سئو

آموزش ui ux از صفر

ui ux دو اصطلاح در طراحی سایت هستند. ui همان رابط کاربری و ux تجربه کاربری است در این مقاله به آموزش ui ux خواهیم پرداخت.

در ادامه هر دو عبارت تجربه کاربری و رابط کاربری یا همان ui uxرا تعریف کرده و در ادامه به آموزش این دو خواهیم پرداخت.

آموزش ui ux

گام اول: ux یا تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا همان ux مخفف عبارت User Experience است. منظور از تجربه کاربری این است که آیا کاربر با محصول ما که اینجا همان سایت می‌باشد، ارتباط برقرار کرده است یا نه. اگر استفاده از محصول برای کاربر خوشایند بوده، پس تجربه کاربری این محصول مطلوب بوده است.

کاربران هنگام استفاده از محصول، تجربه کاربری خود را براساس ارزش، عملکرد، استفاده ساده و راحت و برداشت کلی از محصول ارزیابی می‌کنند.

منظور از ارزش در تجربه کاربری این است که آیا محصول ارزشی برای کاربر ایجاد می‌کند. منظور از عملکرد این است که آیا استفاده از این محصول تأثیر مثبتی برای کاربر به دنبال خواهد داشت. استفاده ساده هم که مشخص است و به معنای این است که کاربر بتواند به سادگی از محصول استفاده کند. برداشت کلی از محصول هم این است که به طور کلی آیا استفاده از محصول برای کاربر خوشایند بوده است یا نه.

مطالعه مقاله میتواند اطلاعات مفیدی را در راختیار شما قرار دهد

تجربه کاربری یکی از موضوعاتی است که بر ی سایت تأثیر بسیار زیادی دارد. گوگل به رضایت کاربران خود خیلی اهمیت می‌دهد. برای گوگل مهم است که کاربر هنگام استفاده از این موتور جستجو به سایتی دسترسی داشته باشد که تجربه کاربری مناسبی را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد. بنابراین تنها سایتی را سئو می‌کند که تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. از این رو این موضوع بر سئوی سایت تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

گام دوم: طراحی تجربه کاربری یا ux

در ادامه آموزش ui ux باید بگوییم که چگونه می‌توان یک تجربه کاربری مناسب را برای یک سایت طراحی کرد.

برای طراحی یک تجربه کاربری مناسب باید مراحل زیر را طی کنیم:

• ابتدا نیازهای مخاطبین سایت را از طریق تحقیق و پژوهش به دست می‌آوریم.

• در مرحله بعد پرسونای مخاطب را درآورده و نیازهای او را مشخص می‌کنیم.

• مسیر کاربر را از ابتدا که وارد سایت می‌شود تا دستیابی او به آنچه که می‌خواهد مثل خرید یک محصول یا یک مقاله می‌سازیم.

• از طریق آزمون و خطا و استفاده از ab تست، مسیر ساخته شده را تحلیل کرده و بهترین گزینه موجود را انتخاب می‌کنیم.

ویژگی طراحی یک ux خوب

برای طراحی تجربه کاربری خوب (که در اینجا محصول، سایت ماست)، محصول باید کاربردی و دارای استفاده منطقی باشد. محصول باید مشکل کاربر را حل کند و کاربر به آسانی به محصول دسترسی داشته باشد. طراح تجربه کاربری باید مراقب سوگیری‌های شناختی موجود در تعامل بین طراح و کاربر باشد.

گام سوم: ui یا رابط کاربری چیست؟

ui یا رابط کاربری مخفف عبارت User Interface می‌باشد. منظور از رابط کاربری این است که برای استفاده از محصول نیاز به یک رابط است. مثلا برای استفاده از چاقو ما نیاز به یک دسته داریم تا بتوانیم به طور ایمن از چاقو استفاده کنیم.

بنابراین در تعریف رابط کاربری باید گفت تمام عناصر بصری که در سایت وجود دارد و کاربر از طریق آنها با سایت ارتباط برقرار می‌کند. این عناصر بصری شامل دکمه‌ها و آیکون‌هایی است که با کلیک روی آن‌ها کاربر امکان استفاده از امکانات سایت را دارد.

هرچه طراحی رابط کاربری ساده‌تر باشد، کاربر سایت، تجربه بهتری را از حضور در سایت به دست خواهد آورد.

انواع رابط کاربری

انواع رابط کاربری عبارتند از: رابط کاربری مبتنی بر فرم، رابط کاربری منو محور، رابط کاربری لمسی، رابط کاربری گرافیکی و رابط کاربری صوتی

تفاوت طراحی گرافیک و طراحی ui

در اغلب موارد شاید طراحی گرافیک و طراحی رابط کاربری یک موضوع یکسان به حساب بیایند. اما نکته‌ این است که این دو با هم تفاوت دارند و دو مقوله متفاوت محسوب می‌شوند.

هدف یک طراح گرافیک زیبایی یک محصول است. اما طراح رابط کاربری، علاوه بر آشنایی با گرافیک، تلاش می‌کند محصولی را طراحی کند که کاربر به آسانی بتواند از آن استفاده کند. در واقع طراحی رابط کاربری جز مقوله هنر به حساب نمی‌آید و هدف آن آسان شدن استفاده از سایت است.

گام چهارم : اصول طراحی رابط کاربری

اصولی که برای طراحی یک رابط کاربری خوب باید رعایت کرد عبارت است از

رعایت ساختار

رعایت سادگی

قابل دید بودن

اصل بازخورد یا اطلاع‌رسانی به کاربر

اصل انعطاف‌پذیری

گام پنجم: طراحی رابط کاربری

مرحله اول طراحی رابط کاربری نیازسنجی پروژه و شناخت مخاطب است. در مرحله اول باید نیاز مشتری را از راه اندازی سایت به صورت دقیق مشخص کنیم. باید بدانیم که این سایت می‌خواهد چه نیاز و مشکلی را از کاربران خود حل کند.

مرحله دوم در طراحی رابط کاربری، طراحی اولیه و ارائه آن به مشتری می‌باشد. در مرحله دوم نیز باید مخاطبان سایت را به درستی شناسایی کرد و پرسونای مخاطب را به درستی شناخت.

مرحله سوم اعمال تغییرات لازم زیر نظر مشتری

در این مرحله پس از کامل شدن طرح اولیه و ارائه به مشتری در صورت نیاز باید تغییرات مورد نظر مشتری را اعمال کنیم.

ویژگی طراحی یک ui مناسب

رابط کاربری صحیح باید کاربر را راهنمایی کند تا با صرف کمترین زمان و کمترین تلاش به هدف مورد نظر خود در سایت برسد.

همچنین رابط کاربری باید بدون چالش بوده و در عین حال جذاب باشد.

دقت کنید رابط کاربری‌که برای سایت طراحی ‌می‌کنیم، باید نشان‌دهنده برند ما باشد.

تفاوت ui ux

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در اغلب موارد به جای هم به کار می‌روند در حالی که این دو موضوع کاملا از هم جدا هستند. همانطور که گفتیم در طراحی رابط کاربری بیشتر با ظاهر محصول سروکار داریم. در حالی که تجربه کاربری به حس کاربر در استفاده از محصول مرتبط است.

در ادامه آموزش ui ux به تفاوت‌های رابط کاربری و تجربه کاربری با هم خواهیم پرداخت.

تفاوت در هدف اصلی: هدف اصلی در طراحی رابط کاربری بهبود کیفیت محصول و جذاب کردن ظاهر محصول است. اما در طراحی تجربه کاربری بیشتر از هر چیز به هدف محصول توجه می‌شود. طراح تجربه کاربری تلاش می‌کند محصول کارایی لازم را داشته باشد.

کاربرد رنگ: طراحان رابط کاربری از رنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند. اما طراحان تجربه کاربری با سه رنگ مشکی، سفید و طوسی کار می‌کنند.

ابزارهای مورد استفاده: طراحان رابط کاربری از ابزاری مانند اسکچ یا فلینتو برای طراحی تصاویر استفاده می‌کنند. اما طراحان تجربه کاربری از ابزارهای نمونه سازی استفاده می‌کنند که مبتنی بر وایرفریم هستند مانند ابزار موک پلاس

عناصر مورد توجه: طراحان رابط کاربری از عناصر هنری استفاده می‌کنند تا ظاهر محصول را چشم نواز کنند. اما طراحان رابط کاربری چون به دنبال رفع نیاز کاربر هستند، بیشتر به عناصر اجتماعی توجه می‌کنند.

نکته باقی مانده اینکه اگر می‌خواهید شروع به یادگیری در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری کنید، باید اولویت بندی کنید. یعنی ابتدا طراحی تجربه کاربری را بیاموزید، سپس به سراغ طراحی رابط کاربری بروید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید