سئو

میزبانی از ویدیوهای سایت؛ کدام هاست و کدام انتخاب؟ (قسمت دوم)

در ادامه قسمت اول این یادداشت، قصد داریم ضمن معرفی راه سومی برای انتشار و میزبانی ویدیوها، برخی دیگر از برتری‌های استفاده از پلتفرم‌های مشهور میزبانی ویدیو را از منظر سئو بررسی کنیم. در این قسمت یک گام دیگر برای شکل‌دهی به یک استراتژی جامع در انتشار و میزبانی این قسم محتوا برمی‌داریم.

راه سوم؛ میزبانی بر روی سایت خود یا همان (Self-hosting)

در کنار ارجاع به پلتفرم‌های تخصصی میزبانی ویدیو، یک راه دیگر هم وجود دارد؛ (). در این روش همانطور که از نام آن پیداست، شما بر روی هاست اصلی سایت، یعنی همان‌جایی که میزبانی از کدهای سایت اصلی و دیتابیس اطلاعات مشتریان و بخش‌های مختلف انجام می‌شود، ویدیوها بارگذاری شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

سوای مضرات و معایب زیادی که به این روش وارد می‌کنند، به هر حال یک روش برای انتشار ویدیو است که باید با دیدی منطقی به آن نگاه کنیم.

کدام شیوه میزبانی ویدیو از منظر سئو بهتر است؟

بسیاری از سئوکاران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند استفاده ترکیبی از میزبانی در پلتفرم‌های مشهور مانند و میزبانی در سایت اصلی(Self-hosting) را پیشنهاد می‌کنند. اگر شما در حال تولید محتوای سنگین و پیشرفته و فوق حرفه‌ای باشید، احتمالاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در چارچوب محدودیت‌های یوتیوب نداشته و همچنین فرمت و خط مشی آن را مطلوب تشخیص ندهید.

به طور مثال اینکه پیش یا پس از محتواهای ویدیویی شما تبلیغ پخش شود، از نظر شما ممکن است مطلوب نباشد. اما در مقابل اگر از انتشار این نوع محتوا روی پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب دلزده شده و نسبت به (Self-hosting) ترغیب شده‌اید، باید یک مشکل اساسی را در این رابطه بدانید.

اینکه خودتان ویدیوها را میزبانی کنید، به‌معنی چالش، مانع و مشکل در رابطه با پهنای باند و سرعت است!

اغلب هاست‌های مشهور برای اینکه پهنای باند و حجم مناسبی برای آپلود ویدیوها در اختیار شما قرار دهند، هزینه اضافی و به‌مراتب بیشتری دریافت می‌کنند. حتی در غیر این صورت و با وجود مهیا بودن پهنای باند کافی، باید بدانید که در پیک ترافیک، (Self-hosting) ممکن است منجر به کند شدن بارگذاری سایت شما شود و این از منظر اصلاً معنی خوبی ندارد!

نیاز به توضیح نیست که چقدر مضر و هزینه‌زاست. با این وجود سئوکاران حرفه‌ای اولویت‌بندی، دسته‌بندی و تفکیک ویدیوها را به منظور انتشار در پلتفرم‌های میزبانی ویدیو(یوتیوب) و (Self-hosting)، راه حل بهتری می‌دانند. بسته به برخی معیارها بهتر است بخشی از ویدیوهای خود را در خود سایت و بخشی دیگر را در پلتفرم‌های میزبانی ویدیو بارگذاری کنید.

لینک‌های ورودی و یک برگ برنده در حوزه سئو!

حتی آماتورترین و تازه‌کارترین افراد دنیای سئو و اینترنتی، به‌خوبی می‌دانند که جذب لینک و لینک‌های ورودی تا چه حد ارزشمند هستند. واقعیت این است که استفاده از پلتفرم بسیار مشهور و قدرتمندی مانند یوتیوب، با آپارات و نماشا در مقیاس کوچک‌تر، کمک می‌کند یک لینک و ارتباط ارزشمند به سایت شما وارد شود.

اجازه دهید موضوع را تفکیک و سپس تشریح کنیم:

درج ویدیو در پلتفرمی مانند ، کمک می‌کند که محتوای شما توسط افرادی که در گوگل جستجو می‌کنند، راحت‌تر دیده شود. با نگاهی به نتایج جستجوی سربرگ (Video) در صفحه سرچ گوگل، متوجه خواهید شد که گوگل اغلب نتایج را از پلتفرم یوتیوب استخراج می‌کند.

این در حالی است که اگر ویدیو را (Self-hosting) کرده باشید، شانس اینکه در رتبه‌بندی بخش ویدیوی سرچ گوگل در رتبه بالایی باشید، بسیار کم است. از طرف دیگر برخی افراد به صورت اختصاصی کاربر این پلتفرم‌ها هستند و از آن‌ها برای جستجو استفاده می‌کنند. مثلاً ممکن است یک نفر ‘روش‌های جالب گره زدن بند کفش’ را در خود یوتیوب جستجو کند.

در چنین شرایطی اگر محتوای ویدیویی شما مناسب و قابل اعتنا باشد، برای او به نمایش درمی‌آمده و کاربر به تماشای ویدیوی شما می‌پردازد. پس از این از طریق خود آن ویدیو به سایت شما جذب خواهد شد. این در عمل همان هدایت ترافیک به سمت سایت است.با در نظر داشتن این دو نکته باید خاطرنشان کنیم که در نگاه اول، از منظر سئو استفاده از پلتفرم‌هایی میزبانی ویدیو(مخصوصاً یوتیوب) می‌تواند به اهرمی برای جذب ترافیک بدل شود.

در قسمت بعدی

در قسمت بعدی با وجود آشنایی کامل با برخی از مزایا و معایب هر روش میزبانی و انتشار ویدیو، پس از ذکر یک ملاحظه کلیدی دیگر، به سراغ پیشنهاد نهایی خواهیم رفت. دنیای سئو چندبعدی و بسیار پیچیده‌تر از حد تصور است؛ با این وجود، پرداختن به ملاحظات مختلف برای تصمیم‌گیری، امر چندان عجیبی نیست.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید