سئو

نحوه طراحی مقاله مصاحبه محور آسانتر از همیشه

نحوه طراحی مقاله مصاحبه محور، باید به گونه ای باشد که مخاطب را با سوژه اصلی مصاحبه آشنا کرده و افکار و دیدگاه او را نسبت به موضوع های مشخصی به خواننده نشان دهد. همچنین فرصت توسعه عمیق تر دیدگاه ها را به وسیله بررسی پاسخ های مصاحبه شونده در یک زمینه بزرگتر را فراهم می سازد .

مقاله مصاحبه محور به عنوان یک تکلیف درمدارس نیز وجود دارد و برای آن دسته از افرادی که به خبرنگاری علاقه مند بوده یا کسانی که و یا در زمینه و همچنین در کل نویسنده های خوبی هستند ، مهارت های مفیدی فراهم میسازد. تعداد زیادی قالب وجود دارند که در این گروه قرار می گیرند ، اما یک مقاله مصاحبه محور خوب از هر نوع که باشد باعث می شود خواننده احساس کند که خودش درحال پرسیدن سوالات است .

طراحی مقاله مصاحبه محور

بخش یک : مصاحبه کردن برای یک مقاله

1. هدف مقاله خود را مشخص کنید

اگر مقاله شما یک مقاله واقعی و مبتنی بر واقعیت میباشد ، بهتر است با شخصی که درباره موضوع مدنظر شما دارای تخصص بوده و صاحب نظر است مصاحبه کنید. اگر مقاله باید یک مقاله علمی باشد ، با یک دانشمند در همان حوزه علمی مصاحبه کنید. اگر متن شما درباره بخشی از تاریخ است ، بهتر است با یک تاریخدان و یا کسی که در آن برهه زمانی زندگی کرده مصاحبه کنید .

اگر مقاله ی شما دیدگاه محدودی داشته باشد ، باید نهایتا با یک الی دونفر مصاحبه کنید ، ولی اگر دیدگاهی کلی جامع را در برمیگیرد، باید با افراد مختلفی که دارای اعتبار و تجربیات متفاوت هستند مصاحبه کنید. در نهایت همه ی اینها به روش مقاله نویسی شما بستگی دارد.

2. تحقیق درباره موضوعات مصاحبه و نوشتن سوالات

یکی از نکات دیگر نحوه طراحی مقاله مصاحبه محور و برای اینکه بتوانید مقاله ای موثر و موفقیت آمیز بنویسید ، حتما باید سرگذشت و تاریخچه سوژه مورد نظر و همچنین موضوع مورد بحث را به خوبی بدانید . میتوانید با استفاده از نکات زیر ، سوالات مناسبی برای مصاحبه خود تهیه کنید.

نگاهی به مصاحبه های قبلی سوژه خود بیاندازید

نگاهی به مصاحبه های قبلی سوژه خود بیاندازید . این کار باعث میشود با سوالاتی که قبلا از او پرسیده شده و نحوه انجام مصاحبه ، آشنا شوید که به وسیله آن میتوانید سوالات شخصی سازی شده خود را بنویسید که تا با حال هیچکس از او نپرسیده است.

سوالاتی که با (بله) یا (خیر) پاسخ داده می شوند ، برای جمع آوری اطلاعات واقعی و خاص به کارمیروند ، در حالی که سوال های استدلالی ( چگونه ) و ( چرا ) و ( درباره ….بگویید ) برای جمع آوری مطالبی اضافی درباره پیش زمینه او که در تحقیقات شما وجود ندارد به کار میرود.

یک لیست از سوالاتی که نوشته اید تهیه کنید.

سعی کنید تعداد سوال های بیشتری از آنچه پیش بینی می کنید با خود داشته باشید ، تا بتوانید همزمان که مصاحبه پیش میرود ، ساختار آن را جا به جا کنید ( برای مثال ، سوژه ی شما بر روی موضوعی جانبی تمرکز میکند که هدف اصلی مصاحبه شما نبوده ، در این صورت شما میتوانید آن را تبدیل به نکته کلیدی مصاحبه کنید.) سوالات خود را به ترتیب اهمیت لیست کرده تا مطمئن شوید که مهمترین سوال را پرسیده اید و آن دسته از سوالاتی که فکر میکنید مهم هستند را با علامتی مشخص کنید.

3. مصاحبه را مرتب کنید

در نحوه طراحی مقاله مصاحبه محور، شما نیاز دارید که برای هماهنگی زمان و مکان مصاحبه ، با سوژه مدنظر خود ارتباط برقرار کنید . سپس حتما باید برای ضبط صدا یا فیلم و یا عکسبرداری از او ، قبلا از او اجازه گرفته باشید . قبل از مصاحبه ، مطمئن شوید که او به خوبی شما و هدفتان از انجام این مصاحبه را می شناسد.

برای مکان مصاحبه ، فضایی به دور از هرگونه حواس پرتی را انتخاب کنید. کتابخانه ، رستوران و محوطه دانشگاه و اگر این مصاحبه را برای دانشگاه انجام میدهید ، کلاس های دانشگاه نیز میتواند گزینه مناسبی باشند. اگر قصد نوشتن نظرات و صحبت های سوژه را در مقاله خود دارید ، باید حتما پیش از مصاحبه با او هماهنگ کرده و از او برای این کار و ثبت صحبت های او اجازه بگیرید . بر اساس قانون ، اگر در حال ضبط مصاحبه ای هستید که از طریق تلفن انجام شده است ، باید مجوز کتبی داشته باشید.

حتما سر وقت در مکانی که برای مصاحبه از پیش تعیین کرده اید حاضر شوید.

4. هدایت کردن مصاحبه

استفاده از یک دستگاه ضبط ( البته با اجازه ) همیشه توصیه میشود ، چون باعث میشود که بتوانید نظرات درباره موضوع ، مضامین ، نحوه پاسخ دادن به سوالات و … را ذخیره کنید.

صبور و با احترام برخورد کنید

همیشه مصاحبه را با تشکر از مصاحبه شونده به پایان ببرید.

بخش دوم : نوشتن مصاحبه

1. قالب مصاحبه خود را انتخاب کنید

اگر مقاله ی شما یک فعالیت کلاسی باشد ، احتمالا قالب آن از پیش تعیین شده است. بنا بر انتظار استاد شما ، میتواند شامل پرسش و پاسخ ، نقل قول های طولانی و یا خلاصه نویسی باشد و یا شاید هم تمرکز اصلی باید بر روی خود مصاحبه باشد . به طور کلی ، قالب یک مصاحبه به انواع زیر دسته بندی میشود:

قالب روایی :

این حالت به ما این اجازه را میدهد تا نقل قول های مهم و کلیدی مخاطب را به صورت مستقیم نوشته و یا خلاصه نویسی کنیم. این روش ، شایع ترین روش برای تکالیف کلاسی محسوب میشود که در آن امکان آنالیز و بررسی نیز وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله خواندنی را مطالعه کتید.

قالب مکالمه ای :

این قالب ، نسبت به دیگر حالت های نویسندگی رسمی دیگر ، کمی بی قاعده تر است. شما میتوانید در آن هم از زاویه دید اول شخص و دوم شخص نیز استفاده بکنید . از این شکل میتوانید در موارد بسیاری استفاده کنید ، از تکالیف کلاسی گرفته تا مقاله نویسی برای مجله ها .

قالب پرسش و پاسخ :

( مانند : ( نام شما ) : شما چند سال در سیرک مشغول به کاربودید؟ ( نام مصاحبه شونده ) : حدودا 35 سال ) در اینگونه متون ، همیشه نقل قول مستقیم به کارمیرود ، اگرچه ممکن است مطالب توضیحی و اضافی را در پرانتز ها و یا پاورقی ها قرار دهید.

برای مثال ، نام شخصی را به جای ضمیر آن در پرانتز بنویسید. این نوع ، بهترین نوع برای مصاحبه هایی است که تنها یک نفر مصاحبه شونده و یا گروهی که با هم بسیار صمیمی هستند وجود دارد ، مانند زوج ها و یا بازیگران اصلی یک فیلم تلویزیونی .

2. طرح کلی از مقاله تهیه کنید

تمامی یادداشت های مصاحبه را به دقت خوانده و اگر فایل ضبط شده ای نیز وجود دارد ، به آنها هم گوش دهید. تا جایی که میتوانید از هردوی این روش ها استفاده کنید تا بتوانید بخش های مهم و با مفهوم مصاحبه را بدست آورید . این موارد ، میتوانند اطلاعاتی مفید برای طرح کلی شما فراهم کرده تا بهتر بتوانید نمای کلی

مقاله خود را بنویسید.

یکی از نماهای کلی که میتوانید بنویسید ، نوشتن یک مقدمه است که با یک حکایت درباره مصاحبه شونده شروع شود که درنهایت بتوانید در آخر آن ، جملات خود ، نکات کلیدی درباره موضوع و نتیجه گیری که اطلاعات را خلاصه میکند را بنویسید. در مدارس ، اغلب یک مقاله را به سه بخش مقدمه ، بدنه و نتیجه گیری تقسیم میکنند که شما نیز میتوانید از این قالب در مقاله خود استفاده کنید .

3. ایده اصلی خوبی بنویسید

اگر هدف مصاحبه شما تنها معرفی مصاحبه شونده به خوانندگان است ، ایده اصلی شما میتواند تنها مربوط به زندگی فرد ، سرگذشت و دستاوردها و موفقیت ها ی او باشد . برای مثال: ( نام فرد ) ، در سال 1967 مشتاقانه داوطلب خدمت به کشور در ویتنام شد و خوشبختانه هنوز هم اینجا حضور داشته و می تواند داستان خود را با ما به اشتراک بگذارد.

اگر چنانچه ، هدف مقاله شما این است که با استفاده از نظرات و صحبت های او ، از گروهی یا ایده ای حمایت کنید و یا آن را بررسی کنید ، ایده ی اصلی شما میتواند تنها شامل آن ایده و سپس سخنان فرد مورد نظر باشد . مثلا : ( نام فرد ) ، احساسات غرور و خیانت را که هنوز در بین بازماندگان جنگ ویتنام باقی مانده است را منعکس میکند . صرف نظر از نوع قالب مصاحبه ، حتما ایده ی اصلی خود را مختصر و مفید بنویسید و مطمئن شوید که مابقی مقاله نیز به آن مربوط میشوند .

4. مقاله خود را کامل کنید

بدنه ی مقاله ی شما باید با قالب مصاحبه هماهنگ بوده و با ایده اصلی و نتیجه گیری مقاله مرتبط باشد . مصاحبه ها ، در بعضی مواقع ممکن است با پاسخ های تکراری روبه رو شوند ، بنابراین ممکن است شما مجبور شوید برخی موارد تکراری و غیر ضروری را از بدنه اصلی مقاله حذف کنید . مطمئن شوید هر بخشی که باقی میگذارید ، با روح متن و موضوع مقاله مرتبط باشد .

یک جزوه از مرکز نوشته های دانشگاه کارولینای شمالی ، نکات ارزشمند و مهمی را درباره نوشتن مصاحبه بیان میکند . این جزوه ، برای مثال ، نمونه هایی از اینکه چگونه میتوان از یک مصاحبه در رونویسی استفاده کرد ( قالب پرسش و پاسخ ) ، ارائه تجربه های شخصی ( نقل قول ها ) و مکان قرار دادن مصاحبه در یک زمینه بزرگتر ( نقل قول هایی در مکان های درست ) بیان کرده است .

5. متن خود را تصحیح و اصلاح کنید

. خواندن از روی مقاله خودتان ، شروع خوبی برای این کار است ، اما همیشه داشتن فردی دیگر که نگاهی به آن بیاندازد نیز ضروری به نظر میرسد. یک خواننده ی دیگر ، میتواند خطاها ، موارد تکراری و قسمت های گنگ و نامفهوم متن را به شما نشان دهد.

خوب است بخوانید :

دوباره نگاهی که یادداشت های اولیه مصاحبه ، صداهای ضبط شده و پاورقی ها نگاهی بیاندازید و مطمئن شوید که مقاله ی شما ، همان مطالب را بیان میکند . گاهی اوقات ویرایش و تصحیح کردن متن ، باعث میشود که برخی از مطالب مهم حذف شوند . حتی میتوانید متن مصاحبه را در اختیار مصاحبه شونده قرار دهید تا او هم از صحت و درستی مکالمات و مطالب آن اطمینان حاصل کند . حتما به نحوه انجام مصاحبه نیز نگاهی انداخته ، تا روش مقاله نویسی مناسب تری را انتخاب کنید.

6. منابع خود را مستند کنید

از هر منبعی که برای تحقیق استفاده کرده اید و یا هر اطلاعاتی که در مصاحبه برای سوژه خود به کار برده اید ، حتما باید در قسمت منابع مقاله و در یک قالب مشخص نوشته شود .

یکبار دیگر بررسی کنید

حتما هر نقل قول مستقیمی که در نحوه انجام مصاحبه به کار برده اید ، با علامت بیان نقل قول مشخص شده باشد و باقی مطالب بدون این علامت به کار رفته باشند . حتما دقت کنید که کلمه ای از سخنان سوژه را کم یا زیاد نکنید و به گفته های او احترام گذاشته و عین جملات را قرار دهید .

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید