سئو

5 دلیل مهم برای اهمیت تجربه‌ی کاربری

عناوین مطالب

از ماه می امسال گوگل بر نقش کلیدی تجربه‌ی کاربری بر افزایش رتبه‌ی سایت بسیار تاکید کرد. مطمئنا این تاکید دلایل بسیاری دارد که در ادامه به شرح تمام آن‌ها می‌پردازیم. همه‌ی ما می‎‌دانیم که ترجیحات مشتریان در طراحی بخش‌های مختلف یک کسب و کار تاثیرگذار است و بر همه چیز اولویت دارد.

امروزه کاربران سر و کار داشتن با یک تجربه‌ی کاربری راحت، کارآمد و سریع را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. بنابراین یکی از نیازهای ضروری در آماده‌سازی یک سایت فوق‌العاده، طراحی رابط کاربری، تجربه‌ی کاربری و حفظ رضایت مشتری است.

تجربه‌ی کاربری (USER EXPERIENCE) چیست و چرا اهمیت دارد؟

تجربه‌ی کاربری به تمام تجربه‌ی یک کاربر به‌هنگام مشاهده‌ی وب سایت اشاره دارد. بنابراین User Experince تمام جنبه‌های تعامل یک شرکت و مشتریان بالقوه را در بر می‌گیرد.

در دنیای رقابتی امروز، اهمیت تجربه کاربری از طرف بسیاری از صاحبان کسب و کار به خوبی درک شده است. همه می‌دانند که یک تجربه‌ی کاربری خوب، پُلی قوی بین نیازهای مشتری و اهداف کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

اگر تا به اینجای مقاله قانع نشده‌اید و هنوز متعجب هستید که چرا مهم بودن تجربه‌ی کاربری در اولویت قرار دارد، در ادامه حتما نظر شما تغییر خواهد کرد. در ادامه‌ی مقاله به مزایایی از طراحی تجربه‌ی کاربری اشاره خواهیم کرد که تاثیر بسیاری بر رضایت مشتری و نهایتا میزان درآمد و خواهد داشت.

تجربه‌ی کاربری نرخ تبدیل را افزایش خواهد داد

سایت‌های بسیاری وجود دارند که محصولات و خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند، اما کاربران سایت‌هایی را انتخاب می‌کنند که تجربه‌ی کاربری آسان‌تر و جذاب‌تری را دارند. بر طبق تحقیقات، یک تجربه‌ی کاربری مناسب می‌تواند نرخ تبدیل را تا 400 درصد افزایش دهد.

دسترسی و استفاده‌ی مناسب از وب سایت می‌تواند تاثیری باورنکردنی بر رضایت کاربران داشته باشد. وقتی یک تجربه‌ی کاربری به خوبی طراحی شود، تمایل بازدیدکنندگان را افزایش خواهد داد و بر تمایل آن‌ها به خرید محصولات یا خدمات به شدت موثر خواهد بود. این مورد دلیل واضح بر مهم بودن تجربه‌ی کاربری است.

اهمیت تجربه کاربری بر رتبه‌ی سایت

قرار گرفتن در رتبه‌ی اول گوگل آرزوی هر کسب و کار است. تجربه‌ی کاربری زیبا و آسان می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نمایش یک کسب و کار در صدر لیست نتایج گوگل داشته باشد.

وقتی User Experience یک وب سایت به خوبی طراحی شود، مطمئنا ترافیک سایت به مرور افزایش خواهد یافت و در نتیجه تعداد مشتریان سایت نیز زیاد خواهد شد.

یک تجربه‌ی کاربری جذاب نه تنها بر سئو سایت موثر خواهد بود بلکه رتبه‌ی آن را نیز در گوگل افزایش خواهد داد. بگذارید این طور به این قضیه نگاه کنیم؛ اگر User Experience به خوبی طراحی شود، سئو سایت بهبود خواهد یافت. زیرا هدف تجربه‌ی کاربری جذب مخاطبان و افزایش بازدیدکنندگان سایت‌های مختلف از قبیل سایت فروشگاهی، شرکتی یا اختصاصی است.

علاوه بر موارد بالا، زیبایی بصری در تجربه‌ی کاربری نیز باید در نظر گرفته شود. زیرا شما نیاز دارید تا کاربران را هر چه بیشتر در صفحه نگه دارید تا محصولات و خدمات شما را تهیه کنند.

تجربه‌ی کاربری اعتماد و اعتبار برند را افزایش می‌دهد

اکثر کاربران خدمات و کالاهای مورد نظرشان را قبل از خرید، جستجو می‌کنند. افزایش مشارکت مشتری و به وجود آوردن اعتبار برای یک برند برای صاحبان کسب و کار و به خصوص افراد جدید در فضای بازار دیجیتال اصلا کار آسانی نیست.

چگونه کاربران بالقوه می‌توانند به شما اعتماد کنند؟ برای رسیدن به این هدف، کاربران باید دلایل محکمی داشته باشند تا از میان حجم انبوهی از سایت‌های رقیب، سایت شما را انتخاب کنند؛ حال تفاوتی نمی‌کند که سایت شما را از طریق گوگل بازدید کنند یا مرورگرهای دیگر.

افزایش اعتبار می‌تواند نقش مهمی در افزایش تعداد مشتری و فروش داشته باشد. بنابراین استفاده از یک تجربه‌ی کاربری مناسب، می‌تواند شما را در طولانی مدت به اهداف ضروری یک برند از قبیل وفاداری و حفظ مشتری هدایت کند.

البته باید به یاد داشته باشید که استراتژی شما برای رسیدن به این اهداف در طولانی مدت، یکسان باشد.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

اگر صاحب یک کسب و کار هستید بهتر است یک تجربه‌ی کاربری مناسب را برای تجارت خود در نظر بگیرید. زیرا یک user Experince با کارایی بالا، نه تنها هزینه‌های کسب و کار را کاهش خواهد داد، بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.

طراحی تجربه‌ی کاربری در مراحل اولیه توسعه‌ی محصول، به طور ویژه بسیار اهمیت دارد. زیرا ساختاربندی مجدد محصول و بخش‌های مختلف سایت، پس از راه‌اندازی آن بسیار سخت و هزینه‌بر است.

افزایش درآمد

وقتیکه روی تولید تجربه‌ی کاربری قوی و جذاب سرمایه‌گذاری می‌‍‌کنید، تعداد بازدیدکنندگان سایت شما افزایش خواهد یافت و در نتیجه میزان فروش شرکت نیز زیاد خواهد شد.

زیرا فرایند پیدا کردن کالای مورد نظر و پرداخت هزینه برای کاربران بسیار تسهیل خواهد شد و همین موضوع موجب می‌شود تا کاربران محصولات شما را به افراد دیگر نیز معرفی کنند. علاوه بر این‌ها، یک تجربه‌ی کاربری حرفه‌ای، کاربران بالقوه‌ی شما را برای خرید محصولات مورد نیاز بسیار ترغیب می‌کند و آن‌ها برای خرید همان محصول مجبور نخواهند بود که به سراغ شرکت رقیب بروند.

باتوجه به موارد ذکر شده در بالا، استفاده از یک ابزار طراحی UI یا UX قوی میزان استفاده و دسترس‌پذیری سایت شما را به شدت افزایش خواهد داد. البته باید توجه داشت که در طراحی یک تجربه‌ی کاربری باید عادات مختلف کاربران اینترنت در کشورهای مختلف در نظر گرفته شود، تا میزان سود آوری نیز افزایش یابد.

تمام موارد ذکر شده در این مقاله می‌تواند مهم بدون تجربه‌ی کاربری را بیش از پیش برای شما مشخص کند. افزایش نرخ تبدیل، رتبه‌ی سایت، اعتبار و اعتماد برند، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و نهایتا افزایش درآمد در اثر طراحی یک تجربه‌ی کاربری مناسب است. پس بهتر است به جای صرف هزینه‌های اضافی روی تجربه‌ی کاربری مناسب برنامه‌ریز کنید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید