سئو

دوره طراحی رابط و تجربه کاربری و آنچه باید بدانید

مقدمه

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری از مهارت های مهم عصر حاضر است و روز به روز به اهمیت چنین مواردی افزوده می شود. نمی توان رشد تکنولوژی و ارزش خلاقیت در تولید محصولات و ارائه سرویس ها را نادیده گرفت، و به همین خاطر است که دوره طراحی رابط و تجربه کاربری در روزگار ما دوره بی نهایت مفیدی است.

اگر شما هم به UI و UX یا همان رابط کاربری و تجربه کاربری علاقه دارید، مقاله امروز ما را از دست ندهید!

UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیستند؟

طراحی رابط کاربری (UI) فرآیند تبدیل نمونه اولیه یا نمونه ذهنی به رابط های کاربری یا ظاهر محصول یا نرم افزار است. که از نظر زیبایی شناختی دلپذیر و سادگی استفاده را دارا می باشند. رابط کاربری نقطه تعامل بین کاربر و محصولی است که قرار است از آن استفاده کند. بنابراین، طراحی UI بر تمام عناصر بصری و تعاملی یک رابط محصول، مانند دکمه‌ها، نوارهای منو، آیکون‌ها و موارد دیگر اشاره دارد. به زبان ساده تر UI یعنی ظاهر یک نرم افزار یا محصول.

طراحی تجربه کاربری (UX) فرآیندی است که طراحان برای ساخت محصولاتی که تجربیات عالی را در اختیار کاربران قرار می دهند، از آن استفاده می کنند. طراحی UX به احساسات و عواطفی اشاره دارد که کاربران هنگام تعامل با یک محصول یا سرویس تجربه می کنند. UX در واقع بر احساسات و راحتی کار کاربر تمرکز می کند و اینکه کاربر چقدر راحت می تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

چرا دوره طراحی رابط و تجربه کاربری مهم است؟

1. چشم اندازها و فرصت های شغلی کم نظیر

فقط کافی است سری به آگهی های استخدامی بزنید، از شرکت های بزرگ تا کارخانجات پیشرفته همگی به دنبال استخدام طراح رابط و تجربه کاربری هستند. (البته در بسیاری از موارد شغل طراحی رابط کاربری با طراحی تجربه کاربری تفاوت دارند)، همچنین زمینه شغلی برای رشد شخصی و کارآفرینی نیز کاملاً باز است.

شغل طراحی رابط کاربری یا طراحی تجربه کاربری از مشاغل مهم و حیاتی امروزی به حساب می آیند که اگرچه تمام مردم جامعه یا حتی بخش بزرگی از جامعه حتی از وجود چنین شغلی باخبر نیستند، اما کارآفرینان و اهالی تکنولوژی و اهالی فن و حرفه به خوبی جایگاه این شغل و اهمیتش را درک کرده و به دنبال طراحان خوب هستند. حتی اینستاگرام زیر سلطه این طراحان قرار داد، و بهترین پست ها توسط طراحان خوب UI و UX ساخته می شود.

2. می توانید کمک کنید تا فناوری برای همه قابل دسترس باشد.

این حقیقت در ایران خودمان غیر قابل انکار است که هنوز بخش بزرگی از مردم با تکنولوژی، نرم افزار، روش های آنلاین و … خو نگرفته اند! و حتی در حال مقاومت در برابر فناوری هستند. در حالی که طراحان UI و UX با کمک یک دوره طراحی رابط و تجربه کاربری ارزنده می توانند کاری کنند که تمامی مردم علاقه مند به استفاده از وبسایت و نرم افزار ها شوند!

بله درست شنیدید ظاهر و تجربه کاربری ساده و دلنشین می تواند منجر به افزایش کاربران یک پلتفرم و تشویق توده مردم به استفاده از تکنولوژی و محصولات مرتبط شود.

3. باعث رشد کسب و کارتان خواهید شد

همچنین ارتباط مستقیمی بین تجربه کاربر و موفقیت یک محصول در بازار وجود دارد. وقتی کاربران شما تجربه کاربری خوبی داشته باشند، به احتمال زیاد به استفاده از محصول شما ادامه خواهند داد و آن را به دیگران نیز توصیه می کنند.

طراحی UX مناسب در انواع پلتفرم ها، برنامه ها و وب سایت ها مهم است. وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک را به عنوان مثال در نظر بگیرید: می‌خواهید یافتن کالای مورد نظر و ثبت سفارش را برای کاربران تا حد امکان آسان کنید. یادگیری طراحی UX و دوره طراحی رابط و تجربه کاربری به شما در دستیابی به این هدف کمک می کند.

4. طراحی رابط و تجربه کاربری از بهترین روش های بازاریابی است

امروزه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری از روش های بازاریابی مدرن در دنیا نیز محسوب می شود! و اگر مدیر بازاریابی هستید، مدیریت کسب و کار می خوانید یا قرار است در حوزه بازاریابی قد علم کنید، حتما به دانش طراحی رابط و تجربه کاربری نیاز پیدا خواهید کرد.

به احتمال زیاد می دانید که بخش بزرگی از بازاریابی روی احساسات کاربران تمرکز دارد و برای جلب توجه آنها باید حتما ظاهری شیک و راحتی کار در محصولات و سرویس ها را ارائه دهید. دوره طراحی رابط و تجربه کاربری به شما می آموزد که احساسات کاربران را کنترل کنید و این راه موفقیت در بازاریابی امروزی است.

دوره طراحی رابط و تجربه کاربری شامل چه مواردی است؟

دوره طراحی رابط و تجربه کاربری باید اصول ابتدایی طراحی مناسب را به همراه مفاهیم کلی آموزش دهد. در ادامه ابزار ها، تکنولوژی ها، مهارت ها و هر چیزی که در یک دوره جامع طراحی رابط و تجربه کاربری باید باشد را معرفی می کنیم.

• آموزش طراحی روی کاغذ و طراحی اسکچ یا ساخت نمونه اولیه محصول

• مفاهیم بنیادی طراحی UX

• روانشناسی رنگ ها، رنگ شناسی و سبک طراحی گرافیک در UI

• آموزش ساخت پروتوتایپ

• آموزش نرم افزار هایی همچون فتوشاپ، ادوب XD و اسکچ

• آموزش طراحی ریسپانسیو در سایت

• تحقیق کاربر یا User research

• آموزش کار با انیمیشن و جلوه های ویژه

• ابزارهای آنلاین UI, UX

• تعامل طراح سایت و اپلیکیشن با طراح رابط کاربری و UX

به طور کلی بهتر است که یک دوره طراحی رابط و تجربه کاربری ویژگی های بالا را داشته باشد. اگر دوره ای به نظر مناسب می آمد اما فاقد بسیاری از ویژگی های بالا بود احتمالا جامع نیست و قرار نیست از طریق آن شغلی را یاد بگیرید!

نکته: به یاد داشته باشید که با هیچ دوره ای قرار نیست یک طراح رابط و تجربه کاربری خوب شوید! (البته اگر هدف شما یادگیری هر دو شغل با هم است). بلکه برای حرفه ای شدن در این حوزه باید دائم در حال یادگیری و کسب تجربه باشید. یک طراح UI, UX فردی است که دائم در حال مطالعه است و انتقاد پذیر بالایی دارد.

دوره طراحی رابط و تجربه کاربری برای چه کسانی مناسب است؟

بیش از همه این دوره مناسب طراحان سایت، برنامه نویسان، مهندسین، مدیران محصول و طراحان محصول است.

البته کارآفرینان و حتی روانشناسان نیز برای تحلیل رفتار کاربران می توانند چنین دوره ای را بگذرانند. اگر در عصر حاضر به دنبال شغلی پردرآمد هستید که در همه جای دنیا طرفدار دارد، باز هم باید گفت دوره طراحی رابط و تجربه کاربری مناسب شماست.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید