سئو

کاربرد سئو در جذب مشتری

مهم‌ترین کاربرد و مزیت سئوی سایت (SEO) افزایش رشد فروش، در کسب و کار و جذب مشتریان واقعی بیشتر است. سئو که به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimiziation) می‌باشد، به فرایندی گفته می‌شود که روی وب سایت شما انجام می‌گردد تا لینک آن در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد تا کاربران و مشتریان در هنگام جستجوی محصول یا خدمت مورد نظر خودشان، وارد وب سایت شما شده و اقدام به خرید یا سفارش از شما نمایند.

فرایند سئو برخلاف تبلیغات هزینه بر، بعد از تمام شدن بودجه موردنظر برای تبلیغات، از بین نمی‌رود و نیاز به تبلیغات، با استفاده از سئو، کاهش پیدا می‌کند.

برخی از ابزارها برای ایجاد آمار مرتبط با ترافیک وب سایت وجود دارند. به کمک این ابزارها که عموما هزینه‌های بسیاری دارند، حتما به ترافیک موردنظر خواهید رسید، منتها این هزینه باید همیشگی باشد تا ترافیک وب سایت شما افت نکند. یکی از این ابزارها تبلیغات کلیکی گوگل می باشد که با دریافت هزینه به ازای هر کلیک میتوانید بدون فرایند سئو در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید ولی این روش‌ها در مقایسه با سئوی ارگانیک (طبیعی) به شدت پرهزینه‌تر و ناپایدارتر خواهد بود ولی به سرعت برای شما ترافیک ایجاد می‌کند.

سئوی ارگانیک شامل سه بخش زیر می‌شود، که هر کدام حدود ۳۰ درصد فرایند کلی سئو محسوب شده و نیاز به آموزش حرفه‌ای و اجرای تخصصی دارند که در اینجا روی آنها بحث نمی‌شود و فقط مختصری در مورد آنها توضیح داده می‌شود:

  1. سئوی تکنیکال (فنی): به فرایند بهینه سازی کدهای برنامه نویسی موجود در وب سایت گفته می‌شود.
  2. سئوی داخلی (On-Page) : به فرایند بهینه سازی صفحات و لینک‌های داخل وب سایت سئوی داخلی گفته می‌شود.
  3. سئوی خارجی (Off-Page): به فرایند لینک سازی و تبلیغات خارج از وب سایت نیز سئوی خارجی گفته می‌شود.

هر سه بخش بالا برای سئوی ارگانیک لازم و حیاتی هستند و نمیتوان فقط روی یکی از این بخش‌ها کار کرد و در مابقی آنها ضعف داشت، چرا که شاید به صورت موقت نیز وب سایت شما در رنک‌های بالا قرار گیرد ولی در طولانی مدت به دلیل عدم رعایت اصول سئو توسط گوگل شناخته شده و جریمه می‌شوید و وب سایت شما به رنک‌های پایین‌تر منتقل می‌گردد.

بالا بردن میزان ترافیک برای سایت، به معنای ورود بیشتر کاربران به سایت است. با وارد شدن کاربران به داخل سایت، میزان دیده شدن محصول و رسیدن به فروش بیشتر، شکل می‌گیرد. برای بالا بردن اعتبار یک برند، بیشتر کاربران، به نتیجه به دست آمده در سطح ابتدایی گوگل اعتماد می‌کنند. نتایج جستجو، در سطح بالا و یا پایین، بر روی انتخاب و اعتماد کاربران تاثیر زیادی دارد.

بیشتر کاربران، اعتماد بیشتری به نتیجه اول خود در گوگل دارند. به این شکل، نتایج جستجو در سطح پایین، از میزان اعتماد کاربران به شدت می‌کاهد. بنابراین قدرت برند شما بسته به جایگاه وب سایت شما در نتایج گوگل دارد.

مزایای سئو سایت برای کسب و کارهای مختلف

مهم‌ترین مزیت سئو برای کسب و کارهای مختلف عبارت است از:

  1. افزایش ترافیک
  2. برگشت سرمایه
  3. برجسته شدن سایت
  4. درآمدزایی
  5. افزایش داده مشتریان
  6. دسترسی به تمامی مخاطبین هدف

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱) افزایش ترافیک

از ارزشمند‌ترین نکات بالا بردن سطح ترافیک برای یک سایت است. گوگل برای ایجاد یک وجه تفاوت بین سایت‌ها، از ترافیک استفاده می‌کند.

ترافیک ایجاد شده برای سایت، در اصل همان ورود بیشتر مشتری به یک سایت است. این رفتار ایجاد شده توسط گوگل، منجر به افزایش اعتماد پذیری کاربران، به سایت مربوطه می‌شود.

۲) برگشت سرمایه

از فاکتور‌های مهم برای سئو، بالا بودن میزان نرخ تبدیل است.

افزایش درصد نرخ تبدیل (Conversion rate) به روش سئو، قابل مقایسه با شیوه‌های دیگر در بازاریابی نیست.

عملکرد گوگل در جستجو، نشان دهنده سایت موردنظر، با توجه به کلمه موردنظر و سئو شده است. بیشتر کاربران سایت‌های موردنیاز خود را به کمک گوگل و جستجو در آن به دست می‌آورند.

آشنا شدن با یک سایت و محصول، به کمک جستجو در گوگل (سئوی ارگانیک)، نسبت به تبلیغات سنتی دیگر یا همچنین تبلیغات کلیکی ارزشمند‌تر است.

۳) برجسته شدن سایت

سایت‌های بسیار زیادی در سطح کشور و همین طور به صورت جهانی وجود دارند. البته با گذشت زمان، با افزایش رشد زیادی برای ایجاد سایت رو به رو می‌شویم.

برای صاحبان کسب و کار، نوع محصول و مشخص کردن رقیبان آن‌ها، از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.

به کمک فرایند سئو، نام برند و محصول موردنظر شما، در بین تمامی سایت‌های رقیب دیگر، به سادگی برجسته شده و قابلیت فروش آن چندین برابر می‌گردد.

۴) درآمدزایی

درآمدزایی، یک مزیت مهم برای سئو سایت است. شما از طریق سئو در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرید و میزان فروش محصول شما افزایش پیدا می‌کند.

۵) افزایش داده مشتریان

به کمک سئو، اطلاعات مرتبط با مشتریان را به دست می‌آورید. به کمک کلمات کلیدی مناسب‌تر، فرایند جستجو به شکل بهتری انجام می‌شود  و مشتریان هدف خود را راحت‌تر پیدا می‌کنید.

کلمات کلیدی مناسب و انجام دادن روند جستجو برای کاربران، منجر به درک نیاز مشتریان و ارائه محصولات مناسب برای آن‌ها است.

به دست آوردن اطلاعات مشتریان، کار بسیار ارزشمند، اما دشواری است. ابزار‌های کمک کننده سئو، دستیابی به داده‌های کاربران و بهره بردن از آن‌ها در کسب و کار را آسان می‌کند. با توجه به این ابزارها شما می‌توانید رفتار مشتریان، نیازها و اهدافشان را شناسایی کرده و استراتژی مناسبی برای فروش به هر دسته از آنها پیاده‌سازی کنید.

۶) دسترسی به تمامی مخاطبین هدف

سئو، تنها برای به دست آوردن مخاطبان هدف واحد، برای یک سازمان و کسب و کار نیست، بلکه فرایند سئو، برای بهینه سازی موتور جستجو و به همراه آن، به دست آوردن مخاطبان هدف به شکل متفاوت است.

به طور مثال، برای یک تولید کننده استخر، که از سایت بهره می‌برد؛ نوع مخاطبان آن، به دو شکل تجاری و خانگی هستند.

برای مخاطبان تجاری و خانگی، دو ساختار متفاوت برای ارائه دادن خدمات وجود دارد.

به کمک کلمات کلیدی، با توجه به هدف موردنظر در رابطه با مخاطبان، دسترسی به آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

البته برای یک تولید کننده استخر، دستیابی به مخاطبان در هر دو حالت از خرید تجاری و یا خانگی، ارائه دادن صفحات جداگانه برای خدمات وجود دارد.

از دو عبارت کلیدی با نام ارائه دهنده خدمات نصب استخر خانگی و ارائه دهنده خدمات نصب استخر تجاری، برای عرضه محصولات استخر به شکل خانگی و تجاری، استفاده می‌شود.

تاثیر سئو در کسب و کار شما

ایجاد سئو با کیفیت و استاندارد برای یک کسب و کار، تاثیر قابل قبولی را در سال‌های ابتدایی کسب و کار به وجود می‌آورد. البته به دست آوردن نتیجه مطلوب از سئو، به شکل ترکیبی و در طول یک بازه زمانی طولانی مشخص می‌شود.

برای به دست آوردن نتایج بیشتر و بزرگ‌تر، باید تطابق درستی بین برگشت دادن سرمایه، میزان تلاش و زمان را در نظر داشت.

برای ایجاد یک سئو مناسب و عاقلانه، باید فاکتور‌های زیر را در نظر داشت:

  1. ایجاد محتوا
  2. میزان تسلط بر الگوریتم گوگل در زمان
  3. استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی

بهره بردن از سئو در سایت، به عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت و قابل قبول، برای کسب و کار است.

سئو کلید موفقیت در عصر دیجیتال است، زمان حاضر، یکی از بی بدیل‌ترین و غیر قابل انکار‌ترین فرایند دیجیتالی، در زندگی انسان است.

کسب و کار‌ها با نوع فعالیت خود، برای بهتر دیده شدن و تاثیرگذار بودن خود، باید در یک سایت نشان داده شوند. با داشتن یک سایت، احتمال وارد شدن کاربر و کلیک کردن آن در سایت وجود دارد.

یکی بستر‌های مناسب برای تبلیغات یک کسب و کار است. این روز‌ها، بهینه سازی برای موتور جستجو، منجر به افزایش هویت وب سایت می‌شود.

البته افزایش رونق درآمدزایی به کمک فرایند سئو، بسیار اساسی و مهم است. برای به دست آوردن نتایج سودمند در طولانی مدت، سئو بازدهی بسیار زیادی را برای کسب و کارها دارد.

نتایج به دست آمده از سئو، با گذشت زمان از بین نمی‌رود و نتیجه سئوی ارگانیک، با کم یا قطع شدن بودجه، متزلزل نمی‌شود. با قرار گرفتن یک برند یا وب سایت در بخش بالای نتایج جستجو، دیگر کسب و کارها به سختی توانایی گرفتن این جایگاه را از سازمان مربوطه دارند.

ادامه مطلب در سایت منبع