سئو

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ بررسی کاربرد ها و ابزار های مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست سوالی که ذهن خیلی ها را به خود جلب کرده است ، در دنیایی که همه چیزها به سمت و سوی دیجیتالی شدن پیش می رود ، از خرید های روزمره گرفته تا ارائه خدمات در سطح کلان درک این مفهوم کمک شایانی را به خیلی از کسب و کار ها می کند .

در تعریف اینگونه می توان گفت که به هر شیوه بازاریابی محصول و یا خدمات که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام شود .

حال که به تعریف درستی از دیجیتال مارکتینگ رسیدم همراه سایت کارکوک باشید تا با انواع آن و ابزارهایی که برای این کار موجود است آشنا شوید .

ابزار های دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در موضوع دیجیتال مارکتینگ مطرح است استفاده از ابزار های درست است که ما باید در ابتدا این ابزار ها را بشناسیم و سپس زمان استفاده مناسب از هر کدام را هم بدانیم.

  • sem ( search engine marketing)
  • سئو ( آموزش سئو به صورت کامل توضیح داده شده است )
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی درون گرا
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • استراتژی محتوا
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بنری و همسان
  • همکاری در فروش
  • تولید محتوا
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال

SEM بازاریابی موتور های جستجو

شاید بپرسید که بازاریابی موتورهای جستجو چیه ، بازار یابی موتورهای جستجو به تمام فعالیت هایی گفته می شود که برای بازدید یا فروش بیشتر با استفاده از موتور های جستجو انجام می شود . که در واقع خود به دو بخش کلی سئو و تبلیغات کلیکی تقسیم می شود .

تبلیغات کلیکی که معروف ترین نوع این تبلیغات گوگل ادورز ( google adwords ) می باشد که در ازاری مبلغی شما را به نتایج اول گوگل می رساند . و باعث افزایش بازدید و فروش محصولات شما می شود .

نکته ای که در رابطه با تبلیغات کلیکی باید بدانید این است که اگر شما به شیوه صحیحی از آن استفاده نکنید هم هزینه خود را از بین می برید و هم باعث خراب شدن برندتان می شود .

سئو

سئو که خود زیر مجموعه ای از sem محسوب می شود یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است . سئو نیاز به زمان طولانی تری نسبت به تبلیغات کلیکی گوگل دارد تا به نتایج اول موتورهای جستجو برسید و بتوانید بازاریابی خود را انجام دهید . اما این روش کاملا رایگان بوده و برای جایگاه خود نیاز نیست که به جایی پول پرداخت کنید .

امروز موضوع سئو برای هر سایتی یکی از نیاز های اصلی به شمار می رود و اگر شما وارد این حوزه نشوید دیر یا زود از عرصه رقابت با رقیبان خود خارج می شود و رقیبان شما سهم بیشتری از بازار را برای خود می گیرند .

بازاریابی محتوا

یکی دیگر از ابزار هایی که در دیجیتال مارکتینگ باید مورد استفاده قرار بگیرید موضوع بازاریابی محتوا است که این روز ها شاهد آن در برخی از سایت ها هستیم و نیاز است که هر کسب و کاری که قصد فعالیت به صورت اینترنتی دارد درک درستی از این موضوع داشته باشد .

به مثال های زیر دقت کنید تا متوجه استفاده از بازاریابی محتوایی شوید :

  • دوره آموزشی که چند قسمت را به صورت رایگان ارائه می دهد تا مخاطب با موضوع اصلی آموزش آشنا شوید و اقدام به خرید کنید
  • کتابی که خلاصه از کتاب را ارائه می دهد و در توضیحات صفحه کتاب کلیت از موضوع کتاب را ارائه می دهد .
  • پادکست ها و فایل هایی صوتی که به نظر آشنایی با استاد ارائه می شود

این ها برخی از بازاریابی محتوایی است که در واقع باعث می شود که به هدف اصلی یعنی فروش نزدیک شویم .

بازاریابی درون گرا

در این نوع بازاریابی تمرکز بر این است که تلاش کنیم مخاطب وقتی برای خرید محصول یا خدمات به سراغ ما می آید حس کند که خودش به سمت ما آمده است نه اینکه ما او را جذب کرده ایم .

به عنوان مثال مخاطب دنبال کسب درآمد از یوتیوب است و این مورد را در گوگل سرچ می کند و بعد با سایت ما آشنا می شود ، بنابراین در این روش مخاطب معتقد است که خودش این کار را کرده و در گوگل دنبال سایتی گشته و آن را پیدا کرده است نه این که شما مخاطب را به این سمت کشیده باشید.

یا مورد دیگه از انواع بازاریابی درونگرا این است که شما در حال مطالعه کتابی هستید که بشدت برای شما تاثیر گذار بوده ، در انتهای کتاب نویسنده چندین کتاب دیگه ای که از انتشارات خود است را معرفی می کند و شمام تصمیم میگیرید که این کتاب ها از کیفیت خوبی برخودار است و تصمیم به خرید این کتاب ها می گیرید .

حال که با مفهوم این نوع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید بهتر است که دست به کار شوید و از این مورد هم برای فروش بیشتر استفاده کنید .

بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از ابزار های مهم دیگه که این روزها با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی خیلی مورد استفاده قرار میگیره استفاده از شبکه های اجتماعی است که ما با اصول خاصی می توانیم در این شبکه ها بازاریابی کنیم .

بازاریابی در شبکه های اجتماعی به منظور افزایش فروش و گاها افزایش بازدید سایت و بالا بردن نرخ کلیک انجام می شود که با توجه به بالا بودن کاربران در این شبکه های اجتماعی خیلی موثر واقع می شود .

دلایل استفاده از بازاریابی شبکه ای

  • برند سازی و آگاه کردن دیگران نسبت به برند
  • افزایش نرخ تبدیل
  • ایجاد روابط عمیق با مخاطبان
  • ترافیک ورودی برای سایت
  • آشنایی با رفتار مخاظب و مشتری

برای استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی بهتر است که تمامی اصول مربوط به این شبکه ها را به صورت کامل رعایت کنیم .

به عنوان مثال اگر هدف شما فعالیت در اینستاگرام است بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  • داشتن پروفایل جذاب و مرتبط با زمینه کاری
  • نوشتن یک بایوگرافی خوب و مرتبط با زمینه فعالیت و به دور از اغراق
  • تولید محتوای ویدئویی و عکسی با کیفیت بالا
  • نوشتن کپشن های مفید
  • استفاده درست و اصولی از هشتگ ها
  • استفاده صحیح از تبلیغات

استراتژی محتوا

یکی دیگه از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ داشتن استراتژی محتوایی هست که بشدت کار شما را راحت می کند و هدف شما را واضح مشخص می کند . به نظر من شما در هر کدام از کانال هایی اینترنتی که فعالیت دارید داشتن استراتژی محتوا از نون شب برای شما واجب تر است .

خب حالا ببینیم اصلا استراتژی محتوا چی رو مشخص میکنه ; در قدم اول کارهایی که باید انجام دهید را مشخص می کند و به طور خلاصه کار شما خیلی راحت تر می شود .

به عنوان مثال شما یک سایت دارید و هر روز قرار است که فکر کنید که خدایا چه محتوایی رو تولید کنم چه ساعتی انتشار بدم . اینجوری شاید هر روز دنبال یک عنوانی باشید اما هیچ هدف خاصی را نمی توانید دنبال کنید .

حالا تصور کنید که یک لیست از محتوا را آماده کردین و هر روز ماه را می دونید که باید به چه چیزی اختصاص دهید و در قدم دوم اینکه می دونید قراره چه نتیجه ای بگیرید .

حالا این نتیجه بر اساس سایت شما می تونه متفاوت باشه ، مثلا نتیجه شما میتونه این باشه که بازدید کننده های سایت رو افزایش بدین ، تا به عنوان مثال لایک و کامنت های شبکه های اجتماعی باشه که اون ها رو زیاد کنید .

یا هم در هر کانالی که فعالیت می کنید افزایش فروش اتفاق بیفته ، نتیجه هر چی که باشه شما با استراتژی محتوا می توانید به آن برسید .

اگر بخوام نگاه ریزتری داشته باشم و اجزای اصلی استراتژی محتوا را باز کنم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • هدف گذاری همیشه مهم ترین چیزی که در یک استراتژی موفق وجود دارد هدف گذاری درست است که این هدف گذاری می تواند : کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت
  • برند – برند یکی از مهم ترین چیزهاست که می تواند باعث موفقیت خیلی زیاد ما شود ، که در بحث برند ما به هویت برند ، ارزش هایی که برند ما خلق می کند برنامه ریزی می کنیم .
  • محصولات و خدمات – بعد از این دو مورد بالا میرسیم به موضوع محصول خودمان ، در واقع خدمات ما هم نوعی محصول به حساب می آید که باید آن را به فروش برسانیم . (کیفیت حرف اول را می زند) .
  • شناخت مخاطب – دغدغه اصلی اکثر کسب و کار ها اینه که شناخت درستی از مشتری های خود ندارند ، خیلی ها اصلا این موضوع را کم اهمیت تلقی می کنند . اما اگر قرار است در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت خوبی داشته باشید ، نیاز هست که مشتری خود را بشناسید.
  • تحلیل رقبا – بعد از شناخت مخاطب میرسیم به تحلیل رقبا ، ما باید درک درستی از رقیبان خودمون داشته باشیم و خیلی سرسری از این موضوع دست نکشیم .
  • کلمات کلیدی هدف – گام بعدی درک درستی از کلمات کلیدی هدف است که باید این موارد را پیدا کنیم .مقاله کلمات کلیدی پربازدید را حتما بخوانید .
  • محتوا – باید به این مورد فکر کنیم که چه محتوایی برای چه کاربری قرار است تولید کنیم .

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی دیگه از روش های بسیار تاثیر گذار در دنیای مارکتینگ اینفلوئنسر مارکتینگ است که در این روش با استفاده از چهره های شناخته شده و محبوب و با استفاده از پیج هایی که محبوبیت زیادی در بین مخاطبان دارند ما بازاریابی خودمون رو انجام میدیم .

روش کار به این صورت است که افراد شناخته شده یا از برند ما صحبت می کنند و یا هم نظر خودشون رو درباره استفاده از این خدمات به مخطبانشان اعلام می کنند و اینطوری باعث اعتماد سازی بیشتر می شود .

اما قبل از اقدام در اینباره چون می تواند هزینه زیادی برای شما در بر داشته باشد ، بهتر است که هدف خود و درک درستی از مشتریان خود داشته باشید و سراغ افرادی بروید که باعث برندسازی بیشتر شما شوند نه اینکه برندسازی شما را زیر سوال ببرند و یا شخصیتشان کلا با هدف شما در تضاد باشد .

تبلیغات بنری و همسان

این روش ها هم که متداول ترین روش های بازاریابی بوده و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد ، در تبلیغات بنری شما یک بنر از برند خود را در سایت ها و پیج های مختلف پخش می کنید . و اینجوری شانس دیده شدن شما در سراسر وب زیاد می شود .

اما احتمالا شما هم به این موضوع واقف هستید که خیلی وقت ها وارد یک سایت محتوایی یا موزیک یا ورزشی می شوید و بنر های تبلیغاتی وجود دارد و شما روی هیچ کدام از این بنر ها کلیک نمی کنید و بعد از انجام دادن هدفتان از آن سایت خارج می شوید .

این اتفاقی است که در دنیای تبلیغات به عنوان نابینایی نسبت به بنر های تبلیغاتی از آن یاد می شود ، یعنی مخاطب بعد از وارد شدن به یک سایت نسبت به تبلیغات آن سایت نابینا است .

کارشناسان روی این موضوع سال ها فکر کردن و راه حل آنها استفاده از تبلیغات همسان بود ، تبلیغت همسان طوری است که شبیه به بستر وب سایت می شود و مخاطب احساس می کند که بخشی از خود سایت است و آن ها را مشاهده می کند .

منظور ما گول زدن مخاطب برای دریافت CTR یا کلیک کردن نیست ، بلکه هدف ما دیده شدن تبلیغات است ، وقتی وارد سایتی شود و بخش تبلیغات هم به چشم شما بیاید ، تبلیغات به هدف خود رسیده است .

گوگل ادورز هم از این تبلیغات همسان برای لینک های خود استفاده می کند ، دقیقا مشابه بقیه لینک های صفحه بدون اینکه بنری در کنار آن بیاید و شما احساس کنید که تبلیغاتی است . اینطوری رابطه برد برد ایجاد می شود .

همکاری در فروش

مفهوم و ابزار مهم بعدی که در دیجیتال مارکتینگ خیلی کمک کننده است ، همکاری در فروش است ، خب بپردازیم به این موضوع که اصلا همکاری در فروش یعنی چی ؟

همونطور که از اسم آن پیداست ، یک همکاری واسطه ای است برای فروش کالا یا خدمات . یعنی شما یک فضایی (سایت ، اینستاگرام ) دارید و مخاطبان زیادی همیشه به شما سر می زنند . یکی از راه های کسب درآمد در اینترنت این است که شما بدون اینکه محصولی داشته باشید ، در سایت خود فروش انجام دهید .

این کار می تواند خیلی به فروش بالای شما کمک کند . اگر بخوام در این رابطه مثالی بزنم ، سایت های شبکه نمایش خانگی که فیلم و سریال های ایرانی را به فروش می رسانند .

امروزه خیلی از مردم وقتی به دنبال فیلم یا سریال جدیدی هستند اولین کاری که می کنند آن را در گوگل جستجو می کنند تا به راحت ترین شکل ممکن در هرجایی که هستند بتوانند از آن استفاده کنند .

حال به دلیل اینکه رتبه گرفتن در حوزه فیلم و سریال سخت است ، شرکت های شبکه نمایش خانگی ، سیستم همکاری در فروش راه اندازی کرده اند. به این صورت که سایت های رتبه بالای گوگل در زمینه فیلم و سریال لینک فیلم را در سایت خود قرار می دهند تا مخاطب انها اقدام به خرید آن فیلم کند و شرکت اصلی هم مقداری از سود فروش را به این سایت ها پرداخت می کند .

سودی که پرداخت می کنند کاملا منطقی است ، در ازای فروش درصد سود به سایت ها تعلق می گیرد .

شما هم اگر قصد فعالیت در دنیای اینترنت و فروش محصول یا خدمات و یا آموزشی را دارید می توانید از سیستم همکاری در فروش سود خوبی را به دست بیاورید .

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید