سئو

سرچ کنسول چیست و چه کاری میتوان با ابزار گوگل سرچ کنسول کرد؟

احتمالا از گوگل سرچ کنسول گوگل زیاد شنیدید و شاید هم در کار با اون متخصص باشید و یا ممکنه براتون سوالی پیش اومده باشه و اینکه سرچ کنسول چیه و چه کاری میکنه. من هر روز امکان نداره چند باری بهش سر نزنم، حتما باید آمار بچه هامو ازش بگیرم؛ بهم میگه که چند نفر باهاشون ملاقات کردند، نقطه ضعفاشون چیه، نقاط قوتشون رو بهم میگه، زامبی هایی که بچه هامو تهدید میکنن، مشکلاتشون، مشکلات امنیتی اگر داشته باشند.

حتی به من میگه مردم به خاطر چه چیزهایی سراغ بچه های من میان، چرا بچه هام محبوب شدند یا چرا پیشرفتی نکردند. با چه کسانی دوست هستند و ارتباط دارند.

اشتباه که نکردید، منظور از بچه هام همون سایتهام هستند، اگه وب مستر یا کارشناس سئو یا طراح سایت یا کارشناس محتوا باشید متوجه منظورم میشید سایتهایی که با جون و دلمون ازشون نگهداری میکنیم مثل بچه هامون میمونند و این سایت ها نیاز به مراقبت دارند که سرچ کنسول و یا نام قدمی اون یعنی وبمستر تولز میتونه به ما خیلی کمک کنه.

سرفصل‌های پست

گوگل سرچ کنسول چیست

گوگل سرچ کنسول چیست و چه کار میکند؟ درواقع این ابزار چه کاربردی دارد؟ پیش از این با عنوان گوگل وبمستر تولز نیز شناخته می‌شد، ابزاری ارائه شده توسط گوگل برای بررسی وضعیت وب‌سایت در موتورهای جستجو و مشاهده آماری در این خصوص می‌باشد.

اگر بهینه‌سازی (سئو) سایتتان در موتورهای جستجو برای شما حائز اهمیت است و در خصوص آن مطالعاتی داشتید، حتما با ابزار سرچ کنسول گوگل نیز برخورد داشته‌اید.

این ابزار فوق‌العاده و البته رایگان، آماری مانند بازدیدهای سایت از گوگل، کلیدواژهای جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما، خطاهای احتمالی در دسترسی، خطاهای امنیتی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پنج دلیل برای استفاده از کنسول جستجوی گوگل

شما می‌توانید توسط این ابزار، عملکرد وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل، زیر نظر بگیرید و همچنین:

  • دسترسی
  • اطمینان حاصل کنید که رباتهای گوگل به سایت شما دسترسی دارند و میتوانند محتوای آن را بررسی کنند.
  • حذف از نتایج
  • به کمک کنسول جستجو میتوانید به گوگل درخواست دهید مطالب جدیدی که در سایت منتشر کرده اید را بررسی کند و همچنین برای مطالبی که نمیخواهید در نتایج جستجو گوگل نمایش داده شوند درخواست حذف آنها را بدهید.
  • یافتن محتواهای جذاب
  • ایجاد و نظارت بر محتواهایی که باعث ارائه نتایج جذاب و بصری در لیست نتایج جستجو گوگل خواهد شد.
  • حفظ و نگهداری سایت
  • توسط این ابزار سرچ کنسول خواهید توانست سایت خود را حفظ و نگهداری کنید بدون اینکه اختلالی در وضعیت سایت در نتایج جستجو گوگل ایجاد شود.
  • حل مشکلات فنی سایت
  • توسط کنسول جستجو گوگل میتوانید مشکلاتی که ممکن است به صحت کارکرد و رتبه سایت ضربه میزنند را شناسایی و رفع کنید.

به زبان ساده به من میگه مردم به خاطر چه چیزهایی سراغ سایت های من میان، چرا وب سایت هام محبوب شدند یا چرا پیشرفتی نکردند. با چه کسانی دوست هستند و ارتباط دارند.

هر شخصی که یک وبسایت دارد و میخواهد رتبه‌ی خوبی در نتایج جستجو گوگل کسب کند بهتر است که از این ابزار استفاده کند. فرقی نمیکند که شما یک شخص عادی هستید یا یک متخصص وب، اولین باری است که سایت دارید یا یک شخص حرفه ای هستید که سایتهای مختلفی دارد، فرقی نمیکند که سایتتان را خودتان طراحی کرده اید یا آن را به یک شرکت طراحی سایت سپرده اید.

گوگل با گزارشها و راهنمایی هایی که توسط کنسول جستجوی (سرچ کنسول) خود ارائه میکند برای کلیه افرادی که میخواهند از طریق وبسایتشان تجارت موفقی داشته باشند مفید خواهد بود.

بریم به شکل کلی کمی با گزارش هایی که به ما میده آشنا بشیم. البته در این مقاله صرفا آشنا میشم تا شناخت خوبی پیدا کنید و در سایر مقالات به شکل دقیق بهش میپردازیم.

گزارش Queries

نمایی از overview سرچ کنسول

عکس بالا صفحه اول سرچ کنسول یکی از سایتهای من که مدت یک ماهی هست روی سئوی سایت کار میکنم رو نشون میده، در قسمت Queries سرچ کنسول، همین عکسی که میبینید، کلماتی که ردیف شدند، به شما نشون میده که سایتتون در چه عباراتی در نتایج گوگل دیده شد.

یه چیز جالب که میخواستم بهتون نشون بدم اینه که کلمه درروس نظر منو جلب کرد، این سایت مربوط به منطقه دروس تهران هست و من نمیدونستم که مردم ممکنه درروس هم سرچ کنند و یا با این کلمه سایت من دیده بشه. پس از این به بعد روی این کلمه هم میتونم داخل سایت کار کنم.

کوئری ها در سرچ کنسول

از زامبی ها بگم براتون، در این عکس حدس بزنید کدوم عبارتها زامبی های بچه من هستند؟ احتمالاً درست حدس زدید، الهیه تهران از همه زامبی تره، تعداد مشاهده رو ببینید 1126 تا اما تعداد کلیک 4 تا، ای وای بر من این آمار در و دیوار رو به سرمون خراب میکنه، اما مشکلی نیست خوبیش اینه که سرچ کنسول به شما این اعداد رو نشون میده و شما میتونید روی این عبارات کار کنید مطلب وارد سایت کنید، لینک سازی داخلی و خارجی کنید و در نتایج جستجوی گوگل بالا و بالاتر برید.

باید این لینک زامبی رو بررسی کنید، احتمالا عنوان سئوی مناسبی برای این عبارت نداره یا مطلب واقعا مربوط به این عبارت نمیشه.

نمودار Performance

نمودارهای سرچ کنسول

و یا این نموداری که میبینید، اگر باید روند صعودی داشته باشه، تعداد کلیک در هر روز و تعداد نشان دادن سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و همیچنین نرخ کلیک سایت رو نشون میده.

نرخ کلیک هم میدونید احتمالاً به چی میگن، چند درصد از کاربرای در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک کرده اند، به این درصد به دست آمده CTR یا نرخ کلیک گفته میشود. البته ما بعدا از سری آموزش سرچ کنسول به جزئیات این موارد میپردازیم.

جزئیات دقیق در نمودار سرچ کنسول

دوستان به این عکس بالا هم دقت کنید، وقتی موس را روی نقاط نمودار میبریم، سرچ کنسول به ما داده هایی میده، تاریخ اون نقطه، تعداد کلیک شدن های سایت ما در اون تاریخ، و تعداد مشاهده شدن لینک سایت ما در نتایج جستجوی گوگل یا همون . اگر درباره SERP اطلاعاتی ندارید صفحه serp چیست میزفا رو مطالعه کنید.

گزارش Mobile usability

تست Mobile usability یک سایت

این عکس هم مربوط به قسمت Mobile usability در سرچ کنسول میشه که تست زنده داره، و همون لحظه به شما گزارش میده که این لینک مورد نظر Mobile friendly هست یا نه؟ در موبایل خوب باز میشه یا نه؟ اگر هم مشکلی باشه مثل فونت ریز یا نزدیکی بیش از حد دو دکمه رو به شما گزارش میده. البته نگران نباشید که چرا انقدر سطحی اموزش داده میشه. هدف صرفا آشنایی هست و باید شما قبل مطالعه یک کتاب، نگاهی به سرفصل های اون کتاب داشته باشید تا خواندن کتاب براتون جذاب تر باشه. این مقاله هم نقش یک سرفصل در سرچ کنسول داره و بیشتر برای آشنایی هست.

بخش Sitemap

معرفی سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

از این قسمت هم میتونید نقشه سایتتون یا همون sitemap رو وارد گوگل سرچ کنسول کنید که برای سئوی سایتتون بسیار مفید هست.

گزارش Links

لینک های داخلی و خارجی در ابزار رایگان سرچ کنسول

در این عکس هم لینکهای داخلی و لینکهای خارجی سایت رو میتونید مشاهده کنید. از قسمت Links در گوگل سرچ کنسول.

آیا سایت شما در فهرست نتایج گوگل قرار دارد؟

قرار گرفتن در لیست نتایج گوگل، امری بسیار ساده و البته رایگان است و حتی نیازی نیست که خودتان بخواهید سایتتان را به صورت دستی در گوگل ثبت و معرفی کنید. البته قرار گرفتن در لیست نتایج به معنای حضور در رتبه های برتر گوگل نیست و گاهی به راحتی نمیتوان در برخی کلمات رتبه بالا کسب کرد و اینجا است شما نیاز به متخصص سئو پیدا می‌کنید.

با این حال موتور جستجوی گوگل به صورت کاملاً خودکار عمل میکند و توسط نرم افزار جستجوگر خود که اصطلاحاً “خزنده” یا “عنکبوت” نامیده میشوند به صورت منظم در سطح وب مشغول به پیدا کردن سایتها و صفحات جدید میشود و با پیدا کردن هر سایت و صفحه جدیدی آن را به فهرست گوگل اضافه میکند.

حتی خیلی از وبسایتهایی که در فهرست گوگل قرار دارند بدون آنکه مدیران آنها بخواهند به صورت دستی اقدام به ثبت و معرفی این سایتها بکنند، به صورت خودکار هنگامی که این رباتها در سطح وب در حال کاوش هستند پیدا و ثبت شده اند.

به هر حال اگر شما میخواهید گوگل زودتر لینک مقالات و مطالب شما را شناسایی کند میتوانید خودتان از طریق سرچ کنسول به گوگل لینکتان را معرفی کنید و درخواست ایندکس بدهید. و در کل میزفا به شما پیشنهاد میدهد ابزار سرچ کنسول گوگل را جدی بگیرید و نهایت استفاده از این ابزار را ببرید.

برای ایندکس شدن سریع تر در Inspection سرچ کنسول آدرس لینک خود را قرار داده و اینتر را فشار دهید.

مهمترین موارد استفاده از سرچ کنسول گوگل

  • درخواست ایندکس برای لینکهای سایت
  • پیدا کردن عبارات کلیدی مهم
  • مشخص شدن نرخ کلیک
  • مشخص شدن مشکلات مربوط به ریسپانسیو سایت
  • دسترسی به لیست لینکهای داخلی و خارجی سایت
  • مشخص شدن خطاهای سایت

پایان

درصورتیکه در کنسول جستجو گوگل ثبت نام کنید و سایت خود را به آن معرفی کنید، میتوانید گزارشها ی کاملی را در خصوص وبسایت خود دریافت کنید. نحوه ثبت نام را در جلسه بعدی خواهم گفت.

همچنین خواهد دید که گوگل چطور سایت شمارا میبیند، چگونه اطلاعات سایت شما را بررسی میکند، چگونه اطلاعات سایت بررسی شده را فهرست بندی و ذخیره میکند و درنهایت چگونه این اطلاعات را در نتایج جستجوی خود به کاربران نمایش میدهد. به کمک گزارشها دقیق و راهنمایی که گوگل توسط این ابزار در اختیار شما میگذارد، میتوانید رتبه سایتتان را در نتایج جستجو گوگل حفظ و آن را ارتقاء دهید.

کم کم میبینید که بدون گوگل سرچ کنسول روزهای شما نمیگذره ، امکان نداره هر روز بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب به این ابزار عزیزمون سر نزنید.

امیدوارم از آموزش وبمستر گوگل یا همان سرچ کنسول لذت برده باشید. در انتهای این اموزش باید بدونید سرچ کنسول چیست و چه کار میکنه و چه کاربردی داره و چرا باید از این ابزار قوی و رایگان گوگل استفاده کنید.

نویسنده مقاله: خانم راحیل دست پیمان / کارشناس تولید محتوا

4.6
/
5
(
17

امتیاز

)

محتوای کامل در سایت منبع