سئو

ساختار سایت جذاب و تاثیر شگرف آن بر سئو

در ابتدا تعریف کوتاهی ازساختار سایت جذاب و تاثیر شگرف آن بر را در اختیارتان می‌گذاریم تا با آن آشنا شوید. به طور کلی به نوع چینش اجزای مختلف یک سایت در صفحه اصلی و صفحات جانبی آن گفته می‌شود. مطمئنا هنگامی که شما برای مطالعه یا جستجوی یک مطلب وارد یک سایت می‌شوید، به نظم و دسترسی راحت به موضوع مورد نظر خود اهمیت زیادی می‌دید. وب سایت هایی که که با چند جستجوی ساده بتوان در آن به سرعت به هدف رسید برای ما جذاب تر هستند چرا که وقتمان را هدر نمی‌دهند. لذا ساختار مناسب یک سایت در جلب رضایت کاربر تاثیر بسزایی دارد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای اینکه سایت آن ها در گوگل یک رتبه عالی را بدست آورد باید در سئو تنها به کلید واژه و لینک دهی توجه شود. اما فاکتورهای جانبی متعددی وجود دارد که که طور غیر مستقیم بر سئو و رتبه بندی سایت اثر قابل توجهی می‌گذارد. ساختار سایت نمونه ای بارز از این عوامل می باشد که در ادامه به بحث راجب آن می‌پردازیم.

هرچه ساختار سایت شما بهتر باشد، شانس شما برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو بیشتر است. هر وب سایتی دارای «ساختار» است. ممکن است ساختاری دقیق و کارآمد باشد، یا ممکن است مجموعه‌ای از صفحات به هم ریخته باشد. اگر شما عمد و مراقب ساختار سایت خود باشید، سایتی ایجاد خواهید کرد که به برتری جستجو دست می یابد.

در این مقاله، من برخی از بهترین توصیه ها را در مورد ایجاد یک ساختار سایت قدرتمند به اشتراک می گذارم. نکات زیر به شما کمک می کند تا سایتی ایجاد کنید که برای کاربران جذاب باشد، توسط عنکبوت ها خزیده و نمایه شود و بهترین لیست ها و رتبه بندی های ممکن SERP را ارائه دهد.

چرا ساختار مهم است

همانطور که در طول این چند سال با مشتریان زیادی کار کرده ام، از اینکه چقدر ساختار سایت نادیده گرفته می شود شگفت زده شده ام. از یک طرف، این یکی از مهم ترین جنبه های عملکرد سئو سایت است، اما از سوی دیگر، تعداد کمی از وب مسترها و صاحبان وب می دانند که داشتن ساختار سایتی که سئو را افزایش می دهد به چه معناست.

ساختار سایت خوب به معنای تجربه کاربری عالی است.

وقتی رنگ‌ها، فونت‌ها، هسته‌ها، گرافیک‌ها، تصاویر و فضای سفید را حذف می‌کنید، طراحی سایت خوب واقعاً ساختاری عالی دارد.

ذهن انسان به تعادل شناختی میل می کند – قادر است قطعات را به طور منطقی کنار هم قرار دهد، چیزهایی را در جایی که انتظار می رود پیدا کند و آنچه را که به دنبالش است بیابد. بنابراین، ساختار قوی و منطقی سایت از نظر شناختی برای کاربران رضایت بخش است.

همانطور که می دانید، هر چه سایت شما برای کاربران جذاب تر باشد، برای موتورهای جستجو نیز جذابیت بیشتری دارد. الگوریتم گوگل از اطلاعات جستجوگران برای رتبه بندی سایت شما استفاده می کند. اگر سایت شما CTR ضعیف و زمان ماندگاری پایینی داشته باشد، در SERP ها عملکرد خوبی نخواهد داشت. در مقابل، وقتی کاربر سایتی را پیدا می‌کند که دوست دارد – یعنی سایتی با ساختار عالی – باز نمی‌گردد و مدت بیشتری می‌ماند. ساختار دقیق سایت می تواند نرخ پرش را کاهش دهد و زمان ماندن را بهبود بخشد، که هر دو منجر به بهبود رتبه بندی می شوند.

ساختار خوب یعنی خزیدن بهتر

خزنده های وب مانند Googlebot ساختار یک وب سایت را می خزند. هدف آنها ایندکس کردن محتوا به منظور بازگرداندن آن در نتایج جستجو است. هرچه ساختار سایت شما بهتر باشد، خزنده‌ها راحت‌تر می‌توانند به محتوا دسترسی داشته باشند و ایندکس کنند.

خزنده ها به طور خودکار همه چیز را در وب سایت شما کشف نمی کنند. گوگل حتی اعتراف می‌کند که «صفحاتی در سایت شما وجود دارد که ممکن است… آنها را کشف نکنیم» یا «URLهایی که ممکن است با فرآیند خزیدن عادی Google قابل شناسایی نباشند». (این یکی از دلایل ضروری بودن نقشه های سایت است.) با این حال، خزنده ها برای دسترسی، خزیدن، نمایه سازی و بازگرداندن صفحات یک سایت با ساختار قوی، زمان بسیار آسان تری خواهند داشت.

به طور خلاصه، سازمان سایت شما راه را برای موفقیت در سئو هموار می کند. در واقع می توان ادعا کرد که بدون ساختار سایت خوب، هرگز موفقیتی در سئو نخواهید داشت. ساختار سایت قوی به سایت شما یک پایه سئوی شکست ناپذیر می دهد که حجم وسیعی از جستجوی ارگانیک را برای شما فراهم می کند.

انواع ساختار سایت

برای طراحی سایت دو نوع ساختار مسطح و عمیق وجود دارد. در ساختار مسطح معمولا کاربر برای رسیدن به هدف با چند کلیک ساده از صفحه اصلی سایت به پیج مد نظر خود می‌رسد و مدت زمان اندکی برای آن صرف خواهد کرد. در ساختار عمیق مخاطب یک مسیر طولانی و زمان بر را برای رسیدن به نقطه اصلی در پیش دارد.

امروز کاربران اهمیت زیادی به بازه زمانی مورد استفاده در سایت ها برای دست یابی به چیزی که می‌خواهند، می‌دهند. از طرفی موتور های جستجو گر برای اینکه مطالب سایت را ایندکس کنند به دنبال یک ساختار با معنا و درست در سایت ها می‌باشند. درست است که ساختار سایت فاکتور اصلی کسب جایگاه در گوگل نیست، اما الگوریتم های گوگل برای امتیاز دادن به محتوای یک سایت از ساختار سایت برای فهمیدن موضوع آن مطلب استفاده خواهند کرد.

تمامی کاربران به استفاده کردن از ساختار سایت مسطح علاقه مند هستند و هیچگاه دنبال نمودن یک مسیر پر پیچ و خم را دوست ندارند. در نتیجه بازدید از این سایت ها بسیار بالاتر خواهد بود. گوگل نیز به دلیل ترافیک بالای بازدید از سایت، اعتبار آن را افزایش خواهد داد و از لحاظ سئو و رتبه بندی اینگونه سایت ها را در صدر قرار خواهد داد

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید