سئو

هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا چگونه است

هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا می تواند تأثیر مستقیمی روی کاربران بگذارد. بگذارید از ابتدا شروع تا به خوبی با مفهوم این تأثیر آشنا شویم. انسان در کودکی تنها می‌تواند رنگ های سیاه، سفید و خاکستری را تشخیص دهد. بعد از چند ماه رنگ قرمز هم به این دامنه رنگی اضافه می شود و بعد از 5 ماه کودک می تواند اجسام رنگی منار خود را به خوبی ببیند اما رنگ ها را نمی شناسد چون اسم این رنگ ها را بلد نیست.

هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا

هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا بر اساس ذات انسان ها، فرهنگ و آداب رسوم آن‌ها می تواند تأثیرات مثبتی و یا حتی منفی روی انتخاب کاربران بگذارد. به عنوان مثال اگر در هارمونی رنگ در از رنگ صورتی برای یک کالا استفاده شود به این معنی است که این کالا یک کالای لوکس بوده و یا برای کودکان ساخته شده است اما اگر همین بازاریابی در کشور ژاپن انجام شود این رنگ به معنی شکوفه های گیلاس و فصل بهار است و معنا و مفهوم متفاوتی برای کاربر خواهد داشت.

نمونه هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا

با توجه به تأثیر رنگ ها در انتخاب های مشتری استفاده از هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا باعث شده است که برخی برندها بتوانند رنگ های ثابتی برای خود انتخاب کنند. به نحوی که شما با دیدن این رنگ های می‌توانید به راحتی نام یک برند و یا را به خاطر بیاورید. در این صورت به راحتی و به خیال راحت از دیگر رنگ ها در استفاده کرده و تنها با رنگ برند نوشته های شاخص خود را مشخص می‌کنند.

حامل پیام های مهم برای کاربر

هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا می‌تواند حامل پیام های مهم برای کاربر باشد. به عنوان مثال در محتواها نوشته های قرمز رنگ به معنی هشدار است و نوشته های بولد شده و مشکی رنگ به معنی توجه بیشتر است. حتی نوشته های آبی رنگ به معنی لینک به مطالب دیگر است. با این حال انتخاب رنگ ها در تولید محتوا تأثیرگذاری بالایی داشته و کاربران را بر اساس روحیه و سلیقه خود تحریک و احساساتی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نمادهای و نمونه های هارمونی رنگ در ایران شرکت ایرانسل است. این شرکت یکی از اولین برندها بود که به دنبال رنگ خاص رفته و با آن برند و محتوای خود را تولید کرد. بعدازآن شرکت های دیگر هم به سراغ رنگ ها رفته و کم‌کم برندینگ و تولید محتوای بر اساس هارمونی رنگ ها در ایران شکل گرفت.

محتواهای تولید شده به رنگ زرد

شرکت ایرانسل کار خود را با رنگ زرد آشکار کرد. سیم کارت های این شرکت به رنگ زرد هستند. حتی کارت شارژ های این شرکت هم به رنگ زرد هستند. تمامی و محتواهای تولید شده هم به رنگ زرد هستند. سایت شرکت ایرانسل و محتوای تولید شده در آن هم به رنگ زرد است. حتی اپلیکیشن این مجموعه هم رنگ زرد دارد. با توجه به این موضوع تقریباً هر کاربری که رنگ زرد را در جایی ببیند از آن به عنوان برندینگ ایرانسل یاد می‌کند.

نحوه انتخاب رنگ ها در تولید محتوا

حال که به هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا و تأثیر آن بر آشنایی شدید باید بتوانید به خوبی از رنگ ها در کنار هم قرار دهید. در واقع هدف اصلی هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا ترکیب رنگ های درست با هم است. به عنوان مثال همین شرکت ایرانسل را دوباره در ذهن خود تداعی کنید به ندرت ممکن است که شما مشاهده کنید در پوستر های این شرکت از رنگ زرد در کنار رنگی های اصلی دیگر استفاده شود.

پوستر ها و نمادها

پس شما بر اساس هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا هیچ رنگ صورتی و یا آبی (رقبای ایرانسل در زمینه کاری) و یا سبز و قهوه ای و رنگ های دیگر را در پوستر ها و نمادهای این شرکت مشاهده نمی‌کنید.

در واقع در شما باید رنگ ها را به صورت درستی در کنار هم قرار دهید. اگر رنگ ها را اشتباه در کنار هم قرار دهید ممکن است باعث ارسال پیام ناخوشایند به کاربر شوید. برای این کار بهتر از به موارد زیر توجه کنید.

دایره رنگی

قبل از اینکه در خصوص هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا و کنار هم قرار دادن رنگ ها صحبت کنی باید دایره رنگی محتوایی () را بشناسید. این دایره به صورت عکس زیر است و رنگ‌ها در کنار هم قرار گرفته اند. شما ممکن است طرح های دیگری از این دایره رنگی را در اینترنت ببینید اما رنگ های قرار گرفته در دایره رنگی در تمام دنیا ثابت است و تقریب به صورت یک استاندارد شناخته شده است.

رنگ‌های مکمل

در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا شما باید دقت کنید که رنگ هایی که در روی دایره رنگی قرار دارند به ترتیب خاصی کنار هم چیده شده اند. در واقع رنگ هایی که روبروی هم قرار دارند از نوع مخالف هم هستند. البته این نوع مختلف بودن به معنی بی اثر کردن رنگ دیگری نیست بلکه این رنگ‌ها به عنوان مکمل هم شناخته می شوند.

رنگ مکمل در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا به رنگ هایی گفته می شود که از ترکیب این دو رنگ با یکدیگر یک رنگ خنثی مانند سفید یا خاکستری به وجد بیاید. اگر رنگ به دست آمده مشکی باشد این دو رنگ اولیه کامل مکمل هم هستند. در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا باید به این نکته دقت کنید که هر چه کنتراست رنگ بالاتر باشد ظاهر پر جنب و جوش تری به خود می گیرد.

ارسال مفهوم به مخاطب

در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا شما باید نحوه استفاده از رنگ ها را مدیریت کنید. به این نکته باید توجه داشته باشید که اگر از رنگ ها در جای درست استفاده شود می توانید به راحتی مفهوم و نکته ای که باید به کاربر و مخاطب برسانید را بیان کنید.

نگارش و ایجاد محتوا

در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا باید به این نکته دقت داشته باشید که نگارش و تنها با استفاده از رنگ های مکمل کار درستی نیست و باعث اذیت شدن چشم کاربر می شود. در نتیجه کاربر خیلی سریع از محتوای شما خسته شده و آن را ترک می‌کند.

در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا شما می‌توانید از رنگ های مقابل هم در جای درست استفاده کنید اما تکلیف رنگ ها کنار هم در این دایره رنگی چیست؟ به این رنگ ها رنگ های آنالوگ گفته می شود. در واقع در دایره رنگی اگر از رنگ ها کنار هم استفاده کنید می توانید ظاهری مطابق و مفهومی دقیق را برسانید.

استفاده از رنگ های آنالوگ

رنگ های آنالوگ به این دلیل برای مخاطب و کاربر آرام بخش و راحت است چون به راحتی در طبیعت در کنار هم یافت می شوند. شما در کنار یک رود آبی منظره ای سرسبز را مشاهده می‌کنید و آرام می شوید. در واقع این رنگ ها برای چشم انسان هماهنگ و دلپذیر هستند.

در هنگام استفاده از رنگ های مکمل شما تنها با دو رنگ سروکار دارید اما برای استفاده از رنگ های آنالوگ شما باید از سه رنگ استفاده کنید. در صورتی که بخواهید از پس زمینه برای این سه رنگ استفاده کنید باید پس زمینه شما سفید، خاکستری یا سیاه باشد.

رنگ های سه گانه

گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که رنگ های شما در کنار هارمونی که با هم دارند حس نشاط و شادی و پر جنب و جوشی را نیز به کاربر منتقل کنند. در نتیجه به این کار در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا استفاده از رنگ های سه گانه گفته می شود.

در رنگ های سه گانه شما باید رنگ هایی را انتخاب کنید که در دایره رنگ ها یک مثلث متساوی الاضلاع ایجاد کند. در این حالت فرقی نمی‌کند که رنگ های شما کنتراست بالایی دارند یا کنتراست آن‌ها پایین است؛ یعنی اگر رنگ های کم رنگ را هم انتخاب کنید می توانید مفهوم خود را به صورت کامل به مخاطب منتقل کنید.

رنگ قرمز، نارنجی، آبی و سبز

آخرین نکته ای که در هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا باید به آن توجه کرد استفاده از ترکیب مستطیلی در دایره رنگی است. ترکیب مستطیلی به این معناست که شما باید از چهار رنگ برای محتوای خود () استفاده کنید. البته این رنگ‌ها باید دوبه‌دو روبروی هم و به صورت مکمل هم باشند. به عنوان مثال در تصویر زیر شما می توانید چهار رنگ قرمز، نارنجی، آبی و سبز را مشاهده کنید که در رنگ های قرمز و سبز مکمل هم و رنگ های نارنجی و آبی هم مکمل هم هستند.

استانداردهای هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا

حال که به خوبی با هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا آشنا شدید می توانید از رنگ ها برای تولید محتوای خود استفاده کنید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که در استفاده از رنگ های گوناگون متغیر است. به عنوان مثال در محتوای عکس و یا محتوای تصویری شما مختار هستید تا هر میزان که نیاز دارید و سلیقه خودتان است از رنگ های مختلف استفاده کنید اما بخش های اصلی و مهم محتوای تصویری شما باید دارای استانداردهای هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا باشد.

این امر در محتوای متنی کمی فرق می‌کند. در واقع در محتوای متنی اگر به صورت پیش فرض رنگ متن را سیاه و پس زمینه را سفید در نظر بگیرید در نتیجه انتخاب های شما برای رنگ ها محدودتر خواهد شد. در واقع در محتوای متنی استفاده از رنگ هایی با کنتراست پایین اصلاً توصیه نمی شود، چرا که باعث خسته شدن چشم کاربر می شود.

اعتبار محتوا

در عوض در محتوای متنی شما می توانید از رنگ های پر جنب و جوش استفاده کنید اما مقدار استفاده آن‌ها آید متناسب با متن شما باشد. به عنوان مثال خیلی نباید از رنگ های قرمز در متن اصلی استفاده شود. رنگ آبی بیشتر برای کلیدها و دکمه ها و لینک ها کاربرد دارد و در متن اصلی نیازی نیست از آن استفاده شود. رنگ سبز بیشتر برای تأکید روی درست بودن محتوا تأکید دارد و اگر زیاد استفاده شود باعث از بین رفتن اعتبار محتوا می شود.

رنگین کمان

شاید در نگاه اول استفاده از رنگ ها برای سخت و پیچیده ای باشد یا شما بر اساس سلیقه خود محتویات متنی و یا حتی عکس ها و ویدیوهای خود را با ترکیب رنگی که دوست دارید تولید کنید؛ اما هارمونی رنگ ها بر اساس تحقیقات زیاد به دست آمده است. در واقع شما رنگین کمان را به این دلیل زیبا می‌بینید که رنگ ها به درستی در کنار هم قرار گرفته اند. اگر در رنگین کمان در بین رنگ ها وسط یک رنگ سیاه هم قرار داشت شاید هیچ وقت به این زیبایی نمی‌شد.

جذابیت در محتواهای متنی

پس باید به این نکته دقت کنید که استفاده از هارمونی رنگ در بازاریابی محتوا می تواند باعث جذب مخاطب به محتوای تولید شده شما شود. هرچه که شما از رنگ ها به خوبی و درستی استفاده کنید محتوای شما جذاب تر خواهد بود. این جذابیت در محتواهای متنی که عموماً خسته کننده هستند و کاربران حوصله خواندن آن‌ها را ندارند بیشتر به کمک شما می‌آید.

سئوی سایت

هرچه که سئوی سایت شما مثبت تر باشد سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل بالاتر آمده و رتبه بهتری را کسب خواهد کرد. در نتیجه کاربران بیشتری وارد سایت شما خواهند شد. کاربران بیشتر به معنی فروش بیشتر و درآمد بیشتر خواهد بود. در نتیجه کسب‌وکار شما رونق گرفته و شما به اهداف تجاری و برندینگ خواهید رسید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید