سئو

آموزش ux رایگان

دیروز هنگام بازی با موبایل یک تجربه کاربری بسیار بد داشتم که منجر به پاک کردن بازی از گوشی شد. اینجا بود که به اهمیت طراحی تجربه کاربری پی بردم. اگر به محض نصب یک برنامه آن را از گوشی خود پاک کرده‌اید، آن برنامه تجربه کاربری بدی را برای شما رقم زده است. اگر بلافاصله با حضور در یک سایت، از آن خارج شده‌اید، آن سایت طراحی تجربه کاربری درستی نداشته است.

پیشنهاد میکنیم ابتدا مقاله را مطالعه نمایید

در ادامه مقاله به آموزش ux رایگان خواهیم پرداخت. اگر شما هم می‌خواهید با ویژگی‌های یک طراحی تجربه کاربری درست و مناسب آشنا شوید، حتما تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

در ابتدای مقاله آموزش ux رایگان باید کلمه ux یا تجربه کاربری را تعریف کنیم. Ux مخفف عبارت User Experience است. سازمان جهانی استاندارد، تجربه کاربری یا User Experience را اینگونه تعریف می‌کند:

رفتار، احساسات و بینشی که یک کاربر هنگام استفاده از یک محصول نسبت به آن پیدا می‌کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر طراحی تجربه کاربری را تعریف کنیم، یعنی اینکه کاربر هنگام استفاده از محصول ما چه فکری دارد. چه احساسی به او دست می‌دهد و چه رفتاری را از خود نشان می‌دهد. در صورتی که استفاده از محصول ما برای کاربر خوشایند باشد، یعنی تجربه کاربری خوبی را با استفاده از محصول ما تجربه کرده است.

ما انسان‌ها همواره به دنبال بهینه کردن محیط زندگی‌مان هستیم. بنابراین طراحی تجربه کاربری از اولین تلاش‌ها برای استفاده ساده‌تر از هر نوع ابزار یا تغییر محیط برای آسان کردن زندگی شروع شده است. همه اختراعات انسان از ابتدای زندگی تا به امروز به دنبال بهبود تجربه کاربری ما برای زندگی روی زمین بوده است. اما این اصطلاح را برای اولین بار دان نورمن استفاده کرد که در دهه 90 میلادی به عنوان طراح تجربه کاربری به شرکت اپل ملحق شد.

توجه کنید که طراحی تجربه کاربری مناسب یعنی ارائه راه حل‌های ساده و بدون پیچیدگی در کنار کارایی داشتن و سرگرم کننده بودن محصول.

آنچه باید درباره طراحی تجربه کاربری بدانید، نقش مهمی است که در ی سایت و بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو ایفا می‌کند. همانطور که می‌دانید آنچه که بیش از هر چیزی برای اهمیت دارد، رضایت مخاطبان این موتور جستجو است. توجه کنید که تجربه کاربری خوب مخاطب را ترغیب می‌کند تا زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند. در غیر این صورت مخاطب فورا از سایت شما خارج می‌شود. همین نرخ پرش باعث کاهش رتبه سایت شما خواهد بود. بنابراین از نقش طراحی تجربه کاربری در جذب مخاطب و افزایش رتبه سایت نباید غافل بود.

در ادامه آموزش ux رایگان به این خواهیم پرداخت که چگونه یک تجربه کاربری را طراحی کنیم و طراحی یک تجربه کاربری مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

طراحی تجربه کاربری را چگونه انجام دهیم؟

در ادامه آموزش ux رایگان باید بدانیم که چگونه یک تجربه کاربری را به درستی طراحی کنیم.

کار یک طراح تجربه کاربری، پیش از تولید محصول شروع می‌شود.

گام اول، برای طراحی تجربه کاربری باید مخاطبین خود را بشناسیم. ما باید بدانیم که این محصول را چه کسی قرار است از ما بخرد. این فرد چه ویژگی‌ها و نیازهایی دارد و با توجه به خصوصیات مخاطب وجود کدام عامل باعث سخت شدن استفاده از محصول می‌شود. برای شناخت مخاطب و نیازهایش باید پژوهش و تحقیق انجام دهیم.

گام دوم طراحی تجربه کاربری ترسیم پرسونای مخاطب است. در این مرحله ما باید با تحقیق و پژوهش به تمام خصوصیات مخاطبمان دست پیدا کنیم. منظور از خصوصیات موضوعاتی است که کاربر به آنها علاقه دارد یا از آن‌ها متنفر است. باید بدانیم عموم مخاطبین ما چه تفریحاتی دارند، تحصیلات آنها تا چه اندازه است، شغل و میزان درآمد آنها به چه صورت است. مخاطبین ما مجرد هستند یا ممکن است متأهل باشند و موضوعاتی از این دست.

در واقع پرسونای مخاطب یک تصویر ذهنی از مخاطب به ما می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا از این طریق تا حدودی محصولمان را شخصی سازی کنیم. شخصی سازی محصول تأثیر زیادی را در یک طراحی تجربه کاربری خوب خواهد داشت و به جذب بیشتر مخاطب خواهد انجامید.

گام سوم طراحی تجربه کاربری ایده پردازی است. در این مرحله برای پاسخ به نیاز مشتریان خود ایده پردازی کرده و طرح‌های مختلف ارائه می‌دهید.

گام چهارم طراحی تجربه کاربری، ساخت نمونه اولیه است. در مورد سایت باید مسیری که کاربر از طریق آن وارد سایت می‌شود تا دسترسی به صفحه یا محصول مورد نظر، طراحی شود. یعنی کاربر وارد سایت ما می‌شود و می‌خواهد یک مقاله بخواند. مسیر یعنی اینکه کاربر برای پیدا کردن مقاله مورد نظرش باید به کدام قسمت صفحه برود و روی کدام دکمه کلیک کند. آیا باید صفحه را اسکرول کند و کلی تلاش کند تا قسمت مورد نظر را پیدا کند. یا اینکه به آسانی می‌تواند به مقاله مورد نظر دسترسی داشته باشد.

گام ششم طراحی تجربه کاربری این است که نمونه‌های ساخته شده را از طریق آزمون و خطا بررسی کرده و بهترین نمونه را انتخاب می‌کنید. برای سایت می‌توانید از ab تست استفاده نمایید.

گام بعدی طراحی تجربه کاربری، اجرای محصول است. بعد از انتخاب طرح مناسب باید آن را اجرا کنید.

در نهایت بعد از اجرای پروژه برای اینکه بدانید آیا طراحی تجربه کاربری موفق بوده یا نه، باید از مخاطبین خود نظرسنجی کنید.

یک طراحی تجربه کاربری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک طراحی تجربه کاربری خوب ویژگی‌های زیر را خواهد داشت:

• محصول نهایی کاربردی است و یک ارزش برای کاربر ایجاد می‌کند. به این معنی که استفاده از محصول یک تأثیر مثبت برای کاربر به دنبال دارد و نیاز او را رفع می‌کند

• محصول به سادگی طراحی شده است و کاربر به سادگی می‌تواند از آن استفاده کند که به معنای یک طراحی تجربه کاربری جذاب است.

• طراح تجربه کاربری از سوگیری‌های شناختی که موثر بر تعامل با کاربران، آگاه بوده و مانع از ورود این سوگیری‌ها به طراحی محصول است.

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری چیست؟

در آموزش ux رایگان باید به تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری اشاره کنیم. چرا که اغلب افراد در ابتدا این دو مفهوم را با هم اشتباه گرفته و گاها به جای هم به کار می‌برند. همانطور که گفتیم تجربه کاربری یعنی حسی که مخاطب هنگام استفاده از محصول، تجربه می‌کند. این حس ممکن است خوشایند یا ناخوشایند باشد.

اما رابط کاربری که با طراحی تجربه کاربری تفاوت دارد به معنای تمام عناصر بصری محصول است که آن را قابل استفاده می‌کند. مثلا برای خرید از سایت به یک دکمه خرید در صفحه سایتمان احتیاج داریم.

تفاوت رابط کاربری با طراحی تجربه کاربری در موارد زیر خلاصه می‌شود:

یکی تفاوت در هدف اصلی است. هدف رابط کاربری جذابیت و بهبود کیفیت محصول است. اما طراحی تجربه کاربری تلاش می‌کند تا به کارایی محصول اضافه کند. این دو همچنین در رنگ‌ها و ابزارهای مورد استفاده و نیز عناصر مورد توجه تفاوت دارند.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید