سئو

تاثیر Above the fold در سئو چیست؟ چرا نباید ساده از آن بگذرید؟

راهنمای مطالعه

آمار نشان میدهد که حدود 64 درصد کاربران اینترنتی بعد از وارد شدن به یک صفحه، فوراً آن را ترک میکنند!

البته این درصد با در نظر گرفتن بهترین شرایط محتوا و طراحی ظاهری سایت محاسبه شده. داستان وقتی جالب تر میشود که بدانید درصد زیادی از این 64 درصد به دلیل محتوای نامناسب بخش بالای صفحه یا Above the Fold سایت را ترک میکنند.

در این مقاله سعی کردیم تا کاری کنیم شما در بین این 64 درصد نباشید. چطوری؟

  • اول از همه درباره مفهوم و ریشه محتوای بالای صفحه صحبت کردیم
  • بعد چند مثال از محتوای بالای صفحه مناسب و غیرمناسب از سایت های ایرانی پیدا کردیم تا خوب متوجه زیر و بم این مفهوم مهم بشوید.
  • در آخر هم درباره تاثیر آن در سئو صحبت کردیم و به شما گفتیم چطور میتوانید با رعایت اصول ظاهری و محتوایی بالای صفحه، بهترین تجربه کاربری را برای کاربر ایجاد کنید.

محتوای Above the fold یعنی چی؟

در دنیای سئو و طراحی سایت، above the fold اولین بخشی از صفحه است که کاربر بدون نیاز به اسکرول کردن میبیند. فرقی ندارد که در نسخه موبایل وارد سایتی شوید یا در دسکتاپ، به هر حال اولین بخش آن را ATF می‌نامند.

ریشه یابی نام Above the Fold (داستان جالبی که انتظار نداشتید!)

شاید فکر کنید ریشه بیشتر مفاهیم موجود در سئو برگرفته از مباحث تکنیکال و فنی هستند. حتماً خیلی تعجب میکنید اگر به شما بگوییم که above the fold ریشه تکنیکالی ندارد و از صنعت روزنامه نگاری به سئو وارد شده!

چطوری؟ اگر به روزنامه هایی که در جلوی کیوسک های روزنامه فروشی دقت کنید، متوجه میشوید که همه آن ها از وسط تا خورده اند به طوری که تنها قسمت بالای آن در معرض دید قرار دارد. در روزنامه نگاری به این قسمت Above the Fold (معادل فارسی آن میشود قسمتی که بالای بخش تا خورده قرار دارد) گفته میشود. حتماً میدانید که مهم ترین کلمات، اخبار و تصاویر همیشه در این قسمت روزنامه قرار میگیرد تا بتواند کاربر را به دیدن و خریدن روزنامه ترغیب کند.

پس همانطور که حدس زدید، مهم ترین بخش یک روزنامه بخش بالای تاخورده صفحه اول آن است؛ به همان شکلی که تاثیرگذارترین بخش یک سایت هم همان ATF سایت است. (از این به بعد به جای Above the fold از ATF استفاده میکنیم تا گرفتار Keyword Stuffing نشویم!)

چند مثال از محتوای بالای صفحه خوب و بد (سایت های ایرانی)

حالا که خوب فهمیدید محتوای بالای صفحه چیست و از کجا آمده، وقت آن است که سایت های مطرح ایرانی را در این مورد آنالیز کنیم تا ببینیم خوب و بد در این مفهوم دقیقاً به چه معناست.

از زمان ظهور الگوریتم فرست ایندکس، اهمیت نسخه موبایل سایت های بیشتر شد. برای همین در این مقایسه از محتوای بالای صفحه سایت ها در نسخه دسکتاپ و یکی هم برای نسخه موبایل مثال میزنیم.

در مثالی که بالا آوردیم دو سایت دیجیکالا و مقداد آی تی را از لحاظ ATF مقایسه کردیم. در سایت دیجی کالا اولین نمایش صفحه شامل اطلاعات کاربردی از دسته بندی و موضوع صفحه است. در حالی که همین فضای در سایت مقداد آی تی با فیلترهای غیرضروری اشغال شده و کاربر در نگاه اول نمیتواند بفهمد موضوع صفحه چیست.

تاثیر محتوای بالای صفحه در سئو به چه صورت است؟

اطلاعاتی که در اولین نمایش به کاربر نشان داده میشود، برای گوگل اهمیت زیادی دارد. چون وقتی کاربر در نگاه اول متوجه موضوع صفحه و محتوای آن نشود، گوگل هم نمیتواند در نگاه اول درک درستی از محتوای صفحه داشته باشد. این کار باعث سردرگمی ربات های گوگل میشود و همین مسئله میتواند سئو سایت شما را به باد دهد!

  • به عنوان مثال اگر در ابتدای صفحه تگ h1 وجود نداشته باشد، معلوم نیست که صفحه در چه مورد است. این سردرگمی باعث میشود کاربر به ماندن در صفحه جذب نشده و فرار را به قرار ترجیح دهد.

از طرفی، فاکتوری که گوگل همیشه به آن پایبند بوده، سرعت لود صفحات است. وقتی درباره سرعت لود حرف میزنیم، در بیشتر مواقع در مورد سرعت لود شدن محتوای بالای صفحه (First Contentful) صحبت میکنیم. هر چه محتوای این بخش با سرعت بیشتری بارگزاری شود، نشان دهنده این است که ATF سایت شما به خوبی بهینه شده. در غیر اینصورت نیاز دارید تا وقت و انرژی کافی برای آنالیز بخش های بالایی سایت خود در دو نسخه موبایل و دسکتاپ کنار بگذارید.

پس میتوانیم اینطور بگوییم که اهمیت ATF به طور کلی به 2 بخش تقسیم میشود:

  1. از نظر تجربه کاربری: وقتی اولین بخش صفحه دارای اطلاعات مهم، جذاب و مورد نیاز کاربر نباشد، احتمال ماندن در صفحه کاهش پیدا میکند. برعکس، اگر اطلاعات به شکلی باشد که کاربر به آن احساس نیاز پیدا کند، تاثیر مستقیمی در بهبود تجربه کاربری و تاثیری غیر مستقیم در سئو آن سایت دارد.
  2. از نظر گوگل و سئو: از نظر الگوریتم های گوگل، بخش بالایی صفحه، وزن و ارزش زیادی در سئو دارد. به عنوان مثال منوی صفحه، تگ H1 و بخش اینترو هر صفحه مشخص میکند که صفحه در مورد چه موضوعی است

بهینه سازی محتوای بالای صفحه شامل چه مواردی میشود؟

بعد از اینکه متوجه شدید، ATF برخلاف اینکه زیادی نادیده گرفته میشود، تاثیر زیادر رتبه سایت شما دارد، نوبت به اقدام میرسد. در اینجا میخواهیم نکاتی را به شما بگوییم که باید برای مطمئن شدن از محتوای قسمت بالای سایت از آن ها استفاده کنید.

1. بخش بالای صفحات مهم سایت خود را دوباره بررسی کنید (از نظر سئو)

مهم ترین و ارزشمند ترین بخش هر سایتی، لینک های قرار گرفته در منو هد هستند. این بخش به دلیل اینکه در همه صفحات تکرار میشود و در بالایی ترین بخش صفحه قرار دارد (البته در نسخه موبایل منو هدر میتواند به صورت همبرگری و پنهان باشد ولی باز هم لینک های قرار گرفته در آن به اهمیت دسکتاپ است)

یکی از اشتباهاتی که زیادی در منو تکرار میشود، قرار دادن صفحات کم ارزش و غیرضروری در آن است. به عنوان مثال شبکه های اجتماعی، درباره ما و تماس با ما از صفحاتی هستند که کاربر نیاز زیادی به آن ندارد و تنها در بعضی مواقع به آن مراجعه میکند. یادتان باشد اگر لینک های بی ارزش منوی شما زیاد شود، وزن و Link Juice لینک های شما کاهش پیدا میکنن

2. آیا ATF صفحات مهم سایت شما برای کابر جذابیت ظاهری دارد؟

هر چه قدر بخواهیم در مورد سئو بخش بالای صفحه تاکید کنیم، باز هم نمیتوان از نقش تعیین کننده طراحی ظاهری سایت چشم پوشی کرد. انسان ها با طور فیزیلوژیکی به چیزهای زیبا و متفاوت جذب میشوند و اگر بتوانید در اولین برخورد با سایت (First Impression) تاثیرگذار باشید، کاربران اینترنتی عاشق شما و سایت تان میشوند. این کار باعث میشود تا مدت زمان حضور کاربر در صفحه بیشتر شود و این یعنی بازی برد-برد! (هم کاربر و هم گوگل)

3. از ابزارهای آنالیز تجربه کاربری استفاده کنید

اگر 2 مرحله های قبل را اجرا کردید و میخواهید مطئمن شوید که محتوای Above the fold سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد، میتوانید از سرویس های متنوع و کاربری گوگل در زمینه تجربه کاربری استفاده کنید. مهم ترین این ابزارها، Lighthouse گوگل است که قادر است با جزئیات بالا در مورد المان ها، محتواو سرعت لود First Contentful بررسی های دقیقی انجام دهد. توصیه میکنیم قبل از استفاده از این ابزار، مقاله Lighthouse گوگل را مطالعه کنید.