سئو

پادکست روانشناسی چیست و برترین پادکست‌های روانشناسی کدام هستند؟

کلیات پادکست روانشناسی

در حقیقت در روانشناسی مطالبی بیان می‌شود که برای متخصصان حوزه‌ی سلامت روان و عموم مردم مفید است. اینکه شما یک خودآموز هستید و قصد دارید دانش خود را در مورد علم روانشناسی افزایش دهید، یا اینکه یک دانشجوی در حال تحصیل در علم روانشناسی باشید و یا در هر جایگاهی که قرار داشته باشید، شما می‌توانید با استفاده از پادکست‌های روانشناسی که یک روش عالی برای یادگیری بیشتر موضوعات متنوع در علم روانشناسی است، در این خصوص اطلاعات لازم را کسب کنید. در پادکست روانشناسی در مورد حوزه‌های مختلف علم روانشناسی صحبت می‌شود. برخی از انواع مختلف پادکست روانشناسی در زیر نام‌برده شده است:

  • پادکست روانشناسی کودک
  • پادکست روانشناسی شخصیت
  • پادکست روانشناسی ازدواج
  • پادکست روانشناسی خانواده
  • پادکست روانشناسی بالینی
  • پادکست روانشناسی دکتر هلاکویی

منابع زیادی برای دستیابی به پادکست‌های روانشناسی وجود دارد، یکی از این منابع انواع مختلف کانال تلگرام پادکست روانشناسی است. یکی از انواع این کانال‌ها، کانال تلگرامی بلند باور است. در این کانال به زنان شاغل یاد می‌دهد که چگونه بین کارهای بیرون و داخل منزل خود تعادل برقرار کنند. این پادکست به زنان شاغل کمک می‌کند هم در محیط خانه و هم در محل کار خود، بااقتدار عمل کنند.

پادکست روانشناسی کودک

پادکست‌های روانشناسی در زمینه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برخی از آن‌ها همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد در زمینه‌ی روانشناسی کودک هستند. در ادامه به چند نوع از این پادکست‌ها در داخل و خارج از کشور اشاره خواهیم نمود.

  • پادکست روانشناسی کودک ‘نکاتی برای بهبود خواب ‘: در این پادکست به بیان هفت نکته مهم که به کودکان کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابند، اشاره ‌شده است.

  • پادکست آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم: در این پادکست به چند سؤال مهم در ارتباط با کودکان اوتیسم، پاسخ داده می‌شود. همچنین به راه‌ها و روش‌های لازم برای بهبود مشکلات این کودکان اشاره شده است. علاوه بر این، در این پادکست روانشناسی کودک به تربیت و آموزش کودکان اوتیسم نیز پرداخته می‌شود.

  • پادکست روانشناسی پاپ کورن: در این پادکست سه درمانگر دارای مجوز، فیلم‌ها و شخصیت‌های محبوب را از دیدگاه یک فرد، کودک و یک متخصص روانشناسی ازدواج و خانواده، تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

  • پادکست ایجاد اعتمادبه‌نفس در ورزشکاران جوان: هدف پادکست ایجاد اعتمادبه‌نفس و موفقیت در ورزشکاران کودک و نوجوان است. در این پادکست با مربیان، نویسندگان، اساتید و دیگران در مورد چگونگی شناسایی و غلبه بر چالش‌های بازی‌های ذهنی در ورزش، مصاحبه می‌شود. میزبان این پادکست لیزا کوهن بنیان‌گذار روانشناسی ورزشی والدین و کودکان است.

اگر به برای کودکان علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم مقاله ‘ ‘ را مطالعه کنید.

پادکست روانشناسی شخصیت

شاید در طول زندگی خود حداقل یک‌بار تست شخصیت شناسی داده باشید. اگر هم تاکنون این نوع تست‌ها را تجربه نکردید کافی است کمی در اینترنت بچرخید، در این صورت، مطمئناً شما با انواع مختلف تست‌های شخصیت شناسی برخورد خواهید نمود. به‌عنوان‌مثال در حوزه‌ی پادکست‌های روانشناسی شخصیت می‌توان به پادکست ‘از شخصیتتان چه می‌دانید؟’ اشاره نمود. در این پادکست به بررسی ویژگی‌های شخصیتی انسان می‌پردازد. اینکه آیا یک شخص سلطه‌پذیر هستید یا سلطه‌گر؟

رهبر هستید یا مطیع؟ محتاط است یا هیجان‌طلب؟ در حقیقت این پادکست این موضوع را بیان می‌کند که شخصیت هر فرد زاده‌ی فکر و رفتار او است. همچنین این پادکست این نکته را نیز بیان می‌کند که ما قادر هستیم تا شخصیت خود را بسازیم. علاوه بر این، این پادکست روانشناسی شخصیت، راه‌ها و روش‌های لازم برای کسب شخصیت بهتر و قوی‌تر را به شما می‌آموزد.

پادکست دیگر است که پادکست روانشناسی شخصیت دانشگاه لیبرتی است. در این پادکست عمده‌ترین نظریه‌های تاریخی و معاصر در مورد پیدایش و رشد شخصیت با تأکید بر نقش پویایی شخصیت، موردبررسی قرار می‌گیرد.

پادکست بعدی، پادکست است. در این پادکست این سؤال مطرح می‌شود که آیا شما یک شخصیت تثبیت‌شده دارید یا اینکه می‌توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟ این پادکست گزیده‌ای از آخرین اپیزود پادکست و برنامه Invisibilia است که از ایستگاه‌های رادیویی عمومی پخش می‌شود.

پادکست روانشناسی ازدواج

برخی از پادکست‌های روانشناسی در حوزه‌ی ازدواج صحبت می‌کنند و به دنبال پاسخ به سؤالات حول این موضوع هستند. ازجمله این پادکست‌ها می‌توان به پادکست روانشناسی ازدواج ‘ ارتباط همسران در دنیای پیچیده ‘ اشاره نمود. این پادکست به موضوع عشق در ازدواج می‌پردازد و اعتقاد دارد رشد رابطه زناشویی همراه با عشق است. ترجمه و آماده‌سازی این پادکست از روی فایل‌های ویدیویی انجام شده است. میزبان این پادکست جان گری بوده که یکی از بهترین سخنرانان در زمینه‌ی ارتباطات اثربخش است.

پادکست انتخاب شایسته یکی دیگر از پادکست‌های روانشناسی در حوزه‌ی ازدواج است. این پادکست به شما کمک می‌کند تا جنس مخالف خود را برای ازدواج بهتر بشناسید. همچنین این پادکست به‌منظور انتخاب همسر شایسته، به شما با استفاده از یک راهنمای مفید کمک می‌کند. راهکارهای موجود در این پادکست علاوه بر سادگی نظرات بسیاری از روانشناسان مشهور دنیا را در این زمینه بیان می‌کند.

پادکست روانشناسی خانواده

در حوزه‌ی روانشناسی خانواده نیز پادکست‌های زیادی وجود دارد که ما قصد داریم در این بخش از مقاله به بیان چند پادکست روانشناسی خانواده در سال 2020 بپردازیم.

  • پادکست مشاور اندیشمند: این پادکست به تولید مکالمات عالی پیرامون موضوعات روز در امر مشاوره و روان‌درمانی اختصاص یافته است. همچنین این پادکست مشاوره و روان‌درمانی را فرایندی کاملاً زیبا و پیچیده می‌داند و تلاش کرده که هنر و علم این رشته را در هر اپیزود بگنجاند.

  • پادکست روانشناسی در سیاتل: این پادکست از نمونه‌های پادکست روانشناسی با موضوعاتی حول آموزش و سرگرمی است.

  • پادکست رادیو ازدواج درمانی: این پادکست به بیان مشکلات زندگی زناشویی پس از ازدواج می‌پردازد. در این پادکست، مشاوران ازدواج، زک بریتل و لورا هک، با شایع‌ترین شکایات در هر تجربه ازدواج روبه‌رو می‌شوند. در طول این مسیر، آن‌ها دانش پشت روابط قدرتمند را فاش می‌کنند و درباره آنچه واقعاً در زندگی زوجین می‌گذرد، صحبت می‌کنند.

  • پادکست اهمیت ذهن: در پادکست با افراد برتر در زمینه‌ی علم روانشناسی، آموزش‌وپرورش و فراتر از آن، با کودکان و بزرگسالان بااستعداد و 2e (دو برابر استثنایی) گفت‌وگو می‌شود. همچنین در پادکست اهمیت ذهن؛ والدین، تکنیک‌های مشاوره و بهترین روش‌ها برای غنی‌سازی زندگی افراد با توانایی بالا، بررسی می‌شود.

پادکست روانشناسی بالینی

برخی از انواع پادکست‌ها، پادکست روانشناسی بالینی است. روانشناسی بالینی یکی از شاخه‌های تخصصی علم روانشناسی است که در آن به مراقبت‌های بهداشت رفتاری و روانی فرد و خانواده پرداخته می‌شود. همچنین این شاخه از علم روانشناسی، به مشاوره با ادارات دولتی، گروه‌های مردمی و آموزش بر پایه تحقیق می‌پردازد. ازجمله پادکست‌های روانشناسی بالینی می‌توان به پادکست ‘ افتادن در چاه ای‌کاش‌های زندگی ‘ و پادکست ‘ تعارض با والدین ‘ اشاره نمود.

در این پادکست به تعارض‌های اخلاقی بین کودکان و والدین پرداخته می‌شود. این تعارض‌های اخلاقی به تفاوت سلیقه‌ی آن‌ها در اهداف و علایق برمی‌گردد. همچنین این پادکست از فرزندان می‌خواهد تا از خود بپرسند آیا رضایت والدین برای آن‌ها مهم‌تر است یا دنبال کردن اهداف خود؟ و اینکه آیا فرزندان برای تحقق اهداف خود از خانواده‌ی خود فاصله می‌گیرند؟

علاوه بر این، در پادکست‌های روانشناسی بالینی اختلالات زیر بررسی می‌شود:

  1. اسکیزوفرنی

  2. اضطراب

  3. وسواس

  4. اختلالات خلقی و …

پادکست روانشناسی دکتر هلاکویی

یکی دیگر از انواع پادکست، پادکست‌هایی هستند که حول صحبت‌های دکتر فرهنگ هلاکویی می‌چرخند. شما می‌توانید به پادکست روانشناسی دکتر هلاکویی در سایت شنوتو گوش فرا دهید. یکی از پادکست‌های ایشان مربوط به حسادت و رقابت است. در این پادکست بیان می‌شود که زمانی که انسان‌ها روی اخلاق و واقعیت‌های زندگی پا بگذارند، آسیب‌پذیر می‌شوند. این پادکست از انسان‌ها می‌خواهد علم، واقعیت و عقل را به زندگی خود وارد نموده و از آن برای ارزیابی و قضاوت خود و دیگران استفاده کنند.

همچنین در یک کتاب صوتی تحت عنوان ‘ گفته‌هایی از دکتر فرهنگ هلاکویی ‘ به خلاصه‌ای از سخنان اقتصاددانان، جامعه شناسان، مشاوران و نویسندگان برجسته پرداخته شده است. استفاده از سخنان دکتر هلاکویی برای رسیدن به موفقیت و کمال بسیار مفید است. این دکتر گران‌قدر تحصیلات خود را در دانشگاه یوتا آمریکا به پایان رساند و پس از آن به ایران بازگشت. دکتر هلاکویی مدتی در ایران ماند و به‌عنوان سرپرست کمیته فرهنگی اجتماعی کار کرد و بعد از آن دوباره به آمریکا بازگشت.

بهترین پادکست‌های انگیزشی

برخی از پادکست‌های روانشناسی جنبه‌ی انگیزشی دارند. در ادامه به چند نوع از بهترین پادکست‌های انگیزشی اشاره خواهیم نمود:

  • پادکست استفاده از قدرت افکار: در این پادکست به پاسخ به این سؤال پرداخته می‌شود که آیا می‌توان نتیجه‌ی نهایی یک حادثه را با فکر کردن به آن تغییر داد؟ آیا در علم برای اثرگذاری افکار بر واقعیت هیچ جایگاهی تعریف شده است؟

  • پادکست گفت‌وگو با علی حاجی محمدی: در این پادکست به گفت‌وگو با برخی از شناخته‌ترین کارآفرین‌های اینترنتی ازجمله علی حاجی محمدی که سازنده‌ی سایت‌هایی ازجمله همیار ورد پرس و ژاکت است، پرداخته می‌شود. این پادکست به کسانی که به دنبال کارآفرینی هستند بسیار کمک می‌کند.

  • پادکست توهم سحرخیزی: در این پادکست به عدم تأثیر زیاد سحرخیزی بر موفقیت انسان‌ها پرداخته می‌شود و بیان می‌کند که موفقیت بستگی به خود فرد دارد و این امر هیچ ربطی به ساعت بیدار شدن فرد ندارد بلکه او باید به شناخت کامل و درستی از خود برسد. همچنین فرد باید خواب کافی داشته باشد.

  • پادکست معجزه‌ی قلم: در این پادکست به اهمیت نوشتن اشاره می‌شود و اینکه تقریباً همه‌ی افراد موفق دارای یک دفترچه یادداشت هستند. تأکید این پادکست بر اهمیت تأثیر نوشتن روی ذهن انسان است.

ادامه مقاله در سایت منبع