سئو

تاثیر ادوردز گوگل روی سئو سایت و میزان سرچ ارگانیک چگونه است؟

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که «آیا سرچ های پولی یا ادورز گوگل (Google ads) روی ترافیک ارگانیک سایت تاثیر دارد؟» و اینکه «تاثیر ادوردز گوگل روی سئو سایت چیست؟»

بسیاری از کسانی که تا به حال از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کرده اند در مورد این سوال کنجکاو هستند. بعضی از افراد نیز بر این باور هستند که گوگل به کسانی که از تبلیغات پولی استفاده می کنند توجه ویژه دارد. امّا حقیقت این است که چنین مسئله ای صحت ندارد و گوگل به صرف پرداخت هزینه برای تبلیغات کلیکی میزان سرچ ارگانیک شما را بالا نمی برد.

باید همیشه در نظر بگیرید که تاثیر ادوردز گوگل روی افزایش بازدید ارگانیک سایت به هیچ وجه مستقیم نیست. این بدان معناست که گوگل اجازه نمی دهد که سرچ پولی به طور مستقیم روی نحوه رنک دهی ارگانیک سایت تاثیر بگذارد. امّا ادوردز گوگل می تواند به صورت غیر مستقیم روی میزان سرچ ارگانیک تاثیر داشته باشد. اگر مایل هستید بدانید این اتفاق چگونه می افتد، با ما همراه باشید.

تاثیر ادوردز گوگل روی سرچ ارگانیک

تفاوت ادوردز گوگل با سئو این است که با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل شما می توانید در کمتر از ۲۴ ساعت در سرچ اوّل گوگل قرار بگیرید، امّا سئو مجموعه ای از استراتژی ها است که به شما کمک می کند در دراز مدت و به صورت ارگانیک در صفحه اوّل گوگل قرار بگیرید. بی شک تبلیغات گوگل می تواند مانند میانبری عمل کند که در عرض چند ساعت به شما کمک کند که راه چند ماهه را طی کنید. امّا نکته اینجاست که Adwords گوگل نمی تواند جایگزینی برای سئو محسوب شود زیرا کاربرانی که از طریق تبلیغ به سایت شما هدایت می شوند ارگانیک محسوب نمی شوند و بی شک بعد از پایان زمان تبلیغ، بازدید های پولی نیز متوقف می شوند.

در این میان بعضی از افراد معتقدند که در صورت استفاده از ادوردز گوگل، میزان سرچ و رنک ارگانیک شما در گوگل بهبود می یابد زیرا پرداخت هزینه برای تبلیغات گوگل در رنک دهی تاثیر دارد. امّا باید بدانید که این مسئله فقط یک تئوری کاملا رد شده است!

با این وجود موارد غیر مستقیم بسیار زیادی وجود دارد که گوگل روی آن ها کنترلی ندارد و باعث می شود که نتایج پولی و ارگانیک با یکدیگر هم پوشی داشته باشند. موارد زیر می توانند توضیح دهنده تاثیر ادوردز گوگل روی نتایج سرچ ارگانیک باشند.

دیدن تبلیغات گوگل کاربر را تشویق می کند که روی نتیجه ارگانیک کلیک کند

کاربرانی که یک تبلیغ گوگل را می بینند، احتمال اینکه روی یک یک نتیجه ارگانیک در لیست کلیک کنند در آن ها بالا می رد. به بیانی دیگر، وقتی که کاربر یک اد گوگل برای یک کمپانی خاص را می بیند و در زیر آن می تواند نتیجه ارگانیک همان سایت را ببیند، احتمال اینکه روی آن نتیجه ارگانیک کلیک کند بالا می رود. به این ترتیب، تاثیر ادوردز گوگل روی افزایش بازدید ارگانیک توجیه پیدا می کند. همچنین، دلیل اینکه بسیاری از افراد برای ایجاد تبلیغات گوگل با نام کمپانی خود هزینه می کنند نیز همین است.

مسئله ای که ممکن است پیش بیاید این است که آیا واقعا میزان افزایش سرچ ارگانیکی که از این طریق افزایش می یابد ارزش هزینه کردن برای تبلیغات گوگل را دارد؟ در جواب می توان گفت که افزایش بازدید ارگانیک از این طریق مقدار چشمگیری نخواهد بود ولی این مسئله می تواند تاثیر ادوردز گوگل روی افزایش بازدید سرچ ارگانیک را توضیح دهد.

تبلیغات گوگل به بحث برندینگ کمپانی شما کمک می کند

کاربرانی که قبلا از طریق تبلیغات گوگل در معرض یک برند خاص قرار می گیرند، در آینده احتمال اینکه با آن برند تعامل پیدا کنند در آن ها بالا می رود. همیشه به خاطر داشته باشید که افزایش نرخ کلیک یا CTR به معنای بالا رفتن نرخ تعاملات کاربر است و این به نوبه خود منجر به بهبود رنک وب سایت می شود. بنا بر این، اگر کاربری نام برندی را در نتیجه پولی دیده باشد و روی آن کلیک کرده باشد، احتمال اینکه در آینده با دیدن نام آن برند در نتایج ارگانیک نیز روی آن کلیک کند بالا می رود.

به طور معمول، اگر برای کاربر بار اولی باشد که نام برند خاصی را می بیند، احتمال اینکه روی آن کلیک کند کاهش می یابد. اگر کلیک ها کاهش یابد، میزان تعاملات و خرید نیز به همین نسبت کاهش می یابد. در نتیجه، تاثیر ادوردز گوگل روی بهبود رنک این است که یک تبلیغ گوگل می تواند نام برند شما را به کاربر بشناساند.

نتایج پولی روی میزان نرخ کلیک ارگانیک تاثیر دارند

به طور کلی، سرچ های پولی بین ۲ الی ۳ درصد کلیک ها را به خود اختصاص می دهند. در مورد سرچ های ارگانیک، چیزی حدود ۴۷ تا ۵۷ درصد تمام نتایج سرچ به کلیک ارگانیک تعلق دارند. امّا به خاطر داشته باشید که سرچ هایی وجود دارند که در آن ها هیچ گونه کلیک پولی وجود ندارد و سرچ هایی وجود دارد که تبلیغات پولی در آن ترافیک بسیار زیادی را می گیرند.

به عنوان مثال تصور کنید که برای یک سرچ خاص روی موبایل یا دسکتاپ چند ad گوگل وجود دارد و گوگل آن ها را به صورت rich نمایش می دهد. سپس در انتهای صفحه نتایج ارگانیک وجود دارند. در چنین حالتی ۲۵ تا ۵۰ درصد کلیک ها به سرچ های پولی تعلق می گیرد. در چنین حالتی، استفاده از تبلیغات برای کلیدواژه های خاص می تواند میزان کلیک سایت شما را تغییر دهد.

تبلیغات پولی می تواند میزان به اشتراک گذاشته شدن و لینک شدن شما را بالا ببرد

نتیجه گیری

بر خلاف آنچه بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند، گوگل بارها اظهار داشته است که سئو یک بازی پولی نیست. استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل باعث بهبود رنک ارگانیک سایت شما نمی شود. حداقل می توان گفت که تاثیر ادوردز گوگل روی میزان سرچ ارگانیک مستقیم نیست. امّا همانطور که در بالا متوجه شدید، راه هایی وجود دارد که تبلیغات گوگل می تواند به بهبود استراتژی سئو شما کمک کند.

اگر مایل هستید که برای سایت خود از ادوردز گوگل استفاده کنید و یا مایل هستید سئو سایت خود را به دست یک متخصص سئو بسپارید، می توانید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید. کارشناسان تاپ سئو با سابقه ای درخشان در زمینه تبلیغات کلیکی گوگل و سئو سایت می توانند در راستای بهبود رنک شما در گوگل به شما کمک کنند.

شماره تماس تلفنی: ۰۹۱۰۷۲۵۴۸۶۱

ادامه مطلب