سئو

با گوگل دیسکاور آشنا شوید!

بهینه سازی برای گوگل دیسکاور یا Google Discover و حوزه های کلیدی که باید روی آن تمرکز کرد.

گوگل دیسکاور (Google Discover) نشانگر شروع دوره جدیدی در سئو است. در این مطلب مواردی که باید هنگام بهینه سازی محتوا برای Google Discover در نظر بگیرید را ذکر می کنیم.

دیسکاور (Discover) که اولین بار در سال 2018 راه اندازی شد (قبلا به آن فید گفته می‌شد) به ویژگی شاخصی در اپلیکیشن موبایلی گوگل کروم و همچنین به نوبه خود به ویژگی روی دستگاه های اندرویدی تبدیل شد.

ضمنا امکان ظاهر شدن فید گوگل دیسکاور در نتایج سرچ ارگانیک به شکل نتایج محتوای خاص با عنوان یافته های جذاب نیز وجود دارد.

با این حال، این نوع نتایج در مقایسه با نتایج غنی خیلی کم‌تر اتفاق می‌افتند. اساسا گوگل دیسکاور یک فید اطلاعاتی حاوی موارد زیر است:

  • اخبار
  • مقالات
  • ویدیو
  • تبلیغات
  • نتایج غنی مختص گوگل مثل نتایج زنده مسابقات ورزشی

این حالت مشابه با فید رسانه‌های اجتماعی با توجه به مواردی که سرچ می‌کنید (از طریق همان شیوه‌ی قدیمی سرچ) و ویدیو‌هایی که در یوتیوب و آپارات مشاهده می‌کنید، کاملا شخصی‌سازی می‌شود – تمامی این موارد با هوش مصنوعی گوگل ترکیب شده تا محتوایی که برای کاربر تازگی داشته و گوگل هم معتقد است مرتبط با سرچ های قبلی بوده و جذابیت دارند را به او نشان دهد.

گوگل دیسکاور چیست

گوگل دیسکاور همان سرچ در موتورهای جستجو بدون نیاز به سرچ (Searchless Search) است. گوگل دیسکاوری ویژگی جدیدی نیست بلکه نشانگر شروع دهه جدیدی در یا همان سرچ در موتورهای جستجو بدون نیاز به سرچ است.

دیسکاور مکانیزم بسیار مشابهی با نحوه عملکرد فیسبوک در نشان دادن محتوا در فید خبری براساس ترتیب زمانی دارد. البته این مورد چالش های جدیدی را برای افراد فعال در زمینه سئو ایجاد می کند.

سابقا در مقایسه با بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، منشأ مشترکی وجود داشت – معمولا یک کلمه کلیدی یا زیر مجموعه ای از کلمات کلیدی.

شما می توانید آن را مهندسی معکوس کنید، محتوا تولید کنید و سپس تجربه کاربری را در جهت رفع هدف پشت آن یعنی کلمه کلیدی طراحی کرده و متناسب سازی را انجام دهید.

با گوگل دیسکاور، منشأ مشترکی وجود ندارد.

بعد از انجام آزمون و خطا روی وب‌سایت‌های بخش‌های مختلف (از فناوری مالی تا چاپ و انتشار)، هم موارد زیادی وجود دارند که می‌توانیم بگوییم بخاطر عملکرد خوب گوگل دیسکاور است و هم موارد زیادی وجود دارد که ربطی به دیسکاور ندارند، ضمن این‌که موارد ناشناخته و نا‌مشخص زیادی هم وجود دارند.

در ادامه به برخی از بهینه‌سازی‌هایی که انجام داده‌ایم اشاره می‌کنیم که ارتباط قوی با بهبود عملکرد مشاهده کرده‌ایم.

سئو تکنیکال (سئو فنی) برای دیسکاور

وقتی صحبت از ارتباطات فنی و عملکرد عالی در گوگل دیسکاور می‌شود، موردی جدید یا بی‌سابقه‌ای وجود ندارد. در عوض، تأکید مجدد روی حوزه‌هایی وجود دارد که گاهی اوقات یا آن‌ها را بدیهی تلقی می‌کنند یا نسبت به آن بی‌توجه هستند.

سازگاری با موبایل

بهخاطر اینکه فقط روی گوشی‌های هوشمند و تبلت ها در دسترس است بنابراین سازگار بودن محتوای شما بر روی گوشی های هوشمند بسیار مهم است.

با توجه به تأکید چندین ساله گوگل روی سرچ موبایلی، جای تعجب است که هنوز تعدادی از وب سایت ها بدون طراحی ریسپانسیو کار می کنند یا یک وب سایت موبایلی m-dot دارند.(وب سایتی که فقط با موبایل سازگار بوده و در دامنه مجزایی قرار دارد)!

برای اینکه در رقابت باقی بمانید و امید به کسب بازدید زیاد در گوگل دیسکاور داشته باشید، باید تجربه موبایلی خوب همانند نسخه دسکتاپ داشته باشید و این یعنی مطمئن باشید که:

  • تجربه موبایلی که ایجاد می کنید پر از تبلیغات یا پاپ آپ های مزاحم نیست
  • هر تصویر یا عوامل بصری که در مقاله قرار می دهید قابل دسترسی و خواندن باشند اگر چنین نیست، حتما کاری کنید که وقتی کاربر روی تصویر شما کلیک می کند باز شده و بتوان روی آن زوم کرد.

در دسترس قرارگیری محتوا و قابل استفاده بودن آن روی دستگاه های موبایلی تنها یک طرف کل قضیه سازگاری با موبایل است، عامل مهم بعدی سرعت سایت شماست.

قطعا ارتباطی بین محتوایی که سریع لود شده و در فید گوگل دیسکاور نشان داده می شود وجود دارد ضمن اینکه ارتباطی هم با اخبار و وب سایت های روزنامه ای وجود دارد که از بستر AMP (صفحات موبایلی پر شتاب یا Accelerated Mobile Pages) استفاده می کنند.

بهینه سازی تصویر

طبق تأیید Brodie Clark در مطالعه موردی خود در رابطه با تصاویر و تأثیر آنها روی گوگل دیسکاور، تصاویر نقش محوری در دریافت ترافیک از دیسکاور دارند و تصویرسازی ذهنی مناسب هم مرتبط با قرار گرفتن در فید است.

تجربه هم نشان می دهد که وقتی محتوایی تولید می کنید یا از تصویرسازی یونیک استفاده می کنید و آن را در محتوا هم نشان می دهید، محتوای شما عملکرد بهتری دارد (و شانس بیشتری برای قرار گرفتن و ظاهر شدن در فید دیسکاور).

ضمنا استفاده کردن از بهترین روش های سئو کردن تصویر اهمیت زیادی دارد و مطمئن باشید که:

  • سایز فایل تصویر تا جایی که امکان داشته و بدون ضربه دیدن به کیفیت آن، فشرده شود. (فقط روی CDN برای بهبود سرعت سایت خود متکی نباشید)
  • اسم فایل توصیفی مناسبی برای تصویر انتخاب کنید.
  • متن alt (جایگزین) مناسب انتخاب کرده اید.
  • کپشن توصیفی هم قرار دهید.

تدوین کردن لیستی از انتظارات مشتری

اگر به دنبال این هستید گوگل دیسکاور محتوای شما را پوشش دهد، تدوین کردن لیستی از انتظارات مشتری بسیار مهم است. البته به احتمال خیلی زیاد، تقریبا به اندازه هیچ یک از فرم های بازاریابی خود را نشان ندهد.

همانطور از نمودارهای مرتبطی که در ابتدای این مطلب قرار دادیم مشخص است، میزان بازدید تبلیغات و مطالب و تعداد کلیکی که روی آنها انجام می گیرد، قله ها و دره های غیر قابل پیش بینی در این نمودارها هستند و منحنی رشد دائمی که از تکنیک های قدیمی سئو، تبلیغات پولی یا حتی رسانه های اجتماعی، انتظار داریم یا تمایل داریم که چنین منحنی به ما بدهد، نخواهند بود.

طبق تجربیات تیم ما، میانگین طول عمر یک پست در فید گوگل دیسکاور بین 2 تا 3 روز بود و این مورد با Brodie Clark در مورد اهمیت تصویر در گوگل دیسکاور مطابقت دارد.

استراتژی محتوا: محتوای چند رسانه ای، حالت قدیم در مقایسه با جدید

در کنار استفاده از نوشتارهای برجسته و سایر ویژگی های محتوایی مختص گوگل (مثل نتایج زنده و اطلاعات مسابقات ورزشی)، یوتیوب هم بخش مهمی از گوگل دیسکاور شده است.

برای استراتژی محتوایی خود، این موضوع به معنای ترکیب کردن فایل های رسانه ای و رویکردهای مختلف است.

هر چقدر کاربران در گوگل بیشتر سرچ می کنند و با دیسکاور ارتباط بیشتری می گیرند، گوگل دیسکاور بیشتر شما را می شناسد و در مورد علایق شما بیشتر می فهمد و تلاش می کند محتوایی را نشان دهد که معتقد است شما قبلا در مورد آن سرچ نکرده اید.

این فرایند یادگیری مقداری زمان می برد. مثلا، وقتی در مورد تیم های ورزشی زیادی سرچ می کنید تا نتایج را پیدا کنید، لیستی از علایق کلی ایجاد می کند. گوگل از طریق دیسکاور این موارد را اینگونه توصیف کرده که شما به این تیم ها علاقه مند هستید.

برای اینکه محتواهای مفیدی در اختیار شما بگذارد، نتایج زنده مسابقات ورزشی و اطلاعیه های جدول مسابقات را برای این تیم ها تا چند هفته آتی ارسال خواهد کرد.

برای اینکه در استراتژی خود در رابطه با گوگل دیسکاور موفق شوید، محتوای شما باید ترکیبی از:

  • اطلاعاتی باشد که همیشه نظر و سلیقه خواننده را به خود جذب کند (آپدیت شده باشد تا همیشه اطلاعات دقیقی را به مخاطب بدهد)
  • آخرین ترندهای صنعت مورد فعالیت شما باشد.
  • اخبار مرتبط با موضوعات مرتبط بوده و نظرات آموزنده و آگاهی بخشی پیرامون این موضوعات داشته باشد

همچنین شایان ذکر است که محتوای Paywall-gated (محتوایی که صاحب وب سایت برای دسترسی به کل اطلاعات آن درخواست پول می کند) هم در فید دیسکاور نشان داده می شود.

حساسیت نسبت به زمان و محتوای آپدیت

مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که گوگل دیسکاور رخدادهای کنونی و آپدیت شده امروزی را نشان می دهد.

لذا باید این مورد را در استراتژی خود قرار دهید چون احتمال اینکه کاربران چند علاقه و سرگرمی داشته باشند هست.

همپوشانی بین این علایق و محتوای شما تنها بخش کوچکی از طیف کلی علاقه آنهاست. این یعنی و اینکه سایر علاقه و سرگرمی آنها چه مواردی هستند اهمیت دارد.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید