عمومی

تحقیق کلمات کلیدی برای تحلیل شکاف محتوا

یکی از ویژگی های مهم مدیران موفق در زمینه بازاریابی محتوایی، رعایت هرچه بیشتر مفهومی به نام پوشش محتوایی یا همان Content Coverage است. میزان پوشش محتوایی یک صفحه یا وب‌سایت، در میزان پوششی که به نیازهای مخاطبان خود می دهد، تعریف می شود. مفهومی که در مقابل پوشش محتوایی وجود دارد، شکاف محتوایی یا همان Content Gap است.

تعریف شکاف محتوایی شکاف محتوایی در واقع فاصله‌ی شما از نیازهایی است که مخاطبان شما در جستجوی آن‌ها هستند. به عبارت بهتر، جای خالی هر محتوایی که مخاطبان شما ممکن است در جستجوی آن باشند، شکاف محتوایی نامیده می‌شود.

از آن‌جایی که کشف این شکاف‌ها و پوشش آن‌ها با محتوای مناسب، شرط مهمی در پیروزی شما در دنیای بازاریابی محتوایی ست، بنابراین موضوع تجزیه و تحلیل شکاف محتوایی از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

تعریف تجزیه تحلیل شکاف محتوایی تجزیه و تحلیل شکاف محتوایی یا همان Content Gap Analysis فرایندی است که طی آن، به بررسی میزان پوشش محتوایی و کشف شکاف‌های محتوایی احتمالی وب سایت یا صفحه‌ی خود می پردازیم و برای پوشش بیشتر نیازهای مخاطبان خود، برنامه ریزی می کنیم.

دو نوع شکاف‌ محتوایی

شکاف موجود بین محتوای ما و محتوای رقبا

این نوع شکاف محتوایی، با بررسی محتواهای تولید شده توسط رقبای ما در حوزه‌ی کاری مشترک مان به وجود می آید و اشاره به موضوعاتی دارد که رقبای ما به آن‌ها پرداخت‌اند، اما ما از آن‌ها غافل بوده ایم.

شکاف موجود بین محتوای ما و نیازهای مخاطبان

این نوع شکاف محتوایی، در واقع فاصله‌ای است بین مارکت محتوایی در حوزه کاری ما و نیازهای مخاطبان. به عبارت دیگر این نوع شکاف محتوایی، یک خلاء محتوایی در بازار مربوطه است که هنوز کسی به آن نپرداخته است. بنابراین به کمک تجزیه و تحلیل شکاف‌های محتوایی، می توان به درک بهتری از نیازهای بی پاسخ مخاطبان در بازار و یا نیازهایی که ما به آن‌ها پاسخ درستی نداده ایم، برسیم و پوشش آن را در برنامه‌ی کاری خود قرار دهیم.

نقش تحقیق کلمات کلیدی در تحلیل شکاف محتوا

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می توان به تحلیل شکاف محتوایی پرداخت، تحقیق کلمات کلیدی یا همان Keyword Research است. این روش، در واقع یکی از مهم‌ترین مفاهیم در تدوین استراتژی محتوایی است. این تکنیک به شما کمک می کند تا با تحقیق بر روی کلید واژه های متفاوت مربوط به حوزه کاری خود، دریابید که مخاطبان شما چه چیزهایی را بیشتر جستجو می کنند و رقبای شما به چه موضوعاتی در محتوای خود بیشتر پرداخته اند، و به این ترتیب، استراتژی محتوایی خود را تدوین کنید. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیارند. شما می توانید با کمک این ابزارها و بررسی و جستجوی مکرر، فاصله بین خود و رقبای خود را بسنجید و متوجه شوید آن‌ها به کمک چه محتواهایی، چه تعداد بازدید جذب کرده اند و در چه رتبه ای قرار گرفته اند و چگونه باید با تولید محتوای مناسب و پوشش شکاف ها، خود را به آن‌ها برسانید.

یک خطای مشکل ساز

با وجود اینکه نباید از تحقیق کلمات کلیدی در حین تجزیه و تجلیل شکاف ها غافل شد؛ اما با این حال این تکنیک، یک مشکل عمده نیز ایجاد می کند. در واقع این فرایند، یک خط قرمز بزرگ دارد که اغلب کارشناسان بازاریابی محتوایی از آن غافل می‌مانند و همانطور که در مقدمه نیز گفتیم، رد کردن این خط قرمز می تواند باعث بروز خطاهای پنهانی هنگام تعیین استراتژی محتوایی شده و شکاف هایی نادیدنی را تا ابد پنهان نگاه دارد. اکنون بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مسئله‌ی اصلی این‌جا است که هنگام جستجوی کلیدواژگان، تمام تمرکز ما برروی کشف شکاف‌های نوع اول (شکاف محتوا با رقبا) خواهد بود. در واقع یعنی آن‌چه از این روش حاصل می‌شود، شکاف‌های محتوایی ما نسبت به رقبای ما و کشف موضوعاتی است که برای آن‌ها منجر به بازدید شده و ما از آن‌ها غافل بوده ایم. این موضوع معمولاً زمان و تمرکز زیادی می طلبد که بتوانیم برای همه آن‌چه سبب کسب رتبه‌ی رقبای ما شده است، محتوا تولید کرده و پوشش محتوایی خود را افزایش دهیم. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، این کار هیچ وقت تمام شدنی نیست و همواره می شود با جستجوی کلیدواژگان، شکاف‌هایی پیدا کرد و برای پوشش آن، محتوا تولید کرد و دقیقاً مشکل از همین‌جا آغاز می‌شود.

استفاده از این تکنیک، به راحتی می تواند ما را از شکاف‌های نوع دوم (نیازهای محتوایی مخاطبان) غافل کند. یعنی موضوعات و کلیدواژگانی که جزو شکاف محتوایی رقیبان ما نیز باشد، از طریق این تکنیک، از دید ما پنهان می ماند. و به این ترتیب، ما بخش مهمی از شکاف‌ محتوایی کسب و کار خود را هیچ وقت پیدا نخواهیم کرد! بنابراین، همان‌قدر که روش بررسی واژه های کلیدی می تواند به تحلیل شکاف محتوایی کمک کند، از سویی می تواند به همان اندازه هم آسیب وارد کند.

شکاف‌هایی که از طریق بررسی کلیدواژگان قابل رویت نیستند، از آن جهت مهم تر محسوب می شوند که در واقع، خلاء موجود در مارکت ما هستند و پر کردن چنین شکاف هایی به مراتب، رتبه ساز تر از پرداختن به موضوعاتی است که در هر صفحه ای به آن پرداخته شده است. تولید محتوا درباره موضوعاتی که در تمام مارکت هیچ کس به آن نپرداخته، به معنای دستیابی به کلیدواژگانی است که بدون رقابت، صفحه‌ی شما را در رتبه اول جستجوی گوگل قرار می دهد و این کار، علاوه بر افزایش بازدید، سبب افزایش امتیاز شما از نظر سئو و همچنین افزایش احتمال پاسخ مخاطب به فراخوان عمل شما خواهد شد.

راهکار اساسی برای در امان ماندن از خطا

راهکار اصلی این است که نیمی از توجه و تمرکز خود را معطوف به شناختن فاصله‌ی خود از رقبا و تکمیل شکاف‌های محتوایی خود نسبت به آن‌ها کنیم. و در عین حال، بخشی از استراتژی محتوایی خود را به بخش دوم اختصاص دهیم. یعنی با کلیدواژگانی که به بررسی و جستجوی آن‌ها پرداخته ایم، شروع به ایده پردازی کرده و از طریق روش هایی مانند و یا روش تیتر نویسی درختی، مفاهیم، واژه‌ها و موضوعات مرتبط با آن‌ها را در حوزه‌ی کاری خود بیابیم و سلسله‌های متعددی از کلیدواژگان را به شکل تازه ای کنار هم بگذاریم.

سپس باید کلیدواژگان به دست آمده از روش های خلاقانه خود را مجدداً به وسیله‌ی ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، مورد واکاوی قرار دهیم تا ببینیم چه سایت‌هایی در چه حدودی به آن‌ها پرداخته اند و تا چه اندازه آنچه یافته ایم، شکاف مارکت ما و یا صفحه‌ی ما است. این فرایند، به صورت دایره وار امتداد می یابد و هربار، شکاف هایی از نوع اول و دوم کشف شده و با برنامه‌ریزی تکمیل می‌شوند.

بنابراین همواره بخاطر داشته باشید، اگر چنانچه درحال استفاده از روش جستجو و بررسی واژه های کلیدی، برای تجزیه و تحلیل شکاف های محتوایی خود هستید، مراقب باشید که تمام تمرکز و توجه شما معطوف به محتواهایی که رقیبان شما به آن‌ها پرداخته اند نشود. و نیمی از تمرکز خود را به کشف موضوعات تازه و پیدا کردن شکاف‌های گسترده محتوا در بازار کار خودتان قرار دهید. فراموش نکنید که پیدا کردن شکاف های تازه در مارکت، به معنای کشف نیازی است که پیش از آن هیچکس به فکر رفع آن نبوده است. از این سو با تولید محتوای خوب و با کیفیت (که بتواند مخاطب را در صفحه‌ی شما نگهدارد)، صفحه‌ی شما در باب آن نیاز خاص، تا همیشه می تواند صفحه‌ی اول مرورگر مخاطبان باشد و با ادامه‌ی این فرایند، کسب و کار شما در بازاریابی محتوایی، تبدیل به یکی از فوق موفق ترین کسب و کارها خواهد شد.

ادامه مقاله در سایت منبع