سئو

تاریخچه‌ ی پادکست‌ ها؛ پادکست ‌ها از چه زمانی شروع به تحول دنیا کردند؟

تاریخچه‌ی پادکست‌هایی که دنیا را دگرگون کردند!

تاریخچه ‌ی پادکست ‌ها، درست مانند سایر تجهیزات تکنولوژی دنیای مدرن، دست به دست چرخیده و روند تکاملی مخصوص به خود را گذرانده است. شاید اگر در ده سال یا بیست سال پیش زندگی می‌کردیم، نمی‌توانستیم مانند امروز از طریق صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.

گسترش و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های پخش کننده‌ی فایل‌های صوتی و تصویری و از همه مهم‌تر، گسترش وب جهان‌گستر، از مهم‌ترین دلایلی‌ست که ما پادکست‌ها را به شیوه‌ی امروزی داریم و از آن استفاده می‌کنیم. اما به راستی ریشه‌ی پادکست چیست؟ چگونه این فایل‌های صوتی توانستند جهانی را دگرگون کنند و بسیاری از شیوه‌ی سنتی بلاگینگ را زیر و رو نمایند؟

درست همان‌طور که شیوه‌های بلاگینگ، روز به روز ترفندهای جدیدی را به خود جلب کرد و شیوه‌هایی جدیدی برای وبلاگ‌نویسی به کاربران دنیای اینترنتی معرفی شد، پادکست‌ها نیز از یک نقطه‌ی شروع پا به عرصه‌ی وجود نهادند. این‌که نقطه‌ی آغاز پادکست از کجا نشئت می‌گیرد و برای نخستین بار، چه کسی این برنامه‌ها را پایه‌ریزی کرد و آغازگر تاریخچه‌ی پادکست‌ها نام‌ گرفت؛ در ادامه‌ی مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس هم‌چنان همراه‌مان باشید تا عمیق‌تر به این مبحث بپردازیم.

نخستین پادکست از کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم به تفصیل به مبحث تاریخچه‌ی پادکست‌ها بپردازیم، بدون شک نیاز است ابتدا لغت پادکست را ریشه‌یابی نماییم. پادکست (Podcasts) تلفیقی از کلمه‌ی آیپاد (iPod) و کلمه‌ی پخش و انتشار (Broadcasting) می‌باشد. آی‌پاد، یکی از پلیرهای معروف و پرکاربرد پخش فایل‌های صوتی‌ست که توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد و تکان عظیمی به بازار لوازم دیجیتال و الکترونیکی وارد کرد.

اگرچه شما برای گوش دادن به پادکست نیازی به آی‌پاد ندارید، اما تاریخچه‌ی پادکست و معنای کلمه‌ی آن، به این عبارت بازمی‌گردد. سال 2004 بود که ویدئوساز حرفه‌ای آدام کری، به همراه یک متخصص نرم‌افزار به نام دِیو واینر برنامه‌ای به نام iPodder را ساخته و به بازار جهانی ارائه دادند. این روش به کری کمک می‌کرد که بتواند به صورت اتوماتیک برنامه‌های رادیویی را برای آی‌پاد خود دانلود و ذخیره نماید.

تهیه‌کنندگان دیگر از ایده‌ی کری بهره گرفتند و نخستین پادکست‌ها پا به عرصه‌ی وجود نهادند. آدام کری اکنون اجرای برنامه‌ای به نام را برعهده دارد، که خود یکی از معروف‌ترین پادکست‌های سراسر اینترنت می‌باشد. وقتی به سال‌های قبل از دهه 2000 باز می‌گردیم، می‌بینیم که نخستین پادکست‌ها، در واقع در قالب ‘ادیو بلاگینگ’ یا وبلاگ‌نویسی صوتی منتشر می‌شدند؛ که دهه‌ی 1980 را کاملا در اختیار خود داشتند.

آیا قوانین خاصی برای انتشار پادکست وجود دارد؟

پادکست‌ها امروزه تمامی پلتفرم‌های دیجیتال را به چنگ گرفته‌اند. به حدی‌که امروزه بیش از 115000 برنامه‌ی پادکست، تنها به زبان انگلیسی در اینترنت منتشر می‌شوند. حتی وب‌سایت‌های متعددی نیز در این زمینه تشکیل شده‌اند؛ که به طور تخصصی بر روی پادکست‌ها تمرکز دارند و آن‌ها را در میان علاقمندان به اشتراک می‌گذارند.

منتهی در مقایسه با برنامه‌های رادیویی که نیاز مبرم به خرید مجوزهای تولید برنامه دارند، پادکست‌ها این مرزها را پشت سر گذاشته‌اند و بدون نیاز به هیچ مجوز دولتی، در زمینه‌های گسترده‌ای فعالیت می‌کنند. اگرچه قانون کپی‌رایت هم‌چنان متوجه پادکست‌ها نیز می‌شود. به این معنا که پادکست‌ها می‌تواند در صورت مشاهده‌ی نقض قانون کپی‌رایت، به قانون رجوع کنند و ضمن شکایت از خاطی، از قانون تقاضای تنبیه و جریمه‌ی خاطی را داشته باشند.

منتهی برخلاف سایر برنامه‌های مجوزدار، که چارچوب‌های خاصی بر اساس شئونات جامعه دارند، پادکست‌ها حتی می‌توانند با استفاده از الفاظ رکیک ارائه گردند، یا حاوی مطالب گسترده‌ی جنسی باشند. مطابق با تحقیقاتی که در سال 2017 شکل گرفت، 42 میلیون از شهروندان آمریکایی بالای 12 سال، حداقل هفته‌ای یک‌بار به پادکست‌ها گوش می‌دهند. این مقدار بخصوص در میان ایرانیان نیز به شدت در حال افزایش و گسترش است.

پادکست‎ها هم‌چنان به تاخت ادامه می‌دهند!

پادکست‌ها خیلی سریع توانستند تمامی رسانه‌های آمریکایی را زیر و رو کنند. مجلات بسیاری در زمینه‌ی نحوه‌ی ساخت، اجرا و دانلود پادکست‌ها مقاله نوشته و منتشر کردند. چه بسا برنامه‌های رادیویی که به تولید پادکست و آموزش نحوه‌ی دانلود آن پرداختند. علاقه به پادکست‌ها چنان بالا گرفت که در همان سال 2004، گوگل اذعان کرد که تنها در سه هفته، لغت ‘پادکست’ بیش از صد هزار بار در موتور جستجوی گوگل، مورد جستجو قرار گرفته است.

همکاری پادکسترها با هم‌دیگر، استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان مهمان و حتی مجری برنامه و روی آوردن شرکت‌های تجاری به پادکست‌ها، بیش از پیش در تبلیغ و گسترش پادکست‌ها نقش داشت و این برنامه‌ها را به جایی‌که اکنون ایستاده‌اند، رساند. برخلاف سایر رسانه‌ها، پادکست‌ها به تمامی قشرهای جامعه خوش‌آمد می‌گفتند.

به همین دلیل هم حتی بسیاری از افراد آماتور به ساخت و کسب تجربه در زمینه‌ی تولید پادکست روی آورند. چنان‌که تاریخچه‌ی پادکست دچار دستخوش شده است و پادکسترها به طور ماهانه چندین هزار دلار درآمد به جیب می‌زنند؛ و پادکست‌سازی تبدیل به یکی از مشاغل پرطرفدار و گسترده در دنیای مجازی شده است.

تاریخچه‌ی پادکست‌ها

پادکست‌ها مزایای متعددی را در برابر کاربران ردیف می‌کردند. بسیاری از این پادکست‌ها، به صورت رایگان در فضای اینترنت انتشار پیدا می‌کردند. این امر شانس دیده شدن مجریان را به شدت افزایش داد، بسیاری از مجریان پادکست‌ها تبدیل به سلبریتی‌های رسانه‌های بین‌المللی شدند. حتی جشنواره‌های بسیاری در حوزه‌ی ساخت و پرداخت پادکست شکل گرفت و به بهترین پادکست‌ها، جوایز مختلفی تعلق گرفت.

گسترده بودن موضوع پادکست‌ها، پادکست‌های نوآورانه و این‌که هرکسی شانس امتحان ساخت پادکست را داشت، موجب می‌شد که علاقه‌ی مردم و حتی بیزینس‌های کوچک و بزرگ، به این مبحث جلب گردد. تاریخچه‌ی پادکست‌ها با افراد بی‌تجربه و آماتور رقم زده شد و حتی امروزه با وجود پیشرفت چشمگیر پادکست‌ها، یا این‌که تعداد زیادی از برنامههای این صنعت توسط افراد با تجربه، شرکت‌های بزرگ صنعتی و اسپانسرهای عظیم هدایت می‌شود؛ باز هم درصد بیشتری از سازنده‌های پادکست‌ها در اختیار استودیوهای خانگی و افراد آماتور و بی‌تجربه قرار دارد.

موضوع این پادکست‌ها می‌تواند صرفا مرور خبرهای ساده و تکنولوژی روز باشد، آخرین مبحث جنایی روز را ورق بزند و حتی به گفتگوی احمقانه میان دو دوست ختم شود! هرچند امروزه، وجود پادکست‌های بسیار موجب ایجاد یک رقابت شدید و تنگاتنگ، بر سر موضوع در میان پادکست‌ها شده است. به همین دلیل است که وقتی صفحه به صفحه تاریخچه‌ی پادکست‌ها را ورق می‌زنیم، متوجه می‌شویم که عموم پادکست‌های پرطرفدار، به پادکست‌هایی تعلق دارد که موضوعی ناب و جدیدتر را ارائه داده‌اند.

چگونه باید به پادکست‌ها گوش داد؟

تاریخچه‌ی پادکست‌ها، شاهد روند تکمیلی و پیشرفت شیوه‌ی گوش دادن به پادکست‌ها بوده است. شاید در گذشته برای گوش دادن و حتی دانلود یک پادکست، یا دسترسی پیدا کردن به برنامه می‌بایست کلی دردسر را متحمل می‌شدید. اما امروزه به سادگی می‌توان به پادکست‌های متعدد دسترسی پیدا کرد، آن‌ها را به صورت آنلاین استریم نمود؛

یا حتی دانلود کرد و در زمان مدنظر خود به آن گوش داد. برای گوش دادن به پادکست، نیاز به کندن کوه قاف ندارید! تنها کافی‌ست به یک سایت پادکست مراجعه نمایید، نام، ژانر و حتی موضوع پادکست محبوب خود را در سرچ‌باکس جستجو نمایید، سپس آن را در تلفن‌ هوشمند، کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و… ذخیره نمایید.

برنامه های پادکست

برخی از برنامه‌های پادکست، به صورت پولی ارائه می‌شوند که با پرداخت پول مربوط به هر قسمت، می‌توانید از آن بهره ببرید. اما دنیای اینترنت سرشار از پادکست‌های رایگان است؛ که بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هر زمان که کار داشتید، آن را متوقف کنید، به کار خود برسید و مجددا پس از اتمام کار، از همان‌جایی‌که داشتید به آن گوش می‌کردید، ادامه‌ی پادکست را پیگیری نمایید.

علاوه بر این، با توجه به این‌که پادکست‌ها در اکثر مواقع به صورت فایل‌های صوتی ارائه می‌شوند، در حجم‌های نامحدود و متعددی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. حتی می‌توانید در تنظیمات پلتفرم خود، برنامه‌ی پادکست محبوب‌تان را به طور خودکار دانلود نمایید و هر زمان که خواستید، به آن گوش کنید.

چگونه می‌توان پادکست ساخت؟

یکی دیگر از مواردی که در تاریخچه‌ی پادکست‌ها، دستخوش تغییر بسیار و عمیقی شده است، روند ساخت پادکست‌هاست. ضبط پادکست، درست به همان سادگی‌ِ گوش دادن به آن است. تنها کافی‌ست که برنامه‌ی ضبط صدا را در کامپیوتر خود نصب نمایید، یا از نرم‌افزارهای رایگانی مانند ، و یا استفاده کنید.

سپس یک میکروفن‌ را به کامپیوتر خود متصل کنید و پس از ضبط برنامه‌ی خود، آن را ذخیره نمایید. تمامی سایت‌های پادکست، زمینه را برای بارگذاری فایل فراهم نموده‌اند. می‌توانید به سادگی فایل ضبط شده‌ی خود را در یکی از این سایت‌های پادکست بارگذاری نمایید و حتی در صورت تمایل، آن را تبلیغ نمایید.

می‌توانید با استفاده از تهیه‌ی پوستر بی‌نظیر و جدید، چشم پادکست‌دوستان را به سوی خود جلب نمایید. یا حتی به سادگی با موضوع خلاقانه‌ای که انتخاب کرده‌اید، آن‌ها را به دانلود و گوش سپردن به صدایتان ترغیب نمایید. ریش و قیچی کار در دست شماست. این شما هستید که تعیین می‌کنید چگونه و چطور مخاطب را به سوی خود جذب کنید.

پادکست‌ها، هنوز در راه تکامل و پیشرفت!

بسیاری از پادکسترهای حرفه‌ای که تاریخچه‌ی پادکست‌ها را به چشم خود دیده‌اند، بر این باورند که پادکست‌ها هنوز راه درازی برای رفتن دارند. اما شهرت بی‌ حد و مرز این برنامه‌ها غیر قابل انکار است. امروزه پادکست‌ها تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از وبلاگ‌نویسی پیشرفته شده‌اند و همواره جلوه‌ی جدیدی از خود را با گسترش فناوری‌های جدید، به رخ می‌کشند.

حتی پادکست‌های ویدئویی نیز توانسته‌اند علاقمندان متعددی را به خود جلب نمایند. اما نکته‌ای که در تمام طول تاریخچه‌ی پادکست‌ها تغییر نکرده است، این است که همه می‌توانند شانس پادکست‌سازی را امتحان کنند و یک پادکستر باشند!

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید