سئو

تفاوت لینک و بک لینک چیست؟

عناوین مطالب

ویکی دمی، آکادمی سئو دیجیتال مارکتینگ و وُردپرس در این جا قصد دارد تا در مورد ویژگی ها و تفاوت بین لینک و بَک لینک، با شما صحبت کند. در ابتدا به عنوان مقدمۀ بحث، تعریف مختصری از بک لینک داشته باشیم و سپس به موضوع اصلی، یعنی تفاوت های بین لینک و بک لینک خواهیم پرداخت.

معرفی انواع روش های لینک سازی سایت

روش های لینک سازی به دو دسته تقسیم می شوند:

☜ لینک سازی داخلی که عبارت است از ایجاد لینک به صفحات داخلی همان وب سایت (لینک)

☜ لینک سازی خارجی که به معنی دادن لینک از سوی یک سایت به سایت دیگر می باشد (بَک لینک)

لینک چیست؟

مقاله مرتبط: لینک سازی داخلی چیست؟

Backlink چیست؟

اگر کلیک کردن بر روی یک لینک، منجر به انتقال شما به وب سایت دیگری (به غیر از ویکی دمی) شود، شما به جای لینک از بک لینک استفاده کرده اید. در واقع شما بر روی بک لینک وب سایت دیگری کلیک کرده اید. این لینک برای وب سایتی که به آن لینک داده، یک لینک ورودی به شمار می رود و برای وب سایت مبدأ، یک لینک خروجی به حساب می آید.

گوگل در زمان جستجوی یک موضوع، به دنبال مطرح ترین سایت های مرتبط با آن موضوع می گردد و بهترین وب سایت ها را نمایش می دهد. از نظر گوگل، بهترین وب سایت، وب سایتی است که به لحاظ محتوایی و کیفیتی، نسبت به بقیه دارای برتری و بازدید کنندۀ بیشتری باشد. اگر وب سایت جذاب و پُرطرفداری برای صفحۀ نخست گوگل باشید، گذشته از فاکتورهای بهینه سازی از قبیل جذابیت چشمی، صفحات قابل مراجعۀ روان، سرعت و …، کاربران، خود به خود به وب سایت شما لینک خواهند داد.

مقاله مرتبط: بک لینک چیست؟

حالا با این مقدمه به سراغ موضوع اصلی این متن می رویم:

لینک با بَک لینک چه تفاوت هایی دارد؟

لینک، نشانی است که شما را از صفحه ای از وب سایت که هم اینک در آن هستید، به صفحۀ دیگری از همان وب سایت (نه وب سایت دیگری) هدایت می کند. لینک ها، معمولاً از متن یا تصاویر تشکیل می شوند. یعنی با کلیک بر روی متن یا تصایر می توانیم به صفحات دیگری از وب سایت کنونی که در آن هستیم، برویم.

اما تفاوت زیربنایی لینک با بک لینک در این است که در بک لینک، بازدید کنندۀ وب سایت، با کلیک بر روی آن، وارد وب سایت دیگری می شود. بک لینک، لینکی است که از یک وب سایت به وب سایت دیگر داده می شود.

تأثیر لینک و بَک لینک، بر روی سئوی سایت

لینک سازی از این حیث برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است که از آن به عنوان شاخصی برای سنجش میزان ارتباطات و توان وب سایت استفاده می کنند. به همین دلیل، در مبحث سئوی سایت، لینک سازی مهم ترین و بحث برانگیزترین فرآیند به شمار می رود. موتور جستجو با بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه، وب سایت را یافته و در صفحات مربوط به نتایج جستجو، ان لینک از وب سایت را قرار می دهد. هر چه وب سایت های بیشتر و معتبرتری به وب سایت شما لینک داده باشند، جایگاه و امتیاز سایت شما از نظر سئو بهبود پیدا می کند.

معیارهای موتورهای جستجو برای ارزش گذاری یک بک لینک

موتورهای جستجو از فاکتورهای گوناگونی برای ارزش گذاری بک لینک استفاده می کنند که از آن جمله باید به این موارد اشاره کرد:

☜ اعتبار دامنۀ وب سایتی که به وب سایت ما لینک داده است (DA)

☜ اعتبار صفحه ای که بک لینک ما در آن صفحه قرار دارد (PA)

∙ شما می توانید برای بررسی میزان اعتبار دامنۀ مورد نظرتان از سایت هایی که خاص این موضوع هستند استفاده کنید. بدین صورت که با دادن آدرس صفحۀ مذکور، اعتبار دامنه و صفحه را در اختیار شما قرار می دهد.

∙ هر چه یک وب سایت اقدام به ارائۀ بک لینک های بیشتری به وب سایت های مختلف کرده باشد، ارزش و اعتبار بک لینک های آن کاهش پیدا می کند و ارزش آفرینی کمتری برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

∙ ارتباط مفهومی و منطقی بودن موضوعات کاری و مأموریتی بین صفحات لینک شده، برای موتور جستجو بسیار حائز اهمیت است.

∙ محل درج لینک از اهمیت زیادی در پیشرفت سئوی سایت برخوردار است. به عنوان مثال، لینکی که در محتوا قرار دارد، خیلی بیشتر از لینکی که در فوتر وب سایت قرار می گیرد، اعتبار و ارزش دارد. برا ی اینکه بک لینک های جذاب و دارای اعتبار صفحه و دامنه بیشتری داشته باشید، می توانید به خرید بک لینک با کیفیت و قوی بپردازید.

مشخصات یک بک لینک با کیفیت

از نظر موتورهای جستجو و سئو، بک لینک با کیفیت، تعریف خاص خود را دارد. یک وب سایت خوب، در کنار ارائۀ محتویات زیاد و مناسب و رعایت فاکتورهای سئو، اگر به درستی بک لینک سازی نکرده باشد، راه به جایی نخواهد برد. از سوی دیگر، بک لینک با کیفیت، نیاز به محتوای مرتبط و با کیفیت دارد تا مورد پسند وب سایت های دیگر قرار گیرد. به عبارت دیگر بین وب سایت مبدأ و مقصد باید ارتباط منطقی برقرار باشد.

مقاله مرتبط: لینک nofollow چیست؟

بک لینک بی کیفیت، چه نوع بک لینکی است؟

در دنیای مجازی نیز افرادی هستند که از راه های نادرست قصد کسب سود دارند. یکی از این روش ها، روش دلالی (خرید و فروش) لینک است. موتور گوگل با بررسی موضوع، متوجه آن می شود و وب سایت مذکور را در رتبۀ واقعی آن قرار می دهد، یا آن را پنالتی می کند و با اعلام اولتیماتوم، وب سایت را وادار به در پیش گرفتن رویۀ اخلاقی برای بک لینک گرفتن می سازد.

در این روش، ممکن است ارتباط موضوعی و منطقی بین وب سایت های مبادله کنندۀ لینک وجود نداشته باشد، یا این که در این بین وب سایت های اسپم نیز وجود داشته باشند. در زمان خریداری بک لینک و استفاده از روش های غیر علمی، ممکن است وب سایت در یک مقطع زمانی کوتاهی با سیل زیادی از مراجعین مواجه شود که این روند، از چشم موتور جستجو، امری غیر عادی به نظر می رسد و سریعاً نسبت به شناسایی و برخورد با آن اقدام می نماید.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت بک لینک، مقدم بر تعداد آن است. یک بک لینک مرتبط و با کیفیت، از چندین بک لینک سطح پایین و کم ارزش و نامرتبط، برای گوگل ارزشمندتر است. برای دیافت اطلاعات بیش تر و کامل تر می توانید به مراجعه کنید.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید