سئو

لینک شکسته (broken link) حکم گل به خودی دارد؟

تیم تحریریه سئولب
|
1401:02:12 10:35:44

لینک شکسته (Broken Link) صفحه‌ای از وب است که به دلایل مختلف، کاربر نمی‌تواند آن را پیدا کند یا به آن دسترسی داشته باشد. وقتی کاربر بخواهد وارد لینک شکسته شود، سرورهای وب معمولاً پیام خطایی را بر می‌گردانند. لینک شکسته اغلب به عنوان لینک مرده (linkrot) نیز شناخته می‌شوند. برای درک بهتر مفهوم لینک شکسته با مقاله دیگری از گرندیما همراه باشید.

لینک شکسته خودش حکم گل به خودی دارد! قطعا داشتن لینک شکسته می‌تواند برای سایت شما مضر باشد، چه بسا ندانستن آن و برطرف نکردن آن نیز ضربه مهلکی به سئو سایت شما می‌زند. پس اینجاست که اهمیت لینک شکسته مشخص می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با روش شناسایی لینک شکسته و نحوه اصلاح کردن آن آشنا کنیم.

سرفصل ها

چطور لینک شکسته را بشناسیم؟

پیش از آنکه درباره نحوه شناسایی لینک‌های شکسته بگوییم نیاز است کار با نرم افزارهایی را یاد بگیرید تا در آن به شناسایی و سپس برطرف کردن لینک‌های شکسته بپردازید. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای لینک‌های شکسته اسوریمینگ فراگ است.

برای آموزش اسکریمینگ فراگ به دوره‌های ویدیویی سئولب سر بزنید تا کار با این برنامه را به راحتی آموزش ببینید.

چند نمونه از کدهای خطایی که ممکن است سرور برای لینک شکسته ارسال کند عبارتند از:

  • 404 Page Not Found: صفحه و منبع در سرور وجود ندارد.
  • Bad Request 400: سرور میزبان نمی‌تواند یو آر ال (URL) موجود در صفحه را درک کند.
  • Bad host: نام میزبان نامعتبر است و سرور با این نام وجود ندارد یا غیرقابل دسترس است.
  • Bad URL: یو آر اِل نامناسب است.
  • Bad Code: کد پاسخ HTTP نامعتبر است. پاسخ سرور مشخصات HTTP را نقض می‌کند.
  • Empty: سرور میزبان پاسخ‌های خالی را بدون محتوا و بدون کدِ پاسخ بر می‌گرداند.
  • Timeout: هنگام بررسی لینک، درخواست‌های HTTP دائماً به پایان حداکثر زمان خود می‌رسند.
  • Reset: سرور میزبان به دلیل پیکربندی اشتباه یا شلوغ بودن، اتصالات را قطع می‌کند.

دلایل ایجاد لینک شکسته چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد لینک شکسته شوند، این دلایل عبارتند از:

  • صاحب سایت URL نادرستی را وارد کرده است (غلط املایی، اشتباه تایپی و غیره).
  • ساختار URL سایت اخیراً تغییر کرده است و بدون اعمال ریدایرکت (تغییر مسیر) 301 باعث خطای 404 شده است.
  • سایت دیگر در دسترس نیست، آفلاین است یا دامنه آن برای همیشه منتقل شده است.
  • لینک محتواهای PDF ،Google Doc، ویدئو و سایر موارد منتقل یا کلاً حذف شده‌اند.
  • عناصر شکسته درون صفحه‌ای مانند تداخل پلاگین‌های HTML ،CSS ، Javascript یا افزونه‌های نامناسب مربوط به CMS (سیستم مدیریت محتوا) وجود دارند.
  • دیوار آتش (فایروال) یا محدودیت موقعیت جغرافیایی اجازه دسترسی به سایت را نمی‌دهد.

چطور با تصحیح لینک شکسته سئو سایت را بهبود ببخشیم؟

لینک شکسته در نتایج جستجوی گوگل تأثیر می‌گذارند، اما بر سئو کلی سایت تأثیر زیادی نخواهند گذاشت. ما حتی سایت اپل (apple.com) را بررسی کردیم و دو هزار URL را با 9 پاسخ ناموفق دریافت کردیم.

این بدان معنا نیست که اپل شروع به از دست دادن رتبه‌های خود می‌کند اما داشتن لینک‌های شکسته در یک صفحه ممکن است نشان دهنده این باشد که سایت مورد غفلت قرار گرفته یا رها شده است.

در دستورالعمل‌های رتبه بندی جستجوی گوگل، از لینک‌های مرده برای تعیین کیفیت یک سایت استفاده می‌شود، اما به شرطی صاحب وبسایت دائماً لینک‌های شکسته را بررسی کند و درصدد برطرف کردن آن برآید. وقتی گوگل شما را از مشکل جدید که در سایتتان شناسایی شده مطلع می‌کند، مانند آنچه در عکس زیر است، شما باید بتوانید کیفیت سایت خود حفظ کنید.

با تصحیح لینک‌های شکسته می‌توان دو ویژگی مهم به شرح زیر را که در سئو تأثیر می‌گذارند بهبود ببخشید:

۱- تجربه کاربری (User Experience)

تأثیر حتی یک لینک شکسته را نادیده نگیرید! تجربه کاربر عامل مهمی است که بر سئو تأثیر می‌گذارد. وقتی الگوریتم‌های موتورهای جستجو تغییر می‌کنند، این بدین دلیل است که هدف اصلی آن‌ها ارائه جستجو و تجربه بهتر برای کاربران است. موتورهای جستجو می‌فهمند که لینک‌های شکسته وجود دارند و به طور حتم از اعتبار سایت شما می‌کاهند.

۲- بانس ریت (Bounce Rate)

صرف نظر از اینکه چند لینک شکسته دارید، هر بازدید کننده وقتی وارد صفحه‌ای از سایت شما می‌شود، تصمیم اینکه چقدر می‌خواهد در صفحه بماند به مواردی مانند قابلیت استفاده، زمان لود صفحه و محتوا بستکی خواهد داشت.

اگر لینک شکسته در سایت شما وجود داشته باشد و بازدید کننده نتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند، آن‌ها به سایتی دیگری می‌روند. هرچه کاربران زمان کمتری را در سایت شما بگذرانند، بانس ریت یا نرخ پرش بیشتر خواهد بود.

چه ابزاری برای تشخیص لینک های شکسته وجود دارد؟

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای شناسایی لینک‌های شکسته، استفاده از کنسول سرچ و گوگل آنالیتیکس است. البته که ابزارهای کمکی مثل اسکریمینگ فراگ نیز برای این منظور کاربرد زیادی دارد.

۱- تشخیص لینک شکسته از طریق گوگل کنسول سرچ

هنگامی که ربات‌های گوگل سایت شما را جستجو می‌کنند، اگر صفحه‌ای از سایت شکسته باشد، آنها از طریق کنسول سرچ به شما در مورد مشکلات سایت اطلاع رسانی می‌کنند.

خطاهای مربوط لینک شکسته را می‌توانید در مسیر زیر جستجو کنید:

Google Search Console> Crawl> Crawl Errors

به خاطر داشته باشید که Crawl Errors (خطای کراول یا خزش) در اولویت قرار دارند. اگر یو آر ال‌ها مهم نیستند، مطمئن باشید که خطاها در نتایج جستجوی نیز تأثیر نمی‌گذارند.

در ادامه لیستی از صفحات یافت نشده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که رفع مشکل لینک‌های شکسته چقدر مهم است زیرا صفحات مورد نظر در نتایج گوگل دیده نخواهند شد.

در تصویر زیر مثالی آورده شده است که در آن یو آر ال‌های معمول صفحات سایت نیستند، بنابراین می‌توان از مشکلات خطای کراول که توسط ربات‌های گوگل شناسایی شده‌اند، چشم پوشی کرد.

برای اینکه با نحوه کار با گوگل سرچ کنسول آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول سئولب را مشاهده کنید تا به طور کامل با این ابزار رایگان گوگل آشنا شده و بتوانید تک تک ارورهای ربات‌های گوگل را که در سایت شما گزارش می‌دهد رفع کنید.

۲- تشخیص لینک شکسته از طریق گوگل آنالیتیکس

مطمئن شوید که دوره ارزیابی را برای مدت زمانی که می‌خواهید بررسی کنید تنظیم کرده‌اید. اگر لینک‌های شکسته را ماهانه بررسی می‌کنید، دوره ارزیابی خود را برای ماه جدید تعیین کنید. در اینجا ما دوره ارزیابی را برای 1 ژوئیه تا 31 ژوئیه 2020 تنظیم کردیم.

اکنون وقتی به پایین پیمایش می‌کنید، گزینه‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. به احتمال زیاد این بخش روی Page به صورت پیش فرض تنظیم شده است اما در عوض Page Title را انتخاب کنید.

پس از ورود به پنجره Advanced، فیلتر را طوری تنظیم کنید که شامل Page Title>Containing>'Your 404 Page Title باشد، دقیقاً مانند آنچه در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

پس از کلیک روی Apply، یک یا چندین عنوان صفحه از سایت که حاوی عبارت 404 Pages برای شما ارائه می‌شود. این صفحات فقط برای بازه زمانی یک ماهه است که در دوره ارزیابی آن را مشخص کردیم.

در نمای تمام صفحه می‌بینیم که خطای 404 در حدود 2071 بار دیده شده است و اگر بخواهیم پایین برویم، می‌بینیم که حدود 964 صفحه دارای خطای 404 است.

سپس می‌توانید این گزارش را به یک صفحه اکسل بفرستید تا همۀ مکان‌های موجود در سایت خود را برای برطرف کردن لینک‌های شکسته بررسی کنید.

چطور لینک شکسته را اصلاح کنیم؟

بسته به میزان محتوایی که هر هفته تولید می‌کنید، باید زمانی را اختصاص دهید تا لینک‌های شکسته را بررسی کنید. این زمان ممکن است یک بار در ماه، هر سه ماه یک بار یا یک بازه زمانی دیگری باشد. در هر صورت، اصلاح لینک‌های شکسته از طریق راه‌های زیر امکان پذیر است:

خطاهای کراول را بررسی کنید

گوگل سرچ کنسول جستجوی با اولویت بندی خطاهای کراول، کار جستجوی خطاهای 404 را آسان می‌کند. اگر خطاهای اصلی در گزارش اکثراً بی‌ربط هستند، می‌توانید مطمئن شوید که لیست خطاهای 404 هیچ مشکلی در سایت ایجاد نمی‌کنند.

از دیپ لینک در سایت اجتناب کنید

دیپ لینک (Deep Link) لینکی است که به جای صفحه اصلی به یک صفحه واقعی لینک دارد. سایر مترادف‌های دیپ لینک شامل لینک داخلی و انکر تکست (Anchor Text) هستند. اگر به عنوان مثال یک فروشگاه تجارت الکترونیکی کار می‌کنید و در حال لینک دادن به صفحات محصول خود هستید که ممکن است با عدم موجودی از بین بروند، برای اطمینان از خراب نشدن هیچ یک از لینک‌ها، باید سایت را ماهانه بررسی کنید.

بک لینک‌ها را بررسی کنید

اگر لینک شکسته یک لینک خارجی است، به وب سایت لینک دهنده مراجعه کرده و درخواست رفع مشکل کنید. اگر وب سایت لینک دهنده هنگام ایجاد ارتباط با شما اشتباهی انجام داده باشد، لازم است که با آن تماس گرفته و به آن‌ها در مورد این موضوع اطلاع دهید. اگر برای لینک ارسالی شما دیگر وجود ندارد، مهم است یک صفحه دیگر را به وبسایت لینک دهنده ارجاع دهید تا مشکل لینک شکسته حل شود.

از قابلیت ریدایرکت 301 استفاده کنید

در صورت خرابی لینک‌ها می‌توانید با ریدایرکت 301 صفحه شکسته، کاربران را به صفحه جدید هدایت کنید. برای این کار از کد زیر استفاده کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”0; URL=’http://new-website.com'” />

همچنین می‌توانید از افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف برای ریدایرکت 301 استفاده کنید.

نتیجه گیری: لینک شکسته نه تنها روی سئو بلکه روی تجربه کاربری نیز موثر است

لینک شکسته هم تجربه کاربری و هم سئو سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکلات احتمالی، شما باید به طور دوره‌ای لینک‌های شکسته سایت خود را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از دو ابزار رایگان مانند کنسول سرچ و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. با این دو ابزار کلیه لینک‌های داخلی و خارجی که به صورت شکسته هستند استخراج می‌شوند و شما می‌توانید در برطرف کردن آنها کارهای لازم را انجام دهید.

اگر همچنان در شناسایی و رفع مشکل لینک‌های شکسته مشکلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با تیم مجرب ما در گرندیما تماس حاصل کنید.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید