«برای پاسخ به نیاز مخاطب (یا بهتر است بگویم) برای اینکه اطلاعات مورد نیاز مخاطب را در اختیار او قرار دهید، میتوانید از تکنیک گزینش محتوا یا content curation استفاده کنید.
توجه داشته باشید که این تکنیک در وقت مخاطب صرفه جویی میکند. گزینش محتوا برای مخاطب زمان میخرد و زحمت جستجو را برای او کم میکند.
به گفته هایدی کوهن: «گزینش محتوا، جایگزین ارزان قیمتی برای تولید محتوای اصلی نیست.»
با وجود این، گزینش محتوا برای اهداف تجاری شما ارزش آفرین بوده و مزایای سودمندی را به ارمغان میآورد:
- تقویم محتوا یا editorial calendar شما را با محتوای با کیفیت و متنوع پر میکند.
- طول عمر محتوای موجود، از جمله اطلاعات غیر بازاریابی را در سرتاسر مجموعهی شما بیشتر میکند.
- از توسعه (amplification) و توزیعِ (distribution) مداوم محتوا پشتیبانی میکند.
در مقابل، جمع آوری محتوا یا content aggregation به فرآیند گردآوری اطلاعات، منابع و یا پیوندها گفته میشود. اگرچه جمع آوری محتوا شبیه گزینش محتوا به نظر میرسد، اما گزینش محتوا و جمع آوری محتوا با هم تفاوت هایی دارند و یکی نیستند. زیرا محتوای جمع آوری شده برعکس محتوای گزینش شده، شامل دیدگاهها و تفسیر نویسنده نیست. همانطور که بالاتر گفته شد، تاکتیک content curation با اضافه کردن زاویه دید و نگرش نویسنده به محتوا، بستری را برای درک عمیق مطلب فراهم میکند.
در اکثر تحقیقات بازاریابی محتوایی محور، دیگر استفاده از این تاکتیک به عنوان یک گروه جداگانه دنبال نمیشود. با این حال، متخصصان به کارشناسان بازاریابی مبتنی بر محتوا توصیه میکنند که 25 درصد محتوای خود را طی روند گزینش محتوا، مرتب و محتوای جدیدی را به شکل معنی دار و سازمان یافته منتشر کنند. تجربه نشان داده که گزینش محتوا به صورت ماهانه، میتواند سودمند و ارزش آفرین باشد. یک روز را برای نشر محتوای «الک شده» انتخاب کنید و آن را در تقویم علامت بزنید! این نوع محتوا را میتوانید به صورت هفتگی، ماهانه یا هر دو هفته یکبار منتشر کنید.
6 راه برای گزینش حرفه ای محتوا (Content Curation)
حالا بریم سراغ اینکه چطور میشه مثل حرفهایها، محتوا را گزینش و مرتب کنید. در اینجا به شش روش پرداختهایم که میتوان برای اصلاح محتوا و همسو کردن آن با اهداف تجاری خود از آن استفاده کرد.
1) روی بهترین اخبار هر هفته زوم کنید!
اعلام اخبار به صورت گزینش شده، از نظر مخاطب بسیار مفید است. با این برنامه، رویدادهای کلیدی را برجسته میکنید و کاربر را بروز نگه میدارید. خبرنامهی Almost Timely News این کار را به صورت هفتگی انجام میدهد.
سرپرست این وب سایت، در میان دسته بندیهای همیشگی که بر موضوع خاصی تمرکز دارند، از مواردی که به درک بهتر مطلب کمک میکنند، غافل نمیشود. در اینجا با چند نمونه از این دسته بندیهای مفید آشنا میشویم:
- مطالب خوب، مطالب طولانی، مطالب جالب
- سرگرمی، بازی، تفریح
- اقتصاد، سیاست، جامعه
این خبرنامه شامل مقدمهای است که تفسیر نویسنده درباره وقایع هفتگی در آن جا داده شده، همین ویژگی آن را از content aggregation یا جمع آوری محتوا، متمایز کرده و باعث میشود بگوییم از تاکتیک content curation بهره برده است.
کاربردی شدن خبرنامه های هفتگی نیازمند رعایت نکاتی ست که در ادامه به مختصر به آنها می پردازیم:
- در سربرگ ایمیل خبرنامههای هفتگی، از تصویر ثابتی استفاده کنید.
- سعی کنید متن مطلب شما شبیه سطلی پر از لینک نباشد. برای کمک به درک مطلب، اطلاعات را مرتب کنید.
- با اضافه کردن تفسیر نویسنده به مطلب، ارزش آن را بالا ببرید و نظر شخصی خود را بیان کنید، با این کار به ارزش مطلب افزوده میشود.
- از تبلیغات، هوشمندانهتر استفاده کنید و بخش تبلیغات را خیلی واضح علامتگذاری کنید تا با بخش تفسیر نویسنده قاطی نشود.
2) یک ستون گزینش منظم ایجاد کنید!
برای افزایش عنصر هیجان، به طور منظم محتوای گزینش شده سرو کنید. محتوایی که مخاطب مشتاقانه منتظر آن میماند را با یک الگوی چرخهای منتشر کنید.
نکاتی برای بهبود قالب چرخش محتوا را با هم مرور میکنیم:
- قالب چرخهای محتوا را با نیاز مخاطب هماهنگ کنید، این کار به برنامه تولید و انتشار منظم محتوا کمک میکند. برای مثال روزهای اولی که کاربران برای Gin and Topics ویدیو ارسال میکردند، مدیریت محتوا خیلی طول میکشید، اما به تدریج این ایده در برنامه هفتگی بلاگ جا گرفت و با نیاز مخاطب هماهنگ شد.
- از کاربران کمک بگیرید، مثلا در شبکههای اجتماعی از کاربران خود بخواهید چیزهای جالبی که میبینند را برای شما ارسال کنند. وقتی شما در برنامه خود از پستهای ارسالی آنها استفاده میکنید، مطالب شما بیشتر فوروارد میشود و این کار بر توزیع محتوای شما نیز تاثیر مثبت دارد.
- ستون محتوای گزینش شده در بلاگ را خاص کنید، مثل یک رسانه معروف رفتار کنید، با استفاده از ایدههای گرافیکی محتوای گزینش شده را طوری علامتگذاری کنید که مخاطب آن را بشناسد و بداند که کار برند شماست. به تصویر بالا نگاه کنید، جین برای پستهای بخش Gin and Topics، از یک عکس مشخص استفاده میکند.
- شوخ طبع باشید، اگر نظرات خود را با حس شوخ طبعی بیان کنید، محتوای شما شخصیت میگیرد. مثلا سری پستهای Unverified Voracity، مرتب در بلاگ فوتبالی MGoBlog منتشر میشود و نویسنده به آنها دوز قوی از طنز و تفسیر بینظیری را اضافه میکند.
3) ایدههای دیگران را جمع کنید!
این نوع جمعبندی حتی در کنفرانسها هم نباید از قلم بیوفتد. با این کار میتوانید به شرکت کنندگان نشان دهید که برای آنها ارزش قائلید. در صورت امکان، حتی میتوانید هنگام سخنرانی از آنها عکس بگیرید و صحبتهایشان را در شبکههای اجتماعی نقل کنید.
مواردی که در جمع بندی ایده ها در کنفرانس به شما کمک می کند:
- نکات برجسته یا مهمی که در یک کنفرانس بیان شده را یادداشت کنید. البته باید توضیحات خود را هم به یادداشتها اضافه کنید تا صرفا محتوای دیگران را کپی نکرده باشید!
- فراموش نکنید که یکی از اهداف مهم گزینش محتوا، کمک به درک بهتر مطلب است. این مسئله بارها در بازاریابی محتوایی محور نادیده گرفته میشود که «چرا این محتوا برای مخاطب مهم است؟ ». شما باید به این سوال مخاطب پاسخ دهید تا زمینه درک بیشتر برای او فراهم شود.
4) محتوای موجود را با محتوای جدید ادغام کنید تا بیشتر دیده شود!
پستهای محبوب را در قالب جدیدی ارائه دهید. مثلا چک لیست و اینفوگرافیک طراحی کنید، یک نمودار داده بسازید یا پستهای کوتاه برای شبکه اجتماعی درست کنید. برای تشخیص محتوای با ارزش و تبدیل آن به محتوای گزینش شده، عملکرد اولیه تمام پستها را بررسی کنید. اگر پستی هنوز بعد از شش ماه بازدید داشته باشد، موضوع آن به اندازه کافی برای مخاطب جالب است.
نکاتی برای ادغام بهتر محتوای موجود با محتوای جدید:
- محتوای با ارزش را پیدا کنید و اول ببینید که چه پستهایی بیشتر کامنت میگیرند، و چه محتوایی بیشتر به اشتراک گذاشته میشود، سپس همان را برای گزینش انتخاب کنید.
- در محتوای قدیمیتر به پست جدید لینک بدهید، پس از تولید یک کانون توجه جدید از یک مطلب قدیمی که عملکرد خوبی داشته، پیوند مربوط به مطلب جدید را در پست اصلی بگنجانید. این به بهینه سازی جستجو و بروزرسانی محتوای شما کمک میکند.
5) بهترین محتوای موجود را انتخاب کنید!
با بررسی عملکرد های هر کدام از محتواها یکی از بهترین محتواهای موجود را انتخاب کنید.
نکاتی برای بررسی عملکرد های محتواهای موجود:
- گزینش محتوا را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و درست همانطور که این کار را به صورت هفتگی انجام میدهید، میتوانید به طور روزانه هم محتوای گزینش شده را منتشر کنید.
- وقتی محتوای خوبی را پیدا کردید، به آن ارزش بخشیدید، و بستر درک بیشتر را برای مخاطب فراهم کردید، میزان ارزشمندی آن محتوا را بسنجید. با این کار فقط محتوای ارزشمند به اشتراک میگذارید. گزینش محتوا به وقت مخاطب بها میدهد، و باعث میشود که او فقط روی محتوای با ارزش وقت بگذارد.
6) روی تحقیق دیگران مانور دهید!
سعی کنید موضوعات داغ یا جدید را پیدا کنید و یک درک جامع را در اختیار مخاطب قرار دهید. جدیدترین تحقیقات را از منابع معتبر انتخاب کنید، و با توجه به دسته بندیهای اصلی در بلاگ خود، محتوا را گزینش کرده و برای جذب بازدید و توجه مخاطب، نمودارهای مرتبط را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
راه هایی برای جذب بازدید و توجه مخاطب به جدید ترین تحقیقات:
- نتیجه تحقیقات مربوط با موضوع اصلی بلاگ خود را جمع آوری کنید و با به اشتراک گذاشتن نتیجه تحقیقات دیگران، به یک کارشناس خبره تبدیل میشوید.
- اطلاعات را خشک و خالی جلوی مخاطب نگذارید، با توضیح و تفسیر بیشتر درک مطلب را برای او آسان کنید.
- برای جذاب تر شدن مفهوم از عکس، فیلم و… کمک بگیرید. ایدههایی که برای محتوا دارید را با کلمات کلیدی خوب ترکیب کنید و با بهینه سازی بند بند محتوایی که تولید میکنید، رتبه خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجوگر بالا ببرید.
پس منتظر چه هستید؟ برای گنجاندن محتوای گزینش شده در برنامهی خود، از همین الان شروع کنید…