سئو

تولید محتوا برای یک محصول: امروز و فراتر از امروز

وقتی تولید محتوا برای یک محصول اشباع می شود، چه کاری می توانید انجام دهید تا محتوای شما برای همان محصول دست اول بوده و بازدید داشته باشد؟ بهتر است چه نوع محتوایی را تولید کنید؟

در دنیا تخمین زده می شود 4.5 میلیارد صفحه وب وجود داشته باشد.

اگر شروع به خواندن کنید و 24 ساعت در روز و هفت روز هفته ادامه دهید، خواندن تمام صفحاتی که تا امروز وجود دارند (به طور متوسط 500 کلمه در هر صفحه و سرعت خواندن 275 کلمه در دقیقه) 15،556 سال طول می کشد. وقتی خواندن این حجم را بعد از 15،556 سال به پایان برسانید، می توانید تصور کنید چند صفحه به دنیای وب اضافه شده که باید آن ها را هم بخوانید؟

خسته کننده است.

مارک شفر در سال 2014 در مورد شوک محتوا حرف جالبی زد:

شوک محتوا:

در تعاریف عصر نوین بازاریابی، وقتی حجم بسیار زیادی از محتوا تولید شود و تعداد معدودی کاربر برای خواندن آن محتوا وجود داشته باشد شوک محتوا صورت می‌گیرد.’

اکنون بشر در حال غرق شدن در محتوا و اشباع کامل قرار دارد. مسلماً این 4.5 میلیارد صفحه وب یا ناخواسته تولید شده اند یا پس از مدتی به درد خواندن نمی خورند. با این حال هنوز هم تعداد زیادی های مختلف وجود دارند. تا به امروز برند های بزرگ تجاری بیش از حد از کلمات کلیدی دم دستی استفاده کرده اند و همین امر باعث شده تا نتایج جستجو در برای یک محصول را در اختیار خود بگیرند.

برند های بزرگ تجاری

من به شخصه همیشه وب را شبیه یک خیابان بزرگ می دانستم (مثل خیابان های بزرگ آمریکا). این خیابان با تعداد زیادی فروشگاه مستقل (وب سایت) شروع می شد. بعد از آن برند های بزرگ تجاری با جیب های گشاد وارد بازار شدند و توجه مشتریان را به خود جلب کردند.

آخر سر هم این برند های بزرگ تجاری، مشاغل کوچک را از خیابان بیرون راندند. این وسط مشاغل کوچک اما با هوش اقتصادی با ایجاد گرایش های جدید برای مشتریان، در جای مناسب خود قرار گرفتند به همین علت نیز کارشان را ادامه دادند و در آن خیابان زنده ماندند.

تولید محتوا برای یک محصول اشباع

برند های بزرگ تجاری با پیروی از کسب و کارهای مستقل و خرد و همچنین دنبال کردن ترند های متداول به حیات خود ادامه می دهند و در نهایت روزی محتوای این برند ها نیز اشباع می شود. گرچه کسب و کارهای مستقل به دنبال ریسک کردن هستند اما برند های بزرگ تجاری کسب و کار آن ها را پس از مدتی در خود غرق می کنند. برای یک محصول اشباع شود، چه کاری باید انجام دهید تا اگر محتوایی تولید می کنید خواننده و مخاطب خود را داشته باشد؟

از محتواهای گسترده و اشباع شده ای که کنترلی روی آن ها ندارید اجتناب کنید

تا دسامبر 2017 و به صورت هفتگی، بیش از 40،000 مقاله در باره بیت کوین منتشر می شد. این تعداد محتوا برای رقابت و مخصوصا برای خواننده ای که به بیت کوین علاقه مند باشد بسیار زیاد است. محتوای شما دیده و خوانده نمی شود مگر اینکه در زمینه رمز ارزها توان علمی تولید محتوا را داشته باشید. در این صورت است که خوانندگان به محتوای شما توجه نشان می دهند وگرنه محتوای تولید شده توسط شما احتمالاً در آن دریای عمیق از محتوا غرق می شود.

سوال اینجاست که وقتی در این حوزه تخصص ندارید یا در این زمینه فعالیت نمی کنید چرا باید در مورد بیت کوین بنویسید؟

رویکرد مناسب: جستجوی ترند های جدید یا تقسیم بندی مکان های مناسب نشر محتوا

تولید محتوا برای یک محصول با افزایش و سپس جا افتادن ترند های متداول به سرعت اشباع می شود. پس باید قبل از وقوع چنین اتفاقی از این روند دور شوید.

بخشی از هنر بازاریابی محتوا دنبال کردن و استفاده از ترند های جدید است، اما فراموش نکنید زمانی در تولید محتوا در این زمینه موفق می شوید که دانش همسو با آن موضوع را داشته باشید.

تشخیص ترند های جدید

تنها راه تشخیص ترند های جدید، مجموعه ای از فعالیت های مجازی می باشد. مثلا رجوع کردن به اخبار صنعت، رجوع به گوگل ترندز و گوگل آلرت و همچنین مرور رسانه های اجتماعی شما را به ترند های متداول روز می رساند. در این حالت دارید از سرمایه ی ارزشمندی به نام برای یک محصول استفاده می کنید. اگر در حال مدیریت محتوای یک برند هستید یعنی دارید تولید محتوا می کنید و آن را نشر می دهید، وقت گذاشتن بخشی از نقش مدیریت محتوای شما خواهد بود.

تولید محتوا برای یک محصول

من خودم از Feedly استفاده می کنم و می توانم روی صدها منبع نظارت داشته باشم. فرصت دیگری که برای شما فراهم می شود این است که اصطلاحات گسترده تری را می توانید دنبال کنید و به دنبال کلمات کلیدی بلند در تولید محتوا برای یک محصول باشید. به عنوان مثال، یک عبارت را در نظر بگیرید که در آن از دو کلمه هوش مصنوعی استفاده شده باشد، به یاد داشته باشید که محتوا های بی شماری در فضای اینترنت هستند که از این دو کلمه در کنار هم استفاده کرده اند.

پس، از ساختن عناوینی مانند دو مورد ذیل خودداری کنید:

  • 1. یک مقاله عمومی دیگر در مورد هوش مصنوعی

  • 2. مقاله ای در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر دنیای حقوق و نظرات و مصاحبه های اساتید برجسته حقوق در مورد اینکه چگونه ‘تکنولوژی حقوق’ می تواند به شکل گیری آینده دانشکده های حقوق کمک کند.

آنچه پیدا می کنید به اندازه آنچه تولید می کنید مهم است

چالش های همیشه به وسیله مخاطبان این حوزه پیگیری می شود و فرایند کاری من همیشه این بوده که از همان ابتدا به نتیجه نهایی فکر کنم. یعنی اینکه بدانم قبل از شروع کارم برای چه عناوین محتوایی می توانم خواننده پیدا کنم.

بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا تمرکز روی نحوه تبلیغ است چون محتوا باید در معرض دید مشتری قرار بگیرد. مهمترین بخش استراتژی بازاریابی محتوا نیز همین مساله است که البته خود بخود اتفاق نمی افتد. طی چند سال گذشته، فیسبوک سعی کرده است تا ترافیک ناشران محتوا را از فید های خبری خود حذف کند. فیسبوک برای تحقق این قضیه مخصوصا آن دسته از عنوان هایی را هدف قرار داده که به نوعی تله کلیک هستند.

در نتیجه ی این حرکت فیسبوک، ترافیک مراجعه به رسانه های اجتماعی از سال 2015 تا 50 درصد کاهش نشان داده است. (تله کلیک ها به هدف تولید محتوای ارزشمند استفاده نمی شوند، تنها محتواهای زردی هستند که برای وسوسه کردن مشتریان برای کلیک کردن روی یک تبلیغ به کار می روند.)

شبکه های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای مشارکت اجتماعی استفاده کنید. با این حال روی مشارکت اجتماعی برای خوانده شدن محتوای تان خیلی حساب نکنید. گرچه می توانید روی سود اقتصادی حاصل از مشارکت اجتماعی در تولید محتوا برای یک محصول حساب کنید.

اشتراک گذاری خصوصی در حال افزایش است. اشتراک گذاری خصوصی (قرار دادن محتوا در صفحه های شخصی) نسبت به رسانه های اجتماعی و عمومی محبوبیت بیشتری دارد. اشتراک گذاری خصوصی نیاز به ایجاد رابطه ی کاری با افرادی دارد که مخاطبان خاص خود را دارند و می توانند شما و محتوای شما را به مخاطبان خود معرفی کنند.

شبکه ای از افراد را ایجاد کنید که یک هدف دارند و با آنان مشارکت های راهبردی داشته باشید چرا که این امر می تواند مخاطبان بیشتری را در دسترس شما قرار دهد.

خواندن یک محتوا

در مقاله ای در هاب اسپات ادعا شده که 52 درصد محتوا از طریق جستجو در گوگل یافت می شوند، بنابراین روی پیدا کردن فرصت ها و شرایطی کار کنید که با آن ها بتوانید نتایج گوگل را تحت تسلط خود در آورید. همانطور که بالاتر نیز ذکر گردید سعی کنید مهارت های فنی و پژوهشی خود را در مورد کلمات کلیدی تقویت کنید.

هیچ ایرادی ندارد اگر در مورد مقررات عمومی حفاظت از داده توسط اتحادیه اروپا، روابط عمومی دیجیتال، استراتژی بازاریابی آنلاین برای افزایش حضور در فضای مجازی، و اطلاع رسانی صحیح چیزی ندانید. فقط کافی است بدانید این نتایج گوگل هستند که خوانندگان بیشتری را ترغیب به خواندن یک محتوا می کنند. این امر اصلی ترین ترفند شما در تولید محتوا برای یک محصول باشد.

تولید محتوا برای یک مخاطب خاص

تنها دنبال این نباشید که به محتوا، لینک اضافه کنید. بجای این مساله سعی کنید افرادی را پیدا کنید که به محصول یا خدمات و خواندن محتوای شما علاقه دارند. یعنی تولید محتوا برای یک محصول خاص باید در حقیقت تولید محتوا برای یک مخاطب خاص باشد.توسعه یعنی مخاطب داشتن با حجم بالای فعالیت و نه اینکه حجم بالایی از ایمیل را به همه ارسال کنید و مشارکت کم باشد.

از ارتباط مستقیم با ایمیل استفاده کنید

چون می توانید ایمیل را کنترل کنید (تعداد ایمیل، افرادی که برای آن ها ایمیل می فرستید و…) پس مطمئن ترین راه برای معطوف کردن توجه به محتوای تولیدی تان است.

من همیشه ارتباط با مخاطب از طریق خبرنامه ایمیل را به هر روش دیگری ترجیح داده ام و سالهاست نیز از ایمیل دارم استفاده می کنم. به علاوه عاشق کسب و کارهای مستقل مانند Hiut Denim هستم که از ایمیل برای شناخته شدن برند تجاری خود استفاده می کنند.

قبل از ایمیل زدن، باید جامعه هدف را بیابید و فهرستی از مخاطبان در دست داشته باشید.

اگر بودجه مستقل، کم یا محدودی دارید، پس باید برای فهرست سازی زمان بیشتری خرج کنید. با این وجود راهکارهایی وجود دارد که این مساله را آسان تر می کند، مثلا استفاده از خبرنامه های دیگر که محتوای شما را در معرض دید قرار دهند.

که لینک به بیرون دارد، تکنیکی قدیمی است که باعث می شود فهرست سازی، و اطلاع رسانی همزمان با هم به وقوع بپیوندند.

پلتفرم هایی را دنبال کنید که بازار کوچکتری دارند اما مخاطب را به سمت خود می کشاند. Hiut Denim تا به امروز از پلتفرم خبرنامه برای افزایش مخاطب خود استفاده کرده است.

محتوای استاندارد روزنامه نگاری تولید کنید

پا گذاشتن در همان خیابان کذایی بزرگ و درآمدی که برند های بزرگ تجاری دارند، باعث شده تا محتوای بسیار زیادی تولید شود.

روزی روزگاری در دنیای آفلاین تولید محتوا برای یک محصول گران بود و کنترل زیادی روی کیفیت محتوا وجود داشت. همچنین به دلیل موانع زیادی که برای ورود محتوا به بخش چاپ وجود داشت، محتوای قدیمی مورد اعتماد همه نیز قرار می گرفت.

سیلاب تولید محتوا

بعد از آن از نویسنده وردپرس و بلاگر گرفته تا هر کسی که فکر کرد چون کیبورد و کامپیوتر دارد می تواند تولید کننده محتوا باشد وارد این عرصه شد. این مساله دلیل گرفتاری امروز ما در سیلاب تولید محتوا است.

باز جای خوشحالی است که در جایی مثل نیویورک تایمز و فایننشال تایمز شاهد حضور روزنامه نگاران خوب و محتوای با کیفیت شان هستیم.برای رسیدن به ، اول کمیت محتوای خود را کاهش دهید و سپس از خود بپرسید: آیا این دارد که در یک کتاب یا روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود؟

انواع محتوا و تمرکز بر تولید محتوا

بازاریابی محتوا مشتری محور است و بیشتر حالت توصیفی دارد تا اینکه بخواهد تجویزی باشد. شما تنها باید محتوایی تولید کنید که همیشه جلوی چشم مخاطب باشد. به عنوان مثال، بازاریاب ها عاشق اپلیکیشن اسلاید شر و وبینار هستند. جوان تر ها اینستاگرام و یوتیوب را بیشتر دوست دارند.

همیشه مساله ی اصلیمی باشد. این محتوا است که می تواند بیشترین اشتراک و پیوند را به خارج از محیطی که در آن منتشر شده، به دست آورد.

الگوریتم گوگل

در الگوریتم گوگل هر مقاله ای که سایتیشن (استناد) بیشتری داشته باشد می تواند بالاتر از بقیه مقالات قرار بگیرد. این یعنی هر مقاله در هر سطحی باشد اگر سایتیشن بیشتری داشته باشد دارای ارزش و اعتبار بیشتری خواهد بود و بنابر این بیشتر جلوی چشم مخاطبان قرار میگیرد.این مساله امروزه در کاربرد زیادی دارد.هر چیزی که توسط محتوا یا مقالات دیگر به عنوان مرجع ذکر شود می تواند بیشترین پیوند یا اشتراک را به خود اختصاص دهد.

  • برای تولید محتوای خود می توانید از عناوین زیر استفاده کنید:

  • داده ها و پژوهش های منحصر به فردی که می توان به آنها استناد کرد.

  • مطالعات موردی و مصاحبه متخصصان حوزه صنعت.

  • زمینه یابی حوزه صنعت.

  • مجموعه اطلاعات حوزه ی صنعت.

  • بررسی عمیق یا مروری بر یک موضوع ترند شده روی منحنی نمودار.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید