سئو

راهنمای نوشتن داستان موفقیت

اگر شما هم با اداره توسعه بین‌المللی آمریکا همکاری می‌کنید، حتما با خود فکر می‌کنید چگونه بنویسیم. کار ساده‌ای است و فرمول راحتی هم دارد: از آمار قوی استفاده کنید، جلو بروید و پیشرفت خود را با روایت شخصی بیان کنید.

بهترین داستان‌های موفقیت حاوی علایق انسانی برای بهبود زندگی مردم به کمک یک پروژه هستند. پروژه‌ای که توانسته است باعث ایجاد تغییر در کشور میزبان شود و نتیجه مدعای موفقیت ماست. برای نوشتن داستان موفقیت باید به دنبال ذینفعان و نقل قول‌های آنها بود، چون داستان موفقیت صرفا برای توصیف برنامه‌ها نیستند، بلکه نمونه‌هایی از کارهای سودمندی هستند که با کمک همکاران اداره توسعه بین‌المللی آمریکا و تحت تاثیر فعالیت‌های شبانه روزی آنان انجام شده‌اند. در ادامه راهنمای نوشتن داستان موفقیت برای همکاران اداره توسعه بین‌المللی آمریکا را مطالعه می‌کنیم.

طرح کلی

برای و نوشتن داستان موفقیت باید توجه داشته باشیم که در فضایی با محدودیت 5000 کلمه باید عناوین زیر را معرفی کرده و شرح داد:

عنوان داستان موفقیت

برای نوشتن عنوان مناسب داستان موفقیت، باید توجه داشته باشیم که این عنوان باید ساده و بدون اصطلاحات خاص بوده و بر دیگران تاثیر بگذارد. این عنوان باید توانایی خلاصه کردن داستان موفقیت را داشته باشد. برای مثال به این عنوان توجه کنید: «درآمدزا بودن کاکائو شرایط بهتری را برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد».

متن داستان موفقیت

پاراگراف‌های ابتدایی متن داستان موفقیت باید نشان‌دهنده چالش‌های پیش آمده باشد تا بتواند زمینه و علت انجام برنامه‌های کمک‌های خارجی را نشان دهد. به نمونه زیر توجه کنید:

«حتی با وجود اینکه محصولات زیاد بودند و درختان پربار، بازهم درآمد کشاورزی نگوین ون تری کم بود. او هیچوقت برای تامین مایحتاج زندگی خود، همسر، هفت فرزند و والدینش به اندازه کافی سود نمی‌کرد و همیشه مجبور بود به صورت فصلی کشاورزی کند. تری در منطقه Ea H’leo در استان Dak Lak زندگی می‌کند که که یکی از فقیرترین و کوهستانی‌ترین مناطق ویتنام است.

چهل درصد این منطقه که حدود 120 هزار ساکن دارد، اقلیت‌های قومی هستند که همیشه از نظر اقتصادی در حاشیه قرار دارند و بیست درصد از بقیه ساکنان هم در فقر مطلق به سر می‌برند. خانواده تری در زمینی به مساحت دو هکتار فقط بادام هندی کاشته بودند که حدود 600 کیلو میوه می‌داد و کمتر از 500 دلار برای صاحبش سود داشت. اگر تری بیرون از مزرعه هم کار نمی‌کرد، نمی‌توانست هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزندان را تامین کند».

پیشنهاد می شود را بخوانید.

برای ادامه نوشتن داستان موفقیت خود، اقدامات انجام شده و نتیجه آنها را هم شرح بدهید

موفقیت خود، اقدامات انجام شده و نتیجه آنها را هم شرح بدهید. یعنی بگویید که چه چیزی برای شخص یا جامعه هدف تغییر کرده است؟ چه چیز جدیدی به ایشان آموزش داده شده است؟ به نمونه زیر توجه کنید:

«واکنش تری به این وضعیت، کاشن تدرختان بادام هندی بیشتر نبود، بلکه او به سوی تولید محصول دیگری رفت، یعنی کاکائو. در سال 2009 اداره توسعه بین‌المللی آمریکا به همراه سازمان‌ها و صنایع غیردولتی و شرکای خصوصی فعالیت خود را این منطقه شروع کردند. آنها تکنیک‌های کاشت و برداشت کاکائو را به کشاورزان محلی آموزش داده و سپس در بین آنها نهال درخت توزیع کردند.

تری هم با تشویق کارمندان پروژه و هیئت ترویج کشاورزی محلی، به امید اینکه محصول جدید به درآمد خانواده کمک کرده و شرایط زندگی‌اش را بهتر کند، به این پروژه پیوست. وی پس از شرکت در جلسات آموزش مزرعه‌داران که توسط گروه این پروژه ترتیب داده شده بود، تکنیک‌هایی را که آموخته بود به کار گرفت و پس از کاشت 200 اصله نهال کاکائو بین درختان هندی مزرعه خود، خیلی زود به نتایج عالی دست یافت. تری در سال 2010، 400 نهال جدید کاکائو خریداری کرده و در مزرعه‌اش کاشت.

اولین محصول این درختان در سال 2011 به دست آمد. از محصول درخت کاکائو در آن سال حدود 50 کیلوگرم پودر کاکائو به دست آمد. در سال 2012 از محصول این درختان حدود 200 کیلوگرم پودر کاکائو به دست آمد که باعث شد تری حدود 500 دلار درآمد کسب کند.

رشد درختان کاکائو خوب است و به راحتی می‌توان آنها را تکثیر کرد. تری انتظار دارد که از سال 2014 به بعد که درختان کاملا رشد کردند، میزان برداشت به حدود سه تن در سال برسد.

علاوه بر اینها تری همان روش آبیاری کوددهی که برای درختان کاکائو آموخته بود، برای درختان بادام زمینی خود نیز به کار گرفت که باعث شد برداشت بادام هندی وی در سال 2010 به 800 کیلوگرم، در سال 2011 به 1000 کیلوگرم و در سال 2012 به 1800 کیلوگرم افزایش پیدا کند. اکنون تری هرساله به آن میزان محصولی دست پیدا می‌کند باعث رونق اقتصادی خانواده‌اش می‌شود».

برای نوشتن داستان موفقیت خوب از نقل قول استفاده کنید

یادتان باشد از یکی دو نقل قول از سوی کسی که از برنامه‌ها نفع برده است، هم استفاده کنید. برای نمونه جملات زیر را ببینید:

آقای تری به ما گفت: « درختان کاکائو یک فرصت عالی و بهترین گیاهی بود که می‌توانستیم به باغ بادام هندی خود اضافه کنیم. حالا ما در طول سال چیزی برای برداشت داریم و این امر به صورت فوق‌العاده‌ای به بهبود وضعیت خانواده و شرایط تحصیلی فرزندانم کمک می‌کند».

داستان فردی را به یک تصویر بزرگ‌تر تعمیم بدهید

اکنون این داستان فردی را به یک تصویر بزرگ‌تر تعمیم بدهید؛ این پروژه و برنامه چگونه باعث ایجاد تغییر در وضعیت منطقه و حتی کل کشور شده است؟ به نمونه زیر دقت کنید:

«تری یکی از هزاران کشاورزی است که از پروژه اداره توسعه بین‌المللی آمریکا برای شروع و گسترش کشت کاکائو در ویتنام بهره‌مند شده است. این پروژه علاوه بر حمایت از افزایش حجم کاکائو با قابلیت تولید پایدار در ویتنام، به بهبود کیفیت آن و نیز انتقال دادن روش توسعه و گسترش کاکائو به موسسات محلی کمک می‌کند.

بین سال‌های 2003 تا 2008، پروژه کشت کاکائو به بیش از 17000 کشاورز خرده مالک در چهار استان جنوبی ویتنام معرفی شد. این پروژه بعداً گسترش یافته و شامل دو استان دیگر در ارتفاعات مرکزی شد. تا پایان سپتامبر 2012، تعداد شرکت‌کنندگان این پروژه در این دو استان به 3400 نفر رسید که 18 درصد آنها زن و 63 درصدشان گروه‌های اقلیت قومی هستند. این پروژه با همکاری اداره کشاورزی و اداره علوم و فناوری استان‌ها انجام گرفته و طی آن نهال کاکائو و آموزش نحوه کاشت و برداشت آن به کشاورزان آموزش داده شد.

بوئی کوانگ لانگ، رئیس دفتر کشاورزی و توسعه روستایی منطقه Ea H’leo به ما گفت: «تداخل درختان کاکائو با بادام هندی به طور قابل توجهی وضعیت اقتصادی را در مقایسه با فقط کاشت بادام هندی افزایش داده است». «این کار هم به صرفه جویی در زمین و هم به تنوع محصولات گیاهی کمک می‌کند تا به این وسیله فقر کاهش پیدا کرده و گرسنگی از بین برود.

هنگامی که در سال 2004 اولین نهال کاکائو در ویتنام در چارچوب این پروژه کاشته شد، فقط 1600 هکتار مزرعه کاکائو در سراسر کشور ویتنام وجود داشت که عمده آن هم مزارع دولتی بود. اما در سال 2011 این محصول در حدود 17000 هکتار تولید شده و حدود 2500 تن صادر می‌شود.

با توجه به موفقیت کاشت کاکائو برای کاهش فقر، دولت ویتنام طرح جامعی را برای توسعه کاشت به 80000 هکتار تا سال 2020 تصویر کرد که بر اساس آن صادرات کاکائو به 110000 تن در سال خواهد رسید».

عکس

سعی کنید برای خود، از عکس‌ها استفاده کنید. عکس‌ها این قابلیت را دارند که داستان را زنده کرده و جان بدهند. عکس باید رنگی باشد و عملکردی را به تصویر بکشد. برای نوشتن داستان موفقیت از عکس‌هایی استفاده کنید که توجه دیگران را به خود جلب کرده و حتی یک شخصیت اصلی در معرض دید قرار دهند. حتما عنوان عکس، نام سازمان و نیز نام عکاس را عنوان کنید.

باید و نبایدهای نحوه نوشتن داستان موفقیت

• از آمارهای قوی استفاده کنید که نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ و کاملا مشخص باشند؛ تغییری که یک دوره زمانی خاص را نشان می‌دهد.

• یادتان باشد هرگز از آماری که درصدها یا اعداد را بدون بیان زمینه و مقیاس درست ارائه می‌کنند، استفاده نکنید.

• زیاد به بیان هزینه‌ها و مقدار پولی که خرج شده است، اهمیت ندهید. فراموش نکنید گفتن اینکه چه مقدار واکسیناسیون انجام شده و یا جان چند نفر نجات پیدا کرده است، معیار بسیار مهم‌تر و موثرتری در مقایسه با مقدار هزینه‌هاست.

• داستان موفقیت شما باید تغییرات پایدار و دائمی را نشان دهند.

• داستانی که فقط موفقیت یکساله یا دو ساله‌ای را نشان می‎‌دهد و یا ربطی به داستان یا راه‌حل بزرگ‌تری ندارد را بیان نکنید.

• برای اینکه مخاطبان با داستان موفقیت شما ارتباط برقرار کنند، با آنان ارتباط احساسی / شخصی درست کنید.

• با آدم‌های واقعی گفتگو کرده، از آنها نقل قول کنید.

چند نکته دیگر

عدم نوشتن اصطلاحات خاص: سعی کنید اصطلاحات فنی و خاصی مثل «ظرفیت‌سازی» را به «آموزش» یا هر کلمه دیگری که برای مردم عادی قابل فهم باشد، تغییر دهید. همچنین تلاش کنید مفاهیم توسعه را نیز به همین شکل بیان کنید. یادتان باشد داستان موفقیت علاوه بر اینکه برای همکاران متخصصان نوشته شده است، برای یک خواننده عادی، مثل پدر و مادرتان، یک عضو کنگره، یا یک رهگذر نیز نوشته شده است.

پرهیز از استفاده از کلمات اختصاری: تاجایی که می‌توانید کلمات را کامل به کار ببرید. حداقل دفعه اولی که کلمه‌ای را به کار می‎برید، آن را کامل استفاده کنید. یادتان باشد که این کار را با دقت زیادی انجام بدهید.

منبع:

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید