سئو

متن جایگزین تصویر alt text چیست؟ بهینه سازی سئو تصاویر

راهنمای مطالعه

گوگل در سال 2013 یک تغییر اساسی در سازوکار جستجوی تصویری خود داد. با این تغییر کاربران می‌توانستند عکس‌های با کیفیت را تنها با کلیک در صفحه نتایج، مشاهده کنند و در صورت نیاز آن‌ها را دانلود کنند.

به عبارت ساده تر، کاربران می‌توانستند بدون وارد شدن به سایت‌ها، تصاویر موجود در آن‌ها را دانلود کنند.

حتما با خودتان فکر می‌کنید «چقدر عالی؟» ولی قضیه پیچیده تر از چیزی بود که فکر می‌کنید!

مشاهد کامل عکس در صفحه نتایج با اینکه از نظر کاربران، خیلی راحت و سرراست بود ولی برای سایت‌هایی که صاحب این تصاویر بودند، یک فاجعه محسوب می‌شد! چرا؟ برای اینکه کاربران دیگر برای دیدن آن‌ها وارد سایت مرجع نمی‌شدند و این یعنی ورودی ارگانیک آن‌ها از طرف گوگل کاهش پیدا می‌کرد.

زمزمه به وجود آمدن متن جایگزین تصویر یا alt عکس

بعد از طی کردن مراحل قضایی زیاد، سرانجام گوگل از طریق Twitter اعلام کرد:

«ما امروز در حال تغییر و به‌روزرسانی بخش جستجوی تصاویر خود هستیم تا به کاربران کمک کنیم آسان تر به سایت‌های مفید دسترسی داشته باشند. این یعنی مجبوریم دکمه View Image را از صفحه نتایج تصاویر خود حذف کنیم و به جای دکمه View را بدون تغییر نگه داریم تا جستجو کنندگان عکس مورد نظر را در محتوای داخل سایت مشاهده کنند.»

نتیجه؟ رویکرد جدید گوگل در تصاویر (یعنی کلیک بر روی سایت برای مشاهده کامل عکس) برای سایت‌هایی که قصد دارند از طریق تصاویر ورودی دریافت کنند، یک موقعیت طلایی به حساب می‌آید. این قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانیم با رعایت یک سری قوانین در متن جایگزین تصویر یا image alt، می‌توانیم شانس دیده شدن سایت خود را از طریق جستجوی عکس گوگل زیاد کنیم.

اگر می‌خواهید با تغییرات احتمالی آینده سئو بیشتر آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم سری مقالات جدیدترین تکنیک‌های سئو را نگاه بیاندازید.

پس اگر سوالی شبیه «اصلاً سئو تصاویر در افزایش رتبه تاثیر داره؟» مثل یک چراغ دائماً در ذهن شما روشن می‌شود، باید با یقین و اطمینان کامل به شما بگوییم بله. در ادامه می‌فهمیم این تغییر به چه صورت است و چطور می‌توانیم از سئو تصاویر به نفع سایت خود استفاده کنیم.

alt text یا تگ آلت چطور متولد شد؟

قبل از سال 2000 میلادی، کمیسیون جهانی فضای وب (W3C) تصمیم گرفت تا همزمان با همه گیر شدن اینترنت، قوانینی را با هدف انسان دوستانه برای کاربران اینترنتی وضع کند. هدف اصلی این حرکت این بود که اطلاعات موجود در اینترنت برای همه انسان‌ها قابل دسترسی باشد. اما یک چالش بزرگ برای این کمیته وجود داشت و آن هم اینکه تصاویر و المان‌های بصری موجود در وب برای افراد نابینا قابل درک و استفاده نبود!

حدس بزنید در قدم بعدی چه اتفاقی افتاد؟

ویژگی تگ alt تصویر متولد شد! این ویژگی در سیستم‌های سخن گوی صوتی مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب همه کاربران، حتی کسانی که اختلال بینایی هم نداشتند قادر به درک محتوای صفحه بودند. اما متن جایگزین تصاویر تنها برای کاربران نابینا کاربرد ندارد.

ربات‌های گوگل؛ به نابیناهای دنیای وب سلام کنید

ربات‌های گوگل هنوز هم نوعی ربات هستند و برای درک کامل محتوای صفحات نیاز به کمک انسانی دارند. به عبارت دیگر، خزنده‌های گوگل هم مانند افراد نابینا هستند و نمی‌توانند در شناسایی محتوای تصویری به خوبی انسان‌ها عمل کنند.

حالا که به خوبی با داستان تولد تگ alt آشنا شدید، می‌خواهیم به موضوع اصلی مقاله بپردازیم.

Alt Text چیست؟ نگاهی فنی تر به کاربرد متن جایگزین عکس

ویژگی alt text، توصیفی (ترجیجاً) کوتاه در حد 100 کاراکتر در مورد یک عکس است. هنگامی که می‌خواهید در سایت خود تصویری قرار دهید، می‌توانید (چون اجباری نیست!) با استفاده از متن جایگزین، محتوای تصویر را برای الگوریتم‌های گوگل قابل فهم کنید.

به این ترتیب، وقتی کسی در گوگل جستجویی کند که با متن جایگزین تصویر شما یکی باشد، در بخش جستجوی تصویری، عکس شما قابل مشاهده است. کاربر می‌تواند با کلیک بر روی عکس، وارد سایت شما شود.

لازم است این نکته مهم را گوش‌زد کنیم که توضیحات متن جایگزین تصاویری که در سایت‌های فروشگاهی وجود دارند، کمی متفاوت با تصاویر مقالات هستند:

همان‌طور که در عکس می‌بینید در این گونه تصاویر، متن جایگزین عکس، شامل تمام مشخصات محصول مورد نظر می‌شود. یعنی ممکن است برای نوشتن alt text آن گوشی، مجبور باشید تا هر جزئیاتی در مورد مشخصات فنی آن را که به ذهنتان می‌آید بنویسید.

تگ آلت (alt tag) را از کجا ببینم؟

برای اینکه ببینید یک عکس در صفحه چه متن جایگزینی دارد، باید 3 مرحله ساده زیر را طی کنید:

  1. با موس روی عکس مورد نظر بروید
  2. راست کلید کنید و Inspect را بزنید
  3. در بخش کدهای صفحه، عکس مورد نظر را پیدا کنید

3 کاربرد مهم و ارزشمند سئو تصاویر که باید بدانید

اگر بخواهیم به طور خلاصه مهمترین کاربردهای تگ alt تصاویر را به شما بگوییم، به 3 مورد زیر می‌رسیم:

  • اضافه کردن Alt Text به تصاویر یکی از اصول مهم دسترسی به محتوای موجود در وب است چرا که کاربرانی که اختلال بینایی دارند، می‌توانند با استفاده از سیستم‌های صوتی گویا، محتوای تصاویر را درک کنند و مانند یک کاربر عادی از اطلاعات مفید اینترنت بهره ببرند.
  • اگر به هر دلیل، یک عکس کامل لود نشود، متن جایگزین آن در همان جایی که تصویر وجود دارد قابل مشاهده است. به این ترتیب
  • استفاده از تگ‌های alt باعث می‌شود تا ربات‌های گوگل درک کامل‌تری از محتوای صفحه داشته باشند و این تصاویر را در بخش Google Images به صورت بهینه تری در اختیار جستجو کنندگان قرار دهد.

ویژگی متن جایگزین تصویر در وردپرس چیست؟

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، حتماً تا حالا با صفحه ای به شکل زیر مواجه شدید:

در وردپرس شما هر با اضافه کردن هر نوع رسانه مثل یک عکس، می‌توانید یک متن URL، عنوان یا Title، یک کپشن و از همه مهم تر یک متن جایگزین برای آن بنویسید. از بین این فاکتورها، 3 عامل اول بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد ولی متن جایگزین علاوه بر استفاده کاربری، برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد.

چرا باید به سئو تصاویر سایت خود اهمیت دهید؟ 1 باور اشتباه و یک مثال برای نقض آن

بحث و جدال بر سر تاثیر متن جایگزین در سئو تمامی ندارد. عده ای باور دارند تاثیر این فاکتور به قدری کم است که اضافه نکردن آن هیچ تغییری در شانس کسب جایگاه بالاتر ندارد. ولی گروهی دیگر معتقدند وقتی عکس‌های موجود در سایت ما دارای توضیحات جایگزین بهینه شده باشند، سیگنال‌های بیشتری به ربات‌های گوگل فرستاده می‌شود و همین شانس حضور در صفحات جستجوی متنی یا تصویری در گوگل را افزایش می‌دهد.

هنوز هم شک دارید؟ پس با یک مثال این اهمیت را برای شما روشن می‌کنیم.

یکی از باورهای اشتباه در مورد کاربرد متن جایگزین این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند بهینه سازی Alt Text تنها وقتی تاثیرگذار است که کاربر وارد جستجوی تصویری یا Google Images شود و روی تصویر کلیک کند، ولی جالب است بدانید که طبق پیش بینی‌ها، تغییرات جدید گوگل به سمتی می‌رود که تصاویر بیشتری را در صفحه نتایج (SERP) به کاربر نشان دهد.

به عنوان مثال اگر عبارت «کتاب‌های سئو» را در گوشی سرچ کنید، می‌بینید که در جایگاه اول تصویر کتاب‌های سئو به کاربر نشان داده می‌شود:

در عکس زیر هم یک عبارت کلیدی مانند «ریدایرکت 301 چیست» را سرچ کردیم و دیدیم که یکی از تصویرهای مقاله به عنوان شاخص در صفحه نتایج نشان داده می‌شود. حالا فرض کنید اگر بهینه سازی خوبی برای این تصاویر این مقاله انجام نمی‌دادیم، دو حالت پیش می‌آمد:

  1. گوگل اصلاً تصویری برای این مقاله در نظر نمی‌گرفت
  2. عکس نشان داده شده، با عبارت کلیدی مرتبط نبود.

اگر می‌خواهید با باورهای اشتباه بیشتری در مورد سئو آشنا شوید، یک پیشنهاد جذاب برای شما داریم:

گوگل سریالی با نام باورهای اشتباه در مورد سئو را به صورت ویدئویی در کانال یوتیوب خود قرار داده. ما هم برای اینکه کار را برای شما ساده تر کنیم، این ویدئوها را به صورت مقاله در دسته بندی اشتباهات رایج سئو جمع آوری کردیم. خواندن کامل این مقالات کمترین کاری است که می‌توانید برای افزایش دانش سئو خود انجام دهید.

یک Alt عکس در عمل چه شکلی باید باشد؟

حالا که از اهمیت بالای توضیحات جایگزین عکس به خوبی آگاه شدید، نوبت به این می‌رسد که آستین‌ها را بالا بزنید و وارد عمل شوید! در اینجا می‌خواهیم یک عکس به شما نشان دهیم و 3 حالت خوب، بد، متوسط برای آن در نظر بگیریم.

به 3 شکل می‌توانیم برای این عکس، یک متن جایگزین بنویسیم:

چطور برای مقالات خود تگ alt بنویسیم؟ 10 توصیه کاربردی، مفید و مختصر در سئو تصاویر

به گفته گوگل، الگوریتم‌های رتبه بندی نتایج، از 200 فاکتور برای آنالیز و ارزیابی کیفیت سایت‌ها استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها، بهینه سازی درست متن جایگزین عکس یا Alt Text است. با تغییراتی که گوگل در صفحه نتایج و به خصوص Google Images داده، بحث سئو کردن تصاویر و دریافت ورودی از جستجوی تصویری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

توصیه‌های مهم ما برای بهینه سازی هر چه بهتر سئو تصاویر شامل 10 مورد زیر است:

  1. برای تمامی عکس‌هایی که در سایت خود آپلود می‌کنید، یک متن جایگزین مناسب بنویسید.
  2. حداکثر 100 کاراکتر را برای توضیحات تصویر در نظر بگیرید.
  3. توضیحات شما باید توصیفی دقیق، کامل و مفید از عکس باشد
  4. اگر می‌خواهید از کلمات کلیدی در متن جایگزین استفاده کنید، یادتان باشد که این کار را با حساسیت بالایی انجام دهید. مثلاً از مترادف‌ها و کلمات هم خانواده استفاده کنید.
  5. بهتر است عنوان سئو شما در حداقل یکی از توضیحات جایگزین تصاویر شما وجود داشته باشد.
  6. در توضیحات خود از عبارت «عکسی از…» یا «یک تصویر از…» استفاده نکنید.
  7. به دکمه‌های تصویری سایت (Site Buttons Images) متن جایگزین عکس اضافه کنید.
  8. توضیحات Alt Text شما با عنوان سئو یکی نباشد.
  9. برای توصیف عکس، سعی کنید تا جای ممکن از زبان طبیعی استفاده کنید. طوری آن را بنویسید که انگار دارید عکس را برای کسی توضیح می‌دهید و کسی با خواندن این توضیحات بتواند عکس را نقاشی کند!
  10. یادتان باشد که به هیچ وجه از Keyword Stuffing یا بمباران کلمه کلیدی برای توضیحات عکس استفاده نکنید.

اگر می‌خواهید با روش‌های ممنوعه بیشتری مثل کیورد استافینگ آشنا شوید، در صفحه سئو کلاه سیاه می‌توانید مهم ترین و رایج ترین این روش‌ها را مشاهده کنید.

سخن پایانی؛ بهینه‌سازی تصویر ادامه دارد

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید