سئو

چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق و پر بازده بسازیم؟

با وجود تکنولوژی هایی مانند ویدئو، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و ربات های چت، ممکن است به نظر برسد که تکنولوژی ایمیل از آن آب و تاب اولیه اش افتاده است. امّا اگر فکر می کنید ایمیل قدیمی شده است، در واقع به شدت اشتباه می کنید! ایمیل مارکتینگ هنوز هم مانند قبل بسیار موثر است و شاید این روش بازاریابی بهترین گزینه برای کسب و کار شما باشد! در ادامه با ما همراه باشید تا دستورالعملی برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق را با هم بررسی کنیم.

اهمیت یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار شما چیست؟

بر اساس آمار، ایمیل مارکتینگ در میان یکی از موثر ترین روش های بازاریابی و در رده و حتی بالاتر از شبکات اجتماعی، سئو و سایر روش های بازاریابی قرار می گیرد.

امّا دلیل آن چیست؟ چرا با وجود پر طرفدار بودن کانال های بازاریابی جدید، تکنولوژی قدیمی ایمیل که متعلق به دهه ها پیش است همچنان موثر ترین روش بازاریابی است؟

دلیل این مسئله می تواند این باشد که مردم از ایمیل بیشتر از هر پلتفرم دیگری استفاده می کنند. در واقع می توان گفت بازاریابی در محلی که مردم در آن حضور ندارند چه کمکی خواهد کرد؟

طی تحقیقی نشان داده شد که حدود 85 درصد کاربران اینترنت در آمریکا ایمیل دارند. ممکن است این آمار در ایران متفاوت باشد امّا ایمیل همچنان یکی از قابل دسترس ترین کانال های ارتباطی با مشتری است.

با در نظر گرفتن تمام این آمار و حقایق، ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق برای کارآفرینان بیشتر از هرچیز دیگری اهمیت دارد. امّا مشکل بزرگ اینجاست که اکثر افراد نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند.

در این مقاله، به طور کامل یاد خواهید گرفت که چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ را از پایه شروع کنید.

نکته مهم!

مردم به هر سمتی که نگاه می کنند، با سیلی از تبلیغات مواجه می شوند. ممکن است شما فکر کنید ایمیلی که ارسال می کنید متفاوت است، امّا احتمال اینکه افراد ایمیل شما را مانند سایر ایمیل ها ببینند بسیار بالاست. به همین دلیل باید همیشه جایی که هستید را در نظر بگیرید و رفتار و منش مناسبی را داشته باشید. اینکه وارد اینباکس ایمیل شخصی شوید مانند این است که برای مهمانی به خانه آن ها دعوت شده باشید. اگر به شما بگویند که باید کفش هایتان را در بیاورید، باید در کمال احترام این کار را انجام دهید. در مورد ایمیل مارکتینگ نیز شرایط دقیقا همین است، پس قبل از اینکه شروع کنیم باید یادآور شویم که شما همیشه در اینباکس افراد یک مهمان هستید و باید رفتار مناسبی داشته باشید!

مرحله اوّل – اجازه گرفتن از کاربران برای ارسال ایمیل

بی شک هیچ کمپین ایمیل مارکتینگ بدون گرفته اجازه شروع نخواهد شد. پس اولین چیزی که نیاز دارید روی آن تمرکز کنید این است که یک لیست قابل توجه از ایمیل ها را به دست آورید.

راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. بعضی از افراد ترجیح می دهند که یک آفر رایگان را به افراد پیشنهاد دهند در حالی که سایر افراد ممکن است شیوه خبرنامه یا آپدیت محصولات را ترجیح دهند.

نمی توان به طور قاطع گفت که کدام روش برای کسب و کار شما بهتر است، امّا چیزی که می توان گفت این است که داشتن هدفی مشخص هنگامی که ایمیل فرد را می پرسید بسیار مهم است.

در این مرحله، استفاده از یک کال تو اکشن مناسب بسیار اهمیت دارد. شما باید اعتبار خود را نمایش دهید، توضیح دهید که ایمیل ها برای چه هستند و کاری کنید که افراد برای دریافت ایمیل های شما مشتاق باشند.

اینکه صرفا بنویسید “برای دریافت آپدیت ها ایمیل خود را وارد کنید” نمی تواند توجه کسی را بر بیانگیزد. در عوض باید جزئی تر عمل کنید و فایده تایپ کردن ایمیل را با یک کال تو اکشن خوب برای کاربران توضیح دهید.

برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق اوّلین مرحله این است که هدف خود را واضح و به صورت جذاب منتقل کنید.

مرحله دوّم – کار کمپین ایمیل مارکتینگ خود را با محتوای عالی ادامه دهید

در ایمیل مارکتینگ انتظارات جایگاه مهمی دارند و این به خود شما بر می گردد که چه انتظاراتی را تعیین کنید.

اگر کال تو اکشن قدرتمندی دارید و ادامه آن منظم و پایدار باشد، می توانید روی یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب و موفق حساب باز کنید.

اما اگر در ابتدا قول بدهید که در هفته فقط یک ایمیل ارسال کنید ولی هر روز ایمیل بفرستید، بی شک کمپین شما منجر به شکست خواهد شد.

علاوه بر این، اگر افراد انتظار داشته باشند که شما هر روز برایشان آپدیت بفرستید ولی این کار را نکنید، باز هم نتیجه کار شما شکست خواهد بود.

تقریبا تمام سرویس های ایمیل قابلیت پاسخ دهی خودکار را دارند و شما باید حتما از آن بهره ببرید. ایمیل اولیه شما باید بلافاصله برای فرد ارسال شود و شما باید در آن خود را معرفی کرده و در مورد جزئیات طرح خود با مشترکین خبرنامه خود صحبت کنید.

بهتر است که در چنین ایمیلی به جزئیات کامل بپردازید ولی اگر می توانید همه آن ها را به شیوه ای مختصر و مفید بنویسید بهتر است.

چه زمانی محصول را معرفی کنیم؟

شما فقط برای سرگرمی یک لیست ایمیل را جمع آوری نکرده اید. شما باید از آن استفاده کنید تا بتوانید فروش داشته باشید.

اینکه شما لیست ایمیلی را که تا دیروز آفر رایگان می داده است را به لیستی برای معرفی و فروش محصول تبدیل کنید کار حساسی است.

برای اینکه این کار موفق واقع شود باید از قبل به آن فکر کنید. قرار نیست که شما با یک دعوت به خرید ناگهان همه را سوپرایز کنید.

اگر می خواهید کمپین ایمیل مارکتینگ شما موفق تر باشد، باید زمانی که انتظارش می رود کاربران را دعوت به خرید محصول خود کنید. اگر قرار است بیشتر اوقات به فروش محصول بپردازید، بهتر است از دیدگاه کاربران به کمپین خود نگاه کنید.

از خود بپرسید که آیا پیام شما با انتظاراتی که به وجود آورده اید همخوانی دارد یا نه. اگر امکان دارد بررسی کنید که مشتریان قبلا به چه چیزی علاقه نشان داده اند و همان را ادامه دهید. اگر شما آفرهای خود را کورکورانه ارسال کنید، احتمال اینکه افراد از ایمیل های شما لغو اشتراک کنند خیلی بالا می رود.

باید بگوییم که هر کسب و کاری متفاوت است و هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که شما کی باید درخواست خرید محصول را ارسال کنید.

چگونه یک ایمیل خبرنامه خوب بنویسیم؟

حال که در مورد محتوای ایمیل کمپین ایمیل مارکتینگ صحبت می کنیم، بهتر است تفاوت بین یک خبرنامه خوب و خبرنامه بد را نیز شرح دهیم.

اوّلین نشانه دریافت یک خبرنامه بد این است که شما اصلا به یاد نمی آورید که چه زمانی درخواست دریافت آن را ثبت کرده اید!

عموما این مسئله زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار نتوانسته یک روتین منظم برای ارسال ایمیل داشته باشد و یا به شیوه ای ضعیف به ارسال خبرنامه پرداخته است.

مطمئن شوید که همه شما را به خاطر خواهند داشت. بهترین کار این است که نگذارید فاصله زیادی بین ایمیل های شما بیافتد. سعی کنید حداقل ماهی یک بار ایمیل ارسال کنید.

سعی کنید از خبرنامه خود به عنوان ابزاری برای گسترش رابطه خود با خواننده یا مشتریان خود استفاده کنید.

مرحله سوّم – تجزیه و تحلیل و دسته بندی

حال که موارد اصلی و پایه ای را در مورد کمپین ایمیل مارکتینگ یاد گرفته اید، می توانیم در مورد مرحله بعدی کار صحبت کنیم.

این مرحله شامل تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل می شود که به شما اجازه می دهد که نتایجی بسیار فراتر از یک کمپین ساده ایمیل مارکتینگ را به دست آورید.

چگونه آمار کمپین ایمیل مارکتینگ خود را تحلیل کنیم؟

هر سیستم ارائه دهنده خدمات ایمیلی شامل سرویس های تحلیل آمار نیز می شود. تمام اطلاعاتی که این سرویس ها به شما می دهند مهم هستند، اما سه مورد از آن ها از بقیه اهمیت بالاتری دارند.

  1. نرخ باز کردن ایمیل (Open Rate)
  2. نرخ کلیک (Click Through Rate)
  3. میزان لغو اشتراک (Unsubscribes)

حال بیاییم ببینیم از هرکدام از این موارد چه چیزی را می توان برداشت کرد.

اول از همه، میزان Open Rate شما نشان می دهد که چند نفر ایمیل شما را باز کرده اند. این عدد نشان می دهد که شما در ساختن رابطه با مشتری خود چقدر موفق بوده اید. در حالت ایده آل کاربران باید نسبت به باز کردن ایمیل های شما مشتاق باشند و آن ها را سریع باز کنند! اگر نرخ باز کردن برای شما پایین باشد باید بیشتر تلاش کنید تا به سطح توقعات مشتری های خود برسید.

نرخ کلیک یا CTR نشان می دهد که اگر در ایمیل شما لینکی موجود بوده است، چند درصد روی آن کلیک کرده اند. اگر CTR شما پایین است یعنی پیام شما به اندازه کافی متقاعد کننده نبوده است.

در نهایت، میزان Unsubscribes نشان می دهد که چند نفر برای ایمیل های شما لغو اشتراک کرده اند. اگر افراد زیادی لغو اشتراک می کنند، این بدان معناست که شما باید کار زیادی انجام بدهید و خیلی از یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب فاصله دارید.

چگونه لیست ایمیل خود را تقسیم بندی کنیم؟

منظور از تقسیم بندی این است که شما لیست ایمیل های خود را به گروه های هدفمند تری تقسیم کنید.

به عنوان مثال، به روش زیر می توان ایمیل ها را دسته بندی کرد:

  • لیست مشتری ها (در مقایسه با کسانی که هنوز خرید نکرده اند)
  • مشترکین خبرنامه
  • لیست ایمیل روزانه (در مقایسه با لیست ماهانه، سالانه، …)

نتیجه گیری

اگر تا به امروز ایمیل مارکتینگ را نادیده گرفته بودید وقت آن است که استراتژی خود را تغییر دهید. امروزه یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق بیش از هر روش دیگری نرخ بازگشن سرمایه دارد و شروع به کار با آن نیز اصلا پیچیده نیست.

به یاد داشته باشید که شما در اینباکس آن ها مهمان هستید. شما همیشه با لغو شدن یک کلیک فاصله دارید. پس سعی کنید مودب و با احترام باشید و محتوای ارزشمند منتقل کنید.

برای شروع به کار باید حتما کسب اجازه کنید و در نهایت باید به تمام قول هایی که داده اید عمل کنید. چیزی را برای افراد ایمیل کنید که خودشان آن را خواسته اند و ایمیل ها را منظم و آن طور که آن ها انتظار دارند ارسال کنید. باید گفت هیچ فرمول کلی برای این کار وجود ندارد. باید ببینید چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب تر است.

نهایتا می توانید به تحلیل و تقسیم بندی یافته هایتان بپردازید تا بازخورد کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بسنجید.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید