سئو

طراحی رابط کاربر یا UI

طراحی رابط کاربر که آن را با اصطلاح UI هم می شناسیم، هر آن چیزی است که باعث می شود بتوان از یک کالا استفاده کرد. در واقع، به نوعی بین محصول با مصرف کننده آن ارتباط برقرار می کند. محصولات بدون این وجه ممکن است اصلاً قابل استفاده نباشند.

حالا این بخش برای این که کاربرپسندتر باشد به طراح نیاز دارد؛ یک طراح که بتواند محصول را از نظر کاربر جذاب تر و کاربرد آن را آسان تر کند. کاربران امروزی در هر محصولی بیش از هر چیزی به دنبال آسایش و راحتی خود هستند.

رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربر () امروزه بیشتر به فضایی مربوط می شود که در آن کاربر می تواند با دستگاه ها و ماشین ها ارتباط بهتری داشته باشد. این دانش طراحی بعد از استفاده بسیار از رایانه ها و ابزارهای دیجیتال روی کار آمده است.

کارکرد ساده تر برای کاربر

وقتی یک نفر تعهد این طراحی را بر عهده دارد یعنی باید همه چیز را بر مبنای کارکرد ساده تر برای کاربر بچیند. این که عناصر وب سایت یا برنامه را در کجای صفحه قرار دهد، فرم هایی را که باید پر کند چطور طراحی کند، خطاها را چگونه برای کاربر به نمایش درآورد و گزینه های مهم چطور توجه را بیشتر جلب کنند از این دست محسوب می شوند.

به عنوان مثال، اگر فرمی برای پر کردن به کاربر ارائه می شود، باید به این مسئله توجه شود که هر جا کاربر احساس کند که اطلاعات شبیه به هم یا بی ربطی دارد از او گرفته می شود، فرم را نیمه کاره به حال خود می گذارد و حتی از خیر مطلبی که به دنبال آن بود هم به همین سادگی می گذرد. طراحی رابط کاربر ماهر و باتجربه اینجاست که می تواند هنر خود را نشان دهد.

اصول طراحی رابط کاربر

در طراحی رابط کاربر باید به اصول مهمی توجه شود. اولین اصل که نباید از چشم یک طراح دور بماند رعایت ساختار است. ساختاری که نشان از هدفمند بودن، معناداری و داشتن سمت و سو است. این ساختار می تواند نظمی دوست داشتنی را برای کاربر به همراه داشته باشد و همه چیز را برایش واضح و روشن کند.

مهم است که مسائل بی ربط در کنار هم قرار نگیرند و هر چیزی در دسته بندی مشخص خودش باشد. کاربر باید خودش به تنهایی بتواند بخش های گوناگون را از هم تمیز دهد. سادگی مهم ترین ویژگی است که همه کاربران آن را دوست دارند. پیچیدگی ها کاربر را گیج می کنند و ممکن است وسط کار همه چیز را ول کند و به سراغ گزینه های دیگر برود.

ویژگی اصولی دیگر یک طراحی رابط کاربر

ویژگی اصولی دیگر یک طراحی رابط کاربر قابلیت دیده شدن است که به آن اصل پدیداری هم گفته می شود. مهم است که چه اطلاعاتی در معرض دید کاربر باشند و بیشتر در دسترس قرار گیرند. در واقع، کاربر آنچه را نیاز دارد باید زودتر به چشمش بیاید.

کمترین خطا و اشتباه

گزینه های مد نظر کاربر باید به شکلی صحیح در دسترسش گذاشته شوند. اطلاعات بیهوده و اضافه کاربر را سردرگم می کند. هر اتفاقی که دور از چشم کاربر و در پشت صحنه می افتد و باعث ایجاد تغییر در کاربری می شود، باید به زبانی قابل فهم برای او توضیح داده شود.

باید به طور شفاف برای او گفته شود که چه اتفاقی افتاده است و او باید چه کار کند. به این مسئله مهم نیز باید توجه داشت که طراحی برای کاربر با رخ دادن کمترین خطا و اشتباه باشد. در واقع، انعطاف پذیری اصلی مهم دیگری است که در طراحی رابط کاربر باید مورد توجه قرار گیرد.

چگونگی طراحی رابط کاربر

برای آگاهی از چگونگی طراحی رابط کاربر باید با چند مرحله از کار آشنا شد. در مرحله ابتدایی طراح باید به طور کامل همه چیز را بررسی کند. نیازسنجی نیز در همین مرحله انجام می گیرد. مخاطبان باید مشخص شوند و در تمام مراحل کار مد نظر باشند. شناخت بهتر مخاطب طراحی را کارآمدتر می کند.

رفتارها و واکنش های مخاطب

توجه به رفتارها و واکنش های مخاطب بعد از تجزیه و تحلیل آن باید مورد توجه قرار گیرد. طراحی اتود اولیه و قرار دادن در دسترس کاربر می تواند چیزهای زیادی را دستگیر او کند. تغییرات بعد از این می تواند مطابق با ذائقه کاربر اتفاق بیفتد. مرحله بعد زیبایی و گرافیک است. انتخاب تصویرها و عکس های با کیفیت و رنگ های مناسب می تواند کاربر را لحظات بیشتری همراه این بستر نگه دارد.

ابزارهای دیجیتال

چگونگی طراحی رابط کاربر به مهارت طراح هم بستگی دارد. هر طراحی باید با ابزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد. اما بیش از این که بخواهد به سراغ استفاده از آنها برود، بهتر است کار را با وایر فریم یا ابزارهای طراحی اولیه آغاز کند. ابزارهای دیجیتال دیگری هم هستند که برای این کار به کار او می آیند. بهترین کاری که یک طراح باید انجام دهد این است که خودش را جای کاربر بگذارد و همه چیز را مطابق میل او طراحی کند. توجه به نیازها و هدف های کاربر باعث می شود که در نهایت بتواند سهولت دسترسی را برای او فراهم کرد.

تفاوت طراحی رابط کاربر با طراحی گرافیک

طراحی رابط کاربر با طراحی گرافیک متفاوت است. درست است که هر دو کار را یک نفر انجام می دهد، اما دو کار مجزا از هم هستند. هر فردی که بخش های مربوط به رابط کاربر طراحی می کند، به طور حتم باید با اصول طراحی گرافیک هم آشنایی داشته باشد.

ایجاد کاربری آسان

درست است که یک وب سایت باید زیبا هم باشد، اما پیش از آن باید به سهولت از آن استفاده شود. یک طراحی واقعی از اصول گرافیک برای ایجاد کاربری آسان بهره می برد. به عنوان مثال، برای این که یک گزینه را بتواند به راحتی به چشم کاربر بیاورد، از یک رنگ کاربرپسند استفاده می کند.

اگر یک سایت رنگ ها و طرح های فوق العاده ای داشته باشد، اما کاربر برای پیدا کردن هر چیز مجبور باشد زمان زیادی را صرف کند، این سایت نتوانسته است در طراحی رابط کاربر به خوبی عمل کند. کاربر یک وب سایت ساده که به راحتی بتواند با آن کار کند و وقت کمتری را از او تلف کند به یک سایت زیبا اما گیج کننده ترجیح می دهد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید