سئو

بک لینک چیست و چه جایگاهی در سئو دارد؟

زمانی که یک کاربر از یک سایت یا شبکه اجتماعی با کلیک کردن بر روی یک لینک وارد سایت شما می شود، در واقع شما بک لینک یا لینک برگشتی گرفته اید. لینک برگشتی یعنی این که شما موفق شده اید تا اعتماد کاربر را جلب کنید و او را جذب سایت خود کنید.

این نوع لینک ها به دلیل افزایش بازدید و ترافیک سایت اهمیت زیادی دارند اما یکی از اصلی ترین دلایل مورد توجه بودن لینک های برگشتی، اهمیت و تاثیر آنها در سئو است. بک لینک به قدری در جایگاه سئو تاثیر دارد که لازم است حتما در برنامه سئو خود، توجه ویژه ای به جذب و افزایش این نوع لینک داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با لینک های برگشتی، انواع آنها و نحوه دریافت آنها با ما همراه باشید.

بک لینک چگونه بر جایگاه سئو تاثیر می گذارد؟

تاثیر بر جایگاه سئو از جنبه های مختلفی قابلیت بررسی دارد. اول این که افزایش لینک برگشتی یعنی افزایش بازدید و افزایش ترافیک سایت. همانطور که می­دانید یکی از معیارهای دسته بندی سئو میزان موفقیت سایت در جذب کاربران و افزایش ترافیک سایت می باشد.

از جنبه دیگر، لینک برگشتی باعث می شود که گوگل، صفحات جدید را بیابد و سریع تر ایندکس کند. ایندکس شدن بهتر و سریع تر اهمیت زیادی در سئو دارد. مطالعات مختلف نشان می دهد که کرفتن لینک برگشتی به ویژه از سایت های معتبر، باعث افزایش اعتبار سایت نزد گوگل شده و باعث ارتقا رتبه سایت می شود. بنابراین گرفتن بک لینک از جمله مهم­ترین اقداماتی است که هر سایتی می تواند برای افزایش جایگاه سئو انجام دهید.

بک لینک موثر بر جایگاه سئو، بک لینک طبیعی است!

اگر به دنبال گرفتن بک لینک برای ارتقا جایگاه سئو سایت خود هستید، باید با بک لینک های طبیعی آشنا شوید. زمانی که کاربر با دیدن لینک سایت شما و با کلیک بر روی آن ، وارد سایت شما می شود، شما لینک برگشتی طبیعی گرفته اید. این دقیقا همان چیزی است که برای گوگل مهم است و به آن ارزش زیادی می دهد.

اما راه هایی وجود دارد که شما می توانید لینک های ورودی به سایت خود را افزایش دهید. این راه ها ممکن است به صورت واقعی کاربران شما را افزایش ندهند. برای مثال از ربات ها برای کلیک بر روی لینک سایت خود استفاده کنید. این تکنیک ها، تکنیک های کلاه سیاه هستند و تنها هدف آن ها فریب دادن گوگل است.

هر چند ممکن است در کوتاه مدت لینک های برگشتی شما زیاد شود و جایگاه خوبی از نظر سئو پیدا کنید اما دیر یا زود گوگل متوجه کار شما خواهد شد و حتی ممکن است شما را جریمه نماید. فراموش نکنید هر افزایش ناگهانی در لینک برگشتی می تواند گوگل را نسبت به لینک های شما مشکوک کند.

هر گردی گردو نیست!

گوگل باهوش تر از چیزی است که تصور می کنید و بک لینک های شما را درک و دسته بندی می کند. اعتبار بک لینک هایی که گرفته اید از نظر گوگل با یکدیگر متفاوتند. برای مثال تصور کنید شما در یک سایت تبلیغاتی لینک برگشتی گرفته اید که از نظر محتوایی ارتباطی با سایت شما ندارد.

در حالت دوم از سایتی لینک برگشتی گرفته اید که کاملا مرتبط با موضوع فعالیت سایت شماست. گوگل این دو لینک را از یکدیگر تفکیک می کند و به لینک هایی که از سایت هایی مشابه با موضوع مرتبط گرفته اید، ارزش بیشتری می دهد. همچنین اعتبار و جایگاه سایت که از آن به سایت شما لینک داده شده نیز برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

اگر سایت آموزشی هستید و از دانشگاه ها یا مراکز معتبر علمی لینک برگشتی می گیرید، از نظر گوگل معتبر تر خواهید بود. خلاصه این که هر لینک برگشتی، آن لینکی نیست که باعث تحول در جایگاه سئو شما می شود. باید به دنبال لینک های برگشتی باشید که از نظر گوگل با ارزش هستند.

انواع لینک های برگشتی

بک لینک ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. لینک های یا . هر لینکی که در یک سایت ایجاد می شود توسط گوگل بررسی می شود و اعتبار صفحه از طریق لینک منتقل می شود. یعنی هر لینکی در حالت عادی از نوع follow می باشد. شما یک سایت معتبری هستید و به یک سایتی لینک می دهید. پس به حساب اعتبار شما، گوگل لینک را نیز معتبر قلمداد می کند.

اما آیا شما به عنوان سایت معتبر این کار را می کنید؟ پاسخ مشخص است. خیر. معمولا سایت های معتبر که زحمت زیادی برای کسب این اعتبار کشیده اند به راحتی و با لینک آن را به دیگر سایت ها نمی دهند. بنابراین اغلب سایت ها به گوگل می گویید که اعتبار سایت آنان را به لینک منتقل نکند. در این حالت لینک های برگشتی از سایت از نوع nofollow ایجاد می شوند.

در بررسی های آماری گفته می شود بیش از نیمی از لینک ها از نوع nofollow هستند. جالب است بدانید مطالعات نشان می دهد هر چند سایت های معتبر لینک های nofollow ایجاد می نمایند، اما گوگل خیلی هم حرف گوش کن نیست و برایش مهم است که سایت میزبان معتبر بوده است یا نه. توصیه کلی متخصصان سئو به مدیران سایت ها این است که در سایت خود از هر دو نوع بک لینک استفاده کنید چون تجربه نشان می­دهید در این حالت بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

رپورتاژ بهترین راه گرفتن بک لینک

راه های مختلفی برای گرفتن بک لینک وجود دارد. بهترین راه بسته به شرایط، نیاز و هدف شما انتخاب می شود. برای مثال برای یک سایت تازه تاسیس، بنرهای تبلیغاتی می تواند ایده خوبی برای گرفتن لینک برگشتی باشد. شما میتوانید از طریق پست مهمان نیز لینک برگشتی بگیرید. برخی سایت های معتبر این اجازه را به شما می دهند که در سایت آن ها پست منتشر کنید و لینک برگشتی بگیرید.

این راه را انتخاب می کنید باید سایت های مناسب را بیابید و به فکر تدوین پست باشید. از جمله راه هایی که برای همه سایت ها در هر شرایطی مثمر ثمر است، استفاده از رپورتاژ آگهی است. در شما یک محتوای خوب، کاربردی و مفید را به مخاطب ارائه می کنید و به صورت غیر مستقیم سایت خود و لینک مورد نظرتان را به او معرفی می کنید. انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های خوب و معتبر می تواند خیلی سریع شما را به اهدافتان برساند.

رپورتاژ آگهی ها با یک نرخ مناسب و در طول زمان برای شما لینک برگشتی می گیرند. هر چند رپورتاژها برای شما هزینه دارند اما به دلیل تاثیراتی که دارند، از جمله روش های مقرون به صرفه محسوب می شوند. بسیاری از متخصصان معتقدند که بهترین روش گرفتن بک لینک طبیعی و مناسب سئو، انتشار رپورتاژ آگهی است.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید