کوچینگ یکی از تأثیرگذارترین روشها برای پرورش نقاط قوت و شایستگی های هر فرد است. افراد در هر سطحی که هستند، با هر نوع جایگاه، شخصیت و سبک زندگی، میتوانند از آن بهرهمند شوند و الگوهایی را در رفتار خود تشخیص دهند که از آن بی اطلاع بوده اند. کوچینگ در زمینه های زیر به ما کمک میکند:
- ایجاد روش های جدید مدیریت احساسات و روابط
- افزایش خودآگاهی و حس پذیرش مسئولیت
- کمک به از بین بردن عادت های نادرست
- شناسایی و بهبود رفتارهای شایسته
- تاثیر مداوم و مثبت در سبک زندگی
- کمک به ایجاد انگیزه و بهبود اعتماد به نفس
- کمک به مدیریت کسب و کارها و …
کوچ را بهتر بشناسیم
تصور کنید دستی از آسمان به زمین بیاید. انگشت هایش را در وجود شما ببرد، گنج پنهان درونی تان را بیرون بکشد و در کف دستانتان بگذارد. کوچ ها همین کار را با توانایی های گم کرده شما میکنند و استعدادهای درونی تان را ملموس جلوه میدهند.
کوچ، دغدغه ها و اهداف افراد را میشنود و در ضمن پرسیدن سوالات هوشمندانه، شرایط را به نحوی پیش میبرد تا با همکاری خود فرد، رشد شخصی و موفقیت او را سریعتر رقم بزند.
درست متوجه شدید؟ “همکاری خودِ فرد”! این بدین معناست که کوچ قرار نیست تا همیشه به ما کمک کند! بلکه از طریق ایجاد عادت های مثبت، ما را در مسیری قرار میدهد که قادر باشیم مسئولیت رشد و پیشرفتمان را به عهده بگیریم و مربی شخصی خود شویم.
چگونه مهارت های کوچینگ را ارتقا دهیم؟
همیشه مهارت های کوچینگ را اینگونه تعریف میکنند: “ویژگیها و اقداماتی برای کمک به بهبود عملکرد افراد”. اما سوال اینجاست که چگونه میشود این بهبود را حاصل کرد؟ از کدام راه و با چه روشی؟
در اینجا 8 مهارت اساسی کوچینگ را بیان میکنیم:
- همدلی
- کنجکاوی
- مثبت بودن
- پایداری
- خلاقیت
- ارتباط فعال
- صداقت
- حمایت
بارها و بارها میشنویم که مدیران در مورد تأثیر کوچینگ بر آنها اظهارنظر میکنند. هیچ نقش دیگری در کسبوکار وجود ندارد که بتواند بهاندازه نقش کوچینگ تأثیر بگذارد.
درک این تأثیر برای مربی حیاتی است.
مهم است که فلسفه مربیگری شخصی خود را درک کنید. این درک به شما این امکان را میدهد که در نحوه ارائه آموزش ثابت باشید.
آیا شما مربیای هستید که میخواهید مهارتهای مشتری را توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که آنها از شرکت در کوچ لذت میبرند؟
یا اینکه شما از آن دسته افرادی هستید که فقط میگوید “من میخواهم پروژه جدید بگیرم“.
مشتریانی که قرار هست با آنها جلسات کوچینگ برقرار کنید را بشناسید
برای اینکه بتوانید بهتر آنها را بشناسید باید سعی کنید از آنها بپرسید:
- “چرا این کوچینگ را انجام میدهید؟”
- در این مدت به چه چیزی میخواهید برسید؟
احتمالاً از پاسخهای آنها بهشدت شگفتزده خواهید شد، پس حتماً بهدقت گوش دهید. ضروری است که در برآوردن نیازها و اهداف آنها احساس راحتی کنید.
اعتبار خود را حفظ کنید و اطلاعات خود را بهروز کنید.
آموزش عاملی است که همیشه در حال تغییر است. ضروری است که دانش خود را با حفظ اعتبار خود و شرکت در دورههای منظم که به توسعه آموزش شما کمک میکند، بهروز کنید.
از قوانین رفتاری در کوچینگ خود آگاه باشید
کوچ خاص شما باید یک آییننامه رفتاری برای مشتریان خود ایجاد کرده باشد.
اینها مجموعهای از دستورالعملها را ارائه میدهند که در صورت رعایت آنها، محیطی امن و مثبت برای شما و کوچ شونده فراهم میکند.
شخص کوچ شونده را درگیر کنید
این کمکها میتواند بهصورت کمک در طول جلسات کوچینگ یا صرفاً بهعنوان حمایتهای بدون پرداخت پول توسط شما باشد.
موارد زیر را میتوانید در جلسات تمرینی و مشاورههای دیگری که انجام میدهید، ارائه کنید:
- هر کمک و حمایتی را که آنها مایل به ارائه هستند ارائه کنید.
- برای توضیح فلسفه مربیگری و انتظارات خود از عملکرد مشتری، جلسهای را تشکیل دهید.
- مجموعه سازمان را تشویق کنید تا از این برنامهریزیها و انتظارات حمایت کنند.
- آنها را تشویق کنید که مدیران خود را بهطور مثبت همراهی کنند.
- نشان دهید که مایلید به نگرانیها و مسائل آنها گوش دهید.
- تاکید کنید که رشد شرکتشان یک تلاش گروهی است.
کوچینگ بر محرمانه بودن و اعتماد متقابل مبتنی است
کوچینگ تنها در صورتی میتواند موفقیتآمیز باشد، که کوچی بتواند همه جنبههای یک موضوع یا چالش را با کوچ خود در میان بگذارد. شاید لازم باشد کوچ به مشکلات شخصی یا اطلاعات خصوصی فرد که حتماً باید محرمانه بمانند گوش دهد. البته واضح است که اگر اطلاعات محرمانه باقی نمانند، این امر ممکن است است منجر به مشکلات قانونی یا اقداماتی شود که برای تیم، خود فرد کوچی یا برای سازمان مضر هستند یا امنیت یا سلامت دیگران را در معرض خطر قرار میدهند.
راه حل مشکلات یک کوچی، تنها در دست خود اوست
شاید به نظر نامعقول برسد، اما این بدان معناست که اغلب خود کوچی از پسزمینه یک مشکل از سویی، و گزینههای در دسترس برای حل آن مشکل از سوی دیگر آگاه است.
وظیفه کوچ این است که پرسشهای درست بپرسد تا به کوچی کمک کند که خودش به نتیجه برسد و همانطور که پیشتر گفتیم، این روشی بسیار قدرتمند برای کمک به افراد است تا بتوانند خود را تغییر دهند.
البته کوچ میتواند توصیهها و اطلاعات مفیدی ارائه دهد، اما بهترین پاسخها را همیشه خود کوچی میدهد.
نکته
در اینجا تفاوتی وجود دارد بین سبک کوچینگ که توسط کوچهای حرفهای ارائه میشود، یعنی کسانی که در مورد فرایندهای کار روزانه در سازمان اطلاعی ندارند، و فرآیند کوچینگی که توسط یک مدیر درون سازمان که از همه چیز آگاه است، هدایت میشود.
بهعنوان یک مدیر شما احتمالاً دانش و تجربه مفیدی دارید. از سوی دیگر شما مسئول هستید که به افراد خود کمک کنید تا برای پرسشهایی که مطرح میکنند، پاسخ درست را پیدا کند. با اینکه وجود چنین فردی در سازمان بسیار مغتنم است، اما لازم است بهعنوان یک مدیر-کوچ حساس و فروتن باشید. ممکن است هنگام کمک کردن به افراد، موقعیت از چیزی که در آغاز فکر میکنید پیچیدهتر باشد.
هیچ قضاوت یا دستور جلسه ثابتی وجود ندارد، بلکه برای هر جلسه یک هدف مورد توافق وجود دارد
برای اینکه یک جلسه کوچینگ موفقیتآمیز باشد، باید گفتگوهای آزادانه و مفصلی انجام شوند. روند جلسه باید آزادانه و بدون ترس از قضاوت پیش برود و نباید هیچ الگوی خاصی داشته باشد.
در عین حال، گفتگوهای کوچینگ باید متمرکز باشند تا بتوانند اثر مفید بگذارند. کوچی باید ایده کلی یا اهداف مشخصی برای روند کوچینگ در ذهن داشته باشد، هم در هر یک از جلسات کوچینگ، و هم در کلیت.
سپس کوچ به کوچی کمک میکند تا از طریق هر مسیری که به نظر مناسب میرسد به مقصود خود دست پیدا کند. کوچ لازم است در جریان جلسه، از کوچی در مورد مسیری که طی میشود نظرخواهی کند تا مشخص شود که آیا آنها در مسیر درستی قرار دارند یا خیر.
فراینده کوچینگ در مورد همه جنبههای یک انسان است
اگرچه یک جلسه کوچینگ اغلب بر یک موضوع خاص متمرکز است، کوچها باید به خاطر داشته باشند که آنها در حین گفتگو، با تمام جنبههای فردی درگیر هستند که تجارب، احساسات و الگوی رفتاری خاصی دارد.
کوچینگ در محل کار احتمالاً بیشتر بر موضوعات محل کار متمرکز است. اما کوچ باید تشخیص دهد که سایر عوامل و مشکلات نیز ممکن است در جریان گفتگو خود را نشان دهند.
کوچ و کوچی همکاران همسطحی هستند
بهترین گفتگوهای کوچینگ هنگامی برقرار میشوند که کوچ و کوچی همکاران همسطح و برابری باشند، صرفنظر از اینکه رابطه آنها با یکدیگر چیست و سلسله مراتبی که در محل کار وجود دارند چه هستند.
کوچی مشکلاتی واقعی را مطرح میکند و کوچ از مهارتهای خود استفاده میکند تا به او کمک کند با مشکلات مواجه شود.
نکات موثر در یادگیری مهارت های کوچینگ
برای یک کوچ حرفه ای بودن، رعایت مهارت های کوچینگ الزامی ست. در این مورد آموزش مهارت کوچینگ می تواند موثر واقع شود. همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:
- هرگز از تاثیر ارتباط موثر غافل نشوید؛
- اهداف را به صورت دقیق تعیین کنید؛
- از سوالات باز استفاده کنید تا افراد به ناچار به آن ها فکر کنند؛
- به شهود خود اطمینان داشته باشید و با کنجکاوی فرآیند کوچینگ را پیش ببرید؛
- از «چرا» استفاده نکنید و آن را با «چه» جایگزین کنید؛
- اگر رفتار یا گفتاری را در کوچی برجسته می دانید، آن را بیان کنید. این نوع بازخورد می تواند بسیار قدرتمند باشد؛
- به یاد داشته باشید که در فرآیند کوچینگ باید کاملا متمرکز باشید؛
- موضوعاتی که برای اولین بار مطرح می شوند، عموما مساله اصلی نیستند. از این رو باید با بررسی بیشتر به عمق مساله برسید تا بدانید مساله واقعی چیست؛
- برای توسعه خود سرمایه گذاری کنید و به صورت مداوم مهارت های کوچینگ خود را گسترش دهید.
بیزینس کوچینگ |