سئو

سایت مپ یا sitemap چیست – ساخت نقشه سایت (xml و html)

سایت مپ یا sitemap چیست – ساخت نقشه سایت (xml و html)

در این مقاله با سایت‌ مپ آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چطور نقشه سایت بسازیم. با این کار به موتورهای جستجو نقشه می‌دهیم. یعنی یاد می‌گیرید که چگونه به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را پیدا کنند. نحوه ایجاد sitemap یک موضوع مهم در سئو است.

بنابراین در این نوشته یاد می‌گیرید از رباتهای موتور جستجو استقبال کنید و به آنها کمک کنید هنگام بازدید، راه خود را پیدا کنند.

آشنایی با سایت مپ یا نقشه سایت

نقشه سایت فایلی است که اطلاعات صفحات، تصاویر، ویدئوها، همچنین روابط و اهمیت آنها را به موتور جستجو اعلام می‌کند. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از این فایل برای کراول سایت شما استفاده می‌‌کنند. ربات ها از سایت مپ برای ایندکس محتوای شما استفاده می‌کنند.

ایجاد sitemap برای سایت و به روز نگه‌داشتن آن یک اصل مهم در سئو است. در حقیقت، اگر یک نقشه سایت ایجاد کنید، موتورهای جستجو می‌توانند در وب‌سایت شما بهتر کراول کنند و آن را به شکل کامل‌تری ایندکس کنند.

انواع سایت مپ (HTML و XML)

دو نوع نقشه سایت HTML و XML داریم که هر کدام اهداف سئویی بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند. نقشه سایت XML یک فایل متنی است که مدیران سایت ایجاد می‌کنند تا به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، اطلاعاتی در مورد صفحات، تصاویر و ویدیوهای وب‌سایت ارائه دهند. در حالی که sitemap HTML به بازدیدکنندگان کمک می کند تا بخش‌های مهم سایت شما را شناسایی می‌کند.

به طور کلی XML شامل لیستی از همه URLها یا آدرس‌های صفحات است که می‌خواهید ایندکس شوند. URL صفحات، تصاویر، ویدیوها و سایر فایل‌های محتوای موجود در سایت که توسط چند تگ XML فرمت شده است .

HTML یک صفحه وب است که برای بازدیدکنندگان ساخته می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا قسمت‌های مهم سایت شما را پیدا کنند. این صفحه توسط کراولرهای موتورهای جستجو کراول می‌شود. بنابراین، یک صفحه در نقشه سایت HTML صفحه بسیار مهمی است و ممکن است بر روی رتبه‌بندی نتایج جستجو تأثیر بگذارد.

نحوه ایجاد سایت مپ در وب سایت

در اینجا با نحوه ایجاد سایت مپ برای سایت خود آشنا می‌شوید. ایجاد نقشه سایت HTML و XML بهترین راه برای اطلاع رسانی به موتورهای جستجو در مورد ایندکس کردن صفحات وب است.

چند سایت مپ باید ایجاد کنیم؟

هر سایت حداقل به یک نقشه سایت XML نیاز دارد. داشتن فایل که به روز شده، بهترین و ضروری‌ترین کار در سئو است. به همین ترتیب، داشتن سایت مپ HTML برای کاربران نیز، بهترین روش است. از آنجایی که هر دو فایل نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کنند، هر دو به ویژه برای کراول صفحات سایت مهم هستند.

در مقابل، سابمیت سایت به صورت دستی اختیاری است. شما فقط باید هر از گاهی یک ارسال را انجام دهید، مانند زمانی که یک سایت جدید راه اندازی می‌کنید، یک بخش به سایت جدید اضافه می‌کنید، یا محتوا را تغییر می‌دهید و نمی‌خواهید منتظر بمانید تا کراولر آن را پیدا کنند.

ممکن است سایت های بزرگ، نیاز داشته باشند که فهرست URLهای خود را به چندین فایل XML تقسیم کنند. این کار تضمین می‌کند که تعداد URLها در هر فایل از حد مجاز بیشتر نشده است. اگرچه نقشه سایت XML می‌تواند تا 50,000 URL صفحه داشته باشد ولی پیشنهاد می‌کنیم تا برای عملکرد بهتر، در هر فایل XML بیشتر از 2,000 آدرس وجود نداشته باشد.

علاوره بر آن، پیشنهاد می‌شود تا برای هر سایت با هر اندازه‌ای، انواع خاصی از فایل‌ها در نقشه سایت فهرست شوند. برای مثال، فیلم‌ها و اخبار دو نمونه از این فایل‌ها هستند. بنابراین، اگر ویدیوهایی در سایتتان دارید، یک نقشه سایت XML مخصوص ویدیو ایجاد کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو فایل‌های ویدیویی شما را پیدا می‌کنند.

نحوه ایجاد نقشه سایت XML

شما می‌توانید سایت مپ را به صورت دستی ایجاد کنید، اما استفاده از ابزاری برای ایجاد sitemap کار را آسان‌تر می‌کند. ابزارهای خوبی برای ایجاد فایل XML ، وجود دارد. یکی از پلاگین رایگان Bing XML در سمت سرور مایکروسافت بینگ است که می‌تواند به طور خودکار دو نوع نقشه سایت XML ایجاد کند و توسط هر موتور جستجویی قابل خواندن است.

  • نقشه سایت جامع، شامل همه فایل‌ها می‌شود.(به جز مواردی که در فایل txt خود مجاز نیستید)
  • نقشه سایتی که آپدیت شده، فقط شامل آدرس فایل‌های تغییر کرده است و برای اولویت‌بندی صفحاتی که موتورهای جستجو باید کراول کند، مفید است.

نکته: هر موتور جستجو می‌تواند فایل‌های سایت مپ XML شما را بخواند زیرا با پروتکل Sitemaps.org مطابقت دارد.

نحوه ایجاد سایت مپ HTML

نقشه سایت HTML صفحه‌ای در سایت شما است که معمولاً در فوتر (گاهی وقت ها هم در هدر) به آن لینک داده می‌شود که به کاربران در یافتن آنچه در سایتتان می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند و در یافتنش مشکل دارد، کمک می‌کند.

در شرایط عادی، سایت مپ HTML لیست محدودی از لینک ها به بخش‌های مهم سایت شما است. پس اگر بخش جستجوی سایت دارید، باید حتما آن را درج کنید زیرا اغلب، کاربر این صفحه گم می‌شود. به سادگی یک صفحه از لینک های کلیدی ایجاد کنید و از در فوتر به آن لینک دهید. از آنجایی که فایل HTML از طریق پیوندهایی از سایت دارد، نیازی به سابمیت جداگانه آن نیست. زیرا موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی آن را پیدا کرده و مشاهده کنند.

نحوه ارسال sitemap XML به موتورهای جستجو

می‌توانید sitemap XML خود را با استفاده از ویژگی نقشه سایت در ابزار سرچ کنسول به گوگل و بینگ ارسال کنید.

  • گوگل: وارد سرچ کنسول شوید. در قسمت ایندکس، sitemap را انتخاب کنید.
  • بینگ: در وب مستر بینگ می‌توانید از ویجت نقشه سایت در داشبورد خود استفاده کنید یا به ویژگی نقشه سایت که در قسمت Configure My Site، قرار دارد، بروید.

روش‌های بالا به شما این امکان را می‌دهند که در صورت تمایل، فایل‌های سایت مپ XML خود را به صورت فعال به موتورهای جستجو ارسال کنید.

مطمئن شوید که مکان نقشه سایت XML خود را در فایل robots.txt خود مشخص کرده‌اید، جایی که ربات ها دفعه بعدی که کراول می کنند، آن را پیدا کنند. فایل robots.txt صرفاً یک فایل متنی است که در روت وب‌سایت شما ذخیره می‌شود و دستورالعمل‌هایی را برای بازدید ربات های موتور جستجو ارائه می‌دهد. فایل robots.txt شما باید شبیه فرمت زیر باشد یعنی با یک خط دستورالعمل نقشه سایت برای هر یک از XMLهای مختلف شما نوشته می‌شود:

سایت مپ های شما:

User-agent: *

Disallow: /tmp/

Disallow: /filename.html

Sitemap: http://website.com/my-sitemap1.xml

Sitemap: http://website.com/my-sitemap2.xml

کاملا درست است! هنگامی که سایت مپ XML خود را ایجاد کردید. به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که آنها کجاها را با استفاده از فایل robots.txt خود پیدا کنند، ربات های موتور جستجو باید بقیه کار را انجام دهند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی
( ۰ )
۰ / ۵

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید