سئو

طراحی کالا چه تاثیری بر تجربه کاربری (UX) دارد؟

چرا باید به تجربه کاربری اهمیت دهیم؟

شرکت عظیم Panton سال هاست که در تولید و فروش مبلمان خانگی به شکل حضوری و آنلاین فعالیت دارد و ویژگی منحصربه فرد آن تولید صندلی هایی با طراحی های عجیب و یونیک است. شعار شرکت از ابتدا تا به حال این بوده است که ظاهر و طرح متفاوت کالا می تواند تجربه خوبی را در کاربران ایجاد نماید.

تجربه کاربری (User Experience) به اختصار UX موضوعی کاملا ذهنی است و به همین دلیل شناسایی دقیق معیارهای کیفی مورد نیاز برای آن نیز دشوار می باشد، به ویژه اینکه در تجارت های اینترنتی به این دلیل که شما بیشتر با احساس بصری مشتری مواجه هستید این مسئله سخت تر شده و هرگونه گزافه گویی و یا بلعکس کم کاری مطمئنا فروش را با شکست مواجه خواهد کرد.

یک تجزیه و تحلیل علمی توسط یک موسسه مدیریت طراحی نیز نشان داد که چگونه برخی از شرکت ها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی هدفمند برای ایجاد یک تجربه جدید و حس منحصر بفرد در کاربران توانسته اند میزان فروش خود را تا 5 برابر افزایش دهند، بنابراین نوع احساسی که مشتریان نسبت به خدمات و کالاها پیدا خواهند کرد تاثیر غیرقابل انکاری بر درآمد آن کسب و کار خواهد داشت.

UX چیست؟

UX یا طراحی تجربه ی کاربری، طراحی تعامل با یک محصول با توجه به نیاز سلیقه و دخیل بودن تجربیات گذشته کاربر می باشد. تجربه کاربری شامل رفتار حالات و احساسات کاربر در مورد استفاده از یک محصول یا یک سیستم است و جنبه های عملی و تجربی با ارزش که در تقابل انسان با آن سیستم یا یک کالا به وجود می آید را در بر می گیرد. به عبارتی ساده تر هر کالایی که ما استفاده می کنیم از یک دفتر، کارت هدیه، پوشاک، اپلیکیشن و وبسایت، از لحظه ای که با آن مواجه می شویم تا زمانی که از ان استفاده می کنیم و حتی خدمات پس از فروش را دریافت می کنیم، تجربه ای برای ما می سازند.

طراح تجربه کاربری ممکن است با تمام یا بخشی از آن تجربه سر و کار داشته باشد، او با انجام تحقیقات سعی می کند کاربر و نیازهایش را بشناسد و به این ترتیب بتواند به یک تصویر واضح از کاربر برسد، سپس این شناخت را در کنار استانداردها و دانشی که خود دارد به کار می برد تا یک تجربه ساده و دل پذیر برای کاربر ایجاد کند تا طی آن به خواسته اش برسد ضمن اینکه هنگام استفاده از کالا لذت ببرد. طراح تجربه کاربری ممکن است مستقیم وارد فرآیند طراحی نشود و تجربه کاربران را مورد ارزیابی قرار دهد، اشکال ها را پیدا و رفع کند.

چگونه تجربه کاربری را بهبود بخشیم؟

Panton صندلی مخروطی خود را اولین بار برای رستوران پدر و مادرش طراحی کرد و بعد از اینکه توسط مشتریان زیادی مورد توجه قرار گرفت آنرا در ویترین مغازه ای در یکی از خیابان های شلوغ نیویورک قرار داد. بدین ترتیب مدل صندلی در کنار رنگی چشم گیر توانست حس اشتیاق را در عابران زیادی برانگیزد و آنها را تحرک سازد تا در آرزوی داشتن یک عدد از این صندلی باشند.

با توجه به گفته های فوق می توان گفت تجربه ی کاربری مستلزم درک احساس و نیاز مشتریان است. طراح تجربه کاربری با شناخت مشتری و در نظر گرفتن نیازهای آن سعی در بهبود کالای ارائه شده دارد و به این ترتیب استفاده از آن محصول را راحت تر می کند. به عبارت دیگر با زیر نظر گرفتن تجربه های خوب و بد کاربران و ارزیابی این تجربه ها، نیازها را شناسایی کرده درنتیجه برای حل مسائل آن ها راهکار پیدا می کند، در نهایت خدمات یا محصولاتی مورد پسند و کارآمد در دسترس مخاطب قرار می دهند.

تاثیر طراحی تجربه کاربری بر کسب و کار

زمانی که محصول ارزشمند و کارآمد باشد مشتری با رضایت بیشتری آن کالا را خریداری می کند و اگر پس از آن تجربه خوبی از خرید به دست آورد برای خرید مجدد نیز ترغیب می شود. یعنی شما با آگاهی از دغدغه های ذهنی مشتریان می توانید برنامه قدرتمندتری را طرح ریزی کنید که نهایتا منجر به سود بیشتر برای شما و رونق گرفتن کسب و کارتان می شود.

حتی در این صورت احتمال دارد کاربر محصول شما را به افراد دیگری نیز معرفی کند و تجربه خوب خود را با آن ها به اشتراک بگذارد، اما شما باید به نکته توجه داشته باشید که هرچه بر تعداد مشتریان شما افزوده شود باید روابط نزدیک تری با آن ها داشته باشید و سعی کنید به صورت فردی نیازهای همه آن ها را بررسی کنید. مطابق با گفته های فوق متوجه شدیم طراحی تجربه کاربری چگونه بر تجربه کاربران تاثیر می گذارد. به طور خلاصه اهمیت به طراحی محصول، آشنایی کامل با مشتریان آن کالا یا خدمات و نهایتا تحقیقات گسترده در رابطه با بازار کار می تواند مفهومی درستی از تقویت تجربه کاربری و افزایش وفاداری مشتریان را ارائه دهد.

مورد توجه قرار گرفتن صندلی پنتون

صندلی S پنتون نیز زمانی مورد توجه قرار گرفت که توسط یکی از خوانندگان معروف آمریکایی در ویدئو کلیپ استفاده شد. این طرح متفاوت و یکپارچه هزاران مخاطب تلویزیون را جذب نمود و بسیاری از آن ها به دنبال شرکت سازنده این محصول بودند. باز هم این شرکت ثابت کرد که توجه به نیاز کاربران و تولید کالایی مناسب که بتواند احساس متفاوتی را در آن ها ایجاد نماید، می تواند به طور موثری بر فروش کالای مورد نظر تاثیرگذار باشد.

هدف تولید کالا

صندلی چند تیکه برجی پنتون با 2 متر ارتفاع و چند برش غیرمعمول، با هدف تشویق مردم به ایجاد ارتباط و گفتگو به صورت غیررسمی طراحی شده است. مردم میتوانند به جای اینکه بروی صندلی های همیشگی و به حالت نشسته با یکدیگر به گفتگو مشغول شوند، در این صندلی آزادانه ولو شده و با یکدیگر صحبت کنند.

از این مدل تولیدی می توان اینگونه استنباط کرد زمانی که برندهای تجارتی زمانی که می خواهند با و انتشار مطالب در صفحات وب سایت یا شبکه های اجتماعی قصد دارند تا مطلب و یا تبلیغی را در رابطه با خدماتشان ارائه دهند، باید هدف مشخصی را برای تولید این کالا ارائه دهند تا تفاوتشان نسبت به رقبا احساس شود. بنابراین قبل از اینکه استراتژی ویژه ای را برای معرفی کسب و کارتان در اینترنت به کار گیرید نیاز است تا ابتدا این سوالات را از خودتان بپرسید:

_ صفحه اجتماعی منتخب چه کمکی میتواند به افزایش مشتری کرده و آیا مرتبط با خدمات شرکت است یا خیر؟

_ چرا و بر چه اساسی کاربر تصمیم میگیرد تا در رابطه با یک برندی در شبکه های اجتماعی وارد گفتگو و اظهار نظر شود؟

_ شبکه اجتماعی مورد نظر چه ارزش افزوده ای می تواند برای مشتریان به وجود آورد؟

_ چه زمانی بهترین و کمک کننده ترین زمان برای مشتری است تا با برند تجاری ارتباط برقرار نماید؟

صندلی مورچه ای Panton

صندلی مورچه ای اولین بار توسط طراحان شرکت Panton برای رستوران یک شرکت داروسازی طراحی شد. مبنای طراحی این صندلی راحتی، سبکی و قابلیت پشت دادن به آن بود، اما ویژگی منحصربفرد آن داشتن 3 پایه با هدف حداقل اصابت پای کارمندان با صندلی ها و همچنین جلوگیری از برخورد صندلی ها به یکدیگر در زمان صرف ناهار بود،

تجربه کاربری مثبت دقیقا با این عمل انجام گرفت، یعنی ارائه امکاناتی ویژه به مصرف کنندگان آن کالا، بنابراین با اعتمادسازی، ایجاد انگیزه و کاربرد بهینه میتوانید به طور جشم گیری به تقویت تجربه کاربری مشتریانتان بپردازید و اما فراموش نکنید که هم کیفیت و هم کمیت را در نظر بگیرید و از شرکتهای پیشرو و موفق نیز الگوبرداری نمایید.

اگر متدلوژی و یا استراتژی ویژه ای برای بهبود تجربه کاربری دارید، مشتاقانه آماده ارائه نظرات شما هستیم. آن دسته از اشخاصی که علاقمندند تا در رابطه با روانشناسی رنگهای شرکت پنتون و تاثیرات آن بر پروسه خرید مشتریان بیشتر بدانند نیز می توانند لینک را مطالعه نمایند.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید