سئو

راهنمایی نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری

نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری

یکی از سخت ترین مهارت هایی که یک گزارشگر جوان باید برای ی خود بیاموزد ، تهیه مصاحبه است . برای تهیه یک مصاحبه خوب ، آماده سازی و پشتکار نیاز است . این نکات را دنبال کرده و نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری را یاد بگیرید و اینکه که چگونه مثل یک حرفه ای عمل کنید .

قدم اول : تحقیق ، تحقیق و باز هم تحقیق !

تنها راه تهیه سوالات مناسب ، این است که هر چیزی که درباره سوژه شما وجود دارد را بدانید .

قدم دوم : ارتباط برقرار کردن با مصاحبه شونده

یکی دیگر از راه های انجام مصاحبه این است که از او درباره زمان مناسب برای مصاحبه بپرسید . مودب باشید . از ( لطفا ) و ( ممنون ) استفاده کنید . سعی کنید تا حد امکان ، مصاحبه حضوری باشد ، در غیر این صورت از تلفن استفاده کنید .

قدم سوم : تحقیقات مصاحبه خود را خوانده و پانزده سوالی که به ذهنتان می رسد را بنویسید

در نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری هر چه سوالات شما خاص تر باشند ، بهتر است . سعی کنید زیاد از پرسش های ( بله یا خیر ) استفاده نکنید . کاری کنید سوژه ی شما حرف بزند . حتما سوال های خود را در یک دفتر بنویسید و آنها را با شخص دیگری تمرین کنید . قبل از مصاحبه ، با سوالات خود به خوبی آشنا شوید .

حتما تحقیقات مصاحبه خود را مطالعه کنید

قدم چهارم : آماده باشید !

یک دستگاه ضبط صوت ( قبل از استفاده حتما اجازه بگیرید )

مقاله را نیز حتما مطاله کنید تا دید باز تری نسبت به ایجاد محتوا پیدا کنید.

قدم پنجم : سر وقت باشید

قدم ششم : مصاحبه خود را ، به صورت سازمان یافته و به موقع انجام دهید

درطول مصاحبه :

  • با سوژه خود مودب رفتار کنید .

  • همیشه وقت گذاشته و درباره مطالبی که متوجه نمی شوید بپرسید .

  • از سکوت و وقفه ها نترسید .

  • بگذارید مصاحبه مسیر طبیعی خود را طی کند .

  • هنگام پرسیدن سوالات با مخاطب ارتباط چشمی برقرار کنید .

  • همیشه با دقت به پاسخ ها گوش دهید . هر پاسخی می تواند سوالی دیگر در دل خود داشته باشد و یا پاسخ یکی دیگر از سوالا شما را بدهد . هرگز یک سوال را دوبار نپرسید . در این صورت سوژه شما خواهد فهمید که شما به صحبت های او توجه نمی کنید .

  • سوالات خود را یکی پس از دیگری و بدون وقفه نخوانید . مصاحبه را تبدیل به مکالمه کنید . به شکل معمول ، یک سوال منجر به سوال بعدی می شود که این حالت بسیار عادی است .

  • همچنین ، برداشت شخصی خود از سوژه ، چه لباسی پوشیده بود و جایی که نشسته بود را یادداشت کنید . اگر مصاحبه در یک دفتر کار برگزار شد ، میتوانید چیز هایی که روی دیوار و یا میز وجود دارد را یادداشت کنید . این اشیا ، شخصیت او را نشان خواهند داد . درباره هرچیزی که نظر شما را جلب کرد بپرسید ، قطعا به داستان های جالبی خواهید رسید .

قدم هفتم : حتی اگر مصاحبه را ضبط می کنید ، حتما یادداشت برداری کنید

درحین بررسی راه های انجام مصاحبه، هرگز هر چیزی که گفته شده را کلمه به کلمه ننویسید . این کار روند مصاحبه را کند می کند ، تنها نکات مهم را یادداشت کنید . بعد از مصاحبه ، وقتی که هنوز مطالب در ذهن شما هستند ، هر چیزی که درباره سوژه به یاد دارید را بنویسید . حتی صداهای اطراف و اتفاقاتی که در حین مصاحبه افتاد را هم بنویسید . در خانه ، با استفاده از مطالبی که در مصاحبه یا از طریق تحقیقات مصاحبه بدست آورده اید ، نوشته های خود را گسترش دهید . درنهایت باید گفت نحوه انجام مصاحبه روزنامه نگاری ، به خودتان هم بستگی دارد .

قدم هشتم : تحقیقات مصاحبه و خود مصاحبه را مرور کنید

نقل قول هایی را که فکر می کنید برای مقاله شما خوب است مشخص کنید. اکنون شما آماده شروع نوشتن هستید !

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید