سئو

چگونه بازاریابی محتوا را یاد بگیریم؟

بازاریابی محتوا یک فرایند است. این فرایند شامل اجزا و مراحل مختلفی است. برای یادگیری بازاریابی محتوا لازم است ابتدا با این اجزا و مراحل آشنایی پیدا کنید. پس از آن باید اطلاعات و مهارت‌های لازم برای انجام صحیح هرکدام از این مراحل با ترتیب درست را فرا بگیرید. در ادامه سعی می‌کنیم به این معرفی موضوعاتی بپردازیم که به‌منظور شکل دادن به یک فرایند بازاریابی محتوای موثر برای کسب و کارتان لازم است بدانید.

یادگیری مهارت‌های گوناگون و ارتقا توانایی شما در هریک از این زمینه‌ها در کنار نظم و استمرار در به‌کارگیری مرحله به مرحله‌ی آن‌ها موفقیت فرایند بازاریابی محتوای شما را تضمین خواهدکرد. در زیر به معرفی دو مهارت لازم برای یادگیری بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

داستان پردازی در بازاریابی محتوا

در یادگیری بازاریابی محتوا قدرت داستان پردازی اهمیت زیادی دارد. بازاریابی محتوا () تماماً به برقراری ارتباط موثر می‌پردازد. هر شرکت داستان خاص خود را دارد. شرکت به آن داستان برای توجیه و ادامه‌ی فعالیت نیاز دارد.

محصول و خدمات شما کدامند؟ دانش شما در این زمینه چیست و چه مشکلی از مخاطب و مشتری را برطرف می‌کند؟ چالش‌های شما در کسب و کارتان چه بوده‌است؟ مزیت‌های شما نسبت به رقبایتان چه چیزهایی هستند؟ شما چه چیزی را نمایندگی می‌کنید و پیام‌تان چیست؟ برای گفتن داستان مناسب باید به این سوالات جواب‌های مناسبی بدهید.

برای یادگیری بازاریابی محتوا شما باید ابتدا داستان پردازی خوب را فرا گرفته‌باشید. یک داستان خوب داستانی است که برای مخاطب جذاب باشد و از اصول خاصی پیروی کند. از جمله اینکه باورپذیر باشد و با دانسته‌های فعلی مخاطبین مطابق کند. به خاطر داشته‌باشید شما و کسب و کارتان آن چیزی هستید که مخاطبین به وسیله‌ی داستان‌تان از شما می‌دانند و نه آن چیزی که خودتان تصور می‌کنید.

ایده پردازی دربازاریابی محتوا

پس از اینکه داستان پردازی در بازاریابی محتوا را یاد بگیریم باید طریقه‌ی صحیح تولید و پرداخت ایده‌های متنوع را برای بازاریابی یاد بگیرید. روش صحیح تولید ایده برای محتوای بازاریابی شما باید با تحقیق و جستجو همراه باشد و از برنامه‌ی زمانی مشخصی پیروی کند. این کار ممکن است به‌صورت فردی یا به‌صورت کار گروهی و تیمی انجام شود.

ایده‌های خوب در بازاریابی محتوا باید منطبق بر اهداف کلی برنامه بازاریابی محتوا باشند. در این مرحله شما علاوه بر اطلاعات نیاز دارید خلاقیت و ابتکار داشته‌باشید و به این منظور درصورت لزوم از کمک افراد گوناگون استفاده کنید.

دو مهارت اولیه برای یادگیری بازاریابی دیجیتال

اگر می‌خواهید یک فوق ستاره‌ی بازاریابی شوید، قبل از هرکاری، باید دو مهارت اصلی را در خود توسعه دهید. در واقع اگر بتوانید دو ویژگی زیر را در خود ایجاد کنید، به نتایج موردنظرتان خواهید رسید:

1. باید خلاقانه فکر کنید

یک بازاریاب دیجیتال، باید تفکر خارج از چارچوب داشته باشد. مردم با گذشت زمان تغییر می‌کنند، و شما باید به اندازه‌ی کافی خلاق باشید تا بتوانید محصولات را به نحو مؤثر در بازار عرضه کنید، برای آنها بازاریابی کنید و دائماً کانال‌های جدیدی را برای تبلیغ مطالب و محصولات خود بیابید.

2. باید ذهن تحلیلی فعال داشته‌باشید

بازاریاب دیجیتال باید بداند چگونه داده‌ها و آمارها را تفسیر کند تا تصمیمات خردمندانه بگیرد اگر ندانید که عددها و ارقام موجود در برگه‌ی آمار شما چه مفهومی دارند، ممکن است دست آخر، پول و زمان زیادی را از دست دهید.

این‌ها مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که بازاریاب دیجیتال قبل از هرچیز باید در اختیار داشته‌باشد. مادامی در بازاریابی موفق خواهیدبود که تفکر انتقادی و عاداتی را در خود ایجاد کنید که به شما امکان خلاقیت بیشتری دهد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” را مطالعه کنید تا در این زمینه دید قوی و کاملی به‌دست آورید.

تخصص‌ها و توانایی‌های یک بازاریاب دیجیتال حرفه‌ای

در ذیل، مؤلفه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال آورده می‌شود:

1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

دانشی اساسی است که بازاریاب آنلاین باید دارا باشد. سئو تکنیکی برای افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو مانند بینگ و گوگل است.

2. بازاریابی موتور جستجو (SEM)

تبلیغات کلیکی یا «پرداخت به ازای هر کلیک» (PPC) که توسط موتورهای جستجو عرضه می‌شود، اگر درست انجام شود، می‌تواند مهم‌ترین محرک رشد تجارت شما باشد.

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ()

این روزها که صحبت از بازاریابی درون‌گرا می‌شود، شبکه‌های اجتماعی بسیار بااهمیت‌اند. لازم نیست در توییتر فقط توییت‌های بامزه بنویسید و وضعیت خود را اطلاع‌رسانی کنید، بلکه لازم است مخاطب بسازید، از آنچه دوست دارند باخبر شوید، با آنها تعامل برقرار کنید و موارد دیگر.

پلتفرم شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ی اصلی فعالیت بازاریابی است و می‌بایست در صدر برنامه‌ی آموزش دیجیتال مارکتینگ قرار گیرد.

4. بازاریابی محتوا

هدف از بازاریابی محتوا، جذب مخاطبانی است که امیدواریم مشتری ما شوند. بازاریابی محتوا بازاریابی از طریق محتواست که بر ایجاد مشتری بالقوه تمرکز دارد.

5. بازاریابی ایمیل

بازاریابی ایمیلی ()، بزرگ‌ترین ابزار کسب درآمد بیشتر برای بیشتر مشاغل است. افراد معمولا برای اطلاع از محصولات جدید و تخفیف‌ها (مخصوصا در برندهای پوشاک) مشترک شما می‌شوند. اگر برای آن‌ها ایمیلی بفرستید و مشتریان‌تان چیز جالبی پیدا کنند، روی لینک شما کلیک کرده و از وب‌سایت شما خرید می‌کنند.

چگونه یک برنامه برای بازاریابی محتوا بریزیم؟

ابتدا شما باید حوضه فعالیت خود را بررسی کنید و ببینید که سایر کسب و کارهای مشابه از چه برنامه‌ای برای بازاریابی استفاده می‌کنند. بررسی رقبا همیشه یکی از اولین قدم‌ها در هر مدل بازاریابی است. هر مدل کسب و کار اینترنتی تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما امروزه در سایت‌های فروشگاهی، آموزشی که یک سری محصولات را قصد دارند بفروشند، بازاریابی محتوا بسیار مهم و حیاتی است.

ابتدا لازم است برای همه محصولات خود محتوا تولید کنید. ابتدایی‌ترین نوع محتوا نوشتن یک بررسی کامل در مورد آن محصول است تا کاربر به‌صورت کامل با آن آشنا شود. سپس می‌توانید محصولات مختلف خود را در یک سری مقالات باهم مقایسه کنید. مقالات مقایسه‌ای می‌تواند برای کاربران جذاب باشد. شما با این شیوه دید بهتری به کاربران داده و آن‌ها راهنمایی می‌کنید. همین که کاربران توسط مقالات شما راهنمایی شوند و بتوانند بهتر تصمیم بگیرند، یعنی شما موفق عمل کرده‌اید و احتمال اینکه از شما خرید بکنند، بسیار بیشتر می‌شود.

برنامه شما برای بازاریابی محتوا هیچ‌گاه نباید متوقف شود و شما برای شروع این کار باید حداقل هفته‌ای سه مقاله داشته‌باشید اما با ادامه این روند می‌توانید هفته‌ای با یک مقاله ارزشمند سایت خود را بروزرسانی کنید. تعداد کلمات در مقالات نیز بسیار مهم بوده و نتیجه مستقیمی با رتبه شما در گوگل دارد.

محتوا فقط متن نیست بلکه توصیه می‌شود در برنامه بازاریابی محتوا خود در کنار متن از ویدیو نیز استفاده کنید. همچنین تولید ویدیوهای کوتاه مفید، پادکست و همچنین اینفوگرافیک () بسیار می‌تواند برای شما مفید باشد، زیرا بعد از انتشار احتمال به اشتراک گذاشتن آن‌ها توسط مخاطبین در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید