سئو

راهنمایی کامل بیزینس پلن

بیزینس پلن چیست؟ در این مقاله به توضیح کامل در خصوص بیزینس پلن می پردازیم. اما بهتر است قبل از شروع با مثال این موضوع را آغاز کنیم تا با تمام وجود این موضوع را درک کنیم. می خواهیم از تجربه ی خود سخن بگوییم. تجربه ای که شاید در ابتدا در آن ناکام ماندیم. اما با برنامه ریزی درست بعد از شکست توانستیم برند خود را نجات دهیم. چندی پیش یک وب سایت طراحی کردیم. محصولات و محتواهای مربوط به آن سایت را بالا آوردیم. حتی فعالیت مستمر بر روی شبکه های اجتماعی داشتیم و همه چیز به خوبی پیش می رفت.

اما چیزی که ما را آزار می داد و اذیت می کرد این بود که مشکلات را پیش بینی نکرده بودیم. ما چیزی در مورد هزینه ها نمی دانستیم و آن را محاسبه نکرده بودیم. و حتی شناخت کافی نسبت به مشتریان نداشتیم!. این موضوع باعث شد که وب سایت را از کار بیندازیم و فعالیت خود را متوقف کنیم. چرا که با بیزینس پلن آشنا نشده بودیم. و بینشی نسبت به این موضوع نداشتیم. بنابراین متوجه شدیم که باید برای تجارت کوچک یا بزرگ خودمان طرح کسب و کار داشته باشیم. در ادامه به توضیحات کامل در این خصوص می پردازیم.

بیزینس پلن چیست؟

چیست؟ به طور کلی قبل از اینکه تجارتی را آغاز کنیم به نقشه ی کار نیاز داریم. تا به وسیله ی آن در کسب و کار خود موفق شویم. به عنوان مثال شما یک زمین 500 متری را در نظر بگیرید. مطمئنا بدون نقشه در وسط زمین شروع به ساخت و ساز نخواهید کرد. بعید می دانیم که جزو این دسته از افراد باشید که بدون نقشه شروع به ساختن خانه کنید. صد در صد قبل از شروع با طرح و نقشه ی قبلی شروع به ساخت و ساز خواهید کرد.

اگر طرح کسب و کار را برای ساخت خانه در نظر بگیریم. متوجه می شویم که قبل از شروع به ساخت و ساز باید هزینه ها محاسبه شده و مصالح مورد نظر را تهیه نماییم. حتی باید به نیروی استخدام و ایاب و ذهاب هم بیندیشیم. بعد از تمام آن ها می توان به سراغ ویلا رفته و کار خود را شروع کنید.

هدف از ایجاد بیزینس پلن چیست؟

  • با بیزینس پلن یا طرح کسب و کار می توانید اهداف بلند یا کوتاه مدت تعیین کنید.

  • قاعدتا با استفاده از می توانید در خصوص توسعه ی کسب و کار بهتر برنامه ریزی کنید.

  • بدین صورت می توانید سرمایه گذار مناسب جذب کنید.

  • با طرح کسب و کار می توان متوجه شد که آیا انجام این کار ارزش سرمایه گذاری دارد؟.

  • با محاسبه میزان سرمایه و نقشه ی کار می توانید متوجه شوید که آیا شروع این کسب و کار برای شما مفید است یا خیر؟.

منظور از بیزینس پلن چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده در خصوص بیزینس پلن یا طرح کسب و کار صحبت کنیم. بدین صورت می گوییم که طرح کسب و کار یعنی داشتن نقشه ی راهی که قصد عبور از آن را داریم. مطمئنا با در اختیار داشتن نقشه ی راه به بیراهه کشیده نخواهد شد. در واقع هدف این است که وقت یا انرژی افراد هدر نرفته و با ایجاد طرح مناسب از بیراهه رفتن جلوگیری شود.

کسانی که به بیزینس پلن نیاز دارند

شاید از خوب بپرسید که آیا بیزینس پلن یا طرح کسب و کار برای همه ی تجارت ها مناسب است؟. آیا برای هر کسب و کاری باید این طرح را اجرا کنیم؟. مطمئنا زمانی که صحبت از کسب و کار کوچک می شود که برنامه ای برای توسعه ی آن وجود ندارد بی شک نیازی به این طرح نخواهد بود. به عنوان مثال شما یک کسب و کار شخصی برای خود راه اندازی کردید. تجارت کوچکی که برای آن خدمات طراحی سایت در نظر گرفتید و به همان مقدار راضی هستید. در چنین شرایطی نیاز به طرح کسب و کار نخواهد بود.

اما در دو حالت دیگر نیاز شما به این طرح بیشتر خواهد شد.

  • توسعه ی کسب و کار.

  • راه اندازی .

طرح کسب و کار باید چند صفحه باشد؟

اینکه بگوییم بیزینس پلن باید تعداد صفحات مشخصی داشته باشد یعنی دچار اشتباه شده ایم. این تصور کاملا اشتباه است. در واقع بهتر است بدین صورت بگوییم که همه چیز بستگی به کسب و کار شما دارد. مثلا تجارتی که به تازگی راه اندازی شده نیاز به طرح یا نقشه راه طولانی ندارد. برای این تجارت یک طرح کسب و کار کوچک، کوتاه، مختصر و مفید کافی است.

طرح کسب و کار از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی طرح های مختلفی از بیزینس پلن منتشر شده که ممکن است در برخی نقاط با هم متفاوت باشند. اما در این مقاله سعی کردیم کامل ترین بخش های مربوط به طرح کسب و کار را به شما معرفی کنیم. که به شرح زیر می باشند:

  1. برای شروع باید یک جلد مرتبط با کسب و کار طراحی کنید.

  2. فهرست مطالب.

  3. اعضای هیئت مدیره را معرفی کنید.

  4. در این طرح باید چکیده وجود داشته باشد.

  5. کسب و کار خود را معرفی کنید. (اهداف کوتاه و بلند مدت خود را بیان کنید).

  6. تحقیقات بازار. (بازار هدف را شناخته و آنالیزهای مربوط به مشتریان و رقبا در این قسمت وجود داشته باشد) .

  7. معرفی بازاریابی. (برنامه تبلیغات، روشی که برای توزیع در نظر گرفته اید، قیمت گذاری و محصول نیز در این بخش وجود داشته باشد.).

  8. منابع انسانی شما چیست؟

  9. وضعیت مالی.

نکته مهم در خصوص طرح کسب و کار چیست؟

به هیچ عنوان بیزینس پلن را بیزینس مدل() اشتباه نگیرید!. در واقع طرح کسب و کار برای این است که در این فهرست کوتاه یا بلند پایه برنامه ی بلند مدت وجود داشته باشد. درست در این طرح از مسائل مالی تا استخدام کارمند مربوطه در نظر گرفته شده است. به طوری که این برنامه برای چند سال آینده نیز در نظر گرفته شده است.

اما مدل کسب و کار یک برنامه ریزی کوتاه مدت را نشان می دهد که شما را به سمت سود دهی بیشتر هدایت خواهد کرد. اگر بخواهیم به صورت ساده این موضوع را بیان کنیم. بهتر است بدین صورت بگوییم که بیزینس پلن یک برنامه ی بلند مدت یا نقشه‌ی کار شما است. که تمام جزییات تجارت شما در آن واقع شده است. اما مدل کسب و کار نقشه ای است که می توانید به راحتی آن را بر روی تخته ی سفید قرار داده و روازنه به آن بنگرید. تا در شروع روز کاری کسب و کار خود را مطابق با آن پیش ببرید.

برای ساخت این طرح به چه چیزهایی نیاز داریم؟

به طور کلی برای ساخت و تولید یک بیزینس پلن فوق العاده نیاز است تا مراحل زیر را طی کنیم:

  • یک جلد مرتبط با تجارت خود انتخاب کنید که از هر نظر جذاب باشد.

  • فهرست مراحل باید در ابتدای کار وجود داشته باشد به طوری که کاربر با یک کلیک به بخش های مختلف آن وارد شود.

  • اعضای هیئت مدیره را معرفی کنید تا سرمایه گذار به محض مشاهده ی نام آن ها، طرف حساب خود را از همان ابتدا بشناسد.

  • شرح مشکلات و راه حل به انضمام معرفی کسب و کار حتما در این طرح گنجانده شود.

  • اهداف مشخص شوند.

  • تحقیقات بازار.

  • معرفی آمیخته بازاریابی.

  • منابع انسانی.

  • صورت مالی کسب و کار.

  • و چکیده اجرایی در بیزینس پلن.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید