سئو

شبکه های اجتماعی چگونه دنیا را تغییر می دهند؟ (قسمت اول)

هر روزه در سراسر جهان میلیاردها نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این رقم همواره در حال رشد است. در واقع تخمین زده شده بود که تا سال 2018 بیش از 2.5 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این رقم در سال 2010 به میزان 970 هزار نفر رسیده بود. به شکلی در بین کاربران خود توسعه یافت که از آن در هر بخشی از زندگی خود استفاده می کنند. از روابط شخصی گرفته تا برای سرگرمی، محل کار و مطالعه و … . طبق آمارها در طی سال های گذشته، در هر دقیقه بیش از 30 میلیون پیام در فیسبوک و تقریباً 350 هزار توئیت توسط کاربران ارسال می شود.

رشد علاقه ی انسان ها به شبکه های اجتماعی نه تنها در حال تغییر دادن شیوه های ارتباطی است، بلکه نحوه ی کار و اداره ی زندگی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در کنار این تغییرات، شبکه های اجتماعی توانسته اند سرعت بیشتری به جنبه های مختلف زندگی وارد کند.

در ادامه چند پیش بینی از آینده ی شبکه های اجتماعی و تغییراتی که در نقاط مختلف دنیا ایجاد خواهند کرد را بررسی خواهیم کرد.

1- در تمام صنایع، شبکه های اجتماعی از حالت یک ابزار مناسب برای بکارگیری در بخش های مختلف، به یک ضرورت در امور تبدیل می شوند.

در این بخش کلر وردل از مرکز تحریریه روزنامه نگاری دیجیتال توضیح می دهد:

«در هشت سال اخیر، رسانه های خبری به طور کامل در حال جداشدن و از هم گسیختگی هستند. معماری های شبکه های اجتماعی بخش زیادی از فرآیندها را تحت تأثیر قرار داده است و تنها یک تیم کوچک و مسئول برای اداره ی آن در اتاق های خبری مشغول به فعالیت هستند. در عوض شبکه های اجتماعی بر روی تمام سازمان ها اثرگذار بوده است».

این روند یک گرایش کاملاً طبیعی است که پیش از این به کسب و کارها نیز اعمال شده است. این گرایش به دلایل مختلفی همچون بازاریابی دیجیتال یا کانال های ارتباطی جدید خدمات مشتری مورد استقبال قرار گرفته است. در این زمینه سایر صنایع نیز محکوم به استفاده و گسترش ابزارهای رسانه ای شبکه های اجتماعی در فعالیت های عمده ی خود هستند.

2- پلتفرم های شبکه های اجتماعی ممکن است در نقش بانک های آینده باشند. تصور کنید که در آینده ای نزدیک بتوانید از طریق شبکه های اجتماعی مورد علاقه ی خود، هزینه ی اجاره ی خود را پرداخت کنید یا اینکه سرمایه گذاری های مالی خود را انجام دهید. این مسأله شاید مقداری دور از تصورات مکانی و زمانی باشد، اما در عمل قابل تحقق است. شبکه های اجتماعی می توانند روابط بانکی را به شیوه های بسیار خوبی تغییر دهند و به کاربران خود اجازه دهند تا به منظور ارسال پول از طریق بخش های مختلف شبکه های اجتماعی اقدام کنند، یا اینکه بهبود سرعت های زیادی را در خدمات گوناگون برای مشتریان در نظر بگیرد.

شرکت های فناوری مالی جدید، از شبکه های اجتماعی برای کمک به مردم به آسانی حساب های بانکی افتتاح می کنند. شبکه های اجتماعی حتی می توانند توانایی شما برای دریافت وام را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

استفاده از ابزارهای مالی و بانکی شبکه های اجتماعی البته بدون مشکل هم نخواهد بود. یکی از بزرگترین مسائل و دغدغه هایی که ممکن است با آن روبرو باشید، حفظ استانداردهای امنیتی و حصول اطمینان مشتریان از عدم درج اطلاعات شخصی و مالی خود است. در این زمینه ها ضروری است تا بانک ها نیز سیاست های پیچیده ی شبکه های اجتماعی خود را به طور دقیق و منسجم اتخاذ کنند و در کاربران خود به دنبال افزایش اعتماد نسبت به کارایی این پدیده باشند.

3- شبکه های اجتماعی در حال تغییر مدیریت ها و نحوه ی اداره ی فعالیت ها هستند. مشارکت های مدنی در سایه ی شبکه های اجتماعی تغییر یافته است. شبکه های اجتماعی برای شهروندان می تواند منبع ایده ها، برنامه ها و ابتکارات به شیوه ای آسان تر و در دسترس تر از هر زمان دیگری باشد. این پدیده در آینده می تواند انتظارات بیشتر مدیران و حاکمان سیاسی را تحت پوشش قرار دهد. زیرا به راحتی می توانند ابزارهای زیادی را در تعامل با اجزای تشکیل دهنده ی خود درآورند. این در حالی است که سیاست¬مداران و مقامات دولتی پیش از این نیاز به تدابیر و ابتکارات دیگری برای ارتباط و تقویت آن با شهروندان بودند.

ادامه خواندن در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید