزل یا در اوقات فراغت، در ماشین، حین قدم زدن و ورزش کردن انجام می‌دهند.

این نشان می‌دهد که تمامی شنوندگان پادکست در حین گوش دادن به این فایل‌های صوتی، به طور همزمان در حال انجام دو یا چند کار هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان دادند که بیشتر این فعالیت‌ها متوجه آشپزی، رانندگی یا انجام کارهای خانگی می‌شوند. می‌توان گفت که شما می‌توانید در حین کار به پادکست‌های معروف گوش دهید؛ همزمان وقتی مشغول گشتن در شبکه‌های اجتماعی هستید، پای پادکست‌های بنشینید.

وقتی به دنبال یافتن خبرهای جدید از دنیای اطراف خود هستید، گوش‌های خود را به پادکست‌های معروف و مشهوری هم‌چون و بسپارید. اکثر پادکسترها، مخاطبین خود را در حالی‌ تصور می‌کنند که دراز کشیده‌اند و با خیال آسوده، به پادکست‌ها گوش می‌سپارند. در حالی‌که عملا عکس این قضیه صورت می‌پذیرد! به این معنا که درصد عظیمی از شنوندگان پادکست، زمانی به این برنامه‌ها گوش می‌دهند که مشغول انجام چند کار با هم هستند؛ یا حداقل سرشان به چیزی گرم است!

2- گوش دادن به پادکست، راهی فوق العاده برای بهبود دانش عمومی و دسترسی به جدیدترین اخبار روز است.

بر اساس آن‌چه تحقیقات گروه‌های متعددی مانند نشان می‌دهد؛ پادکست‌های معروف خبری هم‌چون ، ، ، و ، در واقع منابع خبری عظیم و کلان دنیا هستند که خبرهای خود را به صورت پادکست نیز به دسترسی عموم می‌رسانند. رفت و آمد بسیار و استقبال بالا از پادکست‌های خبری لحظه به لحظه، موجب شده است که این منابع خبری دست به تولید و انتشار نسخه‌ی پادکستِ اخبار خویش نیز بزنند.

پادکست‌های مذکور، حداقل 2 میلیون شنونده در روز را به خود جلب می‌نمایند. معمولا نیز خبرهای بسیار مهمی را در پادکست‌های خود می‌گنجانند که باب سلیقه‌ی جمع کثیری از مردم باشد. این دست از پادکست‌ها، نه تنها مخاطبین بسیاری را به خود جلب می‌کنند؛

بلکه به دلیل ماهیت کوتاه و جامع اخبار لحظه‌ای، باعث می‌شوند که شنونده به تمامی اپیزود گوش دهد. 52 درصد از شنوندگان پادکست‌های خبری تایید کرده‌اند که سراسر برنامه را گوش می‌دهند و 41 درصد دیگر به اکثر بخش‌های چنین پادکست‌هایی گوش فرا می‌دهند. پادکست‌های آموزشی بسیاری وجود دارد که مهارت‌های خاصی را به افراد یاد می‌دهند. بنابراین کاربر مجبور است سراسر پادکست را به امید آن‌که چیزی را جا نیندازد؛ گوش کند.

3- پادکست‌ها سرگرم کننده هستند و به گونه‌ای تولید می‌شوند که تمامی افراد جامعه بتوانند آن را گوش دهند.

پادکست‌های معروف و محبوب در میان آحاد جامعه، پادکست‌های اجتماعی-فرهنگی‌ست. این امر نشان می‌دهد که پادکست‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند؛ که اکثر افراد جامعه بتوانند با گوش دادن به آن، مفهوم مورد نظر را به سرعت دریافت کنند. چرا که بدیهی‌ست درصد بسیاری از افراد، از معنای کلمات درشت و سنگین با خبر نیستند.

بنابراین پادکست‌ها می‌بایست بتوانند خود را با چنین افرادی وفق دهند. موضوعات تخصصی به همان میزان مخاطب کمتری را به خود جلب می‌کنند. اگرچه پتانسیل چنین پادکست‌هایی بسیار بالاست.

پس چه بسا که پادکست‌های تخصصی با مخاطب کمتر، توانسته‌اند شنوندگان وفادارتری در مقایسه با مردم عادی، به پادکست جذب نماید. این دقیقا همان چیزی‌ست که پادکسترها می‌خواهند! شنوندگان فهیم و وفاداری که بتوانند به خوبی با مفاهیم نام‌برده و ذکر شده در پادکست‌ها، ارتباط برقرار کنند و به خوبی آن‌چه در فکر میزبان می‌گذرد را از اعماق وجود درک نمایند.

4– می‌توان از آن پول درآورد و در مواردی، منبع درآمدی بسیار عالی هستند.

در مقایسه با سایر محتواهای آنلاین، مانند فایل‌های تصویری، تیزرها، ویدیوهای مربوطه و… به مراتب مقرون به صرفه تر می‌باشد؛ اما بدون هزینه هم نیست! بسیاری از پادکسترها، درآمد حاصل از تبلیغات پادکست‌ خود را برای هزینه‌های استودیویی و ضبط صدا اختصاص می‌دهند. البته این عامل شامل پادکست‌های معروف و پادکسترهای حرفه‌ای می‌شود. بخش اعظمی از دنیای پادکست‌ها را پادکسترهای تازه‌کار تشکیل داده است؛

که از طریق ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین لوازم، اقدام به ساخت پادکست‌ها می‌کنند. با توجه به موضوع، طول برنامه و… این برنامه‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارند. بدیهی‌ست که هر چه شنوندگان یک پادکست بیشتر باشد، آن برنامه درآمد بیشتری از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای به دست می‌آورد. تحقیقات نشان داده‌ است که از سال 2017 تا 2018، پادکست‌ها با افزایش درآمد 50 درصدی مواجه شده بودند.

5- شما می‌توانید پس از یافتن ژانر محبوب خود، هر وقت و هر جا که خواستید به پادکست گوش دهید!

همان‌طور که پیش از این ذکر کردیم، در جهان میلیون‌ها اپیزود مختلف از پادکست‌ها وجود دارد؛ که هر یک ژانرهای مخصوص به خود دارند و افراد خاصی را به خود جلب می‌کنند. نکته‌ی مهم این‌ست که شما می‌توانید هر زمان و در هر مکانی که دلتان خواست، به این پادکست‌ها گوش دهید.

آن را متوقف کرده و به کارهای خود رسیدگی کنید؛ سپس ادامه‌ی آن را از سر بگیرید و به آن گوش بسپارید. پادکست‌ها قابلیت دانلود دارند، بنابراین نیازی نیست که مانند برخی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ساعت و زمان خاصی تعیین نمایید تا بتوانید آن را استریم کنید. هر زمان که خواستید، اپیزود پادکست را دانلود کرده و به آن گوش دهید. از این نظر، پادکست‌ها در هیچ محدودیت زمانی نمی‌گنجند!

آینده‌ی پادکست‌ها به کجا کشیده می‌شود؟

پادکست‌های معروف، هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرند. این انعطاف بالای پادکست‌ها برای تطبیق با تکنولوژی روز، سبب شده است که هر روز بر شهرت این برنامه‌ها افزوده شده؛ عده‌ی بیشتری را به سوی خود کشاند. علاوه بر این، بسیاری از پادکست‌های معروف از سلبریتی‌های محبوب و مشهور به عنوان میزبان استفاده می‌کنند؛

که همین امر موجب کشیده شدن افراد بیشتری به سوی پادکست‌ها می‌شود. ورود اسپیکرهای هوشمند، مرزهای گوش دادن به پادکست‌ها را حسابی جابجا نموده است. قابلیت نرم افزارهای مختلفی مانند Google AI موجب شده است که قابلیت ترجمه‌ی صدا به زبان‌های مختلفی فراهم گردد.

مسلم است که با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی، این خطاهای شنیداری به حداقل می‌رسد و می‌توانید حتی به پادکست‌های معروف خارجی نیز گوش نمایید. علاوه بر این، بسیاری از کمپانی‌ها، شروع به سرمایه‌گذاری در دنیای پادکست‌ها نموده‌اند. همین امر موجب پیشرفت چشمگیر پادکست‌ها در دنیای کنونی و حتی آینده خواهد شد.

اگر به موضوع این مقاله علاقه داشتید ممکن است مقاله ی ‘ ‘ نیز برایتان جذاب باشد.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید