سئو

هنر نوشتن متن مصاحبه

بدون در نظر گرفتن اینکه شما با یک قاضی عالی رتبه در آمریکا، یک ستاره برنامه های تلویزیونی و یا یک معلم انگلیسی در دبیرستانی در نیویورک مصاحبه می کنید،هدف اصلی آن ، آشنا کردن خوانندگان با شخصیت و صدای آن شخص است. در اینجا ما راهنمایی قدم به قدم برای شما تهیه کرده ایم تا بهترین مصاحبه ممکن را بنویسید.

نکات مهم نوشتن متن مصاحبه

1.جمع آوری لیستی از سوالات مناسب

پیش از شروع نوشتن یک متن مصاحبه ، شما حتما باید بتوانید آن را هدایت کنید.باید کمی تحقیق کرده و لیستی از سوالات درباره شخص مورد نظر جمع آوری کنید.مصاحبه های خوب دیگران، زندگینامه و نوشته های دیگران درباره آن شخص را بخوانید تا کمی با سوالاتی که معمولا از آن ها پرسیده میشود آشنا شوید.

سپس از طریق بارش ذهنی ، سوالاتی که فکر می کنید تا به حال درباره او پاسخ داده نشده را بنویسید.به طور طبیعی ، هر سوال یک پاسخ خاص و متفکرانه را در ذهن برمیانگیزد. همچنین،هنگام نوشتن یک متن مصاحبه ، سعی کنید به سوالات بدون نیاز به پیش نیاز و پیامد فکر کنید تا نگارش مصاحبه شما زمان بیشتری را در برگیرد.پرسش و پاسخ مناسب درنگارش متن نهایی به شما کمک خواهند کرد

2.مصاحبه کردن

وقتی که درنهایت روبه روی شخص مصاحبه کننده نشستید، مطمئن شوید که او راحت بوده و همچنین هر دو طرف از محدودیت های زمانی مصاحبه اطلاع داشته باشند.داشتن یک وسیله برای ضبط صدا در طی مصاحبه بسیار ضروری میباشد.اگر شما ازآن دسته از افرادی هستید که یادداشت برداری را در حین مصاحبه ترجیح میدهید ، حتما مطمئن شوید که این کار حواس آن شخص را پرت نکند.شما نمیخواهید که تمام طول گفت و گو چشمتان به متن مصاحبه باشد؟ میخواهید؟

3.تهیه رونویسی از مصاحبه

بعد از اتمام مصاحبه ، تمامی مکالمات را روی کاغذ بنویسید .سرویس های خدماتی جهت این کار وجود دارند ، اما نگارش مصاحبه خودتان میتواند برای مراحل نوشتن بسیار ارزشمند باشد. نوشتن متن دقیق پرسش پاسخ های مصاحبه ،میتواند فهم دقیقی از قسمت های مهم و قابل بحث آن به شما بدهد.این فرایند نیز به شما کمک کرده تا بخش های ناقص و غیر قابل فهم مصاحبه را پیدا کرده و در صورت نیاز با پرسیدن سوالات دیگر آنها را برطرف کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله را نیز حتما مطالعه کنید.

4. مشخص کردن قالب مصاحبه

نوشتن متن مصاحبه میتواند در فرم های مختلفی صورت گیرد و این خود به نوعی ست و این فرم می تواند توسط ویرایشگر تعیین شود و یا توسط خود شما بر اساس سبک نوشته، دیدگاه و مهارت های نوشتاری خودتان نوشته شود. بعضی از افراد ترجیح میدهند که تنها یک سبک استاندارد از پرسش و پاسخ های مشخص را در متن نوشته و تنها بر اساس همان پرسش و پاسخ ها ادامه دهند.

بعضی دیگر قالب روایی را ترجیح میدهند، یعنی به شکلی که پاسخ های مهم سوژه را به طور سوم شخص بیان کنند.گروهی دیگر نیز به شکل دوگانه از هردو این روش ها (پرسش و پاسخ،قالب روایی) استفاده می کنند. صرف نظر از قالب و عنوان متن مصاحبه ، شما باید مطمئن شوید که آغاز آن به قدری قوی و جذاب باشد که بتواند خواننده را به سرعت درگیر کرده و جذب متن شود. به همین خاطر می توانید با ضبط مصاحبه ، پاسخ های جذاب را اول متن مصاحبه بنویسید. سپردن مصاحبه به ویراستار ، کلید تهیه یک است

5.بازنویسی ،اصلاح و نگارش مصاحبه

بعد از اینکه ساختار مصاحبه را مشخص کردید، حالا زمان تصحیح کردن است. نسخه خام متن مصاحبه حتما با کلمات نصفه نیمه ، بیهوده و نامربوطی مثل :((آها، اوهوم و …)) پر شده است. برای اینکه مصاحبه قابل خواندن و جذاب باشد، باید اینگونه کلمات را حذف یا ویرایش کنید. همچنین ممکن است بخواهید بعضی از نقل قول هارا نیز اصلاح کنید. اصلاح و ویرایش این نقل قول ها برای تقویت انسجام متن بسیار مناسب است ،اما تا آنجایی که مفهوم پشت آنها تغییر پیدا نکند : اگر این کار را کردید ،نشان نقل قول(‘ ‘)را کنار مطلب تغییر یافته قرار ندهید.

6. بررسی و تصحیح نهایی

یکی از نکات مهم در مصاحبه تصحیح نهایی آن میباشد

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید