سئو

پرسونای مخاطب چیست و چه تاثیری در سئو دارد

تیم تحریریه سئولب
|

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا برخی از برندها بودجه‌های میلیاردی صرف تبلیغات می‌کنند اما به هیچ وجه مشتری دلخواه خود را بدست نمی آورند. این فرآیند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما مهم‌ترین دلیل این است که آن‌ها مخاطبان خود را نمی‌شناسند، ویژگی‌های بارز آن‌ها را نمی‌دانند و اصلاً نمی‌دانند برای چه کسی دارند محصول تولید می‌کنند. به این ترتیب زمان و هزینۀ زیادی هدر می‌رود و دست آخر هم به آن نتایجی که انتظار آن را داشته اند نمی رسند.

بازاریابی امروزه مانند یکی دو دهه قبل نمی باشد که در تلویزیون پیام های بازرگانی پخش شود و یا تراکت تبلیغاتی خود را در خانه های مردم بیاندازید. درواقع امروزه بازاریابی پا به عرصه جدیدی گذاشته است و اگر ندانید که چگونه از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کنید وتعلل کنید بازنده می شوید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی پیامکی، اینفلوئنسر مارکتینگ و. ابزارها و ظرفیت های جدیدی هستند که به شما آزادی عمل بیشتری در تبلیغات می دهند و اگر درست به کار گرفته شوند می توانند فروشتان را از صفر به صد برسانند.

سر فصل ها

تکنیک های پیدا کردن مخاطبین هدف

در قدم اول باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. فرض کنید که شما نمی‌دانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیزی می‌گردند و به چه چیزهایی نیاز دارند. بنابراین بدون توجه به این مسائل، پول خود را در تبلیغات بی هدف از دست می دهید. علاوه بر آن با این رویکرد تعداد زیادی از مخاطبانی که می‌توانستند مشتری شما باشند را از دست داده اید. در حال حاضر هم اگر نگاهی به دور و برمان بیاندازیم مشاهده می کنیم که کسب و کار های بسیاری وجود دارند که به جای متمرکز شدن روی بخش‌های مهم بازار هدف، وقت و هزینه‌های خود را در بخش‌های اشتباه هدر می‌دهند.

تصور کنید شما یک کمپین بزرگ فروش برای شبکه های اجتماعی و ایمیل تشکیل داده اید تا محصولات و خدمات خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. اگر بخواهید به روش کسب و کارهای سنتی این کار را انجام دهید، باید برای قشر عظیمی از افراد تبلیغ کنید که احتمالا درصد پایینی از آنها به مشتری شما تبدیل می شوند، اما راه ساده و موثرتری وجود دارد که کمپین شما را هدفمند می کند. در این روش هیچ محتوایی عمومی در کار نیست که برای افراد مختلف و متفرقه کاربرد داشته باشد، بلکه استراتژی بازاریابی محتوا به یک فرد خاص اختصاص یابد.

مخاطب هدف (پرسونا) چیست

پرسونای مخاطب، مخاطبان هدف شما را به افراد خاص با اهداف و چالش ها محدود می کند، بنابراین با وجود افراد محدودتر که رفتارهای تقریبا یکسانی دارند می توانید به مخاطبان هدف خود ارتباط شخصی تر و عمیق تری برقرار کنید.

پرسونای مخاطب، کاراکترهای خیالی شما از مخاطبان و مشتری های بالقوه شما هستند. این نمایش خیالی به شما این امکان را می دهد تا مشتری بلقوه خود را بصورت افرادی واقعی تجسم کنید و برای درک خواسته ها، نیازها، ارزش ها و مشکلات آنها تلاش کنید.

در زیر به پنج مورد از عوامل موثر در پرسونای مخاطب و تاثیر آن در سئو می پردازیم

  • جمع آوری داده ها

در ابتدا شما باید اطلاعات را از ابزار تحقیق کلمات کلیدی جمع آوری کنید. همچنین می توانید حجم و رقابت کلمات کلیدی را از ابزار Keyword Tool گوگل بدست آورید، علاوه بر آن این امکان وجود دارد که میزان بازدید و جایگاه کلمات کلیدی خود را از Google Analytics رصد کنید و متوجه شوید که آیا در حال حاضر برای هر یک از کلیدواژه ها ترافیک دریافت می کنید یا خیر. آیا کیفیت ترافیک خوب است یا خیر.

در ادامه به معرفی برخی از ابزارهای متداول مورد استفاده برای تحقیقات پرسونا میپردازیم از جمله Google Keyword Tool ،Google Trends ،Google Insights، در واقع هنگامی که این اطلاعات با هم ترکیب می شوند، به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک می کند تا در مورد مشخصات جامعه هدف خود شفافیت کسب کنند. مورد دیگری که لازم به ذکر است این می باشد که هیچ یک از این اطلاعات قطعی نیستند بلکه تنها بر پایه احتمالات می باشند.

  • مرتب سازی

در این مرحله، من معمولاً از Excel برای طیف وسیعی از فیلتر کردن، مانند پاک کردن کلمات کلیدی که در حجم جستجو بسیار کم هستند، بسیار رقابتی و به اندازه کافی مناسب نیستند، از Excel استفاده می کنم. من همچنین ممکن است از موارد مشابه FIND برای جستجوی مضامین در کلمات کلیدی استفاده کنم که می توانم آنها را دسته بندی کنم.

  • طوفان فکری

در این مرحله شما باید ایده های گسترده ای راجع به آنچه کاربران شما ممکن است جستجو کنند، ارائه دهید. جستجوهایی را در نظر بگیرید که اغلب صفحات سایت شما را شامل شود. طوفان فکری ایده هایی زیادی را به شما ارائه می دهد که در ادامه این مرحله برای جستجوی بیشتر کلیدواژه ها می توانید وارد ابزار تحقیق کلمات کلیدی (مانند Google Keyword Tool) شوید.

تصمیم گیری: هنگامی که همه حقایق را پیش رو دارید، وقت آن است که مقداری کار دستی انجام دهید و عباراتی را که می خواهید با صفحات مختلف سایت خود هدف قرار دهید، انتخاب کنید.

  • اجرا

سرانجام، شما باید گزینه های جدید کلمات کلیدی خود را با نوشتن آنها در مهمترین عناصر SEO در صفحه (عنوان صفحه، توضیحات متا، H1، برچسب های قوی) پیاده سازی کنید و حتی ممکن است به فکر بازنویسی محتوای صفحه باشید تا با عبارت جستجوی هدف مرتبط باشد.

صرف نظر از فرآیندی که دنبال می کنید، ابزاری مانند Ubersuggest می تواند در صرفه جویی در زمان شما بسیار کارآمد باشد. تا بوسیله آن بتوانید کلمات کلیدی مناسب را کشف کنید. می توانید با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود در باکس جستجو شروع کنید. به طور مثال ما در این آموزش کلمه کلیدی ‘ویژگی های iPhone‘ را جستجو خواهیم کرد.

در ادامه شما باید داده ها را برای کلمه کلیدی اصلی خود و همچنین کلمات کلیدی دم بلند جمع آوری کنید. این کار را با کلیک کردن روی ‘ایده های کلمه کلیدی’ در نوار کناری سمت چپ انجام می دهید.

اکنون شما یک لیست طولانی از کلمات کلیدی را در اختیار دارید که به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. بنابراین می توانید هرکدام از کلماتی را که می خواهید هدف قرار دهید. هنگام فیلتر کردن و جستجو، روی کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و SD کم (رقابت کم) تمرکز کنید. به عنوان مثال می توانید فیلترهایی به شکل زیر اضافه کنید:

این تنظیمات جستجو این اطمینان را به شما می دهد که لیست شما فقط شامل کلمات کلیدی با سرچ بالا و رقابت کم می باشد.

در حالی که این ابزار 6 کلمه کلیدی را به شما نشان می دهد، همین تعداد برای جستجوی شما بسیار هدفمند هستند و دارای 1000+ جستجو و رقابت کم هستند. درواقع این موضوع ارزش تلاش بیشتر دستیابی به رتبه های اول را دارد.

به عنوان یک مالک کسب و کار هر زمان که بخواهیم به صورت بهینه تلاش کنیم و نتایج را به حداکثر برسانیم، در مرحله اول هدف قرار دادن مخاطب خاص بخش بسیار مهمی از کار شما می باشد و به شما این ایده را می دهد که بتوانید مشتریان احتمالی خود را با توجه به گروه سنی و علایق آنها به خوبی از دیگران تفکیک کنید.

فرآیند سئو را شروع کنید

در این مرحله، شما باید اطلاعات زیادی در مورد کاربر معمولی وب سایت خود (کسانی که سودآور هستند و کسانی که سود ندارند) و همچنین آنچه در جستجوی آنها هستند، داشته باشید.

تولید محتوا و جذب ترافیک هدف

در بررسی اولیه باید به این موضوع توجه داشته باشید که شما از طریق کدام مطالب ترافیک خوبی را جذب کرده اید و در ادامه کدام یک از محصولات شما به فروش منجر شده است. پس از شناسایی این صفحات، زمان آن فرا رسیده است که به قسمت Search Analytics در Google Search Console بروید. اکنون می توانید مشخص کنید که کدام کلمات کلیدی این بازدید را برای سایت فراهم می کنند.

میتوانید مواردی را که توسط تیم فروش ذکر می شود مانند نیازهای مکرر مشتری یا نگرانی مشتری، از طریق ابزارهای فوق الذکر ارزیابی کنید تا ببینید آیا نیاز به افزودن محتوای خاصی در وب سایت خود دارید یا خیر.

جهت یابی

با توجه به تجزیه و تحلیل مسیرهای مشترک در سایت، اکنون باید کاربرانی را که به سایت منتقل می شوند و سپس به صفحه اصلی باز می گردند مورد بررسی قرار دهید. اگر آنها به خوبی نتوانند در سایت شما گردش کنند این می تواند نشان دهنده سردرگمی باشد.

سئوی داخلی

برای درک بهتر موتور های جستجو از محتوای سایت شما باید به محتوای داخلی سایت خود لینک بدهید. در واقع با انجام این کار به کاربران خود اجازه می دهید به راحتی به مهمترین صفحات شما دسترسی پیدا کنند. علاوه بر آن بوسیله این فرآیند شما پرسونای مخاطب را در تمام صفحاتی که کاربر به آن دسترسی پیدا میکند به کار بسته اید.

جمع بندی

استراتژی سئو مبتنی بر پرسونا کار زیادی را می طلبد. همچنین اعضای چندین بخش باید در این روند شرکت کنند. برای تمرکز بهتر بر رتبه بندی برای همه کلمات کلیدی فقط بر کلمات مهم را در SEO در نظر بگیرید. این روند به یکباره عمل نمی کند اما این کلمات کلیدی به پرورش مخاطب شما کمک می کند. با به کار بستن این تمرین پرسونای مخاطب روند پیشرفت و توسعه کسب و کار شما تضمین شده خواد بود.

محتوای کامل در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید