سئو

ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت چگونه باید باشد؟

احتمالاً تا به امروز عکس یا فیلمی از روزگاران گذشته دیده باشید که به‌صورت سیاه‌وسفید هست. این عکس و فیلم سیاه‌سفید در دید اول چندان فرقی با عکس‌های امروزی به‌جز نداشتن اجزا رنگی ندارد. اما شمارا نمی‌دانم، خود من به‌شخصه وقتی درباره آن دوران‌ها فکر می‌کنم احساس می‌کنم که مردمان آن روزگاران زندگی سیاه‌وسفیدی داشتند واصلانمی توانم تصور کنم که آن‌ها نیز توانایی درک رنگ همانند ما را داشتند! این تصور شاید عجیب و تا حدودی خنده‌دار به نظر برسد اما واقعیت این است که ذهن انسان بر اساس چیزهایی که می‌بیند تصمیم می‌گیرد و بیشتر به دیده خود اعتماد دارد تا دانش‌های تجربی یا علمی. بنابراین عملاً ذهن ما به نبود رنگ در عصر گذشته عادت کرده است و حتی نمی‌توان در ذهن رنگی به آن دوران داد.

این اتفاق کاملاً می‌تواند تأثیر رنگ در عکس یا فیلم را نشان دهد. تصور سیاه‌وسفید بودن دوران گذشته به‌نوعی غم و اندوه و خستگی را به ما القا می‌کند. این تأثیر مثال واضحی از روانشناسی رنگ‌ها است. ازاین‌رو وقتی رنگ‌ها می‌توانند یک واقعیت علمی و تاریخی را به‌نوعی دیگر جلوه بدهند بنابراین باید به آن‌ها دقت بیشتری کرد و از ترکیب رنگ در به‌درستی استفاده کرد. زیرا کارت ویزیت یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های ارتباطی یک کسب‌وکار با مشتری محسوب می‌شود. عدم توجه به ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت و استفاده نادرست از رنگ‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند تبلیغاتی معکوس برای شما به همراه داشته باشد.

گاهی این تبلیغات معکوس کاملاً واضح و قابل‌درک توسط مشتری است و گاهی نیز خود مشتری نمی‌داند چرا نسبت به کسب‌وکار شما احساس خوبی ندارد. اینجاست که روانشناسی رنگ در و کارت ویزیت اثر خودش را نشان می‌دهد. در ادامه قصد داریم به ترکیب بپردازیم و با این موضوع بیش‌ازپیش آشنا شویم. در این مقاله برای بیان بهتر موضوع از دو جنبه نگاه خواهیم کرد. اول باید اثر خودرنگ را به‌درستی تشخیص دهیم و سپس به سراغ ترکیب رنگ‌ها در کنار یکدیگر می‌رسیم و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. بنابراین با ما همراه باشید، قرار است اطلاعات جذابی از این موضوع با یکدیگر کشف کنیم.

ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت و مفهوم رنگ

هرکدام از رنگ‌هایی که در اطراف خودمان می‌بینیم اهمیت و مفهوم خاصی برای خوددارند. این سخن یعنی این‌که رنگ‌ها را می‌توان به‌نوعی زبان گویایی دانست که می‌توانند مفاهیم مختلفی را برای ما بیان کنند. واضح‌ترین مثال این داستان را می‌توان رنگ‌های سفید و سیاه دانست که این رنگ‌ها عموماً به معنی خیر و شر مورداستفاده قرار می‌گیرند. رنگ نارنجی یا زرد نیز عموماً به پاییز اشاره دارد و به‌نوعی کمی مفهومی درون‌گرایی با خود همراه دارد. رنگ آبی نیز عموماً به دریا یا آسمان اطلاق می‌شود ازاین‌رو آرامش خوبی به بیننده القا می‌کند.

اما مفهوم رنگ و رنگ‌شناسی بیش از این‌ها معنی دارد و محل استفاده‌های بسیاری می‌توان برای آن پیدا کرد. رنگ همچون زبان گویای طبیعت معنی‌های مختلفی برای خود دارد. اولین معنی که بشر توانست از رنگ پیدا کند این بود که هرچه رنگ‌ها به سمت آبی متمایل باشند سردتر و هرچه جسمی به رنگ سرخ و نارنجی تمایل داشته باشد داغ‌تر خواهد بود. اما جالب این است که بعدها این مفاهیم کاملاً با یکدیگر جابه‌جا شدند و مشخص شد که در دماهای بسیار بسیار بالا رنگ جسم به سمت آبی متمایل می‌شود.

از طرفی دیگر رنگ‌ها یک نوع ابزار تاریخی برای باستان شناسان محسوب می‌شوند. زیرا انسان در عصر جدید است که می‌تواند انواع رنگ‌ها را با ترکیب‌های گوناگون به وجود بیاورد. درگذشته نه‌چندان دور تنها رنگ‌های طبیعی که عموماً شامل زرد و قرمز و سبز و آبی بود وجود داشت و سایر رنگ‌ها تا جای ممکن از ترکیب این رنگ‌ها به وجود می‌آمد. یک نکته جذاب در باب رنگ این است که شما در پرچم هیچ کشوری به‌جز نمی‌توانید رنگ بنفش را پیدا کنید. درواقع رنگ بنفش جز آخرین رنگ‌های ساخته‌شده به شکل مصنوعی است. این رنگ در طبیعت به شکل بسیار نادر وجود دارد.

از این ‌رو غالب کشورها با این رنگ آشنا نبودند یا نمی‌توانستند آن را بسازند اما کشور دومینیکا با استفاده از این رنگ به‌نوعی قدرت و اقتدار خویش را به رخ دیگران کشیده است. گویا در آن زمان نیز به اهمیت روانشناسی رنگ پی برده بودند. رنگ‌ها با این بیشینه‌ای که دارند مسلماً تأثیر مستقیم در جذب مخاطب به‌خصوص در ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت خواهند داشت. در ادامه به‌طور مفصل‌تری از این باره خواهیم گفتیم.

ترکیب رنگ ها کنار یکدیگر در طراحی کارت ویزیت

اما مفهوم اصلی رنگ‌ها زمانی مشخص می‌شود که آن‌ها را کنار یکدیگر به کار ببریم. درواقع نحوه به کاربران رنگ‌ها در کنار یکدیگر است که مفهوم درست واصلی را می‌تواند برساند. به‌طور مثال درجایی رنگ سفید می‌تواند نشانه خوبی و خیر باشد و درجایی دیگر رنگ سفید مفهوم ترس و نمادی از روح را القا می‌کند. رنگ آبی جایی نمادی از خنکی است و در جای دیگر می‌تواند نمادی از داغی بیش‌ازاندازه باشد. آن چیزی که اهمیت دارد این است که بدانید دقیقاً از چه ترفندی استفاده کنید و رنگ‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. برخی از رنگ‌ها در کنار یکدیگر مفاهیم درستی را منتقل نمی‌کنند و به‌نوعی زیباشناسی خوبی ندارند. استفاده نادرست از رنگ‌ها باعث می‌شود که نه‌تنها مفهوم خودرنگ از بین برود بلکه شاید مفهومی پیچیده‌تر و گنگ‌تر به مخاطب منتقل شود.

ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت چگونه باید باشد؟

اما نکته و سؤال مهم این است که ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت چگونه باید باشد؟ اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باید در پاسخ به این سؤال در نظر گرفت این است که نوع کسب‌وکار شما و نوع مشتری‌هایی که دارید تأثیر مستقیم و مهمی دارد. به‌طور مثال اگر کسب‌وکار شما با گروه هدف خاصی سروکار دارد مناسب‌تر این است که ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت شامل یک یا نهایتاً دورنگ اصلی باشد. استفاده از رنگ‌های شیری یا خاکستری و سیاه تأثیر بسیار خوبی می‌تواند روی مخاطب شما داشته باشد.

اما اگر گروه سنی مختلف و اقشار مختلفی با کسب‌وکار شما سروکار دارد بهتر است از رنگ‌ها متنوع‌تر و با ترکیب رنگ جذاب‌تری استفاده کنید. کسب‌وکارهایی مانند اسباب‌بازی‌فروشی یا سوپرمارکت و … نیز عموماً از ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت با تعداد رنگ بالا استفاده می‌کنند. ازاین‌رو ابتدا باید سعی کنید کسب‌وکار و نیاز خودتان را به‌درستی تشخیص بدهید و سپس سعی کنید مشتری‌های خودتان را به‌خوبی بشناسید. شناخت مشتری و تشخیص تیپ شخصیتی آن‌ها کمک بسزایی در این زمینه به شما می‌کند. اما این موضوع در ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت به‌تنهایی کافی نیست برای جذب مخاطب باید کارهای دیگری نیز انجام داد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یک بازی برعکس مهیج در طراحی کارت ویزیت

همان‌طور که در بالا گفتیم ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت اهمیت بالایی دارد و می‌تواند مفاهیم مختلفی را به بیننده و مخاطب منتقل کند اما بحث اصلی این است که کارت ویزیت ما دیده شود و بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. همین موضوع باعث شد که ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت سمت‌وسوی جدیدی پیدا کند. در سال‌های گذشته استفاده از کارت ویزیت‌های بدون طراحی گرافیکی خاص و با استفاده از رنگ‌های سیاه یا سفید یا خاکستری توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

علت این موضوع چه بود که توانست بدون استفاده از رنگ‌های مشخص و بارز این‌چنین نظر مخاطبان را جلب کند؟ علت کاملاً مشخص است، طراح برای اولین بار به این نکته فکر کرد که در استفاده از ترکیب رنگ‌های مختلف دچار اشباع‌شده‌ایم و چشمان مخاطب از این ترکیب‌ها پرشده است. از طرفی هم استفاده از ترکیب رنگ‌های نامتعارف یک نوع ریسک محسوب می‌شود زیرا همان‌طور که گفتیم ممکن است مفهومی برعکس مفهوم موردنظر ما به مشتری القا کند. ازاین‌رو در یک حرکت و بازی برعکس طراح تمام‌رنگ‌ها و ترکیب‌ها و طرح‌ها را حذف کرد و به‌صورت کاملاً مستقیم با مخاطب روبرو شد. این موضوع باعث شد که ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت دچار تغییر و تحول بسیاری شود.

مثالی برای ترکیب رنگ کارت ویزیت

به‌طور مثال فرض کنید شما صاحب یک کسب‌وکار مربوط به گل مانند گل‌فروشی هستید. مسلماً اولین ایده که به ذهن طراح و شما برای طراحی کارت ویزیت می‌رسد این است که از ترکیب رنگ‌های سبز و قرمز در ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت استفاده کنید. اما این چیزی است که همه گل‌فروشی‌ها به آن فکر می‌کنند. بنابراین برای دیده شدن کارت ویزیت و کسب‌وکارتان باید روش دیگری را انتخاب کنید. فرض کنید لوگوی گل خود را به رنگ سیاه یا خاکستری طراحی کنید و کارت ویزیت خود را به‌نوعی طراحی کنید که گویی گل لطافت همیشگی خود را ندارد و برعکس بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم.

این‌گونه مخاطب برعکس چیزی که همیشه فکر می‌کرد را خواهد دید و ذهنش او را مجبور می‌کند که به این اتفاق واکنش نشان بدهد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. یعنی می‌خواهیم که ذهن مخاطب را درگیر خودمان کنیم. همان‌طور که می‌بینید ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم مهم است. به‌نوعی می‌توان گفت که ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت یک‌راه مهم برای جذب مخاطب است. به شرطی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید