سئو

بررسی تاثیر روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا باعث می شود که کلمات و محتوای کلید به راحتی در ذهن مخاطب قرار گیرد. ممکنه است این کلمه و یا عبارت دقیقا همان کلمه کلیدی باشد که مخاطب آن را جست و جو کرده است. با این کار باعث می شود که کاربر خیلی زود با محتوا درگیر شود.

اهمیت روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا

امروزه استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا نه تنها برای تولید محتوا که برای برندسازی هم مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد زیادی از لوگو ها و نشان ها هستند که با رنگ هایشان شناخته می شوند. نمونه های آنها در دنیای اینترنت و کسب و کار ها زیاد است و حتی شرکت ها با استفاده از همین رنگها اقدام به تولید و عکسی و ویدیویی می کنند.

افراد تولید کننده محتوا

حتما شما هم تبلیغات شرکت هایی مانند ایرانسل، رایتل و همراه اول را دیده اید. این شرکت ها بر اساس رنگ های موجود در لوگوی خودشان اقدام به تولید محتوا بازاریابی محتوا می کنند. در واقع هر جا شما محتوای مربوط به این شرکت ها را مشاهده کنید قطعا رنگ های موجود در لوگو های آنها را نیز در متن و تصاویر و حتی ویدئوی های آنها مشاهده خواهید کرد.

روانشناسی رنگ در و برند سازی امروزه به یک مسئله مهم تبدیل شده است. در نتیجه تعداد زیادی از از تاثیر رنگ ها در ذهن افراد استفاده می کنند تا مفاهیم خود را عمیق تر و بهتر به مشتریان خود منتقل کنند. برای اینکه بیشتر با روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا و اهمیت استفاده از آنها متوجه شوید.

  • رنگ زرد در لوگوی شرکت ها نشانه خوش بینی، وضوح و گرمی؛

  • رنگ نارنجی در لوگوی شرکت ها نشانه دوستی، خوشحالی و اطمینان؛

  • رنگ قرمز در لوگوی شرکت ها نشانه هیجان، جوانی و جسارت؛

  • رنگ بنفش در لوگوی شرکت ها نشانه خلاقیت، قوه تخیل و هوش؛

  • رنگ آبی در لوگوی شرکت ها نشانه اعتماد و قدرت؛

  • رنگ سبز در لوگوی شرکت ها نشانه صلح، رشد و سلامت

  • رنگ نقره ای در لوگوی شرکت ها نشانه تعادل، خنثی بودن و آرامش است.

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا

به تجربیات کاربران نیز بستگی دارد. در واقع با استفاده از این رنگ ها شما باعث می شوید که یک کاربر تجربیات قدیمی خود را نیز به یاد بیاورد. به عنوان مثال استفاده از رنگ قرمز در آیکون های دانلود باعث می شود که کاربران همیشه جذب دکمه های قرمز رنگ در سایت ها شوید.

سایت های فروشگاهی بزرگ در دنیا و حتی سایت های فروشگاهی بزرگ در ایران هم مدام روی رنگ ها و تأثیر گذاری آن‌ها در بازاریابی ها تحقیق کرده و سایت خود را بر اساس نتایج تحقیقات بهینه سازی می کنند. به عنوان مثال در این سایت ها دکمه افزودن به سبد خرید با رنگ غلیظ تری نسبت به دکمه های دیگر مانند تماس با ما نشان داده می شود. حتی برخی از این تغییرات بیشتر از قبل بوده و رنگهای یک بخش به صورت کلی تغییر کرده اند و نسبت به قبل رنگ منو ها و کادر ها و صفحه بندی به صورت کامل تغییر کرده است.

شرکت های تولید کننده جواهرات

امروزه الگو های زیادی برای روانشناسی رنگ در وجود دارد. حتی طراحی سایت ها نیز با تاثیر همین مورد انجام می شود. شرکت ها بر اساس فعالیت های تجاری خود از رنگ های مرتبط استفاده می کند؛ مثلا شرکت های تولید کننده مواد غذائی از رنگ های گرم و خوشمزه استفاده می کنند.

شرکت های تولید کننده تجهیزات آشپزخانه از رنگهای قرمز به عنوان رنگ گرم و رنگ آبی به عنوان رنگ سرد استفاده می کنند. شرکت های تولید کننده جواهرات از رنگ های روشن با پس زمینه مشکی، برای لاکچری نشان دادن محصولات خود استفاده می کنند. همانطور که مشاهده می کنید از رنگ های مختلف برای نشان دادن فعالیت ها استفاده می شود.

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا چه تاثیری در ظاهر سایت ها و محتوا های دیجیتال دارند؟

سایت های خارجی با بررسی روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا به این نتیجه رسیده اند که شما می توانید با تغییر برخی رنگ ها و استفاده درست از ترکیب آن‌ها تا 24 درصد نرخ بازدید مخاطبان سایت خود را افزایش دهید. این به این معنی است که شما با یک تغییر کوچک می توانید مشتریان خود را بیشتر کرده و بازاریابی موفقی داشته باشید.

نکات مهم روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا

رنگ ها باید در جای درست قرار گیرند

این به این معناست که استفاده نادرست از این رنگ ها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث آسیب دیدن برند شما شود. نوشته هایی که به دلیل تداخل رنگ ها خوانده نمی شوند و پیام و مفاهیمی که به درستی منتقل نمی شود تنها بخشی از آسیب های استفاده نادرست از رنگ ها هستند. نتیجه این کار این می شود که کاربران نتوانند به خوبی با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. همین امر باعث می شد که محتوای شما حتی اگر از لحاظ محتوایی و بازاریابی بهترین باشد هدر برود.

رنگ ها باید در زمان درست در محتوا استفاده شوند

رنگ ها باید در زمان درست استفاده شوند. لینک های رنگی و نوشته های رنگی باید وقتی که تاثیر گذار هستند استفاده شوند. کلمات رنگی که در زمان های نامناسب روی تصویر نشان داده می شود جز خرد کردن اعصاب کاربر تاثیر دیگری ندارند. این کار باعث می شود که کاربر و مخاطب خیلی زود از محتوای بازاریابی شما زده شده و محتوا و سایت شما را ترک کند.

رنگ ها باید بر اساس نوع مخاطب انتخاب شوند

شما باید در برای بازاریابی خود مخاطب های خود را بشناسید قرار دادن رنگ های زنانه براری محتوایی که مخاطب آن ها مردان هستند جذابیتی برای آقایان ندارد. شما باید به نوع مخاطب خود دقت کنید و محتوا را بر اساس نوع مخاطب و نیاز مخاطب تولید کنید. به همین دلیل هم باید از رنگ های درست و مورد نیاز مخاطب استفاده کنید. رنگی که با سلیقه مخاطب و یا مخاطبان محتوای شما جور باشد می تواند تاثیر زیادی روی بازاریابی محتوای شما بگذارد.

رنگ ها باید بر اساس نوع محتوا و هدف محتوا ایجاد شوند

هدف شما از تولید محتوا و بازاریابی محتوا فروش محصول و خدمات است. شما باید نوع محتوا را به خوبی انتخاب کرده و از رنگ درست استفاده کنید. این نکته را باید به یاد داشته باشید که برای کالاهای لوکس باید از رنگ های طلایی و مشکلی استفاده کنید. این به معنی لوکس بودن کالای شما است اما آیا استفاده از این رنگ ها برای یک مداد تراش هم قابل قبول است؟ پس باید دقت داشته باشید که در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا یکی از مهمترین و هدف شما از تولید محتوا و معرفی کالا است.

استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا در سایت های فروشگاهی

امروزه استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا در سایت های فروشگاهی رشد بسیار زیادی داشته استو سایت های مختلف برای اینکه بتوانند بخش های مهم کالاهای خود را به مخاطبان نشان دهند از رنگ های مختلف استفاده می کنند. حتی یک نوشته Bold شده هم تاثیر بالایی در ذهن کاربر ایجاد می کند.

به همین دلیل است که سایت های فروشگاهی حتی از روانشناسان برای بهبود محتوای خود استفاده می کنند. قبل از اینکه در سایت فروشگاهی خود بخواهید از تاثیر مثبت روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا استفاده کنید باید دو نکته را مد نظر داشته باشید.

استفاده از رنگ ها بر اساس نوع مخاطب نهایی سایت شما

طبق اصول و استاندارد روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا اینکه چه رنگی در سایت استفاده کنید بر اساس سلیقه مخاطب شما باید باشد. به عنوان مثال اگر قرار است یک سایت فروشگاهی برای کودکان راه اندازی کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان حتی برای مقدار کم و یا حتی برای ترکیب بندی نباید از رنگ های تیره و غمگین استفاده نکنید.

حتی ترکیب آن‌ها در بهترین حالت هم اشتباه بوده و برای سایت شما مضر است. در واقع برای انتخاب رنگ برای سایت خودتان باید ابتدا به سن، نوع، جنس، سلیقه و علایق مخاطب سایت خود توجه کنید و سپس آن رنگ ها را بر اساس ترکیب مناسب در سایت خود به کار ببرید.بر اساس روانشناسی رنگ ها در طراحی ظاهر سایت اگر مخاطبان سایت شما خانم هستند باید به این موضوع توجه کنید و از روانشناسی رنگ ها برای خانم ها در سایت خود استفاده کنید.

بر اساس همین روانشناسی اکثر خانم ها بهرنگ های زیر علاقه نشان می دهند:

  • 34 درصد از خانم‌ها به رنگ آبی علاقه نشان می دهند.

  • 23 درصد از خانم ها به رنگ بنفش علاقه نشان می دهند.

  • 14 درصد از خانم ها به رنگ سبز علاقه نشان می دهند.

انتخاب رنگ بر اساس نوع محصول شما

حال که فهمیدید مخاطب شما نسبت به چه رنگ هایی علاقه مند است باید از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا به صورت درست استفاده کنید. در واقع صرفا با دانستن این موضوع نمی توانید از رنگ ها بدون هیچ گونه هارمونی در سایت خود استفاده کنید. رنگ ها باید به درستی در کنار هم قرار بگیرند. رنگ هایی که اشتباهیی در کنار هم قرار بگیرند تاثیر معکوس می گذارند.

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا چگونه روی کاربر تاثیر می گذارد؟

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا نه تنها یک علم بوده بلکه مدت ها به عنوان یکی از سرفصل های تحقیقاتی در دانشگاه های روانشناسی و بازرگانی روی آن بحث و تبادل نظر شده است. رنگ ها تاثیرات بزرگی روی تصمیمات کاربران می گذارند. در واقع رنگ ها بر درک و ادراک کاربران تاثیر می گذارند و می توانند باعث هیجانی شدن کاربران برای خرید بیشتر شوند.

همانطور که گفته شد در رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی از رنگ قرمز برای تهیج مخاطب استفاده می شود. اینکار باعث می شود که کاربر اشتهای بیشتری نسبت به خوردن داشته باشند. رنگ های سبز و آبی به نوعی رنگ های ارامش بخش هستند. رنگ های زرد باعث ایجاد یک شور جوانی در مخاطبان می شود. رنگ های صورتی به شدت در جذب بانوان موفق هستند.

استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا و بالا بردن نرخ تبدیل در سایت ها

همانطور که گفته شد با استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا شما می توانید کاربران بیشتری را در سایت خود جذب کنید. این باعث می شود که کاربران بیشتر در سایت شما وارد شده و در نتیجه نرخ تبدیل سایت شما بالاتر رود. بالاتر رفتن نرخ تبدیل به معنی افزایش فروش بوده و در نتیجه کسب و کار شما رونق بالایی خواهد داشت.

در این تحقیقات مشخص شده است که برای برند ها هرچه نام برند و رنگها آن غیر معمول تر باشند احتمال در خاطر ماندن مشتری بیشتر بوده و خرید مشتری را افزایش می دهد. به همین دلیل است که برند های از رنگ های غیر معمول در ساختار محتوای بازاریابی خود استفاده کرده و با آنها مشتریان خود را جذب می کنند.

انتخاب رنگ برای بازاریابی محتوا

روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا دارای قاعده و اصولی است که با استفاده از آن می توان بهترین محتوای تجاری را تولید کرد. ایجاد احساسات و برانگیخته شدن آنها باعث می شود که کاربران در انتخاب یک کالا یا خدمات متمرکز شده و به راحتی آن را خریداری کنند.

نکته مهمی که باید در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا به آن دقت شود این است که کاربران باید به ارتباط بین محتوا و رنگ انتخاب شده پی ببرند. در آن صورت درصد موفقیت شما در بازاریابی به شدت افزایش پیدا می کند. در نتیجه رنگی که برای بازاریابی محتوای خود () انتخاب می کنید باید با هویت فعالیت شما تناسب داشته باشد.

استفاده اصولی از رنگ ها برای بخش های محتوایی

بدون در نظر داشتن چنین مفهوم مهمی ترجیح دادن یک رنگ نسبت به رنگ های دیگر بی معنی است. در واقع شما نمی توانید ثابت کنید که به عنوان مثال رنگ نارنجی در دنیا نسبت به رنگ نقره خواهان بیشتری داشته و در نتیجه هر محصولی که از رنگ نارنجی استفاده کند حتما خریداران بیشتری خواهد داشت. در روانشناسی رنگ در بازاریابی محتوا استفاده درست و اصولی از رنگ ها برای بخش های محتوایی لازم است و کاربران با استفاده از این استفاده درست جذاب محتوای شما شده و نسبت به انتخاب و خرید محصولات و خدمات شما اقدام می کنند.

ادامه مطلب