سئو

نحوه پیش بردن و نوشتن داستان موفقیت

بخش سلامت نوجوانان و مدارس داستان موفقیت یک برنامه/فعالیت را به صورت یک روایت در حدود یک تا دو صفحه تعریف می‌کند. می‌تواند باعث بهبود روند یک برنامه شود، چرا که این روند به مرور زمان ثبت و ضبط شده و ارزش فعالیت‌های انجام شده برای آن طی یک داستان موفقیت به تصویر کشیده می‌شود. در واقع، اگر داستان موفقیت به صورت موثری ارائه شود، می‌تواند به ابزار مفیدی برای اطلاع‌رسانی به ذینفعان در مورد نتایج فعلی فعالیت و نتایج به دست آمده آن تبدیل شود. با ما همراه باشید تا راهنمای نوشتن داستان موفقیت را با هم مرور کنیم.

دلیل اهمیت نوشتن داستان موفقیت

به هرحال دلایل زیادی برای و نوشتن داستان موفقیت و اهمیت آن وجود دارند که ما در این راهنمای نوشتن داستان موفقیت به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

• اندازه‌گیری میزان پیشرفت در طول زمان

• اطلاع‌رسانی به تصمی‌گیرندگان موثر در مورد تاثیرات برنامه

• نشان دادن استفاده مسئولانه شما از منابعی که در اختیار دارید

• به اشتراک گذاشتن «بهترین روش‌ها» برای سایر برنامه‌های مشابه.

• جذب شرکای جدید برای همکاری.

انتخاب یک برنامه / فعالیت برای برجسته کردن

برای اینکه یک برنامه / فعالیت را انتخاب کرده و آن را بیشتر از بقیه نشان داده و به اصطلاح برجسته‌سازی کنید، باید به یاد داشته باشید که همه برنامه‌ها باید سه مرحله آموزش، پیشرفت و موفقیت را طی می‌کنند. مثلا برای برنامه/فعالیتی که در مراحل اولیه است، می‌توانید شرحی از فعالیت‌های پیشنهادی و نتایجی که پیش‌بینی شده‌اند ارائه کنید، یا اینکه در مورد مشارکت‌ها توضیح دهید، تغییرات مهم مربوط به سیاست‌های برنامه را که ثبت کرده‌اید اعلام کنید و یا تعداد افرادی را که در خدمت این برنامه هستند را مشخص سازید. در مراحل اولیه فقط بر روی نتایج کوتاه مدت تاکید کنید.

با پیشرفت برنامه / فعالیتتان، نکات امیدوارکننده‌ای به می‌آورید که می‌توانید تعریف کنید، یا نمونه‌های تغییر در برنامه‌های اولیه را نشان دهید. هنوز به نتیجه طولانی مدت نرسیده‌اید، اما از آنجا که در مسیر خوبی قرار دارید، دوست دارید که شرکا و سرمایه‌گذاران از پیشرفت برنامه / فعالیت آگاه شوند. خیلی خوب است اگر داده‌های مقدماتی از برنامه داشته باشید که پیشرفت شما را نشان بدهند. مثلا نشان بدهید که چگونه و تا چه اندازه برنامه شما امکان دسترسی به جمعیت خاصی را پیدا کرده است.

توجه: مثال‌های زیر پیشرفت برنامه در جهت نمایش تفاوت میان نتایج، نتایج کوتاه مدت و نتایج میانی را نشان می‌دهند، اما هدف آنها پیشنهاد دادن به شما یا محدود کردن محتوای داستان موفقیت شما نیست.

عنوان

نتایج

نتایج کوتاه مدت

نتایج میانی

CSHP توسعه حرفه‌ای برای استفاده از شاخص بهداشت مدارس

کمک‌های بلاعوض ایالتی به 89 تیم در زمینه استفاده از شاخص بهداشت مدارس جهت اطلاع از توسعه برنامه‌های بهداشتی مدارس به صورت هماهنگ (CSHP)

در سال اول پس از آموزش، ایالت از کلیه تیمهای منطقه پشتیبانی پیگیری کرد و 56 تیم با شورای مشورتی بهداشت مدارس خود، برای تکمیل شاخص بهداشت مدارس در 55٪ کل مدارس ایالت همکاری کردند.

در نتیجه 2 سال پشتیبانی مداوم از 55٪ مدارسی که شاخص بهداشت مدارس را تکمیل کردند، 80٪ سیاستهای مدارس بدون دخانیات و 70٪ فرصت‌های فعالیت بدنی در طول روز در مدرسه مدرسه به مرحله اجرا رسیدند.

همکاری در زمینه HIV و ظرفیتسازی

هماهنگ‌کننده دولتی مشارکت در زمینه HIV، برای یک سازمان مبتنی بر جامعه (CBO) بودجه‌ای را فراهم کرد تا به اجرای برنامه‌های آموزش پیشگیری از HIV برای جوانان در معرض خطر نامتناسب آلودگی به HIV بپردازد.

پس از 3 سال همکاری، CBO توانست آموزش پیشگیری از HIV را برای 1200 جوان دیگر در معرض خطر نامتناسب عفونت HIV ارائه دهد. CBO همچنین توانست بودجه بیشتری را برای توسعه برنامه خود با همکاری دولت برای دسترسی به جوانان حاضر در بازداشتگاه‌ها تأمین کند.

راهنمایی سیاستگذاری NGO و ظرفیت‌سازی

این NGO سیاست‌های مربوط به ارتقا فعالیتهای بدنی، تغذیه و پیشگیری از مصرف دخانیات (PANT) در میان جوانان را تدوین و با استفاده از بودجه CDC ، سیاست‌ها را به کلیه مدیران CSHP ابلاغ کرد.

به مدت 2 سال، این NGO از طریق آموزش‌ها و برگزاری یک جلسه در 23 ایالت تأمین شده توسط بودجه CDC برای CSHP، در مورد چگونگی کار با سیاستگذاران برای بهبود سیاستهای بهداشتی مدارس مرتبط با PANT، به ظرفیت‌سازی کمک کرد.

پس از 2 سال ادامه پیگیری پشتیبانی و کمک به ایجاد ظرفیت، 15 ایالت تأمین شده توسط بودجه CDC، سیاست‌های خود در مورد PANT را اعلام کردند تا بهتر بتوانند سیاستهای مدل توسعه یافته توسط NGO را منعکس کنند. شش کشور دیگر CSHP نیز با بودجه CDC، سیاست‌های جدید مربوط به PANT که شامل گزینه‌های غذایی سالم، ماشین‌آلات فروش و مدارس بدون دخانیات بود را بر اساس سیاست‌های مدل توسعه یافته این NGO اعمال کردند.

پیشنهاد می کنیم را نیز بخوانید.

دسترسی به مخاطبان مختلف از طریق داستان موفقیت خود

قبل از نوشتن داستان موفقیت خود، مخاطبان اصلی خود را در نظر بگیرید. ممکن است چندین نوع مخاطب برای رویارویی با داستان موفقیت خود باشید که باعث در مورد نحوه نوشتن داستان موفقیت دچار شک و تردید شوید، ولی نگران نباشید. شما باید این مخاطبین را به خوبی بشناسید و نیازها، علایق و یا نگرانی‌های متفاوت ایشان را بهتر و بیشتر بشناسید و بدانید که اینکه نیازها و علایق می‌توانند از مخاطبی به مخاطب دیگر متفاوت باشند، یک امر عادی است.

برای شناسایی مخاطبان خود و قبل از اینکه با خود فکر کنید که چگونه باید داستان موفقیت بنویسیم، به این سوالات فکر کنید: چه چیزی برای مخاطبین مهم است؟ آنها به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟ چه نوع نتایجی برای آنها معنی‌دار خواهد بود؟ آنها چگونه از داستان موفقیت شما استفاده خواهند کرد؟

مثلا هنگام نوشتن داستان موفقیت برای DASH، باید پیوندی میان فعالیت‌ها و نتایج خود و مشارکت‌های DASH در برنامه برقرار کرده و آمار اموری مثل میزان بودجه، وقتی که کارکنان بر روی این برنامه گذاشتند، آموزش‌های حرفه‎ای و غیره را داشته باشید.

قالب‌بندی داستان موفقیت

هنگام پیش بردن و نوشتن داستان موفقیت خود، با استفاده از معیارهای زیر می‌توانید بخش‌هایی را به آن اضافه کنید:

• عنوان

 پیام کلی داستان را برساند

 اضافی به نظر نرسد

 توجه خواننده را به خود جلب کند

• بررسی اجمالی مسئله

 مسئله مورد نظر و اهمیت آن را شرح دهید.

 از داده‌ها برای تنظیم مسئله استفاده کنید.

 جمعیت(های) آسیب‌دیده را مشخص کنید.

• شرح برنامه / فعالیت

 مشخص کنید فرد درگیر با این مسئله و مشکل چه کسی است.

 برنامه / فعالیتی که اجرا شده است، محل، زمان و نحوه حل مشکل را شرح دهید.

 مخاطبان هدف برنامه / فعالیت را مشخص کنید.

 نحوه ارزیابی پیشرفت برنامه / فعالیت را توضیح دهید.

 بیان کنید که DASH چگونه از برنامه / فعالیت پشتیبانی کرده است.

• نتایج برنامه / فعالیت

 نتایج کوتاه مدت یا میانی را مشخص کنید.این نتایج نشان می‌‌دهند که چگونه برنامه / فعالیت به این مسئله رسیدگی کرده است( مثلا تغییرات انجام شده در سیاست‌ها، استفاده از برنامه درسی، ایجاد تغییر در شیوه‌های آموزشی سطح مدارس، دریافت بودجه اضافی).

 نتیجه ارائه شده برای داستان از جملات عام و گسترده استفاده نکند.

• اطلاعات تکمیلی

برای اطلاعات تکمیلی تا جایی که ممکن است موارد زیر را اضافه کنید:

 نام آژانس.

 اطلاعات تماس با برنامه، شامل آدرس، ایمیل و شماره تلفن.

 آدرس وبسایت سازمان (در صورت موجود بودن).

 هر چیزی که برای پشتیبانی از نتیجه به دست آمده قابل به اشتراک گذاشته شدن باشد؛ مانند نقل قول‌ها، نمونه محصولات، تبلیغات، عکس‌های پروژه، انواع کلیپ‌های صوتی و تصویری مرتبط و غیره.

یادتان باشد که بسته به مرحله‌ای که در آن قرار دارید، ممکن است نوع نتایجه به دست آمده متفاوت باشد. گاهی اوقات داستان موفقیتی که ارائه می‎‎کنید، داستان یک فعالیت در حال پیشرفت است. با در دسترس قرار دادن اطلاعات جدید و داده‌ها، امکان به روز رسانی و پیشرفت داستان موفقیت خود را فراهم کنید.

مقاله و را نیز بخوانید.

نمونه داستان موفقیت

انجمن‌های بهداشت مدارس کارولینای شمالی

پشتیبانی از هماهنگ سازی برنامه‌های بهداشت مدارس (CSHPs) در میان سرپرستان محلی و متعهدین بهداشت

بررسی اجمالی مشکل

برنامه بخش آموزش بهداشت عمومی در مدارس کارولینای شمالی متعهد است که نسبت به کاهش میزان شیوع بی‌تحرکی فیزیکی، مصرف غذای ناسالم و دخانیات در میان دانش‌آموزان اقدام کند. کارولینای شمالی شامل یکصد بخش است که 115 ناظر محلی و 85 مدیر بهداشت محلی دارد. اجرای یک برنامه بهداشتی برای هر کدام از 1.4 میلیون دانش‌آموز کارولینای شمالی تصمیمی است که توسط ناظران محلی و / یا مدیران بهداشتی مسئول مناطق یا شهرستان‌هایی که برنامه ها در آنها برگزار می‌شود، گرفته می‌شود. در نتیجه، برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز این طرح در دو هزار مدرسه کارولینای شمالی، حمایت از این ناظران محلی و مدیران بهداشت اهمیت زیادی دارد.

شرح برنامه / فعالیت

انجمن بهداشت مدارس کارولینای شمالی در سال 2001 از سوی وزارت آموزش عمومی و بخش بهداشت عمومی ایالت با حمایت CDC به وجود آمد تا نقش و اهمیت سرپرستان و مدیران بهداشت برای توسعه و تداوم اجرای CSHP را مورد بررسی قرار دهد. از سال 2003 گروه‌های مختلفی به صورت مشترک از این انجمن حمایت مالی کرده‌اند. اهداف اصلی این انجمن عبارتند از:

• ارتقا مشارکت میان بخش بهداشت عمومی و وزارت آموزش عمومی

• شناسایی و استفاده از استراتژی‌های بهبود نتایج آکادمیک برای بهبود سلامت

• شناسایی منابع مختلف برای حمایت از سیاست‌های بهداشتی مربوط به دانش‌آموزان و ارزیابی بهداشت مدارس.

• به وجود آوردن گروهی متشکل از سرپرستان و مدیران بهداشت برای حمایت از دانش‌آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی ایشان.

این انجمن شامل 50 نفر از 115 سرپرست محلی (43%) و 50 نفر از 85 نفر مدیر بهداشت (59%) است و در مجموع 860 هزار دانش‌آموز (63% از جمعیت دانش‌آموزی کارولینای شمالی) عضو دارد.

نتایج برنامه / فعالیت

نتیجه مشارکت انجمن بهداشت مدارس با ناظرا محلی و مدیران بهداشت چنین است:

• حمایت از سیاست‌های هیئت مدیریه آموزش کودکان فعال سالم در سال 2003 که منجر به ایجاد شورای مشاوره بهداشت مدارس (SHAC) در مدارس هر منطقه شد.

• SHACs نسبت به توسعه سیاست‌های محلی مربوط به قانون تغذیه کودکان و نوجوانان در سال 200 اقدام کرد.

• تا پیش از سال 2007، بیش از 40 مدرسه آموزش محلی (LEA) در جهت اتخاذ سیاست‌ مدارس 100% عاری از دخانیت اقدام کردند.

• مشارکت محلی برای نظرسنجی رفتارهای مخاطره‌آمیز جوانان CDC (YRBS) و تنظیم پروفایل‌های بهداشتی مدارس تشویق و ترویج شد.

یادآوری‌های سبک نوشتن داستان موفقیت

از آنچه گفته شد، نحوه نوشتن داستان موفقیت صحیح را یاد گرفتیم. در بخش آخر، همه چیزهایی را که با هم آموختیم، یک بار دیگر مرور می‌کنیم:

• تا جای ممکن پاراگراف‌ها کوتاه باشند.

• داستان موفقیت خود را در کمتر از دو صفحه بنویسید.

• صادق باشید و تا وقتی دلیل و مدرکی ندارید، نظری را بیان نکنید.

• از لحن منفی و غیرفعال استفاده نکنید. جملاتتان واضح و بدون ابهام باشند.

• برای تقویت داستان از نقل قول استفاده کنید.

• از کلمات به صورت اختصاری استفاده نکنید.

• از زبان ساده استفاده کرده و از به کار بردن اصطلاحات خاص پرهیز کنید.

• تا جایی که امکان دارد ساده و مختصر بنویسید.

منبع:

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید