سئو

بهترین ابزارهای سئو برای بررسی وضعیت سایت، بک لینک ها و کلیدواژه ها

ممکن است در حال حاضر به این مسئله واقف باشید که سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو فرآیندی پیچیده و زمان بر است. برای اینکه بتوانید سایت خود را به بهترین نحو ممکن سئو کنید تا بتوانید در صفحه اوّل گوگل قرار بگیرید نیاز است حتما از یک کارشناس سئو کمک بگیرید، امّا در کنار کمک یک متخصص می توانید از ابزارهای سئو موجود استفاده کنید تا وضعیت وب سایت خود را بسنجید و بتوانید برنامه ریزی هدفمندی برای استراتژی های خود داشته باشید. در ادامه، به معرفی برترین ابزارهای سئو که می توانید از آن ها بهره بگیرید می پردازیم.

ابزارهای سئو گوگل

بهترین ابزارهای رایگان سئو متعلق به گوگل هستند. ختم کلام!

استفاده از این ابزارها به تمام صاحبان وب سایت ها توصیه می شود و اطلاعات جامعی که می توان از این ابزارهای رایگان سئو به دست آورد بی شک در هیچ ابزار و وب سایت دیگری قابل دسترس نخواهد بود. در ادامه لیستی از ابزارهای گوگل برای سئو را جمع آوری کرده ایم.

  • Keyword Planner: ابزاری برای پیدا کردن و جستجوی کلیدواژه ها.
  • Google Trends: پیدا کردن کلیدواژه های محبوب بر حسب منظقه جغرافیایی، مقایسه کلیدواژه ها، پیدا کردن کلیدواژه های مرتبط و سایر امکانات.
  • Google Search Console: پیدا کردن و برطرف کردن مشکلات سایت و مدیریت سایت.
  • Google Analytics: بازدید کننده های سایت خود را آنالیز کرده و ببینید ترافیک سایت شما از کجا می آید.
  • Pagespeed Insights: بررسی سرعت لود سایت.

اگر در زمینه سئو تازه کار هستید، قبل از این که سراغ هر ابزار دیگری بروید بهتر است کار را با این ابزارها شروع کنید. گوگل بهترین ابزارهای سئو را برای کاربران مهیا کرده است که کاملا رایگان هستند!

ابزارهای سئو برای چک کردن بک لینک ها

شواهد بسیار زیادی وجود دارند که ساختن بک لینک های با کیفیت اهمیت غیر قابل انکاری برای پیشرفت جایگاه سایت در گوگل دارند. امّا ساختن بک لینک ها نیمی از راه است. شما باید دائما پروفایل لینک های خود را بررسی کنید. اگر سایت شما جدید است، ممکن است بک لینک های زیادی نداشته باشید، امّا اگر مدتی از فعال شدن سایت شما گذشته است، ممکن است لیستی از بک لینک ها به سایت شما اشاره کنند که بی شک نیاز به بررسی دارند. برای چک کردن لیست تمامی بک لینک های وب سایت خود نیاز دارید از ابزارهای چک کردن بک لینک ها استفاده کنید.

ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs دارای ابزاری قدرتمند برای بررسی بک لینک ها است که صد بک لینک برتر هر وب سایت یا صفحه ی وب را به صورت رایگان نشان می دهد.

نسخه رایگان این ابزار 5 مورد از صفحاتی که بیشترین تعداد لینک را دریافت کرده اند، رایج ترین آنکر تکست ها و تعداد کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده را نشان می دهد. ایندکس بک لینک های این ابزار هر 15 دقیقه بروزرسانی می شوند. اگرچه نسخه رایگان نسبت به نسخه پولی بسیار محدود تر است، امّا همچنان می توان از آن اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص بک لینک ها به دست آورد.

ابزار Linkody

ابزار Linkody یکی از ابزارهای سئو برای چک کردن بک لینک ها است که فرآیند نظارت بر بک لینک ها را اتوماتیک و بسیار آسان می کند. این ابزار وقتی بک لینک جدیدی بگیرید یا بک لینکی را از دست بدهید برای شما اعلان ارسال می کند و به شما اجازه می دهد لینک های اسپم را شناسایی و حذف کنید. علاوه بر این Linkody امکان بررسی رقبا را نیز فراهم می کند.

ابزار cognitiveSEO

CognitiveSEO ابزار بسیار گسترده ای است که می تواند به شما کمک کند تا کسب و کارتان را بهبود دهید.

در زمینه بررسی بک لینک ها، CognitiveSEO روشی ساده برای مشاهد بک لینک ها فراهم می کند که هم به صورت real-time و هم به صورت History قابل دسترس است.

ابزارهای سئو برای جست و جوی کلیدواژه ها

در زمینه جست و جوی کلیدواژه ها، بی شک ابزارهای گوگل از جمله Keyword Planner و Trends بهترین گزینه ها هستند، زیرا هم رایگان هستند و هم سرچ فارسی را پشتیبانی می کنند. امّا اگر قصد دارید از این ابزارها فراتر روید می توانید گزینه های زیر را امتحان کنید.

ابزار KWFinder

اگر به دنبال ابزاری می گردید که فقط مختص جست و جو و یافتن کلیدواژه ها باشد، ابزار KWFinder بی شک برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این ابزار به شما کمک می کند کلیدواژه هایی را انتخاب کنید که بیشترین ترافیک را به سمت سایت شما می آورند.

از دیگر ویژگی های این ابزار قدرتمند می توان به قابلیت جستجوی کلیدواژه های سوالی و یافتن کلیدواژه های دم دزار (Long-tail) اشاره کرد.

ابزار KWFinder هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد که نسخه رایگان آن می تواند تا حد بسیار زیادی به شما در یافتن کلیدواژه ها کمک کند. در صورت تمایل به استفاده از نسخه پولی، پلن بیسیک این ابزار می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

ابزار Serpstats

یکی دیگر از فوق العاده ترین ابزارهای سئو برای جستجوی کلیدواژه ها ابزار Serpstats است که به شما کمک می کند کلیدواژه های پر طرفدار و پر بازدید را پیدا کنید. این ابزار جستجوی کلیدواژه ها به شما اطلاعاتی در خصوص موارد زیر می دهد:

  • میزان سرچ
  • میزان رقابت
  • CPC یا هزینه هر کلیک
  • میزان سختی کلیدواژه

در بخش میزان سختی کلیدواژه گزارشی از 10 پیج برتری که با کلیدواژه مدنظر رنک دارند داده می شود. این اطلاعات برای بررسی اینکه آیا رنک گرفتن برای کلیدواژه مد نظر امکان دارد یا نه می تواند بسیار کاربردی باشد.

ابزار Keywordtool

یکی از ابزارهای رایگان جستجوی کلیدواژه ها ابزار Keywordtool است. این ابزار رایگان تا حد بسیار زیادی می تواند نیازهای شما را برآورده کند، اما اگر به دنبال این هستید که لیست طولانی تری از کلیدواژه ها را داشته باشید، می توانید از نسخه پولی این ابزار استفاده کنید.

از این ابزار می توان به عنوان جایگزینی برای Keyword Planner استفاده کرد که شامل کلیدواژه های لانگ تیل هم می شود.

علاوه بر این، این ابزار شامل سرچ تصویر، ویدیو و اخبار به صورت جداگانه نیز می شود.

ابزارهای سئو برای تحلیل رقبا

اگر این سوال برای شما پیش آمده باشد چرا رقبای شما رنک بالاتری نسبت به شما دارند، در این صورت باید از ابزارهای تحلیل رقبا برای بررسی وضعیت آن ها استفاده کنید. ابزارهای زیر گزینه های مناسبی برای تحلیل رقبا هستند.

ابزار SpyFu

SpyFu ابزاری است که به شما اجازه می دهد پر سود ترین کلیدواژه های رقبای خود را جستجو و بررسی کنید. این ابزار میزان کلیدواژه های پولی و ارگانیکی که رقبای شما با آن ها رنک دارند را نشان می دهد.

برای استفاده از این ابزار تنها کافی است آدرس دامنه سایت رقیب را وارد کرده تا کلیدواژه های پولی و ارگانیک آن سایت را بررسی کنید.

ابزار SEMrush

یکی از بهترین استراتژی ها برای بهبود عملکرد وب سایت خود این است که وضعیت رقبای خود را تحلیل کرده و از نقاط قوت آن ها برای سایت خود نیز استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارهای سئو برای تحلیل عملکرد رقبا ابزار SEMrush است.

علاوه بر بررسی رقبا، این ابزار به شما امکان جستجوی کلیدواژه ها و بررسی بک لینک ها را نیز می دهد.

با استفاده از کلیدواژه هایی که رقبای شما از آن ها استفاده می کنند می توانید به راحتی سایت خود را بهینه سازی کنید.

ابزار Rank Signals

یکی از بهترین ابزارهای بررسی رقبا ابزار Rank Signals است که با بررسی بک لینک و منبع ترافیک سایت های رقیب به شما کمک می کند راز موفقیت رقبای خود را کشف کنید. نکته مهم این است که اگر نتوانید لینک های رقیبان خود را شناسایی کنید، پیشی گرفتن از آن ها برای شما کار سختی خواهد بود.

با کمک ابزار Rank signals می توانید به راحتی وضعیت رقبای خود را بررسی کنید.

ابزار Yoast SEO

در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید، ابزار یوست بی شک بهترین پلاگین سئو برای شما خواهد بود.

این ابزار به شما اجازه می دهد که تگ های متا و محتوای سایت خود را از نظر سئو بهینه کنید، سایت مپ بسازید و خیلی موارد دیگر که کمک بسیار زیادی به وضعیت سئو سایت شما می کند.

Yoast یکی از بهترین ابزارهای سئو سایت است که برای کاربران WordPress بهترین انتخاب است.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید