سئو

طراحی سایت مذهبی موعود

بدون شک یکی از ضعیف ترین طراحی سایت های مذهبی متعلق به پایگاه اینترنی ‘موعود’ است. اگر ناچار به نوشتن چند سطر راجع به این سایت نبودیم؛ هرگز بیش از چند ثانیه آن را در مرورگر خود باز نگه نمی‌داشتیم. چینش فوق‌العاده ضعیف، اسلایدهای کپی و چشمک زدن تبلیغات در همان بالای سایت نشان از ضعیف و بی‌برنامه بودن طراحان این سایت دارد.

نکته‌ای که حائز اهمیت است توجه به این نکته است که ما در این نوشته ها قصد بررسی کیفیت طراحی سایت را داریم. و اگر انتقادی هست متوجه هدف یا مضمون محتوای هیچ پایگاهی نیست. در عین حال خالی از لطف نیست که به این نکته توجه داشته باشیم؛ قرار دادن محتوای مذهبی و اعتقادی در چارچوبی ضعیف و غیر حرفه ای می‌تواند نوعی سو استفاده از اعتقاد مردم به حساب آید. چکیده ی کلی کلام این است نمی‌توان به بهانه ی هواداری از شخصیت ها و عقاید مقدس از مخاطبین بخواهیم چشم به روی ضعف و کیفیت فوق‌العاده نازل کار ما ببندند و به خاطر محبوبیت موضوع یا عقیده به ما مراجعه کنند؛ این نوعی سو استفاده است.

نگاهی دقیق به طراحی سایت موعود

در ادامه ی این نوشته نقطه ضعف های این وبسایت را بیان می‌کنیم؛ با این امید که هیچ طراحی چنین اشتباهاتی مرتکب نشود:

1.عدم انطباق تصاویر اسلاید با محتوا

به اسلاید فوق نگاه کنید؛ این سه کودک مشغول بازی کامپیوتری هستند؟

2.مهارت پایین در استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ

از مقدماتی ترین مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک طراح سایت موفق، کسب مهارت های مربوط به فتوشاپ است؛ در واقع تصویر شما باید مرموز و شیطانی بودن نقشه ی انتقال پایتخت را نمایش دهد نه این که تصویری گنگ و نامتوازن باشد:

3.عدم تناسب طول و عرض صفحه

اسکرین شاتی که در این قسمت نمایش داده می‌‍شود؛ مقطعی است عرضی از طراحی سایت موعود. می‌توانید مشاهده کنید که از طرفین فاصله ی زیاد و قابل توجهی خالی است و این عدم استفاده از عرض طراحی سبب شد تا صفحه در طول فوق العاده طولانی شود و هر چه موس را پایین می برید؛ به انتهای سایت نمی رسید؛ به بیان دیگر کیفیت این قسمت اط طراحی سایت چیزی است در حد اولین وبلاگ های فارسی

رابطه طراحی سایت و سئو

ترکیب سئو و طراحی وب چالش برانگیز است زیرا عوامل زیادی در هر دو طرف وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. نبردهای دائمی بین طراحی، محتوا، برنامه نویسی، بازاریابی و تکنیک های بهینه‌سازی وجود دارد. طراح باید احترام بگذارد که سایتی که طراحی می کند در نهایت بهینه می شود. بنابراین فضای اضافی مورد نیاز برای محتوا باید اختصاص داده شود. برنامه نویس باید منعطف باشد تا فراخوان های مختلف برای اقدام ارائه شده توسط بازاریابی و همچنین تکنیک های بهینه سازی درگیر را تطبیق دهد. متخصص سئو باید با تیم طراحی و تیم برنامه نویسی ارتباط برقرار کند تا انتقال آرام از توسعه وب به طراحی وب را هماهنگ کند.

در این قسمت چند نکته برای سئو در مرحاله طراحی سایت آورده شده است:

1. سازگاری با موبایل

گوگل در سال 2015 دوستی تلفن همراه(mobile friendly) را به یک عامل رتبه بندی تبدیل کرد.

سپس این غول جستجو در سال 2017 فهرست‌بندی اولین سایت های موبایل فرندلی را معرفی کرد. واضح است که می‌بینید گوگل چقدر به دوستی تلفن همراه اهمیت می‌دهد، اما بسیاری از وب‌سایت‌ها هنوز به آن توجه نکرده‌اند.

بیش از نیمی از کل ترافیک وب سایت ها از دستگاه های تلفن همراه می آید، به این معنی که بیش از نیمی از مخاطبان شما نیز احتمالاً از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

بدون طراحی وب سایت سازگار با موبایل، ممکن است به طور تصادفی نیمی از کاربران خود را از خود دور کنید. که عظیم است.

وب سایتی با نرخ پرش بالا به دلیل لود نشدن صحیح روی گوشی یا تبلت، سیگنال های بدی را به گوگل ارسال می کند و رتبه شما ممکن است به شدت کاهش یابد.

2. طراحی آسان برای خواندن

طراحی وب ضعیف می تواند باعث شود که کاربران نتوانند آنچه را که برای انجام آن به وب سایت شما آمده اند بخوانند.

صفحاتی با بلوک‌های محتوا در مکان‌های عجیب و غریب، با لینک‌های بسیار زیاد که هدف مشخصی ندارند، اساساً هر مخاطبی را که شما توانسته‌اید به سایت خود بیاورید، پاک می‌کند.

و اگر کسی نتواند اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد، چه فایده ای دارد؟

شاید متنی با رنگ روشن در پس زمینه سفید خالص یا رنگ تیره روی سیاه بود. این نوع طراحی ها وب سایت های اغلب وحشتناک، اواسط تا اواخر دهه 1990 را به یاد می آورند.

اما مسئله همیشه رنگ نیست. همچنین ممکن است متن خیلی بزرگ یا کوچک باشد یا با فونتی نوشته شده باشد که خوانا نیست.

فضای سفید، طول خط و هر عنصر اضافی مانند تصاویر، همگی می توانند بر نحوه توجه افراد به سایت شما تأثیر بگذارند. همچنین، به یاد داشته باشید که افراد دارای معلولیت را با استفاده از یک قالب طراحی وب فراگیر در نظر بگیرید.

سخن آخر

نوشته و انتقاداتی که بیان شد؛ شاید در نگاه اول گزنده و تلخ جلوه کند؛ اما تذکری است جدی به افرادی که در حوزه ی طراحی سایت های مذهبی کار می کنند. اگر اعتقادی هست؛ و واقعی است رسالت طراح، ارائه ی حداکثر کیفیت است؛ نه صرفا کاری از سر رفع تعهد. امید است که به طور جدی تر سایت های موفق در این حوزه به عنوان سرمشق معرفی و رقابتی بالا در ارائه یکیفیت های بالای طراحی سایت های مذهبی مشاهده شود.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید