سئو

ایمیل مارکتینگ چیست و چرا کسب و کار شما به آن نیاز دارد؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به بیانی ساده، بازاریابی ایمیلی به معنای استفاده از ابزارهای ایمیل برای ارسال پیام های تبلیغاتی می باشد. بیشتر کاربران اینترنت دارای ایمیل هستند و این بدان معناست که می توانند تعداد نا محدودی ایمیل را به صورت آنی دریافت کنند. این امر راهی بسیار سریع، ارزان و ساده برای ارتباط با مشتری را در اختیار بازاریابان قرار می دهد.

بعضی از افراد ممکن است فکر کنند که ایمیل مارکتینگ روشی قدیمی است و دیگر مانند قبل پر بازده نیست، امّا آن ها بی شک اشتباه می کنند. پیدایش بازاریابی ایمیلی اندکی بعد از پیدایش اینترنت اتفاق افتاد. این روش مارکتینگ از آن زمان تا امروز دائما در حال توسعه بوده و در حال حاضر ابزاری بسیار عالی برای بازاریابی محسوب می شود. در واقع، بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که بازاریابی ایمیلی در حال حاضر در اوج خود قرار دارد و از بسیاری از ابزارهای دیگر قوی تر است.

کاربرد ایمیل مارکتینگ چیست؟

از بازاریابی ایمیلی می توان برای ساخت اعتماد در مشتری ها و تبدیل کردن آن ها به مشتری های دائمی استفاده کرد. علاوه بر این، این روش بازاریابی انتخابی مناسب برای با خبر کردن مشتری ها از تخفیف ها و آفر های جدید است. افراد مایل هستند که از تغییرات جدید در برند شما با خبر باشند و بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین روش ها برای در ارتباط ماندن با چنین مشتری هایی است. ایمیل مارکتینگ عموما برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • ارسال ایمیل با هدف بهبود رابطه فروشنده و خریدار کنونی یا خریدار قبلی و برای بیشتر کردن وفاداری مشتری و تشویق به خرید دوباره
  • ارسال ایمیل با هدف به دست آوردن مشتری های جدید و متقاعد کردن مشتری های کنونی برای خرید فوری یک آیتم
  • اضافه کردن تبلیغات به ایمیل های ارسالی سایر کمپانی ها

مزیت ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر متودهای بازاریابی چیست؟

94 درصد کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می کنند. در نتیجه، استفاده از ایمیل به شما کمک می کند که به بسیاری از کاربران جهانی اینترنت دسترسی پیدا کنید، حتی اگر آن ها در شبکه های اجتماعی فعالیت ندارند. علاوه بر این یک تحقیق نشان داده است که بیش از 75 درصد کاربران اینترنت اعلام کرده اند که بازاریابی ایمیلی روش بارازیابی مورد علاقه آن ها است.

اگر در حال حاضر برای کسب و کار خود از بازاریابی ایمیلی استفاده نمی کنید، وقت آن رسیده که این روش را برای دسترسی به مخاطبین گسترده تر و تقویت رابطه برند خود با مشتریان خود استفاده کنید.

یک واقعیت دیگر در مورد ایمیل ها این است که درصد بسیار زیادی از ایمیل ها روی گوشی های موبایل باز می شوند. ممکن است به این فکر افتاده باشید که از کمپین های تبلیغاتی ارسال پیامک استفاده کنید، اما بازاریابی ایمیلی گزینه بسیار بهتری است. زیرا با ایمیل هم دستگاه های موبایل و هم کامپیوتر ها هدف قرار داده می شوند، علاوه بر این، اکثر افراد پیامک های تبلیغاتی را مزاحم و اسپم در نظر می گیرند و به آن ها بهایی نمی دهند. نکات زیر همگی بخشی از مزیت های روش بازاریابی ایمیلی محسوب می شوند:

  • امکان اندازی گیری دقیق نرخ بازگشت سرمایه. بالا بودن میزان نرخ بازگشت سرمایه باعث می شود که ایمیل مارکتینگ یکی از موثر ترین روش های بازاریابی در نظر گرفته شود.
  • تبلیغات کنندگان می توانند به تعداد زیادی از مشتری ها دست پیدا کنند و بر اساس علایق آن ها برایشان ایمیل ارسال کنند.
  • نزدیک به نیمی از کاربران اینترنت ایمیل خود را هر روز چک می کنند.
  • ایمیل به بازاریابان اجازه می دهد که پیام های شخصی سازه شده، مرتبط و پویا را برای جامعه هدف مشخص ارسال کنند.
  • ایمیل های خودکار یا تراکنشی (Transactional Email) به کسب و کار ها اجازه می دهد که به صورت اتوماتیک و در مواقعی مانند بعد از خرید برای مشتری های خود ایمیل ارسال کنند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل مارکتینگ

مزیت دیگر بازاریابی ایمیلی این است که در آن بررسی و سنجش نرخ بازگشت سرمایه بسیار راحت است. با استفاده از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ شما خیلی راحت می توانید بفهمید که چه کسانی ایمیل شما را باز کرده اند و چه کسانی از طریق ایمیل به سایت شما مراجعه کرده اند.

علاوه بر این، نرخ ROI یا بازگشت سرمایه در این روش بسیار بالا است زیرا برخلاف سایر متودها، نیازی نیست که برای ارسال ایمیل ها و هدف قرار دادن مخاطبین خاص پول بپردازید. ایمیل ها در حال حاضر برای جامعه هدف مناسب ارسال می شوند زیرا دریافت کنندگان ایمیل خودشان زمانی به شما اجازه داده اند که ایمیل برایشان ارسال کنید. این امر باعث می شود که ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین تاکتیک های بازاریابی باشد.

معایب ایمیل مارکتینگ چیست؟

یکی از بزرگ ترین معایب ایمیل مارکتینگ این است که ممکن است کمپین تبلیغاتی شما توسط مصرف کنندگان اسپم شناخته شود یا رد شود. اسپم شناخته شدن ایمیل های شما میزان به مقصد رسیدن یا دلیور شدن پیام های شما را کاهش می دهد. این مشکل با ایده “ثبت نام کردن برای خبرنامه” تا حدی بر طرف شده است، زیرا خود افراد انتخاب می کنند که ایمیل های شما را دریافت کنند. سوای بحث انتخابی بودن دریافت ایمیل از سوی جامعه هدف، موارد دیگری نیز وجود دارد که رعایت آن ها به پر بازخورد بودن بازاریابی ایمیلی شما کمک خواهد کرد.

چگونه از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

موارد زیر را می توان فاکتورهایی برای موفقیت بازاریابی ایمیلی در نظر گرفت:

  • خلاقیت – این مسئله به طراحی کلی ایمیل بر می گردد (ساختار/تصاویر/رنگ). طراحی و ساختار ایمیل شما اهمیت بسیار زیادی برای جذب کاربران و جلب توجه آن ها دارد.
  • مرتبط بودن – هدف قرار دادن در ایمیل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید نرخ پاسخ به ایمیل های شما بالا رود، باید هر ایمیل را برای دریافت کننده اش شخصی سازی و مرتبط سازی کنید.
  • انگیزش – افراد به ایمیل ها نگاه می کنند و از خود می پرسند: «خوب برای من چه سودی دارد؟». می توانید یک آفر را در نظر بگیرید و به کاربران اطلاع دهید که اگر در کاری که شما می خواهید مشارکت کنند، آن آفر یا پاداش به آن ها تعلق خواهد گرفت.
  • زمان بندی – هیچ گاه ایمیل ها را زمانی ارسال نکنید که نصف شب به دست کاربر برسد. اجازه بدهید که اعلان آن در اینباکس ایمیلشان در طول روز به دستشان برسد. علاوه بر این، در انتخاب روز های خاص نیز باید دقت کنید. به یاد داشته باشید که می توانید اثر بخشی کمپین بازاریابی ایمیلی خود را در تایم های مختلف روز آزمایش کنید.
  • یکپارچه سازی – شرکت ها نمی توانند فقط روی یک روش بازاریابی تمرکز کنند، علاوه بر این، انتخاب چندین روش مختلف بازاریابی نیز منطقی نیست. در عوض، بهترین روش بازاریابی استفاده یک پارچه از چند روش بازاریابی است که همگی در کنار هم کار می کنند. اگر ایمیل مارکتینگ در متودهای شما وجود دارد باید پیام و تصویری که منتقل می کند با سایر کمپین های شما هم سویی داشته باشد.
  • ویژگی ها – این بخش شامل هدر، خط عنوان، تاریخ و زمان ارسال ایمیل می شود. مجددا باید عنوان کرد که تست کردن کمپین ایمیلی خود برای دریافت بهترین بازخورد از کاربران توصیه می شود.
  • صفحه اصلی – آیا می خواهید ایمیل های شما منجر به فروش شوند؟ پس فقط کافی نیست که ایمیل خود را به صفحه اصلی سایتتان ایمیل کنید! به آن ها نشان دهید که دقیقا می خواهید به کجا بروند و این کار را برای آن ها ساده کنید.

نتیجه گیری

بنا بر مواردی که گفته شد، بله … ایمیل مارکتینگ یکی از اجزای اصلی صنایع گوناگون است، مخصوصا برای ساختن قدم های اولیه روابط شرکت با مشتری. اگر یاد بگیرید که به درستی از آن استفاده کنید، بی شک موفقیت سازمان خود را دگرگون خواهید کرد. علاوه بر این، شما همواره می توانید از یک تیم متخصص سئو و بازاریابی برای بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.