سئو

نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز به چه صورت است؟

گوگل ادز سرویس تبلیغات کلیکی و تبلیغ بنری در گوگل بسیار محبوبی در میان کاربران است. این برنامه به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا بودجه‌ای را برای تبلیغات تعیین کنند و فقط زمانی که بر روی آن کلیک می‌شود، هزینه پرداخت کنند. این سرویس به حد زیادی بر روی کلمات کلیدی تمرکز می‌کند. امروزه ۶۵ درصد مشاغل کوچک تا متوسط در تبلیغات کلیکی سرمایه گذاری می‌کنند. گوگل به عنوان لیدر بازار تبلیغات آنلاین ۲۹ درصد مصرف بودجه تبلیغات دیجیتال و ۷۳ درصد بودجه تبلیغات در موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده است. در ادامه نحوه محاسبه هزینه ادز را بررسی خواهیم کرد؛ با افراک همراه باشید.

امتیاز کیفی گوگل چیست؟

امتیاز کیفیت (Quality Score) معیاری است که توسط گوگل برای تعیین مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربر استفاده می کند و در اصل بر اساس CTR (نسبت کلیک به بازدید) تبلیغ، مرتبط بودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحات فرود است. هر چقدر امتیاز کیفیت شما بالاتر باشد بهتر است. کلیدواژه هایی با امتیاز کیفیت بالاتر در هزینه شما صرفه جویی خواهند کرد و رتبه بهتری برایتان به ارمغان می آورند.

کلمات کلیدی ادوردز چیست؟

کلیدواژه ها در ادوردز کلمات یا عباراتی هستند که تبلیغ کننده بر روی آن سرمایه گذاری می کند و امیدوار است؛ تبلیغش بر اساس این کلمات در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. به عنوان مثال اگر شما فروشنده آنلاین کفش هستید، ممکن است بخواهید بر روی عباراتی همچون کفش آدیداس سرمایه گذاری کنید. پژوهش کلیدواژه فرآیند استفاده از ابزار و داده هاست که در تعیین کلمات کلیدی مرتبط به شما کمک می کند.

میزان رقابت در کلمات کلیدی

نمایش تبلیغات در گوگل، بصورت مزایده ای انجام می‌شود، با پیشنهاد یک قیمت مزایده آغاز شده و با توجه به فاکتورهایی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم به آگهی رتبه یا به اصطلاح AD RANK داده می‌شود. هر قدر که کلیدواژه ها دارای ارتباط معنایی بیشتری با سایت و متن تبلیغ باشند می‌توانند جایگاه بهتر و با هزینه مناسب‌تر کسب کنند. اگر تعداد آگهی های تبلیغاتی در نتایج زیاد باشد(مانند خرید بلیط هواپیما) شما رقابت سخت تری برای تصاحب لینک های برتر گوگل خواهید داشت و در نهایت مجبور خواهید شد هزینه هر کلیک را افزایش دهید تا تبلیغ شما در جایگاه مورد نظر نمایش داشته باشد.

سیستم مزایده ای گوگل، نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز

موقعیت واقعی تبلیغ شما توسط خود تبلیغ و رتبه آن مشخص می شود. هرچه رتبه تبلیغ شما بیشتر باشد، احتمال به دست آوردن موقعیت اول در نتایج جستجو نیز بیشتر خواهد شد. پس از مشخص شدن رتبه بندی و جایگاه تبلیغ‌تان، هزینه واقعی که به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد؛ بر اساس CPC تبلیغی که پس از تبلیغ شما قرار دارد، مشخص می‌شود. فقط در یک صورت این اتفاق نمیوفتد که شما تنها پیشنهاد یا پایین ترین پیشنهاد مزایده را داده باشید؛ در این شرایط بایستی حداکثر مزایده (maximum bid) که مشخص کرده اید را برای هر کلیک پرداخت کنید. سیستم مزایده در ادوردز افرادی را که با امتیاز کیفیت (Quality Score) پایین مزایده را انجام می دهند به شدت جریمه می کند. افرادی که امتیاز کیفیت بالایی دارند رتبه بالاتر و CPC کمتری دریافت خواهند کرد. امتیاز کیفی یا Quality Score، امتیازی است که به کیفیت و میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی و تبلیغات PPC داده می شود. گوگل با استفاده از امتیاز کیفی، هزینه هر کلیک (CPC) شما را محاسبه می کند. زمانی که این دو فاکتور (Quality Score و CPC) در یکدیگر ضرب شوند، نتیجه به دست آمده Ad Rank شما را تعیین می کند.

شارژ حساب گوگل ادز

شروع کنید

محاسبه هزینه تبلیغات نتایج جستجو

همان طور گفته شد هزینه تبلیغات سرچ گوگل به صورت مزایده‌ای تعیین می‌شود. مهمترین بخش در تبلیغات نتایج جستجوی گوگل، کلمات کلیدی هستند. شما در کمپین سرچ گوگل تعیین می‌کنید که برای دریافت ورودی برای جستجوی هر کلمه کلیدی چه مبلغی می پردازید. هزینه تبلیغات سرچ گوگل با توجه به حوزه فعالیت و کلمات کلیدی شما، متغیر است. کلمات کلیدی که رقابت زیادی برای نمایش آن در نتایج جستجو وجود دارد گران‌تر هستند. همچنین با توجه به ارزشی که هر مشتری در حوزه‌های مختلف دارد، هزینه‌های کلیک می‌تواند متغیر باشد. در واقع برای تبلیغات کلمات کلیدی که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند، هزینه تبلیغات گوگل به ازای هر کلیک افزایش یافته است. به زبان ساده‌تر در حوزه‌هایی که هر کلیک هدفمند، می‌تواند منجر به سودآوری بالایی شود،‌ هزینه هر کلیک نیز افزایش می یابد.

محاسبه هزینه تبلیغات یوتیوب

هزینه تبلیغات ویدیویی در یوتیوب به ازای هر هزار نمایش یا به ازای هر مشاهده محاسبه می‌شود. حداقل هزینه هر بار دیده‌شدن تبلیغات ویدیویی شما در یوتیوب از یک سنت و حتی یک صدم لیر شروع می‌شود و با توجه به کانال‌هایی که برای نمایش تبلیغات‌تان انتخاب می‌کنید، بیشتر می شود. هرچه برای تبلیغاتتان فیلترهای بیشتری اعمال کنید هزینه تبلیغات بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر زبان، کشور، علایق کاربران و همچنین کانال‌هایی که تبلیغات می‌توانند در آن نمایش داده شوند، را محدود کنید هزینه تبلیغات شما نیز افزایش می‌یابد.

محاسبه هزینه تبلیغات نصب اپلیکیشن گوگل ادز

افرادی که می خواهند تعداد نصب ائلیکیشن خود را افزایش دهند می توانند از کمپین نصب اپلیکیشن استفاده کنند. در بخش تنظیمات کمپین اپ می‌توانید هزینه را به صورت هزینه به ازای هر نصب انتخاب کنید. هزینه تبلیغات اپلیکیشن برای کشورهای مختلف و دسته‌بندی‌های مختلف متفاوت است.

محاسبه هزینه تبلیغات دیسپلی در گوگل ادز

با ساخت کمپین دیسپلی در می‌توانید تبلیغاتی از نوع بنری را در میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن نمایش دهید. هزینه تبلیغات دیسپلی (نمایشی) به ازای هر کلیک تعیین می‌شود. با توجه به تعداد بالای نمایش دهندگان تبلیغات در شبکه دیسپلی گوگل، رقابت بالایی برای نمایش تبلیغات دیسپلی وجود ندارد. از این رو به طور کلی هزینه تبلیغات در شبکه نمایش بسیار پایین‌تر از شبکه سرچ گوگل است. هزینه تبلیغ در هر سایت متفاوت است.

نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز – کلام آخر

  • رشد کانال یوتیوب با تقویم محتوایی مناسب!
  • نحوه تبلیغات در تیک تاک
  • معرفی لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب
  • تجهیزات یوتیوب: وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن
  • چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید