سئو

UI و UX چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

عناوین مطالب

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX) دو موضوع بحث برانگیز و مبهم در فضای اینترنت و ساخت نرم‌افزار است. وقتی می‌خواهیم یک سایت را طراحی کنیم، معمولا این دو کلمه به صورت “طراحی UI/UX” کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما واقعیت این است، که رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX)، دو مفهوم جدا از یکدیگر هستند و برای مراحل مختلفی از ساخت یک وب سایت به کار می‌روند.UI و UX چیستUI و UX چیست

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری، لایه‌ی گرافیکی یک سایت یا نرم‌افزار است. این لایه از دکمه، متن، عکس، اسلایدر و تمام اِلمان‌هایی تشکیل شده است که کاربر با آن‌ها سر و کار دارد. در واقع، هر زمان که کاربر، یک کالا یا خدمات را از طریق یک سایت یا نرم‌افزار انتخاب می‌کند، با مفهومی به نام رابط کاربری (UI)، در تعامل است.

طراح رابط کاربری کیست و چه وظایفی دارد؟

یک طراح رابط کاربری برای ظاهر سایت تصمیم می‌گیرد. طرح رنگ، شکل دکمه‌ها، عرض خطوط و نوع فونت مورد استفاده در صفحه باید توسط طراح رابط کاربری انتخاب شود. تمام این موارد ظاهر سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حسی منحصر به فرد به کاربر منتقل می‌کند.

طراح UI، در واقع یک طراح گرافیک است. این افراد با مسائل زیبایی شناختی سر و کار دارند. بنابراین، جذاب و مهیج بودن ظاهر سایت، و تناسب ظاهر سایت با کاربرد آن بسیار اهمیت دارد.

تا اینجا در مورد طراح رابط کاربری و کارهایی که باید انجام دهد، صحبت کردیم. علاوه بر موارد اشاره شده باید در نظر بگیریم که چگونه این کارها در طی مراحلی مشخص باید انجام شوند. در ادامه به تمام مراحل مورد نیاز برای طراحی یک رابط کاربری موفق اشاره خواهیم کرد.

ظاهر و حس بصری محصول

  • تحلیل مشتری
  • تحقیقات طراحی
  • توسعه‌ی گرافیکی سایت و برند
  • طراحی خطوط راهنمای کاربر

ریسپانسیو بودن و تعامل داشتن

  • ساخت نمونه اولیه
  • ساخت انیمیشن و بررسی تعامل‌گرایی سایت
  • سازگاری با صفحه نمایش تمام دستگاه‌ها
  • پیاده‌سازی از طریق توسعه‌دهندگان سایت

رابط کاربری نقشی حیاتی در طراحی ظاهر سایت دارد و همچنین عاملی مهم برای جلب اعتماد مشتری است. با این اوصاف، معرفی برند و محصول به مشتری، تنها از طریق استفاده از رابط کاربری امکان‌پذیر است.وظایف طراح رابط کاربریوظایف طراح رابط کاربری

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

ux مخفف کلمه‌‌ی User Experience، به معنی تجربه‌ی کاربری است. این تجربه می‌تواند در ارتباط با یک نرم‌افزار یا یک وب سایت روی دهد. وقتی که کاربر وارد یک سایت یا نرم‌افزار می‌شود، می‌تواند شرایط مختلفی را تجربه کند. به عنوان مثال، نرم‌افزار یا سایت به گونه‌ای واضح، دقیق یا گیج‌کننده طراحی شده باشد. یا المان‌های سایت به طور منطقی طراحی شده باشند که کاربر پس از خروج از سایت یا نرم افزار حسی خوشایند داشته باشد. در واقع، طراحی تجربه‌ی کاربری تعیین می‌کند که تا چه اندازه، اِلمان‌های رابط کاربری، به شکلی آسان و منطقی طراحی شده‌اند.

طراح تجربه کاربری کیست و چه وظایفی دارد?

در ابتدا باید بگویم، که یک طراح تجربه‌ی کاربری، با رابط کاربری (UI) نیز سر و کار دارد. به همین دلیل در اکثر اوقات، تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر، بسیار سخت است. طراح رابط کاربری باید در مورد ظاهر سایت تصمیم بگیرد اما طراح تجربه‌ی کاربری، به چگونگی تعامل کاربر با سایت سر و کار دارد.

طراحان تجربه ی کاربری، به بررسی ظاهر سایت و عملکرد آن می‌پردازند. همچنین چگونگی سازماندهی و نحوه‌ی تعامل بخش‌های مختلف سایت را مورد بررسی قرار می‌دهند. به بیان دیگر، یک طراح تجربه‌ی کاربری، در مورد نحوه‌ی عملکرد رابط کاربری (UI)، تصمیم می‌گیرد.

اگر UX به خوبی کار کند و طراحی یکپارچه داشته باشد، کاربر تجربه‌ی خوشایندی پس از ورود به سایت خواهد داشت. اما اگر پیمایش سایت پیچیده و نامناسب باشد، کاربر به راحتی آن را ترک خواهد کرد. در ادامه به برخی وظایف مربوط به طراحی تجربه‌ی کاربری اشاره خواهیم کرد.

استراتژی و محتوا

  • تحلیل رقبا
  • تحقیق در مورد مشتری و تحلیل آن
  • ایجاد استراتژی و ساختار برای محصول
  • توسعه‌ی محتوا

چیدمان و نمونه‌ی اولیه

  • ساخت چیدمان
  • ساخت نمونه‌ی اولیه
  • تست و یکپارچه‌سازی
  • برنامه ریزی برای توسعه

تحلیل و پیاده‌سازی

  • هماهنگی با طراحان رابط کاربری (UI)
  • هماهنگی با توسعه‌دهندگان وب
  • پیگیری اهداف و یکپارچه سازی آن‌ها
  • تحلیل و بررسی نهایی

وظایف طراح تجربه کاربریوظایف طراح تجربه کاربری

تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX)

اگر اِلمانهای یک وبسایت را با بدن انسان مقایسه کنیم، استخوان‌بندی معرف ساختار، ارگان‌های بدن معرف تجربه‌ی کاربری (UX) و لباس و موارد آرایشی معرف رابط کاربری (UI) است.

رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری، یکی از مبهم ترین و پیچیده ترین مفاهیم، در طراحی سایت هستند. یک سایت بدون تجربه‌ی کاربری، مشابه کشیدن نقاشی روی بوم بدون هیچ طرح و هدف است. از طرفی، یک سایت بدون رابط کاربری، همانند داشتن قالب یک مجسمه بدون خمیر و مواد داخلی آن است. طراحی منطقی و درست یک سایت، با طراحی تجربه کاربری (UX) شروع می‌شود و سپس با طراحی رابط کاربری ادامه می‌یابد.

در طراحی یک وب سایت، طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری با یکدیگر پیش می‌روند و نمی‌توان یک بخش را بدون در نظر گرفتن بخش دیگر انجام داد. هرچند طراحی رابط کاربری به دانش تجربه‌ی کاربری نیاز ندارد اما UX و UI فرایندها و وظایف مرتبطی را در بر می‌گیرند. در ادامه به تفاوت‌های عمده‌ی UX و UI به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد.

  • طراحی UX بر شناسایی و حل مشکلات کاربر متمرکز است، در حالیکه طراحی UI ظاهر تعاملی و زیبای سایت می‌پردازد.
  • در ابتدای فرآیند توسعه‌ی سایت، از UX استفاده می‌شود و سپس با طراحی UI ادامه می‌یابد. تجربه‌ی کاربری، نقشه‌ی سفر کاربر را طراحی خواهد کرد سپس رابط کاربری، این نقشه‌ی سفر را با اِلمان‌های تعاملی و بصری پر خواهد کرد.

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربریتفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

در مورد دو مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری مفاهیم بسیاری وجود دارند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. اما در این مقاله ما تنها به بخش کوچکی از این مباحث اشاره کردیم. با استفاده از موارد ذکر شده در این مقاله، می‌توانید به تفاوت‌های عمده‌ی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) پی ببرید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید