سئو

گوگل دیسکاور چیست؟ آموزش کامل discover در سرچ کنسول | ویکی دمی

عناوین مطالب

امروز در ویکی دمی می خوایم در مورد گوگل دیسکاور (‌google discover) صحبت کنیم. google discover یکی از جدیدترین بخش هایی است که توسط گوگل راه اندازی شده است و مشاهده ی آن فقط در موبایل و در مرورگر گوگل کرم امکان پذیر است و مدیریت و تحلیل اصلی رو با گوگل سرچ کنسول انجام میدیدم.

google discover چیست؟

قبل از اینکه به معرفی خود google discover یا گوگل دیسکاور بپردازیم مقداری در مورد علت ایجاد این بخش جدید صحبت می کنیم.

در سال های اخیر و طبق گفته های رسمی خود گوگل شاهد این قضیه بودیم که گوگل تمام تلاش خودش رو معطوف به ارائه بهترین نتیجه برای کاربران کرده است و طی این سالها هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل هم به شدت قویی شده و به یه درک نسبی رسیده است و امروزه تقریبا شما هر مدلی سرچ کنید گوگل با تحلیل کلمات سرچ شده و فهمیدن نیاز شما بهترین سایت ها رو برای شما نمایش میده و بهترین اطلاعاتو به کاربران عرضه می کنه. حالا google discover دقیقا برای کاربران و درک علایق کاربران راه اندازی شده است.

google discover در واقعیت جایگزین google feed شده اما با یه تفاوت هایی که در این مقاله قصد داریم به شما بگیم که چجوری میشه گوگل دیسکاور رو واسه سایتتون راه اندازی کنید.

راه اندازی گوگل دیسکاور

برای اینکه برای سایت خودتون بتونید گوگل دیسکاور راه اندازی کنید الگوی خاص و قطعی وجود نداره و اینکه شما بعد از انجام یه سری از کارا تصور کنید که از فردا باید برای سایت شما google discover راه اندازی شده باشه. خود گوگل هم با صراحت اعلام کرده که الگوریتمی که سایت ها و مقالات را برای گوگل دیسکاور انتخاب میکنه صرفا به کیفیت محتوا اهمیت میده و کمک به کاربران برای رسیدن به علایقشون.

برای سایت هایی که عمومی هستند و موضوع خاصی ندارن باید برن به سمت موضوعات خیلی جذاب و چیزایی که میدونن مردم دوست دارند. اصلا نباید به این موضوع فک کنید که موضوعات از نظر کلمه های کلیدی سختن یا آسونن و یا اینکه شما نمی تونید همچین موضوعاتی رو سئو کنید چون گوگل دیسکاور هیچ ربطی به سئو و نتایج صفحه اول گوگل نداره و هر محتوایی از سایت شما رو که حس کنه واسه مخاطبش خوبه رو نمایش میده بدون اینکه در نظر بگیره که اون مقاله در نتایج جستجو چه جایگاهی داره.

واسه همین باید سعی کنید برید به سمت محتوا های جذاب. یه راهکاری که ما خودمون در ویکی دمی روی یکی از پروژه هامون تست کردیم و نتیجه گرفتیم اینه که با یه تحقیق جامع کلمات کلیدی وارد موضوعاتی شدیم که یا کسی واردش نشده بود و محتوا راجبش وجود نداشت و یا سایت های خیلی کمی واردش شدن و محتوا های خیلی کم و ناقصی تولید کرده بودن.

شما هم اگر بتونید در حوزه خودتون این کلمات رو پیدا کنید قدم بزرگی برداشتید برای ایجاد google discover واسه سایتتون. حتی اگر موضوعات شما خیلی پر رقابت هستند باز هم خیلی موضوعات و کلمات وجود دارند که تاحالا کسی به اونا اهمیت جدی نداده و اونا می تونن برگ برنده شما باشن پس به تحقیق کلمات کلیدی دقت کنید.

به شما پیشنهاد میکنم مقاله آموزش سئو را مطالعه کنید تا دید قویی و کاملی در مورد فاکتور های سئو به دست بیارید و بعد با تسلط بیشتری موضوع دیسکاور رو درک می کنید.

مورد دیگه ای برای اینکه گوگل مقالات و صفحه های شما را لایق بودن در discover بدونه اینه که سعی کنید سایت خودتون رو در موضوعات تخصصی به یه سایت جامع و مرجع تبدیل کنید. یعنی یک سایت تخصصی که تمامی نیاز های کاربران را توی اون حوزه مورد نظر در نظر گرفته و راجبش صحبت کرده.

یکی دیگه از کارهایی که تاثیر بالایی داره اینه که یه کاری کنید مخاطب های شما با مقاله شما درگیر بشن و محتوای شما را منتشر کنن و یا به بحث راجب اون محتوا بپردازن و مشارکت کنن مثل نظر دادن. کانتنت مارکتینک و اشتراک محتوا یکی از راه های معتبر سازی یه صفحه و مقالس پس اگه شما بتونید بازاریابی محتوایی درستی داشته باشید باز هم یک قدم مثبت در این مسیر برداشته اید.

تاثیر google discover

برای خیلی ها سوال پیش میاد که سایت هایی که تونستن در discover نمایش داده بشن یعنی از بقیه سایت ها قویی تر هستند؟
لزوما نمیتونه به این شکل باشه که هر سایتی که یکی از مقالاتش وارد گوگل دیسکاور شد پس قویی تر از همه سایت هاست. تاثیر اصلی discover جذب مخاطب بیشتره و ارزشمند بودن آن هم به همین علته که شما جدا از راهای جذب کاربرتون می تونید یه راه جدید به دست بیارید که واقعا اگر بهینه ازش استفاده کنید میتونه کاربرای زیادی رو به سمت سایت شما بیاره.

مورد جالب گوگل دیسکاور اینه که گوگل به تاریخ انتشار اهمیتی نمیده و هر مقاله ای رو که حس کنه واسه کاربر می تونه مفید باشه و مورد علاقه کاربر باشه رو نمایش میده پس تمامی مقالات سایت شما شانس بودن در دیسکاور گوگل رو دارند.

این مورد هم بدونید که اگر یکی از مقاله های سایتتون توی discover قرار بگیره به این معنی نیست که از این به بعد همه ی مقاله های شما شرایط قرارگیری توی دیسکاور رو دارند. ممکنه از تمامی مقاله های سایتتون فقط چند تا توی google discover قرار بگیره.

هر کلیکی که روی لینک های دیسکاور انحام بشه گوگل در سرچ کنسول توی بخش مجزایی به نام discover نشون میده. حالا در همین مقاله ما دیسکاور رو توی google search console هم بررسی می کنیم.

مقاله ی خود را چگونه در google discover قرار بدیم:

گوگل با روش های مختلف که یکی از اصلی ترینهاش سوابق جستجوی کاربران و چیزایی که از قبل سرچ می کنن می خواد علایق کابران خودش رو بفهمه و اینکه هر کاربر به چه موضوعاتی علاقه داره و دیسکاور هر کاربر رو بر حسب علایقش ایجاد کنه. پس google discover برای هر کاربر فرق داره و واسه همه یکسان نیست.

حالا گوگل از همه ی مقالاتی که حس می کنه میتونه مورد علاقه کاربرانش باشه و در صفحه موبایلشون نشون داده بشه میگرده و بهترین رو انتخاب میکننه. حالا شاید واستون سوال باشه که بهترین رو چجوری انتخاب میکنه؟
چیزی که خود گوگل مطرح کرده اینه که الگوریتم google discover فقط به این فکر میکنه که چه محتوایی برای کابر جذابه و اگه اونو به کاربر نشون بده میتونه خوشحالش کنه اما چند تا مورد هستند که علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد می تونه تاثیر داشته باشه:
خود گوگل اعلام کرده که استفاده از AMP میتونه کمک زیادی به رفتن مقالات توی لیست دیسکاور بکنه

مورد بعدی استفاده از تصاویر با کیفیت بالا و حداقل عرض ۱۲۰۰ پیکسله

با رعایت تمامی نکاتی که به شما گفتیم شانس خودتون رو واسه بودن توی لیست صفحه های پیشنهادی از سمت گوگل بالا ببرید.

در آپدیت بعدی این مقاله ما نمونه ای از پیاده سازی discover که توسط خود تیم ما در ویکی دمی ایجاد شده است رو قرار میدیم و بیشتر با این موضوع آشنا میشیم. همچنین توی سرچ کنسول این مورد رو با هم برسی میکنیم.

discover در سرچ کنسول یا وبمستر:

وقتی برای سایت شما discover فعال میشه و مقالات و صفحه های سایت شما در بخش دیسکاور نمایش داده میشه یه بخشی توی وبمستر یا همون سرچ کنسول به نام discover برای شما ایجاد میشه که می تونید آمار کلیک ها و نمایش های لینک های خودتون رو اونجا مشاهده کنید.

خیلی ها تصور می کنند که این امکان برای سایت های ایرانی فعال نمیشه و فقط برای سایت های خارجی وجود داره. به همین دلیل ما توی ویکی دمی شروع کردیم به بررسی این موضوع و فعالیت در این زمینه که موفق به پیاده سازی دیسکاور برای یکی از پروژه هامون شدیم که در زیر واسه شما توضیحات و تصاویرش رو آوردیم.

خب در یکی از پروژه هایی که در ویکی دمی انجام دادیم استراتژی پیاده سازی دیسکاور را برای فروشگاه اینترنتی مو تن رو ایجاد کردیم که با توجه به تصاویر زیر می تونید مشاهده کنید که نمایش اون در سرچ کنسول شما یا وبمستر شما به چه صورتیه. (مو تن رو برترین فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران هستش).

مطابق تصویر بالا می تونید مشاهده کنید که تونستیم ۹۰۵ کلیک از این بخش برای فروشگاه اینترنتی مو تن رو به دست بیاریم و در آینده این مورد خیلی بیشتر میشه. حالا ما باید بررسی کنیم ببینیم که کدوم یکی از مقالات بیشترین نمایش رو توی google discover داشتن و از اون مقالات الگوبرداری کنیم و اون نوع موضوع و مقاله توی سایت رو بیشتر کنیم.

بیشتر این کلیک ها رو ما از مجله مو تن رو به دست آوردیم که وارد موضوعات مختلف شدیم. همچنین میتونید مشاهده کنید که نزدیک به 16 هزار بار لینک های ما در discover نمایش داده شده است و حالا ما باید به این موضوع فکر کنیم که چجوری تعداد کلیک ها را بالا ببریم! شاید محتوای ما تاییده لازم برای بودن توی دیسکاور رو داشته اما شاید عنوانش اینقدر جذاب نبوده که مخاطب های بیشتری رو به خودش جذب کنه.

با توجه به تصویر بالا هم مشاهده می کنید که یه بخش کاملا مجزا توی google search console یا google webmaster ایجاد میشه که فقط اختصاص داره به کلیک های دیسکاور و ظاهر سرچ کنسول شما مقداری تغییر می کنه.

ادامه مقاله در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید