سئو

تمام آن‌ چه درباره‌ ی مزایا و معایب تبلیغات در پادکست نمی‌ دانستید!

هر آن‌ چه درباره‌ ی مزایا و معایب تبلیغات در پادکست جا انداخته بودید!

دنیا هر روزه شاهد تحولات جدید و مدرن است؛ تغییر و تحولات مربوط به فایل‌های صوتی نیز در دامنه‌ی این دگرگونی‌ها قرار می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین تحولات دنیای دیجیتال، بدون هیچ شکی معرفی پادکست‌ها بوده است. پادکست‌ها در کمتر از دو دهه‌ی پیش چنان پیشرفت کرده‌اند؛ که حتی پای تجارت را نیز به این صنعت باز نموده‌اند. تبلیغات در ، یکی از شیوه‌های پرطرفدار برای گسترش آگاهی مردم به برند یا خدمات خاص صورت می‌پذیرد.

از سویی، پادکست‌ها رو به روز بیشتر پلتفرم‌های پخش فایل‌های چند رسانه‌ای را در می‌نوردند. از گرفته تا ، و حتی بسیاری از سایت‌های مخصوص پادکست؛ همگی میزان محبوبیت و شهرت پادکست‌ها را در میان مردم دنیا فریاد می‌زنند. میلیون‌ها اپیزود مختلف از در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

جشنواره‌های مختلف پیرامون پادکست شکل گرفته است و اکنون می‌توان پادکست را تقریبا یک نوع فرهنگ دیجیتال نامید! به همان میزان که پادکست‌ها در حال تحول و تغییر هستند، تبلیغات در پادکست نیز روز به روز شکل جدیدی به خود می‌‌گیرد. اگرچه هنوز نمی‌توان بازاریابی در پادکست‌ها را جزء مارکت‌های بزرگ جهانی نامید؛ اما بدون شک سهم عظیمی را در زمینه‌ی پیشرفت بازاریابی دیجیتال داشته و دارند.

تبلیغات در پادکست

در این مقاله، ما به همراه هم مزایا و معایب تبلیغات در پادکست‌ها را بررسی نموده و زیر تیغ کالبدشکافی می‌کشیم تا بهتر با زوایای مختلف پادکست مارکتینگ یا بازاریابی با پادکست‌ها آشنا شویم.

مزایای پادکست‌ها

• تعامل با محتوای پادکست‌ها و تبلیغات در پادکست، بسیار موثر واقع می‌گردد.

پادکست‌های محبوب نشان داده‌اند که شنوندگان، انتخاب‌ها و اولویت‌های مشترکی برای گوش دادن، بارگیری و گوش دادن به پادکست‌ها دارند. دلیل اصلی که بسیاری از شنوندگان گوش دادن به پادکست‌ها را به برنامه‌های رادیویی ترجیح می‌دهند؛ این‌ست که توانایی پخش آن را در پس زمینه دارند، هر کجا و هر زمان که خواستند می‌توانند فایل صوتی پادکست‌ها را دانلود نمایند و به آن گوش بسپارند.

یک مطالعه توسط Nielsen در زمینه‌ی شرکت‌های مربوط به تبلیغات در پادکست‌ها نشان داده است که تبلیغات در پادکست به مراتب 4.4 برابر موثرتر از تبلیغات تصویری و نمایشی واقع میشود. برخی از شرکت‌ها با قرار گرفتن در معرض تبلیغات در پادکست‌ها، با افزایش متوسط 10 درصدی خرید مواجه شدند. از سویی، 61 درصد از شنوندگان پادکست گفتند که احتمال خریدشان از برند نام‌برده در پادکست بالاست. اگرچه درصدی از شنوندگان نیز توجهی به تبلیغات نشان نمی‌دهند.

• یکی دیگر از مزایای تبلیغات در پادکست، گسترش تجارت به مرزهای جدید است.

رمز موفقیت در تجارت چیست؟ این‌که شما زمینه‌ای متفاوت برای تبلیغات پیدا کنید. محلی جدید که بسیاری از رقبای شما از آن جا مانده باشند! بدون شک پادکست‌ها چنین خصوصیاتی دارند. با اطمینان به پادکست‌ها و گسترش فعالیت‌های تجاری و تبلیغاتی خود به برنامه‌های پادکست، شما قدمی به فراسوی تبلیغات کلیشه‌ای و قدیمی گذاشته‌اید و وارد دنیای تبلیغات مدرن شده‌اید.

یک قانون مهم در تجارت که حتما به آن واقف هستید، این‌ست که به هیچ عنوان نباید شانس کسب مشتری را از خود سلب کنید. در هر زمینه‌ای اگر شانس کسب مشتری داشتید، به استقبال آن بروید و از آن بهره ببرید. تبلیغات در پادکست، رگه‌ی جدیدی برای اتصال شما به مشتریان بالقوه‌ی شماست.

بنابراین حتما آن را امتحان کنید. در این زمینه، بهتر است از پادکسترهای باتجربه کمک بگیرید که در این زمینه مهارت زیادی دارند و به خوبی می‌توانند پل ارتباطی میان شما و مشتریان بالقوه‌ی شما را برقرار نمایند.

• همیشه می‌توانید از آن کمک بگیرید.

از دیگر مزایای مهم تبلیغات در پادکست، این‌ست که شما چه بیزینس کوچکی داشته باشید، چه یک تجارت زنجیره‌ای گسترده و بزرگ؛ می‌توانید از آن کمک بگیرید. بعلاوه با توجه به این‌که پادکست‌ها در پلتفرم‌های مخصوص خود طبقه بندی می‌شوند؛ به راحتی می‌توانید پادکست‌های مرتبط به زمینه‌ی فعالیت خود را بیابید؛ از آن بهره بگیرید، در آن به شیوه‌های مختلف تبلیغات در پادکست که پیش از این به تفصیل از آن سخن گفته‌ایم؛ برند و خدمات خود را تبلیغ کنید و نتیجه‌ی آن را با چشم خود ببینید!

• تبلیغات موفق در پادکست‌ها، فقط در خرید حق تبلیغ در برنامه‌های پادکستی خلاصه نمی‌گردد.

درست به همان میزان که تبلیغ تصویری در یوتیوب، فیسبوک و سایر پلتفرم‌ها صرفا در جاسازی و بارگذاری فایل تصویری خلاصه نمی‎شود! برخلاف بسیاری از تبلیغات ویدیویی، میزبانان برنامه‌های پادکست روابط صمیمی و نزدیکی با شنوندگان خود، بخصوص شنوندگان وفادار خود دارند.

این حس اعتماد باعث می‌شود که تبلیغات در پادکست، کارایی بسیار بیشتری نسبت به یک تبلیغات ساده داشته باشد. بخصوص اگر پادکست مربوط به زمینه‌ی فعالیت خود، یا نزدیک به آن را پیدا کنید؛ به دلیل متمرکز بودن موضوع بحث بر روی زمینه‌ی فعالیت شما، فرصت بسیار بی‌نظیری برای تبلیغ خدمات و برند خود پیدا خواهید کرد.

استقبال بیشتری از برند شما صورت می گیرد.

اگرچه پیش از این کاملا مبحث نحوه‌ی تبلیغات در پادکست را بررسی نموده‌ایم؛ انواع آن را آنالیز کرده و عمیقا تاثیر هر یک را برشمرده بودیم؛ بهتر است این را هم گوشزد کنیم که از آن‌جایی‌که بسیاری از کاربران پادکست‌ها به احتمال زیاد از تبلیغات پسابرنامه‌ای استقبال نکرده و آن را گوش نمی‎کنند.

بعلاوه بسیاری تمایل دارند قبل از شروع پخش نیز تبلیغات را کنار بزنند، بهترین کار برای تبلیغ در پادکست‌ها این است که از تبلیغ میان‌نمایشی یا Mid-roll استفاده کنید. در این صورت، محتوای تبلیغ جذاب شما در اواسط برنامه پخش خواهد شد و مسلما بیشتر دیده شده و استقبال بیشتری نیز متوجه برند شما خواهد شد.

معایب تبلیغات در پادکست

  • محدود بودن افرادی که پای پادکست می‌نشینند باعث دست کم گرفتن این روش تبلیغاتی می شود.

برخلاف مزایای نام‌برده برای تبلیغات در پادکست‌ها، هنوز هم مخاطبین پادکست‌ها در مقایسه با سایر زمینه‌های تبلیغاتی اندک است. اگرچه این مخاطبین همگی هدفمند و متمرکز هستند و هر شرکت می‌تواند به راحتی به جامعه‌ی هدف خود دسترسی پیدا نماید؛ محدود بودن افرادی که پای پادکست می‌نشینند؛ بخصوص در کشورهای درحال توسعه؛ باعث می‌شود که بسیاری از نهادها و شرکت‌ها، این روش تبلیغاتی را دست کم بگیرند.

دلیل منطقی آن نیز، عدم بهره‌مندی از مخاطبان بی‌شمار در مقایسه با سایر رسانه‌های جمعی‌ست. اگرچه امروزه ابزارهای متعددی برای بررسی تعامل شنوندگان با پادکست و میزان استقبال آن‌ها از تبلیغات در پادکست‌ها، ایجاد شده است؛ که به عنوان مثال تعداد بازدید برنامه را از طریق لینک‌های پیوستی متعدد اندازه‌گیری می‌نمایند؛ و یا حتی با کمک کدهای مختلف می‌توان تعداد افزایش فروش و استقبال شنوندگان از تبلیغات پادکست را دنبال نمود؛ هنوز هم این صنعت جای پیشرفت زیادی دارد.

مسلما با گذشت زمان و افزایش تجهیزات مربوط به ردیابی آگاهی شنوندگان از برند، تبلیغات در پادکست‌ها نیز می‌توانند با تحول بسیاری روبرو شوند. منتهی در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مذکور، تمایل اندکی برای سرمایه گذاری در پادکست‌ها نشان می‌دهند. از سویی، با توجه به آینده‌ی درخشانی که از این صنعت انتظار می‌رود؛ بسیاری ورود به این عرصه و سرمایه گذاری در آن را نشانه‌ی آینده‌نگری و اقتصاددان بودن هر برندی می‌دانند.

  • مشکلات دسترسی به فایل‌های پادکست‌

یکی دیگر از مشکلات عمده‌ی پادکست‌ها، مربوط به مشکلات دسترسی به فایل‌های پادکست‌هاست. این امر می‌تواند تاثیر سوء بر روی میزان استقبال از برند و آگاهی خدمات شما داشته باشند. این مشکلات دسترسی تنها در ایرادات مربوط به اتصال اینترنت خلاصه نمی‎شود. گاهی یک کاربر تنها به دلیل عدم پشتیبانی تلفن همراهش از یک قالب خاص فایل، نمی‌تواند به پادکست گوش دهند.

گاهی برای گوش دادن به پادکست‌ها، به نرم‌افزارهای خاصی نیاز است که برخی کاربران را به دلیل مشکلات فنی متعدد، از آن محروم می‌دارد. از سویی، حتی الان که در دنیای مدرن به سر می‌بریم؛ هنوز بسیاری از افراد تلفن همراه هوشمند ندارند. برخی نیز ترجیح می‌دهند به جای بارگیری و گوش دادن به فایل‌های صوتی، مطالعه کنند و ویدیو ببینند. روند پیشرفت پادکست‌ها، امری‌ست که یک شبه میسر نمی‌شود.

بلکه به زمان نیاز دارد تا به تدریج در جوامع مختلف جا بیفتد. اما شایان ذکر است که تمامی این دلایل، نباید شما را از فعالیت در پادکست‌ها یا سرمایه گذاری منطقی و عاقلانه در آن منصرف نماید. اگر قصد سرمایه گذاری و ورود به بازار تبلیغات پادکستی دارید؛ بهتر است ابتدا مطالعه‌ی دقیق و هوشمندانه‌ای درباره‌ی بهترین پادکست‌های زمینه‌ی فعالیت خود انجام دهید؛ سپس به سراغ آن بروید.

خلاصه‌ای از آن‌چه درباره‌ی مزایا و معایب تبلیغات پادکست خواندید…

تبلیغات در پادکست، کوتاه و جذاب است. فرق اصلی آن با تبلیغات دیگر این‌ست که کاملا صمیمانه بیان می‌شود. برخلاف بسیاری از تبلیغات تصویری، ویدیویی و… تبلیغ در پادکست، بر پایه‌ی یک رابطه‌ی صمیمانه و اعتماد دوطرفه میان شنونده و میزبان همیشگی برنامه صورت می‌گیرد.

بسیاری از پادکست‌ها برای جذب بیشتر مخاطب و از سویی، آگاهی بیشتر از برند اسپانسر، از سلبریتی‌های متعدد کمک می‌گیرند. تبلیغات پادکست، به شدت در حال رشد است و روند هدفمندی را طی می‌کند. در بیان کلی، می‌توانید از پادکست به عنوان تکه‌ی مکمل تبلیغات دیجیتال خود استفاده کنید. هرچه تبلیغات شما گسترده‌تر باشد، شانس دیده شدن برند و خدمات شما بالاتر خواهد رفت. پس این فرصت را از دست ندهید.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید