سئو

گوگل ترندز چیست ؟ آموزش نحوه کار با گوگل ترند | دانلود اپلیکیشن گوگل ترندز

اگر تا به حال برای وب سایت خود کار جستجوی کلیدواژه ها را انجام داده باشید، احتمالا از گوگل ترندز (گوگل ترند)(Google Trends) نیز استفاده کرده اید. این ابزار برای پیدا کردن کلیدواژه های پر سرج بسیار مناسب است؛ امّا سئو کاران بسیار کمی از تمام ویژگی ها و امکانات خارق العاده این ابزار گوگل آگاه هستند.

اگر که سئو کار نیستید یا این کار را به تازگی شروع کرده اید و نمی دانید گوگل ترندز چیست ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله ابزار گوگل ترندز را به طور کامل معرفی کنیم و تمام ویژگی های ریز و درشت این ابزار فوق العاده و کاملا رایگان گوگل را بررسی کنیم.

گوگل ترندز چیست ؟

گوگل ترندز یکی از ابزارهای کاملا رایگان گوگل است که با استفاده از آن می توان آمار میزان محبوبیت یک عبارت یا کلمه خاص در گوگل را بررسی کرد. با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید که ترند یا میزان سرچ یک عبارت رو به کاهش یا افزایش است.

علاوه بر این، با این ابزار می توانید اطلاعات جغرافیایی در خصوص میزان سرچ یک عبارت در نقاط مختلف را به دست آورید. اطلاعاتی که در این ابزار وجود دارد بر اساس منابع سرچ های گوگل جمع آوری شده است.

نکته بسیار مهمی که باید در مورد داده های ابزار ترندز گوگل در نظر بگیرید این است که نمودارها به هیچ وجه میزان دقیق سرچ یک کلیدواژه در بازه زمانی مشخص را نشان نمی دهند. گوگل ترند تنها میزان محبوبیت نسبی یک کلیدواژه را را نسبت به سایر لغات یا نسبت به بازه های زمانی مختلف نشان می دهد.

نکته: اگر مایلید میزان دقیق سرچ یک کلیدوازه را بفهمید باید از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید. از ابزار گوگل ترند

نحوه کار با گوگل ترند – گوگل ترندز برای ایران

در تصویر بالا می توانید بخش های مختلف این ابزار را ببینید. در این مثال ما کلیدواژه «المپیک» را جستجو کردیم تا میزان محبوبیت این کلیدواژه را در بازی زمانی سال ۲۰۰۴ تا زمان حال را ببینیم. در ادامه بخش های مختلف این ابزار را برای شما توضیح می دهیم.

  1. در این بخش کلیدواژه ای که شما در ابتدا جستجو کرده اید را می توانید ببینید.
  2. در بخش Compare می توان کلیدواژه دیگری را وارد کرده تا میزان سرچ آن را با کلیدواژه قبلی روی نمودار مقایسه کنید. (شما می توانید تا پنج کلیدواژه را همزمان با هم مقایسه کنید)
  3. منوی همبرگری داشبورد گوگل ترند
  4. ارسال بازخورد یا نظر در مورد مشکلات احتمالی به پشتیبانی گوگل
  5. دسترسی به سایر اپلیکیشن ها و ابزارهای گوگل
  6. حساب گوگلی که با آن وارد شده اید
  7. انتخاب کشوری که مایل هستید میزان محبوبیت کلیدواژه را در آن بسنجید (خوشبختانه گوگل ترندز برای ایران در دسترس است و شما می توانید برای کلیدواژه های فارسی از آن استفاده کنید)
  8. انتخاب بازه زمانی مد نظر
  9. انتخاب دسته بندی که کلیدواژه مدنظر شما در آن قرار می گیرد. (در این مثال مورد «تمام دسته بندی ها» انتخاب شده است)
  10. انتخاب نوع سرچ (می توانید جستجو های تصاویر، اخبار، خرید و یا یوتیوب را انتخاب کنید)
  11. نمودار میزان محبوبیت و علاقه کاربران به کلیدواژه در بازه زمانی تعیین شده (نمودار افقی نشان دهنده زمان و نمودار عمودی میزان محبوبیت را از صفر تا صد نشان می دهد)
  12. کد پیاده سازی در سایت

نکته: گاهی اوقات گوگل ترندز در ایران اطلاعات زیادی را در دسترس کاربر قرار نمی دهد و این مسئله به دلیل آمار گوگل ترندز در ایران است که اطلاعات کمی در اختیار دارد. زیرا عبارات جستجو شده در زبان فارسی قاعدتا بسیار کمتر از عبارات جستجو شده در زبان انگلیسی است.

ترند کلمات بر اساس نقاط جغرافیایی

در بخش بعدی گوگل ترندز می توانید میزان محبوبیت کلیدواژه مدنظر خود را به تفکیک مناطق جغرافیایی کشور انتخاب شده ببینید. توضیحات هر بخش را می توانید در ادامه ببینید:

  1. بخش کلی که میزان محبوبیت کلیدواژه را به تفکیک مناطق جغرافیایی گوناگون نشان می دهد
  2. نقشه میزان محبوبیت کلیدواژه. هرچه رنگ آبی پر رنگ تر باشد یعنی میزان محبوبیت بالاتر است. با ایستادن روی هر استان می توانید عدد میزان محبوبیت را ببینید
  3. در این بخش می توانید اطلاعات را به تفکیک شهر ببینید
  4. دانلود داده های گوگل ترند
  5. دریافت کد پیاده سازی روی وب سایت
  6. با کلیک بر روی فلش ها می توانید ادامه لیست و میزان سرچ سایر استان را ببینید

موضوعات و کلمات مرتبط

  1. در بخش Related Topics می توانید موضوعاتی را ببینید که با کلیدواژه سرچ شده شما مرتبط هستند و همراه آن سرچ می شوند
  2. در این بخش می توانید با انتخاب گزینه Rising موضوعات رو به رشد و با انتخاب Top موضوعاتی که تا کنون بیشترین سرچ را داشته اند ببینید
  3. در بخش Related Queries می توانید کلیدواژه هایی را ببینید که با کلیدواژه شما مرتبط هستند (از این بخش می توانید برای تولید محتوای سئو شده کمک زیادی بگیرید)
  4. برای مشاهده ادامه لیست می توانید از فلش ها استفاده کنید

کاربرد گوگل ترندز چیست ؟

تحقیقات بسیار زیادی بر پایه اطلاعات این ابزار انجام شده است که نتایج آن ها نشان می دهند که این ابزار می تواند کاربردهای بسیار فوق العاده ای برای انواع تحقیقات و همچنین بازاریابی و سئو سایت داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد اما از این ابزار برای بررسی ترند انتخابات، ترند فیلم ها یا ترند سایر عبارات در تحقیقات استفاده می شود.

امّا نکته ی بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اطلاعات موجود در این ابزار گوگل نسبی هستند و نمی توان روی داده های نسبی اتکای صد درصدی داشت. در ادامه، تعدادی از مهم ترین کاربردهای ابزار گوگل ترندز برای سئو را شرح خواهیم داد.

جستجوی کلیدواژه ها با گوگل ترندز

یکی از بهترین کاربردهای این ابزار برای سئو سایت جست و جو کلیدواژه ها است. ولی از آن جایی که ابزارهای بسیار پیشرفته و بعضا پولی بسیاری برای جستجوی کلیدواژه ها وجود دارد، اغلب سئوکاران این کاربرد مفید ابزار ترندز گوگل را نادیده می گیرند. ابزارهایی مانند Keyword Planner قطعا مفید هستند، اما Google Trends هم می تواند در ترکیب با آن ها بسیار مفید و کاربردی باشد.

ابزار ترندز معیارهای خاصی را برای پیشنهاد کلیدواژه های مرتبط دارد و این معیارها با کیوورد پلنر متفاوت هستند. منطق ترندز برای پیشنهاد کلیدواژه ها میزان محبوبیت آن ها بر اساس میزان سرچ است. بنابراین، برای انتخاب و هدف گذاری یک کلیدواژه باید منطق خود را نیز به کار ببرید.

در مثالی که در بخش قبل استفاده کردیم می توانید ببینید که برای کلیدواژه «المپیک»، کلیدواژه ی «صرافی المپیک» پیشنهاد شده است. با آن که کلیدواژه پیشنهادی سرچ بالایی دارد، اگر منظور شما از المپیک رویداد ورزشی بوده است، این کلیدواژه نمی تواند برای شما انتخاب خوبی باشد.

تهیه یک لیست از کلیدواژه هایی که کاربران به آن ها علاقه دارند و دنبال آن ها هستند امروزه تبدیل به یک پیش نیاز شده است. علاوه بر این، اگر شما بتوانید با سئو موضوعاتی را هدف قرار دهید که به زودی قرار است پر طرفدار و پر سرچ شوند می توانید ترافیک بسیار خوبی را بر روی سایت خود بیاورید.

در مثال بالا می توانید ببینید که کلیدواژه المپیک هر چهار سال و در بازه زمانی مشخص سرچ و ترند بالایی پیدا می کند که می توانید با هدف قرار دادن چنین کلیدواژه هایی در چنین بازه های زمانی ترافیک خوبی را روی سایت خود داشته باشید.

مقایسه میزان سرچ دو کلیدواژه

یکی از پرکاربردترین ویژگی های گوگل ترندز قابلیت مقایسه میزان سرچ دو کلیدواژه است. با استفاده از این ویژگی شما می توانید به سادگی ببینید که از بین دو موضوع انتخابی، کدام یک پرطرفدار تر است.

به عوان مثال، با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید که بین دو موضوع «المپیک» و «جام جهانی» در یک بازی زمانی مشخص کدامیک محبوب تر بوده اند.

همان طور که مشاهده می کنید، در بازه زمانی سال ۲۰۰۴ تا زمان حال، جام جهانی اندکی محبوب تر بوده است. علاوه بر این، می توانید اوج گرفتن میزان محبوبیت موضوعات را در بازه های زمانی ۴ ساله و نزدیک به هر رویداد را ببینید.

یکی دیگر از کاربردهای فوق العاده امکان مقایسه کلیدواژه ها در ابزار ترند برای مواردی است که مایلید ببینید کدام شکل نوشتاری یک کلمه خاص بیشتر توسط کاربران به کار می رود.

در تصویر بالا می توانید ببینید که کلیدواژه پی پال بسیار بیشتر از پی پل در جستجو ها استفاده می شود. بنا براین توصیه می شود در تولید محتوا از کلیدواژه پی پال به جای پی پل استفاده کنید (البته توصیه می شود که پی پل را نیز به عنوان یک کلیدواژه مترادف در متن بگنجانید).

پیاده سازی سئو محلی با استفاده از ترندز گوگل

همانطور که در بخش اوّل گفتیم، با استفاده از گوگل ترند می توانید ببینید که دقیقا در چه مناطق جغرافیایی (کشور، استان، شهر، منطقه) چه کلیدواژه هایی محبوب و پر سرچ هستند.

با استفاده از داده های این بخش می توانید ببینید که محصول یا خدمات شما دقیقا در چه مناطق جغرافیایی بیشتر طرفدار و خواستگاه دارند و سپس با استفاده از سئو محلی این مناطق را هدف قرار دهید. چگونه می توان این کار را کرد؟

  1. هدف قرار دادن این مناطق جغرافیایی با استفاده از تبلیغات در گوگل – وقتی که بدانید دقیقا کدام منطقه جغرافیایی برای هدف قرار دادن مناسب تر است، می توانید تبلیغات ادوردز گوگل را برای آن منطقه هدف گذاری کنید و به همین طریق بازخورد بهتری داشته و در هزینه ها صرفه جویی کنید.
  2. تولید محتوای مختص به این مناطق جغرافیایی خاص – شما می توانید محتوایی را تولید کنید که مختص یک منطقه جغرافیایی خاص باشد. به عنوان مثال می توانید از این عنوان استفاده کنید: «اگر در مشهد زندگی می کنید، این پیشنهاد ویژه را از دست ندهید!».

بهینه سازی محتوای ویدئویی با استفاده از گوگل ترندز

درست است که پلتفرم یوتیوب متعلق به گوگل است، ولی این بدان معنا نیست که میزان سرچ و محبوبیت یک موضوع خاص در یوتیوب و گوگل یکسان است. برای این که این نکته با مثال به شما نشان دهیم، میزان سرچ کلیدواژه HTML Tutorial را در سرچ گوگل و سرچ یوتیوب بررسی می کنیم.

در تصویر زیر می توانید ببینید که میزان سرچ این کلیدواژه در چندین سال گذشته افت داشته است.

امّا در تصویر زیر می توانید میزان محبوبیت همین کلیدواژه را در جستجوی YouTube ببینید.

همانطور که مشاهده می کنید، این کلیدواژه در جستجوی ویدئویی پر طرفدار تر است. در نتیجه توصیه می شود که برای این کلیدواژه محتوای ویدئویی به جای محتوای متنی تولید شود.

سخن پایانی

با اینکه ابزار Google Trends برای بازاریابی محتوا و سئو سایت طراحی نشده است، امّا قطعا می توانید از آن برای طرح استراتژی سئو و محتوا بهره ببرید. هیچ ابزاری مثل گوگل ترندز نمی تواند اطلاعات بروز و تازه ای در مورد محبوب ترین یا ترند ترین موضوعات روز را بدهد.

اطلاعاتی که از این ابزار به دست می آورید کاملا منحصر به فرد هستند و می توانند به شما کمک کنند که در رقابت با رقبای خود پیروز شوید. علاوه بر این، می توانید موضوعات جدید و پر طرفداری را پیدا کنید که هنوز رقبای شما روی آن دست نگذاشته اند.

به طور کلی، ابزار ترندز بسیار بیشتر از یک ابزار ساده و رایگان می تواند به شما کمک کند و اگر هوشمندانه استفاده شود، می تواند کمک بسیار زیادی را به کسب و کار شما کند.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید