سئو

گوگل دیسکاور: ارزش یک تصویر از هزار کلیک بیشتر است

در این مطلب بررسی می کنیم که چطور کسانی که محتوای خود را به شکل آنلاین نشر می دهند، مخصوصا کسانی که از تصویرسازی و درج تصویر مناسب به خوبی استفاده می کنند توانسته اند ترافیک بسیار خوبی از گوگل دیسکاور کسب کنند.

میزان ترافیک دریافتی وب سایت ها

اولین گزارش مبنی بر میزان ترافیک دریافتی وب سایت ها از طریق ، 6 ماه پس از تاریخ رونمایی از آن منتشر شد که مشخص کرد هنوز در ابتدای مسیر پیشرفت خود به سر می برد.

توصیه گوگل

به همین دلیل طبق توصیه گوگل چندان به گوگل دیسکاور برای دریافت ترافیک و بازدید بیشتر متکی نباشید چرا که پیچیدگی بسیار زیاد آن باعث شده که به طور پیوسته محتوای شما به فید دیسکاور اضافه شود اما به یکباره هم از آن حذف شود!

گوگل دیسکاور دنیای عجیبی است!

به عنوان مثال برای یک کسب و کار، مقاله ای که منتشر کرده نمودار Google Discover برای آن به شکل زیر است:

بررسی رفتار گوگل دیسکاور در رابطه با مقاله یکی از کسب و کارها

البته اتفاق بسیار رایجی است و معمولا شاهد چنین چیزی هستیم. اما بندرت شاهد این هستیم که یک مقاله یا محتوایی در دیسکاور بیشتر از 3 روز باقی بماند که باعث افزایش کمی در میزان کلیک های دریافتی روی آن و تعداد کل نمایش محتوا خواهد شد.

دفعات نمایش محتوا

با توجه به بررسی هایی که کردیم و تجزیه و تحلیل نمودار متوجه شدیم که این مقاله حدود 21700 بار کلیک خورده و حدود 130 هزار نیز تعداد کل دفعات نمایش محتوا بوده است. همچنین میانگین CTR یا نرخ کلیک خوردن نیز 16.7% بوده که حقیقتا بسیار زیاد است و همه این موارد فقط برای 3 روز است!

بازدید محتوا

اما می توان گفت که این محتوا قطعا از طریق سرچ در وب هم به چنین آمار و ارقام بسیار خوبی دست پیدا می کند؟ وقتی میزان را در وب بررسی کردیم متوجه شدیم که در مقایسه با 21700 کلیکی که از طریق Google Discover کسب کرده بود (در طی 3 روز) این میزان در وب به 353 کلیک رسید (کل تعداد روزهایی که منتشر شده بود) و این یعنی اختلاف 61 برابری که اختلاف بسیار فاحشی است.

اختلاف 61 برابری کلیک خوردن یک محتوا در وب و گوگل دیسکاور

البته قصد نداریم خیلی قطعی در این مورد نظر بدهیم چرا که اعتقاد داریم افراد حرفه ای در زمینه سئو مقداری کنترل روی منبع ترافیک دریافتی برای بازدید یک محتوا دارند. لذا در این رابطه ابتدا به بررسی یک مطالعه موردی می پردازیم سپس به دقت دستورالعمل های گوگل در مورد دیسکاور را بررسی خواهیم کرد.

چطور رعایت سئو محتوا در وبلاگ باعث می شود که وارد فید گوگل دیسکاور شود؟

با هر سایتی که در زمینه دریافت ترافیک از دیسکاور و بررسی آن کار کرده ایم، متوجه شده ایم که همیشه مقاله ای هست که بیشتر از همه بازدید و کلیک داشته و همین باعث شده که برای سایر محتواهای آینده به احتمال زیاد استفاده شود که در مورد برخی وبلاگ ها نیز اتفاق افتاده که ما یکی از آنها را بررسی کرده ایم تا با ذکر نمودار بهتر متوجه شوید.

محتواهای قبلی

کل ترافیک هایی که این سایت بخاطر انتشار این محتوا و محتواهای قبلی در طی چند ماه اخیر به دست آورده به شکلی است که محتوای آخر جهشی بزرگ به شکل قله ای بلند ایجاد کرده است:

بررسی یک محتوا و دریافت بازدید آن و در نهایت ارتباط آن با گوگل دیسکاور

محتوای آخر بازدید بسیار بیشتری نسبت به سایر محتواهایی که قبلا منتشر شده بودند پیدا کرد و وقتی منابع دریافت ترافیک را برای پست آخر – وقتی که جهش بزرگ در نمودار رخ داد – بررسی کردیم جدول زیر بدست آمد:

منابع مختلف دریافت ترافیک برای پست یک وبلاگ و بررسی جایگاه گوگل دیسکاور

در طی این بررسی ها مشخص شد که بزرگترین عامل دریافت ترافیک از سمت شبکه های اجتماعی به میزان 40% بوده است و مابقی نیز به شکل مستقیم و یا ارجاعی (از طریق کلیک روی هایپرلینک و غیره) هستند. اما وقتی به ترافیک دریافتی از نگاه می کنیم موضوع بسیار پیچیده می شود.

با اینکه برخی روش ها هستند که می توان برای بررسی گوگل دیسکاور در گوگل آنالیتیکس (GA) استفاده کرد اما طبق گفته گوگل هیچ برنامه یا مورد مشخصی برای اینکه مشابه با نمونه مورد بررسی ما در این مطلب، بتوان منابع دریافتی ترافیک از گوگل دیسکاور را بخش بندی کرد وجود ندارد.

ارقام مربوط به گوگل دیسکاور

مقاله ای که گفتیم توانست در طی 3 روز 482 کلیک و 4900 بار نمایش دریافت کند که چطور با آمار حدود 1300 بازدیدی که در GA ثبت شده مطابقت دارد؟ البته باز هم می گوییم که آمار و ارقام مربوط به گوگل دیسکاور را نمی توان بخش بندی کرد تا ببینیم از هر منبع مختلفی چقدر بازدید پیدا کرده است.

اوج کلیک خوردن و بازدید یک محتوا در گوگل دیسکاور 3 روز است

در مطلبی که گوگل برای دیسکاور منتشر کرده، به اهمیت استفاده از تصاویر بسیار با کیفیت همراه با 6 رفرنس به عکس بارگذاری شده اشاره شده است:

استفاده از تصاویر با کیفیت در گوگل دیسکاور بسیار مهم است

خلاصه ای از موارد بسیار مهم در رابطه با درج عکس با کیفیت در محتوا برای انتشار در دیسکاور به شرح زیر است:

  • از تصاویر با کیفیت بالا در استفاده کنید

  • حتما از تصاویر با سایز بزرگ استفاده کنید (به جای اینکه از Thumbnail استفاده کنید)

  • تصاویری داشته باشید که عرض آن حداقل 1200 پیکسل باشد

  • مطمئن باشید که گوگل حق نشان تصاویر شما را دارد

این محتوا که در مورد FAQ Schema بوده احتمالا بخاطر پس زمینه سفید گرافیکی آن توانسته وارد فید گوگل دیسکاور شود.

نکته:

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید نتایج سرچ گوگل را در مقالات یا محتواهای خود درج کنید و با اسکرین شات از این نتایج از آنها عکس تهیه کنید، حتما دقت کنید که سایز عکس مناسب باشد و اگر لازم است ابتدا زوم کنید یا از حالت زوم خارج کنید تا عکس مناسبی تهیه شود. تأکید می کنیم که به هیچ وجه عکسی که در محتوا قرار می دهید تا این محتوا در گوگل دیسکاور دیده شود، نباید با فتوشاپ سایزبندی کنید در غیر این صورت روی کیفیت آن اثر بسیار بدی خواهد گذاشت.

محتواهایی که در دیسکاور منتشر می شوند

مطلبی که در ابتدای مطلب صحبت کردیم و 21700 کلیک خورده بود از این نکته پیروی شده بود که توانست چنین بازدیدی پیدا کند. CTR نیز برای این مطلب 16.7% بود که عموما در مورد محتواهایی که در دیسکاور منتشر می شوند نزدیک به 8% است.بنابراین اگر این میزان CTR را برای 130 هزار تعداد کل نمایش محتوا بکار بگیریم، بدین معنی است که، تصویری که در محتوا بکار رفته به تنهایی 10 هزار کلیک بیشتر ایجاد کرده است.

چطور برای گوگل دیسکاور تصویرسازی خوبی انجام دهیم؟

نشان دادن محتوا در گوگل

مورد دیگری که به بیشتر به شما کمک می کند تا به اهمیت درج تصاویر با کیفیت پی ببرید این است که گوگل در صفحه سرچ خود تصویر را به شکل Thumbnail نشان می دهد مثل اتفاقی که برای یکی از محتواهای درج شده در یک وب سایت اتفاق افتاده است (البته کاملا معمولی است):

گوگل دیسکاور و تبدیل تصاویر باکیفیت و با سایز بزرگ محتوا به شکل Thumbnail

با این حال شما باید توجه کنید که چرا روی درج تصویر بسیار با کیفیت تأکید داریم چرا که اگر تصویر با کیفیتی نگذاشته باشید، به حدی کیفیت تصویر در گوگل دیسکاور پایین خواهد آمد که حتی گوگل از آن به عنوان اسنیپِت (Snippet) هم استفاده نخواهد کرد.

چندین محتوای متناسب

اما برای اینکه به اهمیت بیشتر تصاویر با تگ اپن گراف پی ببرید مثالی می زنیم. وقتی یک تصویر با تگ اپن گراف را مقداری در محتوای سایت تغییر دادیم گوگل ترجیح داد که از این عکس استفاده کند، تا اینکه از تصاویر با کیفیت پایینی که تگ alt و چندین محتوای متناسب با آن وجود دارد استفاده نماید که کیفیت پایین این تصویر آن را شبیه به تصاویر کرده بود. به همین دلیل است که می گوییم حتما از تصاویر با تگ اپن گراف استفاده کنید تا عکس نشان داده شده در گوگل دیسکاور برای محتوای شما کیفیت خوبی داشته باشد.

محتوای ارزشمند

کلا درج تصویر در متن با ویژگی های گفته شده بسیار مهم است اما هر چیز دیگری هم در کنار آن اهمیت دارد مثل عناوینی که استفاده می کنید، کیفیت محتوا، جایی که منتشر می شود و سایر سیگنال هایی که نشان می دهند محتوای ارزشمندی است.

عکس با کیفیت

به میزان نرخ کلیک ناشی از تصویر سازی مناسب در یک فیدی مشابه با گوگل دیسکاور فکر کنید که در آن درج تصویر فضای بسیار زیادی را اشغال می کند و لذا سایزبندی مناسب تصویر هم بسیار مهم است.

تصاویر یونیک

پس حتما در محتواهای خود از تصاویر یونیک، بسیار با کیفیت و با سایزبندی مناسب استفاده کنید چرا که Google Discover فرصت بسیار خوبی برای ست و هر مقدار تلاشی که در این زمینه انجام شود قطعا تأثیر طولانی مدتی خواهد داشت.پس در دفعات بعدی که قصد نوشتن محتوای جدید داشتید با خود فکر کنید که چه کاری باید انجام دهم تا تصاویر محتوای من برای گوگل دیسکاور جذابتر شود.

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید