سئو

بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار

در این مقاله به بررسی انجام مصاحبه تحقیقات بازار می پردازیم. در شروع هر کسب و کار یک اصل اساسی آشنایی با نیاز بازار، مصرف کننده محصول و رفتار او است. بدون تحقیقات بازاریابی قبل از شروع کار احتمال شکست پروژه بالا می‌رود.

مفهوم تحقیقات بازار

جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات درباره نظرات مخاطبان یا در واقع مشتریان هدف هر کسب و کار را تحقیقات بازار گویند. قبل از شروع به کار با دانستن نظر مشتری می توانید در طراحی محصول آن را در نظر گرفت. در حین ارائه محصول می‌توان با مشتری بهتر تعامل کرد و مشتری بیشتری را جذب کرد. با تحقیقات بازاریابی اصولی نرخ تبدیل غریبه به مشتری بالا می‌رود.

با استفاده از پرسشنامه و نرم‌افزارهای تحقیقاتی بازاریابی می توانید اطلاعات جمع آوری کنید. تحقیقات بازار در تصمیم گیری اصولی و منطقی موثر است و حدس و گمان را از بین می‌برد. کالا را برای عرضه در بازار واقعی آماده سازی می کند. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

مفهوم تحقیقات بازاریابی

به مشتری و نظرات او در تحقیقات بازار پرداختیم. در تحقیقات هدف اصلی و تمرکز بر روی فعالیت های بازاریابی محصول است. سعی بر آن است که تمام روش‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی را آزمایش کنیم. به کمک پرسشنامه تحقیقات بازار وضعیت بازار را بررسی می‌کنیم ولی در پرسشنامه تحقیقات بازاریابی مسائل بازاریابی ملاک است.

تفاوت تحقیقات بازاریابی و بازار در چیست؟

تحقیقات بازاریابی به چهار عنصر امیخته بازاریابی توجه خاصی دارد و بر به کارگیری مدل 4P مک کارتی یعنی محصول (product) قیمت (price) ترویج و تبلیغات (promotion) و مکان توزیع (place) تمرکز دارد. در تحقیقات بازاریابی هدف بهینه سازی این 4p برای محصول یا خدمات است. در تحقیقات بازار فقط بر یک p یعنی مکان (place) تمرکز می شود و زیر مجموعه کوچکی از تحقیقات بازاریابی محسوب می‌شود. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

آشنایی با روشهای تحقیقات بازاریابی

  • تحقیقات اولیه

اطلاعاتی که خودتان جمع آوری می کنید و منبع خاصی ندارند. مثل جمع کردن اطلاعات از طریق مصاحبه، پرسشنامه، نظرسنجی و گروه‌های تمرکز، اینها جزء اطلاعات دسته اول محسوب می شوند. این نوع اطلاعات را تقویت می‌کنند و ارزش بالایی دارند. زیرا از طریق ارتباط و تعامل با مشتری هدف اطلاعات جمع‌آوری شده است.

به کمک این داده ها می توانید نقاط قوت و ضعف خود را در رابطه با تجربه مشتری پیدا کنید. شما با کمک پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین می توانید هر نوع سوال یا ایده‌ ای را اول با مشتری خود در میان بگذارید و این سطح تعامل عالی است. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

  • تحقیقات ثانویه

این نوع داده به دست دوم معروف است. شما می توانید اطلاعاتی در مورد بازار موجود یا گذشته از طریق تحقیقات دیگران به دست آورید. نمونه جاهایی که این اطلاعات موجود است شامل مقاله ها، ویدئوها، کتابهای الکترونیکی وایت پیپرها و اینفوگرافی ها است. این روش تحقیق کمک می‌کند درک کلی از بازار کسب و کارتان کسب کنید. رقبا و استراتژی کاری آنها را می شناسید و می توانید در کسب و کار خودتان به کار ببرید.

اطلاعات آماری دقیقی از صنعت خود را از این نوع داده می توانید استخراج کنید که برای استفاده بسیار مفید است. به کمک این نوع داده می‌توان مسائل پیش روی کسب و کار خود را در مراحل بعدی پیش بینی کنید و استراتژی لازم برای حل مسائل را قبل از بروز طراحی نمایید. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

  • تحقیقات کیفی

در این روش تحقیق داده ها قابلیت اندازه گیری ندارند. می‌توان برای تحقیق کیفی از پرسشنامه و نظرسنجی تحقیقات اولیه استفاده کرد، مثلا احساس مشتری از خرید و استفاده محصول را سوال کرد. یا می‌توان میزان رضایت مشتری از محصول را در پرسشنامه رضایت سنجی بررسی کرد. تحقیق کیفی در زمان ارائه اولیه محصول جدید به بازار انجام می‌شود که به کمک آن بازخورد مشتری سنجیده می‌شود. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

  • تحقیقات کمی

تحقیق کمی بر پایه جمع‌آوری آمار تجربی استوار است. نمونه آماری تحقیق کمی شامل تعداد بازدید سایت، ، تعداد فالوور، میزان تعامل کاربر، رتبه سیمیلار وب، سهم بازار و غیره است. با کمک این آمارها می توانید برای بخش‌هایی که لازم است هزینه و زمان بیشتری را لحاظ کنید. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

 

نکته : چون سایت سیمیلار وب جایگزین سایت الکسا شده است و از طرف دیگر، کارهایی که برای بهبود رتبه در الکسا انجام می دادیم تا اندازه ای با سیمیلار وب شباهت دارد به خاطر همین، برخی از مطالبی که قبلا برای الکسا، نوشته شده بود را اینجا بازگویی می کنیم و عبارت “الکسا” با “سیمیلار وب” جایگزین شده است.

 

مراحل تحقیقات بازار

  • روش پرسشنامه

یکی از متداول ترین روشهای تحقیقات پرسشنامه است. این روش آسان، ارزان و در دسترس است. تعداد داده هایی که در این روش جمع می‌شود زیاد است و هزینه‌ای که صرف می‌شود بسیار کم است. تحلیل داده در این روش آسان است. به کمک نرم افزارهای پرسشنامه آنلاین () به راحتی این کار قابل انجام می باشد. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

  • روش انجام مصاحبه

بهترین و آسان ترین روش تحقیقات بازاریابی انجام مصاحبه است. دو نوع مصاحبه کلی وجود دارد مصاحبه از پیش تعیین شده و مصاحبه باز، در تحقیقات بازاریابی پیشنهاد می شود از مصاحبه باز استفاده کنید. زیرا می توانید با تغییر دادن در سوالات احساسات مخاطب را کشف کنید و همچنین پاسخ های دقیقی برای سوالات پیدا کنید.

در مصاحبه باز می توانید از روی زبان بدن مشتری و رفتارهای او اطلاعات زیادی به دست آورید. جهت ترغیب مشتری و انجام مصاحبه می توانید هدیه در نظر بگیرید و در پایان مصاحبه به او تحویل دهید.در مصاحبه رو در رو با مشتری تمام احساسات و تفکرات مخاطب هدف قرار می‌گیرد. چت تصویری نیز جهت مصاحبه مفید است.

روش مصاحبه به این شکل است که شما یک سوال کلی مطرح می‌کنید مانند: « به چه علتی این محصول را انتخاب کردید؟». این سوال را تا حدی ادامه می دهید که مشتری فقط به دو عامل تاکید کند و دائم هم آنها را تکرار کند. با شروع تکرار مصاحبه تمام شده است. مصاحبه از نوع تحقیقات کیفی محسوب می‌شود.

  • روش گروه ‌های تمرکز

این روش نیازمند تجربه است. در ابتدای کسب و کار هیچ وقت از این روش استفاده نکنید. روش کار به این صورت است که گروهی از مخاطبین را که کاملاً جزء بازار هدف خود می دانید انتخاب کرده، سپس مدیر بازاریابی در باره محصول با آنها مکالمه می‌کند تا نگاه آنها را به محصول درک کند. این روش خطرناک ترین روش تحقیقات بازاریابی است که باعث می‌شود سوگیری فراوان در استراتژی بازاریابی رخ دهد. با ادامه مقاله بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار با ما همراه باشید.

  • روش مشاهده

طی برگزاری یک جلسه سعی می کنیم رفتار مشتری را در هنگام بررسی و خرید محصول رصد کنید. حتی می توانید رفتار مشتری را در برخورد با محصولات رقبای خود بررسی کنید. از این بازخوردها می توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید. این روش جایگزین روش گروه تمرکز است. مشتری آزادانه نظر خود را بیان می کند و تحت فشار نیست. اما مشکلی که دارد نظرات دقیق مشتری کشف نمی شود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش انجام مصاحبه تحقیقات بازار پرداختیم. ابتدا مفاهیم تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را بررسی کردیم و تفاوت های این دو را مشخص کردیم. سپس به انواع مختلف تحقیقات بازاریابی (اولیه، ثانویه، کیفی، کمی) پرداختیم. روش های مختلفی که می توانیم تحقیقات بازار را انجام دهیم را بررسی کردیم. روش پرسشنامه کم هزینه ترین، روش گروه تمرکز خطرناک ترین، روش مصاحبه تحقیقات بازاریابی است.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید