سئو

تفاوت طراحی ui و طراحی گرافیک به زبان ساده

تفاوت بین طراح گرافیک، طراح UX و طراح UI چیست؟

واژه “طراحی” معمولاً ما را به فکر طراحی گرافیک می اندازد. اما واقعیت این است که امروزه با گسترش مشاغل و تنوع و پیچیدگی آن ها، کلمات گاهی گیج کنند هستند. با تکامل فناوری، صنعت رسانه نیز از رسانه های چاپی به وب، موبایل و نرم افزارها تبدیل شده است. مطابق با این تغییرات؛ صنعت طراحی نیز مفاهیم جدیدی در خود پذیرفته است و امروزه شاهد تفاوت معنادار در حوزه طراحی گرافیک، طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری هستیم که در ادامه به شرح تفاوت این مفاهیم می پردازیم.

راهنمای کاربردی استفاده از رنگ در UIطراحی رابط کاربری

طراح گرافیک

درست است که طراحی گرافیک ساده ترین راه برای درک اصطلاح طراحی و ارتباطات بصری است زیرا طراحان گرافیک از تخیل، رنگ، تایپوگرافی و طراحی خود برای انتقال ایده یا پیام از طریق چاپ، وب یا طراحی بصری استفاده می کنند. این نوع طراحی نیز یک «هنر» محسوب می شود. در صنعت امروز، طراحی گرافیک مربوط به انتقال ایده برندسازی، اطلاعات یا تبلیغات برای ارتباط با کاربران نهایی با استفاده از متن یا تصاویر است. معمولاً طراحان گرافیک زیر چتر «برندینگ» قرار می‌گیرند و دستورالعمل‌های خود را از تیم بازاریابی یا تبلیغات شرکت دریافت می‌کنند. نقش اساسی طراح گرافیک این است که با انتخاب فونت مناسب و سایر عناصر طراحی بصری، عواطف و احساسات را به محصول یا خدمات صیقلی شرکت القا کند. نرم افزارهایی که معمولاً توسط طراحان گرافیک استفاده می شود عبارتند از:

کورل دراو

Adobe InDesign

Adobe Illustrator

فتوشاپ

طراح تجربه کاربری- طراح UX

طراحی UX کاملاً به احساس محصول مرتبط است و کاملاً متفاوت از طراحی گرافیکی سنتی است. طراحی UX بر منطق و ساختار عناصری که در واقع در هر وب یا برنامه تلفن همراه یا هر نرم افزاری با آنها تعامل دارید، تمرکز دارد. طراحان UX از طریق رویکردهای مختلف برای حل مشکل خاص کاربر و کاملاً کاربر محور هستند.برای طراحی ux وبسایت خود طبق اصول طراحی رنگ می توانید از خدمات طراحی UI تاس بهره بگیرید.

طراحی UX باید در دو مرحله مختلف به نام‌های “تحقیق” و “اعتبارسنجی” انجام شود. در مرحله “تحقیق”، طراحان UX از ابزارها و روش های مختلفی برای درک معماری اطلاعات، عوامل انسانی و کاربران نهایی از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی و مصاحبه با کاربر با ساختن شخصیت کاربر، قالب بندی محصول برای طراحی UI و جریان استفاده می کنند. کار اصلی طراح UX پس از راه اندازی محصول در مرحله اعتبار سنجی انجام می شود، در این مرحله طراحان UX قابلیت استفاده / نقطه درد را تجزیه و تحلیل می کنند تا بدانند آیا محصول نهایی نتیجه مطلوب را ارائه می دهد یا خیر. طراحان UX باید بر اساس داده ها، اصلاحات را روی محصول انجام دهند تا نسخه بعدی کارآمدتر و کاربرپسندتر برای کاربران باشد. طراحان UX همچنین به عنوان معماران UX شناخته می شوند. نرم افزارهایی که معمولاً توسط طراحان UX استفاده می شود عبارتند از:

برای تحقیق:

ابزار های طراحی :

Adobe XD

Axure

Sketch

Zeplin

Mockflow

Webflow

Balsamiq

Flinto

Figma

Framer

Principle

Proto.io

UXPin

Adobe Illustrator

طراح رابط کاربری -طراح UI

طراحی UI بیشتر به ظاهر و ظاهر محصول مربوط می شود. این کاملا بر اساس UX ارائه شده توسط طراح UX است.

UI Designer با طراحی هر صفحه یا رابط‌هایی را که در آن کاربر تعامل دارد و مسئول ارتباط بصری مسیری است که UX طراحی شده است، انجام می‌دهد. طراح رابط کاربری با عناصر تعاملی مانند دکمه ها، طرح رنگ، فیلدهای ورودی فرم، انیمیشن ها، منوی کشویی و تایپوگرافی سر و کار دارد. طراح رابط کاربری همچنین باید یکپارچگی را در طراحی حفظ کند، بنابراین طراح رابط کاربری باید یک دستورالعمل برای هویت بصری محصول با تایپوگرافی، فاصله، رنگ و چیدمان ایجاد کند، بنابراین طراح گرافیک نیز گرافیک برندینگ را برای محصول انجام دهد که همان حالت را حفظ کند. ثبات. طراحان رابط کاربری با نام مهندسان رابط کاربری نیز شناخته می شوند. نرم افزارهایی که معمولاً توسط طراحان رابط کاربری استفاده می شود عبارتند از:

Sketch

Zeplin

Invision App

در دنیا طراحان مختلفی وجود دارد. دفعه بعد که با یکی از دوستان طراح خود ملاقات کردید از او بپرسید که او چه نوع طراحی است؟

بهترین نمونه های طراحی ui

طراحی گرافیک همان چیزی است که اکثر مردم هنگام فکر کردن به طراحی به آن فکر می کنند زیرا مشاهده آن ساده ترین است. طراحان گرافیک رنگ ها را انتخاب می کنند، تصاویر را انتخاب می کنند، لوگو طراحی می کنند و کارهای بسیار بصری دیگر را انجام می دهند. این نوع طراحی شبیه به چیزی است که اکثر مردم آن را “هنر” می دانند.

اگر طراحی گرافیک هنر است، پس طراحی رابط کاربری علم است. طراحان رابط کاربری نحوه تعامل نرم افزار و کاربران با یکدیگر را درک می کنند. وقتی فرمی را ارسال می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ چگونه کاربران از خطاها مطلع می شوند؟ آیا فرم به صفحه جدیدی می رود یا در حالی که در صفحه فعلی است ارسال می شود؟

طراحی گرافیکی عالی به این معنی است که نرم افزار زیبا به نظر می رسد. طراحی عالی رابط کاربری به این معنی است که استفاده از نرم افزار آسان است. طراحی گرافیکی عالی اپل است. طراحی رابط کاربری عالی گوگل است (به هر حال بسیاری از محصولات آنها – فقط به Android یا Google Docs اشاره نکنید).

بدیهی است که بهتر است نرم افزار در هر دو دسته برتری داشته باشد، اما اگر باید یک چیز را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید، معمولا طراحی UI در دراز مدت بسیار مهمتر است. همان طور که بالاتر ذکر شد؛ طراحی UI را می توان به عنوان “طراحی تجربه کاربر” نیز نامید (تفاوت های کوچکی وجود دارد، اما اساساً یکسان هستند). اکثر مردم موافق هستند که داشتن یک تجربه عالی بهتر از دیدن تصاویر و رنگ‌های زیباست. برای طراحی ui وبسایت خود طبق اصول طراحی رنگ می توانید از خدمات طراحی UI تاس بهره بگیرید.

جمع بندی

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید